Η επαγγελματική εκπαίδευση είναι, ως γνωστόν, ένα από τα πολλά αγκάθια της δημόσιας εκπαίδευσης, και δη στο νησιωτικό χώρο, που -όπως και όλα τα υπόλοιπα- μοιάζει να είναι αφημένη στην τύχη της.
Στο νησί της Κέας, μόλις μία ώρα απόσταση από το κλεινόν άστυ, ξεκίνησε να λειτουργεί το ΕΠΑΛ το 2006 με 8 εγγραφές, οι οποίες μέσα σε τρία χρόνια έφτασαν τις 38, δηλαδή σχεδόν όσες είναι και αυτές του Γενικού Λυκείου. Αυτά τα τρία χρόνια, το συγκεκριμένο σχολείο λειτούργησε με πολλές νέες ειδικότητες σε ολιγομελή τμήματα, ενώ παράλληλα λειτούργησε Θεατρικό Εργαστήρι, Κινηματογραφική Λέσχη, και άλλες δραστηριότητες που αφορούν στην ουσία της εκπαίδευσης και το άνοιγμα της στην κοινωνία. Αποτέλεσμα, μαθητές που ούτε κατά διάνοια θα στρέφονταν στην Τροτοβάθμια εκπαίδευση, άρχισαν να προετοιμάζονται για τις Πανελλήνιες, ενώ μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και προβλήματα ένταξης, βοηθήθηκαν αποτελεσματικά.
Ένα τέτοιο λοιπόν σχολείο, με αυτή την αξιοσημείωτη δυναμική, φαίνεται ότι “κάποιοι” αποφάσισαν να το οδηγήσουν στην πλήρη διάλυση. Τα στοιχεία είναι αμείλικτα: Για δύο ολόκληρους μήνες, το ΕΠΑΛ λειτουργούσε με 4 μόνο εκπαιδευτικούς, ενώ τα φιλολογικά μαθήματα άρχισαν να διδάσκονται τον Νοέμβριο. Οι μαθητές της Γ' Λυκείου δεν διδάσκονται κανένα μάθημα ειδικότητας πλην της Οικονομίας και Διοίκησης. Οι ωρομίσθιοι, οι οποίοι εμφανίστηκαν μόλις πριν δύο εβδομάδες, κάλυψαν κάποια κενά, ενώ απουσιάζουν ακόμη παντελώς οι καθηγητές Δομικών (26 ώρες), Μηχανολογίας (55 ώρες), Οχημάτων (23 ώρες), Ηλεκτρολογίας (23 ώρες) και Οικονομίας και Διοίκησης (11 ώρες). Ακόμη και οι θέσεις των καθηγητών της Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης, καλύφθηκαν και αυτές πριν δυό εβδομάδες με ωρομίσθιους.
Αποτέλεσμα της -τουλάχιστον- απαράδεκτης αυτής, εν έτει 2009, κατάστασης, είναι τα παιδιά να έχουν χάσει, λίγες μέρες πριν τα Χριστούγεννα, 3.000 διδακτικές ώρες, αλλά -το κυριότερο- να έχουν χάσει την ευκαιρία που τους δίνει ο ανώτερος νόμος του κράτους να έχουν ίσα δικαιώματα και ίσες ευκαιρίες.
Δυστυχώς η εικόνα αυτή δεν αποτελεί απλά μια μεμονωμένη περίπτωση, αλλά φαίνεται να αποτυπώνεται σε όλο το φάσμα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του νομού Κυκλάδων, δεδομένου ότι στο σύνολο των ΕΠΑΛ, τα κενά σε εκπαιδευτικούς Γενικής Παιδείας ήταν μόλις πριν ένα μήνα 40, τα οποία και καλύφθηκαν μέσα από τη γνωστή πρακτική της ωρομισθίας, ενώ ακόμη παραμένουν 55 κενά Τεχνικών Ειδικοτήτων.
Μετά τα παραπάνω,
Ερωτάται η κα Υπουργός:
1. Σε ποιες ενέργειες πρόκειται να προβεί ώστε να καλυφθούν άμεσα όλα τα υπάρχοντα κενά εκπαιδευτικών στα ΕΠΑΛ του Νομού Κυκλάδων, και με ποιο τρόπο θα αναπληρωθεί ο χαμένος χρόνος όσον αφορά τη διδακτέα ύλη, ιδιαίτερα μάλιστα στα εξεταζόμενα πανελληνίως μαθήματα;
2. Ποιες είναι οι πολιτικές δεσμεύσεις, ώστε μέσα στα πλαίσια της προστασίας της νησιωτικότητας και της ουσιαστικής αποκέντρωσης, η “απαξιωμένη” επαγγελματική εκπαίδευση να λάβει τη θέση που της ανήκει στις Κυκλάδες;
3. Ποια συγκεκριμένα μέτρα προτίθεται να λάβει ώστε την επόμενη σχολική χρονιά, οι μαθητές των ΕΠΑΛ Κυκλάδων να απολαμβάνουν τα ... αυτονόητα;
Ο ερωτών βουλευτής
Γρηγόρης Ψαριανός