Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
12/05/2004

Επιστολή Ν.Χουντή προς Επίτροπο της Ε.Ε.: Το Π.Δ. για τους συμβασιούχους έχει σοβαρά νομικά προβλήματα εναρμόνισης με την Οδηγία 99/70 - Να παρέμβει άμεσα η Commission

Επιστολή με αντικείμενο το Π.Δ. για τους Συμβασιούχους απέστειλε ο ευρωβουλευτής του ΣΥΝ Ν. Χουντής προς τον Επίτροπο της Ε.E. κ.Στ.Δήμα.

Στην επιστολή του ο Ν. Χουντής αφού επισημαίνει ότι η Οδηγία έπρεπε να εφαρμόζεται στην Ελλάδα από τη 10η Ιουλίου 2001και ότι ήδη υπάρχει καθυστέρηση 3 ετών, τονίζει ότι "το νέο Π.Δ. της Ελληνικής Κυβέρνησης, που αφορά μόνο το δημόσιο τομέα, εφαρμόζει μόνο αποσπασματικά την Οδηγία 99/70 και έχει σοβαρά νομικά προβλήματα, τα οποία θα προκαλέσουν νέα παρέμβαση της Commission.

Στη συνέχεια αναλύει τα κυριότερα άρθρα του Π.Δ. ως εξής:

· "Στο άρθρο 10 §1 προβλέπεται ότι διαδοχικές συμβάσεις ορίζονται όσες έχουν συναφθεί "πριν την έναρξη ισχύος του παρόντος" και εφόσον επιπλέον πληρούνται αθροιστικά κριτήρια και συντρέχουν, επίσης αθροιστικά ορισμένες προϋποθέσεις η πρώτη εκ των οποίων προβλέπει την "α) ύπαρξη ενεργού σύμβασης μετά την 10η Ιουλίου 2002 ως την έναρξη ισχύος του παρόντος διατάγματος", η οποία άτυπα προσδιορίζεται τον Ιούνιο του 2004.

Η διάταξη αυτή ρυθμίζει εφ' άπαξ ορισμένους μόνο συμβασιούχους και ουσιαστικά απαγορεύει την ισχύ της Οδηγίας μετά την έναρξη ισχύος του Π.Δ.

Η διαπίστωση αυτή άλλωστε ομολογείται από τον αρμόδιο υπουργό, ο οποίος σε ερώτηση δημοσιογράφου (Καθημερινή 9/5/2004) διευκρινίζει ότι οι εργαζόμενοι, που έχουν ενεργή εργασιακή σχέση τον Ιούνιο 2004 αλλά συμπληρώνουν 24 μήνες μετά την ημερομηνία έναρξης ισχύος του Π.Δ. εξαιρούνται της Οδηγίας.

Είναι σαφές, λοιπόν ότι η ρύθμιση αυτή περιορίζει χρονικά την εφαρμογή της Οδηγίας 99/70. Δεν την αφήνει ανοικτή στο μέλλον και ως εκ τούτου έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το πνεύμα και το γράμμα της.

· Στο σημείο δ του άρθρου 10§1 προβλέπεται ότι για να κριθεί μια σύμβαση ως διαδοχική πρέπει "δ) Το αντικείμενο της σύμβασης να αφορά δραστηριότητες, οι οποίες σχετίζονται ευθέως και αμέσως με το δημόσιο συμφέρον, το οποίο υπηρετεί παγίως και διαρκώς η αντίστοιχη δημόσια υπηρεσία". Είναι σαφές ότι στο σημείο αυτό, παύει να υπάρχει ο αντικειμενικός λόγος ύπαρξης πάγιων και διαρκών αναγκών που με ασφάλεια τεκμαίρεται από την ύπαρξη συνεχών διαδοχικών συμβάσεων και ως εκ τούτου έρχεται σε αντίθεση με την Οδηγία 99/70.

· Στο άρθρο 5§1 ορίζεται ότι διαδοχικές θεωρούνται οι συμβάσεις όταν το μεταξύ των συμβάσεων χρονικό διάστημα "δεν υπερβαίνει τους τρεις μήνες".

Με βάση αυτή τη ρύθμιση εξαιρούνται του Π.Δ. πολλές χιλιάδες συμβασιούχοι, οι οποίοι κάλυπταν και καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες της υπηρεσίας τους.

Ο κανόνας στις προσλήψεις συμβασιούχων στο ελληνικό δημόσιο (Ν.2190/94), είναι ότι προκειμένου για την κάλυψη πάγιων και διαρκών αναγκών των δημόσιων υπηρεσιών, προσλαμβάνονται συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου. Οι συμβάσεις αυτές μπορούν επ' αόριστο να επαναλαμβάνονται εφόσον το χρονικό διάστημα μεταξύ των συμβάσεων υπερβαίνει τους 4 μήνες (υπάρχουν εξαιρέσεις αλλά είναι ελάχιστες). Για το ενδιάμεσο διάστημα των 4 μηνών και για την ίδια θέση εργασίας οι δημόσιες υπηρεσίες και επιχειρήσεις προσλαμβάνουν άλλους συμβασιούχους με τους ίδιους όρους ώστε να ανακυκλώνουν συνεχώς τους εργαζόμενους.

Είναι σαφές, ότι η πρακτική αυτή αφήνει εκτός της Οδηγίας πολύ μεγάλο αριθμό συμβασιούχων και είναι αντίθετη με το πνεύμα και τους σκοπούς της Οδηγία 99/70.

· Μια άλλη κατηγορία συμβασιούχων που εξαιρούνται από την Οδηγία 99/70 με βάση το άρθρο 5§1 είναι οι αναπληρωτές καθηγητές, στη δημόσια αλλά και κατ' επέκταση στην ιδιωτική εκπαίδευση. Οι συμβασιούχοι αυτοί παρέχουν τις υπηρεσίες καθ' όλη τη διάρκεια του διδακτικού έτους, με εξαίρεση τους 3 θερινούς μήνες. Ενώ, λοιπόν, παρέχουν το ίδιο βασικό έργο με τους "αντίστοιχους εργαζομένους αορίστου χρόνου", εξαιρούνται κατά τη γνώμη μας καταχρηστικά από τις ευεργετικές διατάξεις της Οδηγίας.

· Στο άρθρο 6§1 θεσπίζεται εξαίρεση για τους εργαζομένους "που προσλαμβάνονται στο πλαίσιο οιουδήποτε επιδοτούμενου ή χρηματοδοτούμενου προγράμματος".

Πρώτον η εξαίρεση αυτή δεν περιλαμβάνεται στις εξαιρέσεις που περιοριστικά αναφέρει η Οδηγία. Και δεύτερον η καθολικότητα αυτής της εξαίρεσης (οιουδήποτε) χωρίς την αναζήτηση της φύσης των χρηματοδοτούμενων ή επιδοτούμενων προγραμμάτων καθιστά απαράδεκτη αυτή τη διάταξη. Θα μπορούσε η Commission, η οποία χρηματοδοτεί τεράστιο αριθμό προγραμμάτων στην Ελλάδα, να δεχθεί ότι η δική της χρηματοδότηση, δημιουργεί αμάχητο τεκμήριο για εξαιρέσεις εργαζομένων από την Οδηγία 99/70;

· Στο άρθρο 2 του Σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος εξαιρούνται οι συμβάσεις ή σχέσεις εργασίας, που έχουν συναφθεί στο πλαίσιο ενός ειδικού προγράμματος εκπαίδευσης, ένταξης και επαγγελματικής επανεκπαίδευσης, υποστηριζόμενου από τον ΟΑΕΔ. Είναι γνωστό όμως ότι αρκετοί από τους εργαζόμενους που προσλαμβάνονται από τον ΟΑΕΔ ή από θυγατρικές του (π.χ. Επαγγελματική Κατάρτιση Α.Ε) και αποκαλούνται καταρτιζόμενοι στην πραγματικότητα παρέχουν τις υπηρεσίες τους χωρίς καμία ασφάλιση πλην της ιατροφαρμακευτικής. Είναι προφανές νομίζω, ότι η γενική εξαίρεση του άρθρου αυτού, είναι αντίθετη με τους σκοπούς της Οδηγίας και επιτρέπει καταχρήσεις σε βάρος εργαζομένων, αφού παραμένουν έτσι εκτός των ρυθμίσεων του Π.Δ."

Τέλος ο ευρωβουλευτής τονίζει ότι η "Commission δε χρειάζεται ν' αναμένει να ολοκληρωθεί η διαδικασία κατάρτισης του Π.Δ. προκειμένου να κρίνει το περιεχόμενό της" και την καλεί να παρέμβει άμεσα για μη χαθεί και άλλος χρόνος.

To Γραφείο Τύπου