Το ποδήλατο δεν είναι απλά και μόνο ένα μέσο διασκέδασης. Μπορεί να αποτελέσει μέρος της λύσης του κυκλοφοριακού προβλήματος στα μεγάλα αστικά κέντρα και μάλιστα φιλοπεριβαλλοντικό. Αποτελεί δηλαδή μία από τις αναγκαίες συνθήκες για βιώσιμη κινητικότητα στην πόλη.
Σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης, όλο και περισσότερο ενθαρρύνεται η χρήση ποδηλάτων, με τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων, κέντρων ενοικίασης και δωρεάν παροχής ποδηλάτων από τους δήμους, γενικότερα με τη δημιουργία κατάλληλων υποδομών. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στην Ολλανδία, στα μεγάλα αστικά κέντρα το ποδήλατο καλύπτει το 43,6% στις μικρές διαδρομές, στο Παρίσι λειτουργούν 33 χλμ. αποκλειστικής διαδρομής, σε 314 χλμ. δρόμων έχουν δημιουργηθεί ποδηλατόδρομοι και προχωρούν στην κατασκευή νέων, το Στρασβούργο εκτός από τα 77 χλμ. αποκλειστικής διαδρομής έχει ως άμεσο στόχο το 25% των μετακινήσεων να καλυφθεί με ποδήλατα. Παράλληλα έχουν δημιουργηθεί κέντρα ενοικίασης ποδηλάτων, αλλά και δωρεάν διάθεσης από τους δήμους, καθώς και ειδικοί χώροι στάθμευσης.
Όσον αφορά τη χώρα μας, και ειδικά την πρωτεύουσα (στην Αθήνα, μόλις το 4% των μετακινήσεων καλύπτεται με ποδήλατο), είναι σαφές ότι δεν έχουν τεθεί από την πολιτεία οι αναγκαίοι εκείνοι όροι που θα προωθούσαν μια εκτεταμένη χρήση του ποδηλάτου.
Οι ΠΟΔΗΛΑΤ(ισσ)ΕΣ από τη μεριά τους, έχουν διατυπώσει μια δέσμη αιτημάτων, που είναι πιστεύουν ώριμα και θα μπορούσαν άμεσα να υλοποιηθούν, εάν υπάρχει η απαιτούμενη βούληση από την πολιτεία.
Τα άμεσα μέτρα που θα μπορούσε να πάρει η πολιτεία αφορούν τη δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων που θα εξυπηρετεί τις καθημερινές ανάγκες της ζωής στην πόλη (και δε θα έχει αποκλειστικά ή κυρίως τουριστικό χαρακτήρα), το να επιτραπεί –έστω υπό όρους- η μεταφορά ποδηλάτων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, να τροποποιηθεί ο ΚΟΚ προκειμένου να λάβει υπόψη στη ρύθμιση της κυκλοφορίας και να προστατεύσει τη μετακίνηση με ποδήλατο, και ,τέλος, να εφαρμοστούν φοροαπαλλαγές ή ελαφρύνσεις στο ποδήλατο.
Αν και έχουν εξαγγελθεί κατά καιρούς μέτρα από τα αρμόδια Υπουργεία, αλλά και το Δήμαρχο Αθηναίων, ελάχιστα βήματα έχουν γίνει μέχρι σήμερα στην κατεύθυνση ενίσχυσης της ποδηλατοκίνησης. Ένα πρόσφατο θετικό παρʼ όλα αυτά στοιχείο που οφείλουμε να καταγράψουμε, είναι το πρόγραμμα δωρεάν διάθεσης ποδηλάτων από το Δήμο Νέας Ερυθραίας.
Δεδομένου ότι η κυβέρνηση, τουλάχιστον ρητορικά, δείχνει τη διάθεση να προωθήσει τη χρήση του ποδηλάτου,
Ερωτώνται οι κκ. Υπουργοί
1. Ποια συγκεκριμένα μέτρα προώθησης της χρήσης του ποδηλάτου πρόκειται να λάβουν και με τι χρονοδιάγραμμα ;
2. Θα δημιουργηθεί δίκτυο ποδηλατικών αξόνων που να καλύπτουν ευρύ φάσμα του αστικού ιστού της Αθήνας, σύμφωνα και με σχετική μελέτη που έχουν καταθέσει οι ΠΟΔΗΛΑΤ(ισσ)ΕΣ;
3. Θα πάρουν σχετική πρωτοβουλία ώστε να διευρυνθεί και να εξυπηρετηθεί η μεταφορά του ποδήλατου στο ΜΕΤΡΟ και το ΗΣΑΠ;
4. Θα αναθεωρηθεί ο ΚΟΚ προκειμένου να συμπεριλάβει κυκλοφοριακά μέτρα που θα αφορούν το ποδήλατο;
5. Πρόκειται να εφαρμοστεί ο υπερμειωμένος (4,5%) ή και να καταργηθεί ο συντελεστής ΦΠΑ στο ποδήλατο;
Ο ερωτών βουλευτής
Αλέξης Τσίπρας