Η πρόταση για τον προαστιακό σιδηρόδρομο και την αναβάθμιση των σημερινών σιδηροδρόμων υπάρχει από παλιά. Πρώτη φορά ενεργοποιήθηκε στην πρόταση των έργων για τους Ολυμπιακούς Αγώνες και τα σχέδια που παρουσίαζαν οι αρμόδιοι φορείς αναφέρονταν σε εκτεταμένη υπογειοποίηση και δημιουργία πρασίνου διαδρόμου από τον Πειραιά ως το Μενίδι.
Το έργο καθυστέρησε να μπει σε εφαρμογή και επανήλθε το 2000. Με την πίεση να είναι έτοιμο για τους Ο.Α. του 2004 κρίθηκε ότι δεν υπάρχει ο απαιτούμενος χρόνος για υπογειοποίηση και προτάθηκε η επίγεια διαδρομή. Τελικά όμως το σχέδιο ακυρώθηκε από το ΣτΕ για περιβαλλοντικούς λόγους. Η ΕΡΓΟΣΕ ως γνωστόν επανήλθε αργότερα με σχέδια επίγειας διέλευσης. Η ΚΥΑ που ενέκρινε τη σχετική ΜΠΕ έχει ακυρωθεί ήδη από το Νοέμβριο του 2006 με την Αποφ. του ΣτΕ 3520/17.03.06. Κατά παράβαση της απόφασης του ΣτΕ διατηρούνται κατασκευές που θα έπρεπε να έχουν κατεδαφιστεί και συνεχίζεται η υλοποίηση έργων που αντιστοιχούν σε προηγούμενες μελέτες.
Η ΕΡΓΟΣΕ έχει προχωρήσει σε νέα ΜΠΕ, που έχει απορριφθεί από τη Νομαρχία Αθηνών, προβλέπει μερική υπογειοποίηση και η αίτηση ακύρωσης της ΚΥΑ που την ενέκρινε εκκρεμεί ενώπιον του ΣτΕ. Αντί της πλήρους υπογειοποίησης 5.200 μέτρων στα όρια του Δήμου της Αθήνας, με αντίστοιχη δημιουργία διαδρόμου ανάσας πράσινου Αθήνας – Πάρνηθας με ποδηλατοδρόμους και πάρκο αναψυχής, υψώνονται τσιμεντένια τοιχία και προτείνονται να ανοιχθούν βαθιά ορύγματα που κόβουν στα δύο την πόλη, προβλέποντας παράλληλα μόνο μερική υπογειοποίηση.
Οι κάτοικοι του 4ου Διαμερίσματος του Δήμου Αθηναίων έχουν προσφύγει στο ΣτΕ, γιατί η εν λόγω ΚΥΑ δε θεραπεύει τα τρωτά σημεία της προηγούμενης μελέτης (σύμφωνα με την Αποφ. του ΣτΕ 3520/17.03.06). Μέχρι σήμερα, δεν έχουν δοθεί στο Δήμο και στους κατοίκους από την ΕΡΓΟΣΕ τα σχέδια του υλοποιούμενου έργου, πλην μιας οριζοντιογραφίας. Δεν έχουν δηλαδή ενημερωθεί οι ενδιαφερόμενοι προσηκόντως. Πέρα από αυτό, συνεχίζουν να υλοποιούνται κομμάτια του έργου που ενδεχομένως να κριθούν παράνομα με την απόφαση του ΣτΕ που αναμένεται, ενώ δεν προχωρούν τα έργα υπογειοποίησης που προβλέπει η ΚΥΑ.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί
1. Σκοπεύετε να αναθεωρήσετε την ΚΥΑ Αποικ.105043/10/6/08 καθώς αυτή είναι αντίθετη με την απόφαση του ΣτΕ 3520/17.03.06 και να προχωρήσετε στην πλήρη υπογειοποίηση των γραμμών του ΟΣΕ στα όρια του Δήμου της Αθήνας;
2. Ποιά είναι τα σχέδια των έργων που εκτελούνται αυτή τη στιγμή και γιατί δεν έχουν κοινοποιηθεί στους ενδιαφερόμενους φορείς (Δήμος, κάτοικοι);
3. Γιατί τα έργα που εκτελούνται δεν αφορούν την υπογειοποίηση, που είναι και το μόνο σύννομο κομμάτι του έργου βάσει και της απόφασης του ΣτΕ, και της υπό κρίση ΚΥΑ;
4. Ποιο είναι το πλήρες χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης των έργων υπογειοποίησης;
Ο ερωτών Βουλευτής
Αλέξης Τσίπρας