Στις 5 Απριλίου 2010 συμπληρώνονται 3 χρόνια από τη βύθιση του Κ/Ζ Sea Diamond στον όρμο της Καλντέρας της Σαντορίνης.
Από την αρχή φορείς και κάτοικοι του νησιού, αλλά και των παρακείμενων νησιών ξεκίνησαν ένα διαρκή, πολύπλευρο και πολυμέτωπο αγώνα με αίτημα τη συνδυασμένη απάντληση των καυσίμων και την ανέλκυση και απομάκρυνση του ναυαγίου.
Η προηγούμενη Κυβέρνηση ουδέποτε επίσημα και ρητά αμφισβήτησε την αναγκαιότητα της διπλής αυτής επιχείρησης. Αντίθετα μάλιστα. «… Αυτή είναι η υποχρέωση και σε αυτήν επιμένουμε», είχε με έμφαση δηλώσει επίσημα ο τότε Υφυπουργός Υ.Ε.Ν.Α.Ν.Π. κ. Παν. Καμένος κάνοντας έμμεση αναφορά στο θέμα στις 3.09.2008.(συνεδρίαση Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου)
Εν τούτοις, η Κυβέρνηση της Ν.Δ. υλοποίησε μόνο το έργο της απάντλησης. Με δήλωση του όμως ο τότε Υπουργός Υ.Ε.Ν.Α.Ν.Π. υποσχέθηκε ότι θα απευθυνθεί σε έγκυρους επιστημονικούς φορείς, καλώντας τους να τεκμηριώσουν ενδεχόμενη «ανάγκη περαιτέρω ενεργειών, όπως η ανέλκυση του πλοίου». Και επαναδεσμεύτηκε: «… Στην περίπτωση κατά την οποία η ανέλκυση κριθεί αναγκαία, θα προχωρήσουμε επιβάλλοντάς την – όποιο και αν είναι το κόστος της – σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζει ο νόμος, τα επιστημονικά δεδομένα, αλλά και τις αρχικές μας δεσμεύσεις».
Ουδεμία τέτοια μελέτη είδε το φως της δημοσιότητας έκτοτε, αλλά όπως κατήγγειλαν τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Θηραίων Πολιτών για το SEA DIAMOND, παρά τις επίμονες και επίπονες προσπάθειές τους κανείς δεν τους ενημέρωσε επίσημα ούτε και για τα αποτελέσματα της απάντλησης.
Όλα αυτά ως τις 18.03.2010. Οπότε τελείως αναπάντεχα το Υ.Π.Ε.Κ.Α. εξέδωσε Δελτίο Τύπου με το οποίο ανακοινώνεται ότι το Υπουργείο αναθέτει στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας να υλοποιήσει πρόγραμμα περιβαλλοντικής προστασίας της θαλάσσιας περιοχής της Σαντορίνης σε συνεργασία με την πλοιοκτήτρια εταιρεία Luis Hellenic Cruises. Παραδέχεται δηλαδή το Υ.ΠΕ.ΚΑ εμμέσως πλην σαφώς ότι υπάρχει διαρκής απειλή και φαίνεται να επιβεβαιώνει τις γνώμες έγκυρων επιστημόνων και περιβαλλοντικών οργανώσεων, που από την αρχή συνέκλιναν στην άποψη ότι η παραμονή του ναυαγίου στο βυθό της Καλντέρας, ακόμα και μετά την απάντληση των καυσίμων, θα ενείχε πολλαπλούς κινδύνους περιβαλλοντικής επιβάρυνσης και ότι κάθε καθυστέρηση όχι μόνο θα πολλαπλασίαζε αυτούς τους κινδύνους αλλά και θα μεγιστοποιούσε τις δυσκολίες του έργου.
Παρόλα αυτά η κ.Υπουργός αποσιωπά πλήρως το ζήτημα της ανέλκυσης.
Με βάση τα παραπάνω,
ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί
1. Εγκαταλείπει τελικά η κυβέρνηση το σχέδιο ανέλκυσης του κ/ζ Sea Diamond από τον βυθό της Καλντέρας;
2. Έχει λάβει υπόψη της η κυβέρνηση τα επιχειρήματα και την έγκυρη επιστημονική άποψη των περιβαλλοντικών οργανώσεων;
3. Θα μεριμνήσει ώστε η πλοιοκτήτρια εταιρεία θα αναλάβει τα έξοδα ανέλκυσης;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Αλέξης Τσίπρας
Θοδωρής Δρίτσας
Γρηγόρης Ψαριανός