Το ΚΕ.Δ.Δ.Υ Χανίων (Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης ατόμων με αναπηρία και ειδικές εκπ/κές ανάγκες), όπως και τα υπόλοιπα της χώρας, ιδρύθηκε σύμφωνα με το νέο νόμο Ειδικής Αγωγής και Εκπ/σης (Ε.Α.Ε) 3699 (ΦΕΚ199/Α!/12-10-08) αντικαθιστώντας τα Κέντρα Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης (Κ.Δ.Α.Υ) που λειτουργούσαν ως τότε, σύμφωνα με το νόμο 2817/2000.
Ωστόσο, ισχύει ακόμα ο κανονισμός λειτουργίας των Κ.Δ.Α.Υ (που περιέχει ασάφειες ως προς τον τρόπο παραπομπής των μαθητών, το καθηκοντολόγιο κ.λ.π.) αφού δεν έχει δημοσιευτεί νέος για τα ΚΕ.Δ.Δ.Υ (ενώ στον πρόσφατο νόμο 3699 έχουν εισαχθεί νέες διαγνωστικές κατηγορίες και νέες ειδικότητες).
Επίσης, ενώ στο νέο νόμο για τα ΚΕ.Δ.Δ.Υ (3699) αναφέρεται ότι η διεπιστημονική ομάδα/επιτροπή που προβαίνει στις αξιολογήσεις είναι πενταμελής (Εκπαιδευτικός, Ψυχολόγος, Κοινωνικός Λειτουργός, Παιδοψυχίατρος, Λογοθεραπευτής), αντί για τριμελής όπως ίσχυε για τα Κ.Δ.Α.Υ, δεν έχει διοριστεί μόνιμο Ειδικό Εκπαιδευτικό προσωπικό (από το 2005), ενώ η συνεχής αλλαγή προσωπικού, λόγω της τοποθέτησης αναπληρωτών ή ωρομισθίων -φέτος, κατά κύριο λόγο, μόνο ωρομίσθιοι- δημιουργεί πολλά προβλήματα.
Ο μαθητικός πληθυσμός στο νομό Χανίων ανέρχεται στις 24.000 περίπου και προβλέπεται η λειτουργία τριών (3) επιτροπών (αφού ανά 10.000 μαθητές αντιστοιχεί μία (1) επιτροπή). Βέβαια, με βάση τα υπάρχοντα δεδομένα, μετά βίας, μπορεί να λειτουργήσει μία (1) επιτροπή. Έτσι, ενώ πέρυσι αξιολογήθηκαν περίπου 400 παιδιά (λειτουργούσαν δύο τριμελείς ομάδες) και είχαν μειωθεί κατά πολύ οι λίστες αναμονής στο τέλος της σχολικής χρονιάς 2008-2009, από την αρχή του έτους 2010 συμπληρώνεται μόνο μία διαγνωστική ομάδα (τριμελής). Το ίδιο συμβαίνει και με το ΚΕ.Δ.Δ.Υ Ηρακλείου, (μία διαγνωστική ομάδα) με μεγαλύτερο μαθητικό πληθυσμό, αλλά και με άλλα ΚΕ.Δ.Δ.Υ της χώρας. Η δυσκολία είναι ακόμα μεγαλύτερη όταν τα παιδιά χρήζουν και λογοθεραπευτικής ή παιδοψυχιατρικής ή εργοθεραπευτικής αξιολόγησης προκειμένου να είναι έγκυρη η διάγνωση, ώστε να δρομολογηθεί η παρέμβαση σε τέτοιο επίπεδο. Λόγω του μεγάλου αριθμού μαθητών που αναμένουν να αξιολογηθούν και να στηριχτούν, ο τομέας της υποστήριξης των μαθητών αυτών με την κατάθεση των εξατομικευμένων προγραμμάτων εκπαίδευσης ή και της παρέμβασης στο σχολικό πλαίσιο είναι σχεδόν ανύπαρκτος ή στις περιπτώσεις που γίνεται υποστήριξη, αυτή δε μπορεί να συνεχιστεί λόγω συνεχούς αλλαγής προσωπικού (ωρομίσθιοι, αναπληρωτές για ένα χρόνο) ή της υποστελέχωσης. Έτσι, τα ΚΕ.Δ.Δ.Υ ανταποκρίνονται μόνο στο έργο της αξιολόγησης των μαθητών και αυτό με δυσκολίες.
Τη στιγμή που οι εξελίξεις σε ερευνητικό επίπεδο είναι ραγδαίες, η επιμόρφωση του προσωπικού είναι ανύπαρκτη και επαφίεται στην ύπαρξη ελεύθερου χρόνου και στη διάθεση των μελών του προσωπικού.
Παράλληλα, παρατηρούνται ελλείψεις σε εξειδικευμένο προσωπικό και υλικοτεχνική υποδομή στα σχολεία, με αποτέλεσμα τη δημιουργία σοβαρών προβλημάτων όταν το ΚΕ.Δ.Δ.Υ πρόκειται να εισηγηθεί την εγγραφή/φοίτηση μαθητή με αναπηρία σε σχολείο (γενικό ή ειδικό). Έτσι, ενώ έχουν ιδρυθεί Τμήματα Ένταξης και είναι γεμάτα από μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αυτά δε λειτουργούν, επειδή δεν έχει τοποθετηθεί εξειδικευμένος εκπαιδευτικός. (π.χ. στα Νηπιαγωγεία). Οι παράλληλες στηρίξεις μαθητών και η διάθεση Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού στο Γενικό Σχολείο για συγκεκριμένες κατηγορίες μαθητών δε γίνεται με αποτέλεσμα τα παιδιά αυτά να παραμένουν στα ειδικά πλαίσια ή στα γενικά σχολεία αβοήθητα.
Μάλιστα, οι γονείς των παιδιών με αυτισμό έχουν προσφύγει στο συνήγορο του πολίτη, επειδή τα παιδιά τους δεν μπορούν να έχουν εξειδικευμένο εκπ/κό προσωπικό (παράλληλη στήριξη) στο γενικό σχολείο.
Ερωτάται η κ. Υπουργός
1. Θα προχωρήσετε στη δημοσίευση νέου κανονισμού λειτουργίας των ΚΕ.Δ.Δ.Υ που να ανταποκρίνεται στις προϋποθέσεις/δεδομένα που θέτει ο νέος νόμος 3699/2008;
2. Είναι στις προθέσεις σας να τοποθετήσετε το μόνιμο Ειδικό Εκπαιδευτικό προσωπικό που απαιτείται για την εύρυθμη και απρόσκοπτη λειτουργία του ΚΕ.Δ.Δ.Υ Χανίων (και γενικότερα όλης της χώρας) και να καλύπτονται τα λειτουργικά κενά άμεσα, αλλά και να τοποθετηθούν νέες ειδικότητες;
3. Σε ποιες ενέργειες θα προχωρήσετε προκειμένου να επιμορφώνονται οι εργαζόμενοι στα ΚΕ.Δ.Δ.Υ, ώστε να υπηρετούν ολοκληρωμένα την κοινωνική αποστολή τους, να δημιουργηθούν οι απαραίτητες υλικοτεχνικές υποδομές στα σχολεία και να τοποθετηθούν εξειδικευμένοι εκπ/κοί στα Τμήματα Ένταξης στα σχολεία;
Ο ερωτών Βουλευτής
Μιχάλης Κριτσωτάκης