Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
14/04/2010

Ομιλία Δημ. Παπαδημούλη στη συζήτηση για το φορολογικό νομοσχέδιο

Παρεμβαίνοντας στη συζήτηση για το φορολογικό νομοσχέδιο, ο ειδικός αγορητής της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Παπαδημούλης, δήλωσε τα εξής:

«Κύριοι συνάδελφοι, κύριε Υπουργέ, αυτό το φορολογικό νομοσχέδιο όσους μήνες καθυστερούσε και προετοιμαζόταν, διαφημιζόταν ταυτόχρονα ως η μεγάλη τομή της εξυγίανσης και της φορολογικής δικαιοσύνης. Η διαφήμισή του δυνάμωσε ιδιαίτερα μετά τις 3 Μαρτίου, όταν η Κυβέρνηση έφερε και επέβαλε με διαδικασίες εξπρές τα άγρια φοροεισπρακτικά μέτρα, τα άδικα μέτρα εναντίον μισθωτών, συνταξιούχων και συνεπών φορολογουμένων. Σας θυμίζω το εισπρακτικό πακέτο των 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ που επιβλήθηκε στις αρχές Μαρτίου.

Δυστυχώς, το συζητούμενο νομοσχέδιο απέχει παρασάγγας από την εικόνα και τις προσδοκίες που καλλιέργησε η ίδια η Κυβέρνηση όσο διάστημα το προετοίμαζε. Διότι, αντί για την τομή της φορολογικής δικαιοσύνης, αντί για την τομή της εξυγίανσης, απʼ αυτό το νομοσχέδιο, όταν εφαρμοστεί, θα προκύψουν νέες επιβαρύνσεις για τους μισθωτούς, για τους συνταξιούχους, για τους συνεπείς φορολογουμένους, για τα υποζύγια του κρατικού προϋπολογισμού, για τα κορόιδα διαχρονικά της υπόθεσης.

Μπορεί αυτό το νομοσχέδιο να έχει διάσπαρτες εδώ κι εκεί ορισμένες θετικές διατάξεις, αλλά η ουσία του ως σύνολο, η φιλοσοφία του και  οι επιπτώσεις του είναι οι εξής, όπως  θα τεκμηριώσω στα λεπτά που ακολουθούν.

Πρώτον, συντηρεί τη φορολογική ασυλία ορισμένων φορολογικών εισοδημάτων. Αν ένας βιοπαλαιστής δωρίσει με γονική παροχή στο παιδί του ένα δυάρι, ένα τριάρι, τους κόπους μιας ζωής, θα φορολογηθεί με ένα συντελεστή της τάξης του 10%. Αν ένας πάμπλουτος μπαμπάς δωρίσει στο γόνο του την πολύ μεγάλη επιχείρησή του, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο, θα φορολογηθεί με 0,15%. Δεκαέξι φορές λιγότερο από το βιοπαλαιστή. Και αυτό το διατηρεί το νομοσχέδιο.

Το νομοσχέδιο αυτό θα οδηγήσει σε υπερφορολόγηση μισθωτών και συνταξιούχων, διότι, πρώτον, κρατάει παγωμένο το αφορολόγητο των 12.000 ευρώ. Δεύτερον, διότι ουσιαστικά το καταργεί για μεγάλες κατηγορίες μισθωτών και συνταξιούχων, καθώς τους υποχρεώνει να το χτίσουν αυτό το αφορολόγητο μαζεύοντας αποδείξεις, που πολλές φορές είναι δύσκολο, έως αδύνατον, να μαζευτούν. Τρίτον, διότι καταργεί φοροαπαλλαγές που ήταν ανάσα για μεγάλες κατηγορίες της ελληνικής κοινωνίας, για τις νέες οικογένειες. Μειώνεται η φοροαπαλλαγή των τόκων στεγαστικού δανείου για την πρώτη κατοικία, με την οποία είχαν προγραμματίσει τη ζωή τους πολλά νέα ζευγάρια.

Ακόμη, το νομοσχέδιο αυτό δεν θίγει ουσιαστικά τη φοροδιαφυγή. Πρώτον, διότι αφήνει άθικτο έναν φοροελεγκτικό και φοροεισπρακτικό μηχανισμό, που με ευθύνη των κυβερνήσεων τριάντα πέντε χρόνια τώρα -και της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑ.ΣΟ.Κ.- χαρακτηρίζεται από αναχρονισμό, κομματισμό και μεγάλα ποσοστά διαφθοράς. Ας μην κάνουμε σε αυτή την Αίθουσα ότι δεν καταλαβαίνουμε. Όταν η παραοικονομία ανέρχεται σε 30% με 35% του ΑΕΠ, όταν η φοροδιαφυγή φτάνει τα 20 με 25 δισ. ευρώ ετησίως, όταν η φοροκλοπή από το ανείσπρακτο Φ.Π.Α. σύμφωνα με κυβερνητικούς υπολογισμούς, κυμαίνεται στα 6,5 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως και δεν κάνεις τίποτα ουσιαστικό για να περιορίσεις αυτή τη μαύρη τρύπα, τότε δεν αυξάνεις τα φορολογικά έσοδα, αλλά αυξάνεις τη φοροκλοπή ή τον πειρασμό για φοροκλοπή.

Με τρύπιους μηχανισμούς, όταν η οικονομία είναι σε βαθιά ύφεση, με προβλέψεις πως δεν θα πάμε στο μείον 0,3% που λέει ο Προϋπολογισμός και το πρόγραμμα σταθερότητας και ανάπτυξης, ούτε καν στο μείον 2% που λέει η Τράπεζα της Ελλάδας, αλλά μπορεί να πάμε και πολύ πιο κάτω, τότε όσοι έχουν απέναντί τους ένα σύστημα που αντί να φοβάται το άγρυπνο μάτι του τίμιου εφοριακού, φοβάται την τσέπη του διεφθαρμένου εφοριακού, θα καταφύγουν στη φοροδιαφυγή, στη φοροκλοπή, στην παρακράτηση του Φ.Π.Α. και στη μη καταβολή του, για να κρατήσουν ζωντανή τη μικρή τους επιχείρηση. Πολύ περισσότερο, όταν βλέπουν ότι αν θέλει κάποιος να μεταβιβάσει μία μικρή επιχείρηση, μία Ο.Ε. στο παιδί του, θα πρέπει να πληρώσει φόρο 20%. Ενώ αν είναι μεγαλοσχήμονας, «μεγαλοκαρχαρίας» της κρατικοδίαιτης ελληνικής επιχειρηματικότητας κι έχει εισαγάγει την επιχείρησή του στο Χρηματιστήριο, θα πληρώσει φόρο δεκαπέντε τοις χιλίοις, δηλαδή δεκάδες φορές λιγότερο από αυτόν που έχει μία προσωπική επιχείρηση.

Έρχομαι στα περίφημα τεκμήρια, τα οποία ήταν το κομμάτι του νομοσχεδίου που περισσότερο διαφημίστηκε από την Κυβέρνηση ως απόδειξη της φορολογικής δικαιοσύνης.

Είπαμε στην Επιτροπή –και το λέμε και στην Ολομέλεια- ότι σε μία χώρα που βασιλεύει η παραοικονομία, η φοροδιαφυγή, που την πληρώνουν μονίμως οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι και που έχεις έναν τρύπιο, αναχρονιστικό και σε μεγάλο βαθμό διεφθαρμένο φοροελεγκτικό και φοροεισπρακτικό μηχανισμό, τα τεκμήρια είναι ένα εργαλείο για να περιορίσεις τη φοροδιαφυγή, παρότι σε μία ευνομούμενη πολιτεία θα έπρεπε να υπάρχουν λογιστικοί τρόποι προσδιορισμού των εισοδημάτων για όλους. Ζητήσαμε τα τεκμήρια της πολυτελούς διαβίωσης να αυξηθούν παραπάνω και τα τεκμήρια που αντιστοιχούν στη διαβίωση χαμηλών εισοδημάτων να μειωθούν.

Κάποιες αλλαγές, δευτερεύουσες, έγιναν. Και με αυτές τις αλλαγές, όμως, ένας «πατεντάτος» φοροφυγάς υψηλών εισοδημάτων, από τους «σκαφάτους» της Μυκόνου, που έχει σπίτι, εξοχικό, ακριβό Ι.Χ., πισίνα και σκάφος, θα φτάσει μετά δυσκολίας τα 35.000, 40.000 ευρώ, με τα τεκμήρια που προτείνονται. Θα το αποδείξω και στην κατʼ άρθρον συζήτηση. Αυτό σημαίνει, «εις υγείαν των κορόιδων»! Θα μου πείτε, «αυτοί τώρα δηλώνουν ενδεχομένως και ζημιές». Βεβαίως, αλλά εμείς πρέπει να κάνουμε εδώ μία τομή δικαιοσύνης.

Επειδή στη συνέχεια θα πω και άλλα στοιχεία κριτικής που μας οδηγούν στο να καταψηφίσουμε επί της αρχής αυτό το νομοσχέδιο και επειδή συνήθως την κριτική μας, ιδιαίτερα όταν είναι τεκμηριωμένη και εύστοχη, η Κυβέρνηση την αντιμετωπίζει με τον αφορισμό «πείτε μας προτάσεις», σας καταθέτω ευθύς αμέσως έξι προτάσεις, που τις καταθέσαμε και στην Επιτροπή και τις οποίες η Κυβέρνηση, παρότι τις στήριξαν και Βουλευτές της κυβερνητικής Πλειοψηφίας, απαξίωσε ακόμα και να τις σχολιάσει.

Πρόταση πρώτη: Φορολογήστε τα κέρδη των τραπεζών με συντελεστή 50%. Οι τράπεζες τοκογλυφούν σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου. Δανείζονται με 1% και δανείζουν το Ελληνικό Δημόσιο με 5 και 6%.  Και τούτο διότι υπάρχει ο παραλογισμός του συμφώνου σταθερότητας, να μην μπορεί να δανείζεται απευθείας από την ΕΚΤ το Κράτος, αλλά να πρέπει να δανείζεται μέσω ιδιωτικών τραπεζών. Αυτό το σίγουρο κέρδος, λοιπόν, της τράπεζας, που δίνει ως ενέχυρο τα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου στον κ. Τρισέ, φορολογήστε το με 50%.

Δεύτερη πρόταση: Ανεβάστε το φορολογικό συντελεστή για τις τριακόσιες πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις του τόπου σε 45%, όπως τον έχετε και στα φυσικά πρόσωπα. Μόνο από τις τριακόσιες κερδοφόρες επιχειρήσεις μπορείτε να μαζέψετε 2 δισ. ευρώ ετησίως.

Τρίτον: Φορολογήστε και τη μακροχρόνια υπεραξία των μετοχών, όχι μόνο το λεγόμενο «σορτάρισμα». Αν κάποιος πάρει μετοχές, τις κρατήσει, τις δώσει στο παιδί του και αυτές ρευστοποιηθούν μετά από χρόνια έχοντας υπεραξία χίλια ή πέντε χιλιάδες τοις εκατό, να φορολογηθεί γιʼ αυτή την υπεραξία. Γιατί φορολογείται αυτός που αγόρασε ένα κτήμα, το οποίο μετά μπήκε στο σχέδιο κι έγινε οικόπεδο και να μη φορολογηθεί ο ραντιέρης που κερδίζει πάρα πολλά λεφτά μέσω των μετοχών;

Τέταρτη πρόταση: Αυξήστε τη φορολογία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων.

Πέμπτη πρόταση: Επαναφέρετε τη φορολογία στις τηλεοπτικές διαφημίσεις, μια φορολογία που η κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. τη μείωσε στην προηγούμενη θητεία της και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας την κατήργησε πλήρως. Φοβόσαστε μη φτωχύνουν οι μεγαλοκαναλάρχες και οι ιδιοκτήτες αυτών των εταιρειών τηλεοπτικής διαφήμισης; Δεν είναι προϊόν αυτό; Δεν παράγει κέρδη; Γιατί να μη φορολογείται;

Έκτον: Θυμηθείτε τις προεκλογικές σας υποσχέσεις. Τι λέγατε όταν σας ρωτούσαν, πού θα βρείτε τα λεφτά να χρηματοδοτήσετε το κοινωνικό σας πρόγραμμα, κύριοι του ΠΑ.ΣΟ.Κ.;  Λέγατε πως θα τα βρείτε από τις ανείσπρακτες οφειλές που είναι 31 δισ. ευρώ. Φέρτε μας, λοιπόν, εδώ μέτρα και σχέδιο με στόχο να πάρετε τουλάχιστον το 20% από αυτά. Είναι 6 δισ. ευρώ.

Θα μπορούσα να σας κάνω κι άλλες προτάσεις. Επιφυλάσσομαι για την κατʼ άρθρον συζήτηση. Θα ήθελα, όμως, όταν μιλήσει ο Υπουργός, να πει γιατί ναι ή γιατί όχι σε αυτές τις προτάσεις. Και να χαιρετίσουμε και μία είδηση, να υιοθετηθεί και μία πρόταση που έρχεται από τα αριστερά.

Οι μόνες προτάσεις που ασθμαίνοντας υιοθετήσατε στην κατʼ άρθρον συζήτηση, ήταν οι προτάσεις που πιεστικά, εκβιαστικά έφερε ο ΣΕΒ, να αποσυρθεί η διάταξη για την παρακράτηση του 8%.  Η μόνη διάταξη που της αλλάξατε τα φώτα ήταν η διάταξη για τη φορολόγηση της Εκκλησίας. Υιοθετήσατε τα αιτήματα της Ιεράς Συνόδου. Υιοθετήστε και τα αιτήματα της GREENPEACE, που λένε ότι δεν είναι δυνατόν να μιλάτε για πράσινη ενέργεια, πράσινη ανάπτυξη, ΑΠΕ, εξοικονόμηση στα κτίρια της ενέργειας και να ταυτόχρονα να δίνετε φοροαπαλλαγές μόλις έως 600 ευρώ γιʼ αυτούς που θα επενδύσουν δεκάδες χιλιάδες ευρώ για να κάνουν το κτίριο τους πιο ασφαλές και λιγότερο ενεργοβόρο.

Στη χώρα ψηφίζονται δέκα με δεκαπέντε φορολογικά νομοσχέδια το χρόνο, εκδίδονται εκατόν πενήντα εγκύκλιοι, διευκρινιστικές αποφάσεις και εντολές για την εφαρμογή του φορολογικού συστήματος. Έχουμε το πιο άδικο φορολογικό σύστημα στην Ευρώπη, τη μεγαλύτερη γραφειοκρατία όσον αφορά στη νομοθεσία και την ερμηνεία της. Αυτή η γραφειοκρατία, μαζί με τον αναχρονισμό του φορολογικού συστήματος, έχει οδηγήσει και σε μία έντονα μεγάλη συστημική διαφθορά στο μηχανισμό ελέγχου και είσπραξης των φορολογικών εσόδων.

Η δική μας σκοπιά, η σκοπιά με την οποία κάνουμε κριτική σε αυτό το νομοσχέδιο, η σκοπιά με την οποία θα το καταψηφίσουμε, είναι στον αντίποδα της Νέας Δημοκρατίας και του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού.

Δεν σας εγκαλούμε ότι φορολογείτε πολύ τους πλουσίους, τις επιχειρήσεις και τη μεγάλη ακίνητη περιουσία. Εμείς σας εγκαλούμε γιατί φορολογείτε υπερβολικά τους μισθωτούς, τους συνταξιούχους και τα μικρομεσαία εισοδήματα, που είναι συνεπή και έντιμα στην καταγραφή των εισοδημάτων τους.

Θα στηρίξουμε -και στηρίζουμε- κάθε μέτρο που επιδιώκει να περιοριστεί η φοροκλοπή, η φοροδιαφυγή, η νόμιμη ή νομότυπη ασυλία των υψηλών εισοδημάτων.

Αυτό που είναι κοινωνικά δίκαιο, είναι και οικονομικά επιβεβλημένο. Αν σε μία οικονομία με ύφεση «φορέσεις» ένα φορολογικό νομοσχέδιο που βάζει να πληρώσουν περισσότερα οι μη έχοντες, οι μη κατέχοντες, αυτοί που καταναλώνουν, τότε θα την οδηγήσεις σε ακόμη πιο βαθιά ύφεση, σε πιο πολλά λουκέτα, σε πιο πολλή ανεργία, σε πιο πολλή φτώχεια, σε πιο πολύ κοινωνικό αποκλεισμό.

Στα 100 ευρώ που εισπράττει το δημόσιο, τα 66 ευρώ είναι από έμμεσους φόρους, τους πιο άδικους φόρους. Το νομοσχέδιο αυτό αυξάνει την αναλογία των εμμέσων φόρων, δεν τη μειώνει, κύριοι συνάδελφοι του ΠΑ.ΣΟ.Κ.. Το 17% προέρχεται από μισθωτούς και συνταξιούχους. Το 10% προέρχεται από τις ανώνυμες εταιρείες. Μόνο 4% προέρχεται από εννιακόσιες χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις και μόνο 3% από επτακόσιες χιλιάδες, περίπου, ελεύθερους επαγγελματίες.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Κομισιόν του 2008, που προκύπτουν από από απάντηση του Επιτρόπου Kovács, σε δική μου ερώτηση όταν εκπροσωπούσα τον πολιτικό μας χώρο στο Ευρωκοινοβούλιο, έχουμε έσοδα από άμεσους φόρους 7,7% του Α.Ε.Π. στην Ελλάδα, όταν ο  μέσος όρος στην Ευρωζώνη είναι 13% του ΑΕΠ. Κι αυτό γιατί τα μεσαία και κυρίως τα υψηλά εισοδήματα δεν πληρώνουν στην Ελλάδα άμεσους φόρους σύμφωνα με τη δύναμή τους. Οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι στην Ελλάδα φορολογούνται 2% παραπάνω από ό,τι οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι στις άλλες χώρες της Ευρωζώνης. Το κεφάλαιο στην Ελλάδα φορολογείται 8,8% λιγότερο.

Όλα αυτά δεν θίγονται από αυτό το νομοσχέδιο. Ούτε ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός και τα στοιχεία της διαφθοράς, ούτε η αναντιστοιχία στη φορολογία. Τι να κάνετε, κύριε Υπουργέ; Έπρεπε, ήδη, να μας έχετε φέρει ένα νομοσχέδιο που να επιτρέπει στο περίφημο ΣΔΟΕ αντί απλώς να αλλάξει όνομα, να μπορεί να επιβάλλει πρόστιμα. Να μην τα εισηγείται μόνο, όπως στην περίπτωση του περίφημου μπαρ «ΝΑΜΜΟΣ» στη Μύκονο, όπου μετά από την «αρπαχτή» της μιας βραδιάς με τους σκαφάτους στην πρώτη πίστα και στην πρώτη γραμμή, το αρχικό πρόστιμο των 2.000.000 ευρώ, έγινε πρόστιμο 13.000 ευρώ, τα οποία ακόμη δεν έχουν εισπραχθεί.

Θα έπρεπε να έχετε φέρει επειγόντως διατάξεις, για να αποκτήσει σύγχρονη μηχανοργάνωση και δυνατότητα ηλεκτρονικής διασταύρωσης και ελέγχου τιμολογίων η εφορία, έτσι ώστε να μην υπάρχει η βιομηχανία πλαστών τιμολογίων. Θα έπρεπε να φέρετε ένα δραστικό ποινολόγιο, για να μπορεί να «κρεμαστεί στο κατάρτι» ο επίορκος, είτε είναι πολιτικός προϊστάμενος, είτε είναι δημόσιος λειτουργός.

Και φυσικά, λείπουν τα μέτρα και κίνητρα ελάφρυνσης και δικαιοσύνης. Είναι παράλογο τα αδιανέμητα κέρδη να φορολογούνται με 20%, χωρίς όμως, μηχανισμό και ποινές για εκείνον ο οποίος τα «παρκάρει» κάπου, δήθεν ότι θα τα επενδύσει, ενώ στην πραγματικότητα τα τοκίζει, μπορεί και αγοράζοντας ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου, χωρίς να τα επενδύει ποτέ.

Είναι παράλογο ένας μισθωτός μεσαίου επιπέδου να έχει φορολογία 40% και ένας μικρός επιχειρηματίας να έχει φορολογία 25% -γιατί την ανεβάζετε από το 20% στο 25% για τη μικρή επιχείρηση-, ενώ την κατεβάζετε από το 25% στο 20% για τη μεγάλη επιχείρηση και για τα αδιανέμητα κέρδη.

Είναι, ακόμη, παράλογο με το νομοσχέδιο αυτό, ένας ο οποίος δίνει στο παιδί του το σπίτι που έφτιαξε, για να μείνει το παιδί του εκεί, να πληρώσει φορολογία 10% και αν το δώσει στον οικείο Μητροπολίτη, να πληρώσει είκοσι φορές λιγότερο. Είναι παράλογο η φορολογία στις χρηματικές δωρεές από το γονιό για το παιδί να είναι 10% και για το Μητροπολίτη να είναι 0,5%.

Εξαιτίας αυτής της κοινωνικής αδικίας χάνονται και έσοδα. Διότι ο πλούσιος πηγαίνει στην Εκκλησία και, αφού κάνει μερικά υποκριτικά σταυροκοπήματα, λέει:  «δίνω 1.000 ευρώ, αλλά θα μου δώσεις απόδειξη ότι σου έδωσα 10.000 ευρώ». Παίρνει την απόδειξη, τη βάζει στη φορολογική του δήλωση και παίρνει επιστροφή φόρου 4.000 ευρώ. Έδωσε 1.000 ευρώ, παίρνει 4.000 ευρώ επιστροφή φόρου και αυτοί οι οποίοι δέχτηκαν τη δωρεά θα φορολογηθούν με 50 ευρώ μόνο, δηλαδή, 0,5%. Έτσι χάνει το δημόσιο, χάνει η κοινωνική δικαιοσύνη και κερδίζουν οι κομπιναδόροι. Γιατί το διατηρείτε αυτό; Καταργήθηκε η δυνατότητα αυτή για τα αθλητικά σωματεία, ενδεχομένως και σε βάρος του υγιούς ερασιτεχνικού αθλητισμού. Παραμένει, όμως, για ορισμένους άλλους. Γιατί; Οι άλλοι έχουν εξ ορισμού αποφύγει το μικρόβιο να κάνουν αυτές τις κομπίνες; Η υπόθεση του Βατοπεδίου δεν σας λέει τίποτα; Θεωρείτε ότι όποιος έχει ράσο δεν κάνει κομπίνα; Σέβομαι πάρα πολύ τον Αρχιεπίσκοπο, σεβόμαστε πάρα πολύ το θρησκευτικό αίσθημα των Ελλήνων πολιτών, αλλά σε μία στιγμή τόσο μεγάλης οικονομικής κρίσης, όλοι πρέπει να φορολογούνται.

Δεν καταλαβαίνω γιατί ένας πολίτης που έχει φτιάξει ένα – δύο διαμερισματάκια για να συμπληρώνει κάτι στη σύνταξή του, όπως πάρα πολλοί φτωχοί Έλληνες που έχουν ένα συμπληρωματικό εισόδημα από ενοίκιο, να φορολογείται κανονικά για το ενοίκιο του, ενώ οι Εκκλησίες -και η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδας και όλα τα άλλα δόγματα- να έχουν μεγάλα έσοδα από ενοίκια -ορισμένα από αυτά πολύ ακριβά στο Κέντρο της Αθήνας- και να φορολογούνται πολύ λιγότερο, γιατί τους δικαιολογείτε δαπάνες εξόδων στα έσοδα επί των ενοικίων 55%. Γιατί έχει περισσότερες δαπάνες επί των εσόδων από ενοίκια μια Μητρόπολη από ό,τι έχει ένας νοικοκύρης;

Με βάση όσα σας είπα, θα καταψηφίσουμε επί της αρχής το νομοσχέδιο κριτικάροντάς το από τα αριστερά, υιοθετώντας επιχειρήματα που κι εσείς λέγατε στη Νέα Δημοκρατία όταν ήσασταν στα έδρανα της Αντιπολίτευσης. Τώρα τα ξεχάσατε. Επιφυλασσόμαστε στην κατʼ άρθρον συζήτηση και να καταθέσουμε προτάσεις για αλλαγές επί τα βελτίω και να τεκμηριώσουμε ακόμη περισσότερο τους λόγους για τους οποίους καταψηφίσαμε επί της αρχής. Θα καταψηφίσουμε το νομοσχέδιο και στο σύνολό του.

Σας ευχαριστώ.»