Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
21/04/2010

Ολοκληρωμένη ανάλυση του φορολογικού νομοσχεδίου

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ

Εισαγωγή

Το νομοσχέδιο αυτό της κυβέρνησης αποτελεί μια ακόμα βάρβαρη επίθεση στα εισοδήματα των ευρύτερων λαϊκών στρωμάτων της χώρας μας. Παρά τις όποιες, ελάχιστες, θετικές του πλευρές, αποτελεί στο σύνολό του ένα κοινωνικά άδικο, αποσπασματικό και άκρως γραφειοκρατικό νομοθέτημα, μέσω του οποίου για άλλη μια φορά μεταφέρονται τα βάρη του προϋπολογισμού από τα υψηλότερα εισοδηματικά στρώματα στα μεσαία και στα χαμηλά. Αξίζει να σημειωθεί, ότι το νομοσχέδιο αυτό ήρθε στη Βουλή έπειτα από μήνες «διαλόγου», ο οποίος αποδείχτηκε ότι δεν ήταν τίποτα άλλο, παρά ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα της κυβέρνησης. Ακολουθεί η κατʼ άρθρο ανάλυση του νομοσχεδίου, κατά την οποία έγινε προσπάθεια να τονιστούν τα πιο σημαντικά σημεία και οι πιο σοβαρές αλλαγές που επιφέρουν οι διατάξεις κάθε άρθρου. Για ακόμα πιο αναλυτική εξέταση των άρθρων υπάρχει η εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου.

Επιτροπή φορολογικών θεμάτων ΣΥΝ

Ανάλυση κατʼ άρθρο του φορολογικού νσ

Άρθρο 1

Κλίμακα φορολογίας φυσικών προσώπων

Η καινούρια κλίμακα έχει ως εξής:

Κλιμάκιο εισοδήματος (ευρώ) Συντελεστής(%) Φόρος Κλιμακίου Σύνολο εισοδήματος Σύνολο φόρου
Έως 12.000 0 0 12.000 0
4.000 18 720 16.000 720
6.000 24 1440 22.000 2160
4.000 26 1040 26.000 3200
6.000 32 1920 32.000 5120
8.000 36 2880 40.000 8000
20.000 38 7600 60.000 15600
40.000 40 16000 100.000 31600
Υπερβάλλον 45      

- Με την καινούρια κλίμακα φορολογίας φυσικών προσώπων η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι επιβαρύνονται τα εισοδήματα άνω των 40.000 ευρώ.

Αυτό όμως αποτελεί χονδροειδές ψέμα, διότι επιβαρύνονται τα εισοδήματα άνω των 28.000 ευρώ και όχι εκείνα που είναι πάνω από 40.000 ευρώ. Η αλχημεία της κυβέρνησης βρίσκεται στο ότι συγκρίνει την νέα κλίμακα με την περσινή κλίμακα και όχι με την φετινή, η οποία προβλέπει ενδιάμεσο φορολογικό συντελεστή 24% και όχι 25% που προέβλεπε η περσινή.

Ακόμα όμως και το ποσό των 28.000 (28.000/14=2.000) είναι ψευδεπίγραφο, καθώς αν ληφθούν υπόψη οι τεράστιες αυξήσεις στους έμμεσους φόρους (ΦΠΑ, καύσιμα, ΔΕΗ κτλ), η κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης των επιδομάτων (χωρίς προηγούμενη ενσωμάτωσή τους στον μισθό) για εκατοντάδες χιλιάδες δημοσίους υπαλλήλους, η, επί της ουσίας, κατάργηση του αφορολόγητου ορίου μέσω της σύνδεσής του με μεγάλα ποσά αποδείξεων και ο δραστικός περιορισμός διαφόρων φορολογικών ελαφρύνσεων για τα μικρομεσαία στρώματα (όπως η μικρότερη φοροελάφρυνση για εκείνους που έχουν πάρει στεγαστικά δάνεια) τότε μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι η νέα κλίμακα φορολογίας φυσικών προσώπων χτυπά με ιδιαίτερη βιαιότητα τα εισοδήματα της μεγάλης πλειοψηφίας των πολιτών.

Ακόμα αξίζει να σημειωθεί η μη τιμαριθμοποίηση του αφορολόγητου ορίου για τους μισθωτούς-συνταξιούχους, καθώς παραμένει σταθερό στα 12.000 ευρώ (12.000/14=857 ευρώ).

- Επίσης ορίζεται σύνδεση του αφορολόγητου ορίου με την προσκόμιση συγκεκριμένου βαθμού αποδείξεων. Απαράδεκτο. Μιλάμε ουσιαστικά για κατάργηση του αφορολόγητου ορίου. Επίσης στην πράξη είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα δημιουργήσει το απόλυτο χάος στις φορολογικές υπηρεσίες και οι αποδείξεις δεν θα ελέγχονται. Η γραφειοκρατία με αυτό τον τρόπο μεταφέρεται και στους ίδιους τους πολίτες, οι οποίοι καλούνται να εκτελέσουν έργο των φορολογικών υπηρεσιών.

Οι αποδείξεις που πρέπει να προσκομίσει κάποιος για να διατηρήσει το αφορολόγητο, ορίζονται με βάση το εισόδημα, είτε που αυτός δηλώνει, είτε όπως αυτό προκύπτει με βάση τις αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης. Πρέπει να αναφέρουμε ότι με τον στρεβλό τρόπο που έχουν οριστεί οι αντικειμενικές δαπάνες σε συνδυασμό με την εξαίρεση αποδείξεων που καλύπτουν βασικά έξοδα των φορολογούμενων (ενοίκια, δόσεις δανείων, κινητή και σταθερή τηλεφωνία κτλ) πάρα πολλοί φορολογούμενοι θα χάσουν το αφορολόγητο από την έλλειψη αποδείξεων.

- Περιορίζονται μια σειρά από φοροαπαλλαγές, οι οποίες ελάφρυναν μέχρι σήμερα τα μικρομεσαία στρώματα, μέσω του καθορισμού της μείωσης ποσοστού των δαπανών από τον φόρο πλέον και όχι από το εισόδημα: δαπάνη για αμοιβή δικηγόρου, ασφάλιστρα, τόκοι στεγαστικού δανείου(πολύ σημαντικό, διότι από 40% των τόκων που εξέπιπταν από τον φόρο πάμε στο 20% για τα δάνεια που έχουν ληφθεί από 1-1-2009 και μετά).

- Μικρή φοροελάφρυνση για ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων, φυσικό αέριο, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (10%). Θα έπρεπε να ήταν τουλάχιστον διπλάσια, εκτός αν αυτή είναι η «πράσινη» πολιτική του ΠΑΣΟΚ.

- Το ότι η εισπρακτική λογική επικράτησε της φορολογικής δικαιοσύνης φαίνεται ξεκάθαρα και από την παρακράτηση φόρου: οι δημόσιοι υπάλληλοι θα δουν τα δώρα και τα επιδόματά τους να μειώνονται αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου της φετινής χρονιάς, το φορολογικό νομοσχέδιο όμως προβλέπει ότι η μειωμένη παρακράτηση (για εισοδήματα έως 28.000 ΕΥΡΩ) θα ισχύσει όχι από τις αρχές του 2010, αλλά από την 1η Απριλίου.

Άρθρο 2

Εκπτώσεις από το εισόδημα

Με το άρθρο αυτό καταργούνται οι εξής φοροεκπτώσεις (έρχεται το άρθρο αυτό να συμπληρώσει το άρθρο 1):

- Η έκπτωση από το εισόδημα του ενοικίου σε περίπτωση μετεγκατάστασης από Αττική και Θεσσαλονίκη στην περιφέρεια και η έκπτωση του ενοικίου σε περίπτωση που δημόσιος υπάλληλος μετατίθεται στην επαρχία, αλλά εκμισθώνει την κατοικία που είχε στον τόπο απʼ όπου μετατέθηκε.

- Η έκπτωση δωρεών προς αθλητικά σωματεία

- Η έκπτωση δαπανών για γάμους, βαφτίσια κτλ (χρησιμοποιούνται πλέον για το «χτίσιμο» του αφορολόγητου).

Ακόμα, με τις διατάξεις του άρθρου αυτού μειώνονται οι εξής φοροεκπτώσεις (καθώς δεν εκπίπτουν πλέον στο σύνολό τους από το εισόδημα, αλλά από τον φόρο ένα μικρό ποσοστό τους): ασφάλιστρα ζωής (βλέπε και τροπολογία), δωρεές σε ΝΠΔΔ και χορηγίες, παροχή νομικών συμβουλών από δικηγόρους.

Άρθρο 3

Τεκμήρια απόκτησης και διαβίωσης

Εισάγεται πλέον τεκμήριο για απόκτηση πρώτης κατοικίας. Δηλαδή καθιερώνεται «πόθεν έσχες» στην αγορά πρώτης κατοικίας από το πρώτο τετραγωνικό (μέχρι τώρα υπάρχει απαλλαγή από το τεκμήριο για αʼ κατοικία έως 120 τετραγωνικά). Σʼ αυτό το σημείο είναι ανάγκη να τονιστεί η αδικία που γίνεται σε βάρος των βαριά κινητικά ανάπηρων, για τους οποίους δεν θεσπίζεται, όπως θα έπρεπε, εξαίρεση από το «πόθεν έσχες» πρώτης κατοικίας.

Επίσης εισάγονται μια σειρά από τεκμήρια διαβίωσης, τα οποία στην περίπτωση των ακινήτων διακρίνουν 3 κατηγορίες:

Α) ακίνητα με τιμή ζώνης έως 2.799 ευρώ.

Β) ακίνητα με τιμή ζώνης από 2800 έως 4.999 ευρώ.

Γ) ακίνητα με τιμή ζώνης από 5.000 ευρώ και άνω.

Το τεκμήριο κλιμακώνεται από τη χαμηλότερη τιμή ζώνης στην υψηλότερη, αλλά έχει το εξής αρνητικό χαρακτηριστικό: επιβαρύνει δυσανάλογα τις πιο φτωχές περιοχές (π.χ Περιστέρι) σε σχέση με τις πιο πλούσιες (π.χ Εκάλη). Δηλαδή σε αρκετές περιπτώσεις τα μικρομεσαία στρώματα θα δουν τον φόρο που πληρώνουν να αυξάνεται άδικα, ενώ κάτοικοι περιοχών όπως η Εκάλη θα υποχρεωθούν κατά κανόνα να δηλώσουν, τελικά, εισοδήματα πολύ χαμηλότερα από τα πραγματικά. Αυτό δεν ισχύει βέβαια μόνο για τα ακίνητα, αλλά και για μια σειρά από άλλα περιουσιακά στοιχεία όπως πισίνες, αυτοκίνητα, σκάφη κτλ. Να τονιστεί πάλι εδώ το σημαντικότατο θέμα των αναπήρων, οι οποίοι έχουν αυξημένες ανάγκες σε τετραγωνικά και για τους οποίους δεν προβλέπεται πάλι καμία εξαίρεση.

Χαρακτηριστικά για τα αυτοκίνητα το τεκμήριο θεσπίζεται βάσει των κυβικών και όχι βάσει της εργοστασιακής του αξίας όπως θα έπρεπε. Αυτό αποτελεί εξόφθαλμη αδικία. Ακόμα μια σειρά από τεκμήρια χαϊδεύουν τους πραγματικά «έχοντες»: δεν είναι δυνατόν να μην υπάρχει καθόλου τεκμήριο για μία οικιακή βοηθό (βλέπε τροπολογία) ή το τεκμήριο για πισίνα να μην ανταποκρίνεται στα πραγματικά εισοδήματα εκείνων που έχουν τη δυνατότητα να την συντηρούν (βλέπε τροπολογία, η οποία αύξησε το τεκμήριο για πισίνα στα 200 ευρώ το τετραγωνικό). Πρέπει να επισημανθεί ότι σε περίπτωση που ο φόρος ενός Φυσικού Προσώπου καθοριστεί με βάση τις αντικειμενικές δαπάνες θα υπάρχει και προκαταβολή φόρου 55%. Στην ουσία όμως η προκαταβολή είναι, για την πρώτη χρόνιά, προσαύξηση κατά 55% των χρημάτων που πρέπει να καταβληθούν στην εφορία. Είναι σίγουρο ότι, έτσι όπως έχουν καθοριστεί οι αντικειμενικές δαπάνες, πάρα πολλοί φορολογούμενοι θα αδυνατούν να καταβάλουν και τον φόρο αλλά και την προσαύξηση του 55%.

Πολύ σημαντικό στοιχείο επίσης: Τα ποσά των νέων τεκμηρίων (που ονομάζονται πλέον αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης) είναι μειωμένα κατά 45% έως 70% για περιουσιακά στοιχεία μεγάλης αξίας που κατέχουν πλούσιοι φορολογούμενοι (κύριες κατοικίες άνω των 200 τ.μ δευτερεύουσες κατοικίες άνω των 150 τ.μ, ΙΧ με εργοστασιακή τιμολογιακή αξία άνω των 50.000 ευρώ, πισίνες, ταχύπλοα, κότερα).

Άρθρο 4

Κατάργηση και τροποποίηση φοροαπαλλαγών

Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού καταργούνται μια σειρά από φοροαπαλλαγές όπως ο ειδικός τρόπος φορολόγησης του ιπτάμενου προσωπικού της πολιτικής αεροπορίας και επιβάλλεται πολλαπλάσιο ποσοστό φόρου στους ναυτικούς: 6% (βλ. τροπολογία)για τους αξιωματικούς (από 3% σήμερα) και 3%(βλ. τροπολογία) στο κατώτερο πλήρωμα (από 1%). Ακόμα καταργούνται οι φοροαπαλλαγές των υπαλλήλων του Υπουργείου Εξωτερικών που υπηρετούν εκτός Ελλάδας και ορίζεται ότι το επίδομα ανεργίας του ΟΑΕΔ παραμένει αφορολόγητο μόνο αν τα λοιπά εισοδήματα του φορολογούμενου είναι κάτω των 30.000 ευρώ.

Ουσιαστικά μιλάμε για απαράδεκτες επιβαρύνσεις που επιβάλλονται επί δικαίων και αδίκων (σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογείται η επιβάρυνση που επιβάλλεται στους ναυτικούς).

Άρθρο 5

Εδώ έχουμε τα εξής:

-Αλλαγή τρόπου φορολόγησης της μεταβίβασης ατομικής επιχείρησης ή μεριδίου ΟΕ και ΕΕ. Ουσιαστικά εδώ αυξάνει το κόστος μεταβίβασης των ΟΕ και ΕΕ σε συγγενείς Αʼ και Βʼ βαθμού.

-Καταργείται η αυτοτελής φορολόγηση επιδομάτων για μια σειρά από εργαζόμενους: γιατρούς (εφημερίες), τελωνειακούς, εφοριακούς, δημοσιονομικούς, εκπαιδευτικούς αποσπασμένους σε σχολεία της Γερμανίας κτλ. Προφανώς η διάταξη αυτή είναι απαράδεκτη, καθώς τα επιδόματα αυτά δεν ενσωματώνονται στον μισθό. Παράλληλα διατηρείται η φοροαπαλλαγή για τόκους καταθέσεων και ομολόγων, με αποτέλεσμα να ευνοούνται οι μεγαλοκαταθέτες. Το σωστό θα ήταν να υπάρχει αφορολόγητο όριο (π.χ. 100.000 ευρώ)

Επίσης καταργείται η αυτοτελής φορολόγηση των εσόδων των κατόχων ίππων ιπποδρόμου. Σωστό.

Επιβάλλεται κλίμακα για αποζημιώσεις απόλυσης. Το σωστό θα ήταν να υπάρχει κλίμακα με υψηλότερο αφορολόγητο (80.000 ευρώ) και πρόβλεψη για τους μακροχρόνια ανέργους να επιστρέφεται (σε περίπτωση που πληρώσουν βέβαια φόρο για την αποζημίωση) μέρος του φόρου κάθε έτος σε βάθος τριετίας. Εξαιρούνται οι αποζημιώσεις για ηθική βλάβη (τροπολογία)

Άρθρο 6

Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού αυξάνεται ο συντελεστής για τις κοινωνίες αστικού δικαίου, τις ΕΕ και τις ΟΕ (για τους πλέον των 3 ομόρρυθμων εταίρων) από 20% σε 25%. Απαράδεκτη αύξηση εν μέσω της παρούσας οικονομικής κρίσης, καθώς αφορά κυρίως πολύ μικρές επιχειρήσεις.

Επίσης αυξάνεται ο συντελεστής για τις οικοδομικές επιχειρήσεις από 15% στο 20% επί των ακαθαρίστων εσόδων τους. Εδώ κρατάει τον εξωλογιστικό προσδιορισμό. Για ποιο λόγο αυτή η ευνοϊκή μεταχείριση;

Ακόμα επιβάλλεται ο λογιστικός προσδιορισμός των εισοδημάτων των λεωφορείων ενταγμένων σε ΚΤΕΛ, των ταξί, των ιδιοκτητών ενοικιαζόμενων δωματίων, κάμπινγκ, πλανόδιων λιανοπωλητών κτλ.

-Ορίζεται ότι ο χρόνος που αποκτούν εισόδημα οι ελεύθεροι επαγγελματίες είναι ο χρόνος κατά τον οποίο παρέχονται οι υπηρεσίες και όχι ο χρόνος κατά τον οποίο πληρώνεται ο επαγγελματίας! Καταστροφικό για τους ελεύθερους επαγγελματίες! Θα πληρώνουν φόρο για εισοδήματα που δεν έχουν εισπράξει.

-Καταργείται η παρακράτηση 8% σε όλες τις εμπορικές επιχειρήσεις (μικρές ή μεγάλες) που παρέχουν υπηρεσίες (βλέπε τροπολογία)

Άρθρο 7

Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού επιβάλλεται λογιστικός προσδιορισμός των εισοδημάτων στους αρχιτέκτονες, τους μηχανικούς και τους γεωλόγους μελετητές.

Άρθρο 8

Εδώ θεσπίζεται έκπτωση (που υπήρχε παλιότερα) 1,5% σε περίπτωση εφάπαξ καταβολής του συνόλου του φόρου.

Επίσης (μετά την κατάργηση της αυτοτελής τους φορολόγησης) το εισόδημα ποδοσφαιριστών και άλλων αθλητών κατανέμεται ισομερώς στα έτη που διαρκεί το συμβόλαιό τους και φορολογείται κάθε έτος χωριστά (μʼ αυτό τον τρόπο επέρχεται μεγάλη επιβάρυνση γιʼ αυτούς καθώς τα εισοδήματά τους μπαίνουν στην κλίμακα).

Ακόμα προβλέπεται κλίμακα για την φορολόγηση των μπόνους που δίνονται σε στελέχη τραπεζών (τροπολογία)

Άρθρο 9

Εισόδημα από (ειδικού τύπου) μισθωτές υπηρεσίες και ακίνητα

Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού σε περίπτωση υπεκμίσθωσης κτιρίου για το οποίο υπάρχει σύμβαση leasing , τότε αναγνωρίζεται για έκπτωση μόνο το μέρος του μισθώματος που δίνεται στην εταιρεία leasing. Λογικό.

Επίσης προστίθεται στα εισοδήματα ενός διευθυντικού στελέχους, το κόστος κυκλοφορίας και συντήρησης πολυτελούς αυτοκινήτου, το οποίο του δίνεται από την εταιρεία του. Σωστό.

Επίσης φορολογούνται τα stock options σύμφωνα πλέον με την τιμή των μετοχών κατά την ημέρα που ασκείται το δικαίωμα προαίρεσης αγοράς των μετοχών (και όχι σύμφωνα με την τιμή των μετοχών κατά την ημερομηνία που δίνονταν το δικαίωμα αυτό). Το εισόδημα που αποκτάται από την άσκηση του δικαιώματος αυτού θεωρείται εισόδημα ελευθέρου επαγγέλματος.

Άρθρο 10

Τόκοι ομολογιακών δανείων και τόκοι που καταβάλλουν φυσικά πρόσωπα στο εξωτερικό

Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού επιβάλλεται φόρος στους δεδουλευμένους τόκους ομολόγων, όταν αυτά μεταβιβάζονται πριν τη λήξη τους. Λογικό.

Επίσης επιβάλλεται φόρος 40% επί των τόκων που πληρώνουν φυσικά ή νομικά πρόσωπα στο εξωτερικό για εξόφληση δανείων. Λογικό.

Άρθρο 11

Μέτρα για καταπολέμηση τριγωνικών συναλλαγών, με περιορισμένη εμβέλεια και εφαρμογή καθώς ήδη ισχύουν επί της ουσίας.

Σε αυτό το άρθρο ορίζεται ότι δεν αναγνωρίζονται δαπάνες ή αγορές που γίνονται με τη μέθοδο των τριγωνικών συναλλαγών μέσω off shore εταιρειών ή γενικότερα συναλλαγές με off shore εταιρείες. Λογικό μέτρο. Το πρόβλημα βρίσκεται στο ότι δεν ορίζεται κανένα πρόστιμο, παρά μόνο προστίθενται στα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης τα έσοδα που προσπάθησε να αποκρύψει με αυτό τον τρόπο. Στην ουσία η μη ύπαρξη προστίμου λειτουργεί ενθαρρυντικά αφού θα επικρατήσει η λογική «τι είχα τι έχασα». Επίσης δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για το αν η επιχείρηση κάνει συστηματικά συναλλαγές με off shore εταιρείες ή αν είναι υπότροπος. Από την άλλη όμως εάν ένα μαγαζί δεν κόψει 3 αποδείξεις γίνεται αναστολή της λειτουργίας του για ένα μήνα. Η αυστηρότητα λοιπόν εξαντλείται για τους μικρούς επαγγελματίες και όχι για τους μεγάλους.

Η κυβέρνηση θέλει να μας πείσει ότι η φοροδιαφυγή έχει να κάνει κυρίως με τις αποδείξεις. Κανείς δεν διαφωνεί ότι υπάρχει φοροδιαφυγή στην λιανική πώληση και ότι πρέπει να καταπολεμηθεί άμεσα. Αυτή η λάθος όμως στόχευση έχει το εξής αποτέλεσμα: όλα αυτά τα μέτρα για την φοροδιαφυγή που εξαγγέλθηκαν, έχουν ήδη αποτιμηθεί στο Πρόγραμμα Σταθερότητας με όφελος 1,2 δις ευρώ. Ενώ δηλαδή η φοροδιαφυγή στην Ελλάδα είναι, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ε.Ε, περίπου 30 δις ευρώ, η κυβέρνηση στοχεύει στα 1,2 δις ευρώ.

Φορολόγηση εκκλησίας (δωρεές ακινήτων, χρηματικών ποσών με 0,5%). Πολλές υπαναχωρήσεις. Δαπάνες μισθοδοσίας μέσω τραπεζικών λογαριασμών.

Άρθρο 12

Καταργούνται διάφορες φοροαπαλλαγές. Διατηρεί όμως ανέπαφες τις φοροαπαλλαγές των εφοπλιστών. Φορολόγηση εκκλησίας. Από τα μισθώματα αφαιρείται το 55% (με την προσκόμιση βέβαια των απαραίτητων δικαιολογητικών για δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν) και το υπόλοιπο φορολογείται με 20%.

Άρθρο 13

Φορολογία μερισμάτων. Επιβάλλονται 2 συντελεστές. Ο ένας για τα αδιανέμητα κέρδη που φτάνει στο 20% το 2014 και ο άλλος 40% για τα διανεμόμενα κέρδη, ο οποίος φορολογείται στο όνομα της επιχείρησης.

Σημαντικότατο θέμα εδώ δημιουργείται με τις κοινοπραξίες, οι οποίες δεν διανέμουν μέρισμα και άρα το σύνολο των κερδών τους θα φορολογείται με τον χαμηλό συντελεστή! Αυτό θα δημιουργήσει κίνητρα για σύσταση κοινοπραξιών όπου αυτό είναι εφικτό νομικά, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια τεράστια «τρύπα» νομιμότατης φοροαποφυγής.

Άρθρο 14

Έκπτωση 1,5% σε περίπτωση εφάπαξ καταβολής φόρου από φέτος.

Άρθρο 15

Ενημέρωση του Υπουργείου Οικονομικών από τις υπηρεσίες του Χρηματιστηρίου για τα πρόσωπα που έλαβαν μερίσματα.

Άρθρο 16

Καθιερώνεται φόρος υπεραξίας 20% στα κέρδη από μετοχές που προκύπτουν από πώλησή τους σε διάστημα εντός τριών μηνών από την αγορά τους. Παράλληλα, για κέρδη που προκύπτουν από την πώληση των μετοχών σε διάστημα πάνω από τρεις και έως 12 μήνες από την αγορά τους, ο φόρος υπεραξίας θα είναι 10%. Για πάνω από δώδεκα μήνες, δεν επιβάλλεται φόρος υπεραξίας, αλλά φόρος πωλήσεων 0,015%, ο οποίος επιβάλλεται ήδη. Για μακροχρόνιες συναλλαγές όμως να τονιστεί ότι δεν υπάρχει κανένας φόρος υπεραξίας.

Άρθρο 17

Οι δημόσιες υπηρεσίες υποχρεώνονται να παρέχουν ηλεκτρονικά πληροφορίες φορολογικού ενδιαφέροντος στο Υπουργείο Οικονομικών.

Καθιστά συνυπεύθυνους τους λογιστές για την σωστή φορολόγηση των εταιρειών και τη σωστή τήρηση των βιβλίων.

Με τις διατάξεις των παραγράφων 7, 8, 9 και 10 του άρθρου τίθενται νέες υποχρεώσεις στους λογιστές φοροτεχνικούς στην προσπάθεια καταπολέμησης της φοροδιαφυγής. Επειδή οι λογιστές φοροτέχνες οι οποίοι εργάζονται ως μισθωτοί σε εταιρείες, αλλά και ως ελεύθεροι επαγγελματίες λογιστές, υπόκεινται στις διαθέσεις και τους εκβιασμούς των εργοδοτών, ως άμυνα για τους ίδιους, πρέπει να καθοριστεί επακριβώς από Υπουργική Απόφαση το περιεχόμενο της κατάστασης αυτής, ώστε να μειωθούν οι εκβιασμοί και οι απολύσεις σε βάρος των λογιστών.

Για το λόγο αυτό προτείνεται το τρίτο εδάφιο της παραγράφου 9 του άρθρου 17 που προβλέπει «Το περιεχόμενο της κατάστασης αυτής υπόκειται σε έλεγχο σύμφωνα με το άρθρο 66 του Κ.Φ.Ε.» να αντικατασταθεί ως εξής:

Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, μετά από εισήγηση της Κεντρικής Διοίκησης του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, καθορίζεται το περιεχόμενο της κατάστασης αυτής, το οποίο υπόκειται σε έλεγχο σύμφωνα με το άρθρο 66 του Κ.Φ.Ε.

Με την παράγραφο 3 επιβάλλεται υποχρέωση στους «Νόμιμους» ελεγκτές (Ορκωτούς Ελεγκτές Λογιστές) να εκδίδουν ετήσιο φορολογικό πιστοποιητικό μετά από έλεγχο που διενεργείται παράλληλα με τον έλεγχο της οικονομικής διαχείρισης, σε φορολογικά αντικείμενα.

Σημειώνεται ότι οι Ορκωτοί Ελεγκτές Λογιστές ασκούν, από το 1993 και μετά, το έργο τους μέσα από ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες.

Η διάταξη αυτή εκφεύγει από τις διατάξεις των Διεθνών Προτύπων Ελέγχου, αφού σύμφωνα με αυτά οι Ορκωτοί Ελεγκτές Λογιστές εκφράζουν γνώμη, μετά από δειγματοληπτικό έλεγχο που διενεργούν, για το αν οι οικονομικές καταστάσεις παρουσιάζουν εύλογα την οικονομική θέση της εταιρείας που ελέγχουν.

Ειδικότερα η διάταξη αυτή τους υποχρεώνει σε παράλληλους ελέγχους: Δηλαδή με τον τρόπο αυτό τους μετατρέπουν σε φορολογικούς ελεγκτές φορολογικών αντικειμένων, έξω και παράλληλα από τον έλεγχο των οικονομικών καταστάσεων που υποχρεούνται να διεξάγουν.

Ορθότερο είναι, για να βοηθήσουν και οι Ορκωτοί Ελεγκτές Λογιστές στο χτύπημα της φοροδιαφυγής, να βεβαιώνουν τη συμφωνία των φορολογικών δηλώσεων με τις ελεγμένες απʼ αυτούς οικονομικές καταστάσεις, τη σύννομη ή μη παρακράτηση και απόδοση φόρων, καθώς και κάθε άλλη παράβαση της φορολογικής νομοθεσίας που διαπίστωσαν στα πλαίσια του ελέγχου της.

Έτσι προτείνεται η παράγραφος 3 του άρθρου 17 του Ν/Σ να τροποποιηθεί ως εξής:

«5. Νόμιμοι ελεγκτές (Ορκωτοί Ελεγκτές Λογιστές) και ελεγκτικά γραφεία που είναι εγγεγραμμένοι στο δημόσιο μητρώο του ν. 3693/2008 (ΦΕΚ Αʼ174), για τους υποχρεωτικούς ελέγχους που διενεργούν σε ανώνυμες εταιρείες και εταιρείες περιορισμένης ευθύνης, σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Ελέγχου, υποχρεούνται να υποβάλλουν εντός τριμήνου από το πέρας ελέγχου της κάθε χρήσεως στο Υπουργείο Οικονομικών (Διεύθυνση Ελέγχων) σχετικό φορολογικό πιστοποιητικό. Στο πιστοποιητικό αυτό, οι Ορκωτοί Ελεγκτές Λογιστές θα βεβαιώνουν τη σύννομη ή μη παρακράτηση και απόδοση φόρων, την καταβολή γενικότερα των οφειλόμενων φόρων, καθώς και τις παραβάσεις της φορολογικής νομοθεσίας που διαπίστωσαν στα πλαίσια του ελέγχου τους. Επίσης, θα βεβαιώνουν τη συμφωνία των ποσών που περιλαμβάνονται στις υποβαλλόμενες για την ελεγχόμενη χρήση δηλώσεις φόρου εισοδήματος και εκκαθαριστικής ΦΠΑ, με τα αντίστοιχα ποσά των ελεγμένων οικονομικών καταστάσεων. Οι ελεγκτικές διαδικασίες που θα ακολουθούν οι Ορκωτοί Ελεγκτές Λογιστές για την επαλήθευση των παραπάνω αντικειμένων, ο τύπος και το περιεχόμενο του πιστοποιητικού αυτού, θα καθορίζονται σε συνεργασία του Υπουργείου Οικονομικών, της Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων (ΕΛΤΕ) και του Σώματος Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών (ΣΟΕΛ). Η εργασία αυτή, που εντάσσεται στα πλαίσια του ετήσιου τακτικού ελέγχου των οικονομικών καταστάσεων, υπόκειται στις διατάξεις του νόμου 3693/2008.»

Άρθρο 18

Κίνητρα για επαναπατρισμό κεφαλαίων. Ξέπλυμα χρήματος με συντελεστή 5% (σε πολλές περιπτώσεις όταν επανεπενδύεται το ποσό ο συντελεστής πάει στο 2,5%) για τα κεφάλαια που εισάγονται στην Ελλάδα. Απαράδεκτο.

Άρθρο 19

Τροποποιείται ο αναχρονιστικός Κώδικας Βιβλίων και στοιχείων, τον οποίο το Υπουργείο Οικονομικών στις 24-3-2010 είχε εξαγγείλλει ότι θα καταργήσει!

Καταργείται το βιβλίο αγορών (για περίπτερα κτλ).

Επιφέρει το άρθρο αυτό δεκάδες αλλαγές που θα κάνει το σύστημα εξαιρετικά πολύπλοκο.

Επιβάλλεται όριο 3.000 ευρώ (από 15.000 σήμερα) για συναλλαγές μέσω εταιρειών, υποχρεωτικά μέσω επιταγών ή τραπεζικών λογαριασμών.

Άρθρο 20

Πρόσβαση του Υπουργείου Οικονομικών στους τραπεζικούς λογαριασμούς για έλεγχο των συναλλαγών άνω των 3.000 ευρώ.

Άρθρο 21

Απαλλαγή πρώτης κατοικίας. 200.000 ευρώ όριο για τον άγαμο και 250.000 ευρώ για τον έγγαμο.

Θετικό σημείο η απαλλαγή για νόμιμους μετανάστες αλλά και για όσους έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης.

Άρθρο 22

Συντελεστής μεταβίβασης ακινήτων (για τα παλιά ακίνητα, πριν το 2006. Για τα μετέπειτα έχουμε ΦΠΑ). Επιβάλλεται συντελεστής 8% (μέχρι 20.000 ευρώ)και 10% (από 9% και 11%)

Άρθρο 23

Κατάργηση φόρου αυτομάτου υπερτιμήματος και τέλους συναλλαγής ακινήτων.

Άρθρο 24

Θέματα σχετικά με γεωργικές εκτάσεις (απαλλοτριώσεις κτλ)

Άρθρο 25

Επαναφέρεται η φορολογία κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών (κλίμακες κτλ). Οι μετοχές που κληρονομούνται ή δωρίζονται μπαίνουν στην κλίμακα και δεν φορολογούνται πλέον αυτοτελώς, όπως γινόταν μέχρι τώρα. Σωστό.

Διατηρείται όμως η απουσία αφορολογήτου ορίου για δωρεές χρηματικών ποσών από γονείς σε παιδιά (φορολογούνται με 10%). Απαράδεκτο.

Επανέρχονται οι απαλλαγές για τους αγρότες (π.χ όταν αγοράζουν αγρόκτημα για καλλιέργεια δεν πληρώνουν φόρο), οι οποίες είχαν καταργηθεί με την κατάργηση από τη ΝΔ του φόρου κληρονομιών κτλ (που ήταν1%).

Ευνοϊκή μεταχείριση της εκκλησίας όταν της δωρίζονται ή όταν κληρονομεί χρηματικά ποσά και ακίνητα. Φορολόγηση με 0,5% μόνο για τα χρηματικά ποσά και με 0,5% για τα υπόλοιπα περιουσιακά στοιχεία. Απαράδεκτο.

Άρθρο 26

Φορολογία κερδών από λαχεία, βραβεία με συντελεστές από 10% έως 20%. Σωστό.

Επιβάλλεται φόρος 20% στα αδιάθετα ποσά του ΟΠΑΠ. Γιατί όχι και μεγαλύτερο ποσοστό;

Άρθρο 27

Φόρος Ακίνητης Περιουσίας, ο οποίος καταργεί το ΕΤΑΚ. Προσδιορισμός της έννοιας του όρου ακίνητη περιουσία.

Άρθρο 28

Υποκείμενο του φόρου. Προσδιορισμός.

Άρθρο 29

Απαλλαγές από τον φόρο. Ουσιαστικά απαλλάσσει το κράτος και τις υπηρεσίες του καθώς και τα αγροτεμάχια φυσικών προσώπων. Απαλλάσσονται οι ιδιωτικοί ναοί.

Άρθρο 30

Προσδιορισμός αξίας των ακινήτων. Ορισμός αξίας της επικαρπίας με βάση την ηλικία του επικαρπωτή.

Άρθρο 31

Προσδιορισμός αξίας ακινήτων νομικών προσώπων. Αντικειμενικές αξίες. Πρέπει κάποια στιγμή όμως να υπάρξει σύγκλιση ανάμεσα στις πραγματικές και τις αντικειμενικές αξίες, με αντίστοιχες προβλέψεις όμως για τη μη αύξηση της φορολογίας για τους πολίτες.

Άρθρο 32

Προσδιορισμός αξίας ακινήτων φυσικών προσώπων. Αντικειμενικές αξίες πάλι, αλλά με διαφορετικό τρόπο, διότι ως βάση παίρνονται τα στοιχεία που έχουν δηλωθεί στο Ε9. Γιʼ αυτό και προκύπτουν τόσο πολλές σελίδες.

Άρθρο 33

Δηλώσεις νομικών προσώπων. Προθεσμίες.

Άρθρο 34

Δηλώσεις φυσικών προσώπων. Δεν θα κάνουν δήλωση αλλά τα στοιχεία θα ληφθούν από τα Ε9 των προηγούμενων ετών.

Άρθρο 35

Υπολογισμός του φόρου νομικού προσώπων. Για ιδιόχρηση συντελεστής ΦΑΠ 0,1%. Σε περίπτωση μίσθωσης 0,6%. Για τα ΝΠΔΔ κοινωφελούς σκοπού (π.χ εκκλησία) πάει 0,3% σε περίπτωση μη ιδιόχρησης.

Άρθρο 36

Υπολογισμός φόρου φυσικών προσώπων. Επιβάλλεται κλίμακα με αφορολόγητο τις 400.000 ευρώ.

Άρθρο 37

Καταβολή του φόρου νομικών προσώπων.

Άρθρα 38- 50

Διαδικαστικά θέματα για καταβολή και βεβαίωση του φόρου ακίνητης περιουσίας.

(στα άρθρα 41 και 42 όμως είναι ίσως ύποπτη η διάταξη με την οποία ο Υπουργός Οικονομικών μπορεί να τροποποιεί την αρμοδιότητα της τοπικής εφορίας για την παραλαβή δηλώσεων ΦΑΠ)

Άρθρο 51

Δήλωση στοιχείων ακινήτων. Ε9.

Άρθρο 52

Περιουσιολόγιο Ακινήτων.

Άρθρο 53

ΕΤΑΚ έτους 2008. Ολοκλήρωση εκκαθάρισης του φόρου αυτού. (δεν έχει έρθει ακόμα σε όλους τους πολίτες η εκκαθάριση του 2008 ακόμα!)

Άρθρο 54

Πρόστιμο για ΕΤΑΚ, το οποίο θα πληρώσουν τα νομικά πρόσωπα που δεν έχουν κάνει δήλωση ΕΤΑΚ: 1500 ευρώ.

Άρθρο 55

Συμψηφισμός ύψος προστίμου για μη δήλωση ΕΤΑΚ παλαιότερων ετών με το νέο ύψος προστίμου (1500 ευρώ).

Άρθρο 56

Κατάργηση ΕΤΑΚ. Επιτέλους!

Άρθρο 57

Ειδικός φόρος επί των ακινήτων των υπεράκτιων εταιρειών. Από 3% πάει στο 15% , ετήσια επί της αντικειμενικής τιμής. Πυροτέχνημα, διότι στην Ελλάδα θα πληρώσουν μόνο όσες υπεράκτιες κάνουν δήλωση. Δηλαδή λίγες, από την στιγμή που δεν έχουμε στη χώρα μας κτηματολόγιο Νομικά πρόσωπα υπεράκτια, που επιδιώκουν κοινωφελείς σκοπούς δεν πληρώνουν φόρο 15% επί της αντικειμενικής αξίας και για τα ακίνητα τους που είναι κενά ή δεν αποφέρουν εισόδημα.

Άρθρο 58

Η ρύθμιση αυτή είναι χαριστική, διότι όσοι έχουν ακίνητα μέσω υπεράκτιων εταιρειών, θα τα εγγράψουν στο όνομά τους πλέον μέσα σε 6 μήνες χωρίς να πληρώσουν φόρο υπεραξίας και το μισό μόνο του φόρου μεταβίβασης. Απαράδεκτο.

Άρθρο 59

Ενσωμάτωση οδηγίας 2008/117/ΕΚ.

Το τιμολόγιο θα φορολογηθεί στον τόπο εγκατάστασης του λήπτη (μέχρι τώρα ο τόπος φορολόγησης ήταν αμφισβητούμενος). Μπαίνουν και οι υπηρεσίες στον ανακεφαλαιωτικό πίνακα (συμβαίνει ήδη βέβαια στην χώρα μας)

Άρθρο 60

2008/8/ΕΚ

Τόπος φορολογίας όταν γίνονται καλλιτεχνικές εκδηλώσεις (στον τόπο όπου πραγματοποιούνται)

Άρθρο 61

Ενσωμάτωση Οδηγίας 2006/112/ΕΚ

Δεν οφείλεται ΦΠΑ για υπηρεσίες οδικής βοήθειας. Μερική απαλλαγή από ΦΠΑ για εφημερίδες-περιοδικά.

Άρθρο 62

Επιβολή ΦΠΑ στους δικηγόρους και στις ιδιωτικές κλινικές. (Εκεί όπου εμπλέκεται ο κύριος φορέας ασφάλισης δεν πρέπει να υπάρχει σε καμία περίπτωση ΦΠΑ). Επιβάλλεται στους συγγραφείς ΦΠΑ 10%. Επίσης προβλέπεται επιστροφή ΦΠΑ 5% για τους αγρότες - παραγωγούς - πωλητές λαϊκών αγορών, για την αξία των πωλήσεών τους, όπως αυτές προκύπτουν από το βιβλίο εσόδων εξόδων. Όμως πριν είχαν επιστροφή φόρου 11% ως αγρότες. Άρα αυτή η ρύθμιση αδικεί τους παραγωγούς-αγρότες.

Εκτός ΦΠΑ ψυχολόγοι, λογοθεραπευτές και εργοθεραπευτές (και λοιπές κατηγορίες σχετικές με ιατρικά επαγγέλματα).

Άρθρο 63

Κατάργηση τμηματικής καταβολής ΦΠΑ.

Άρθρο 64

Ειδικός φόρος ιδιωτικών πλοίων αναψυχής. Εξαιρούνται τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής. Απαράδεκτο.

Άρθρο 65

Ρύθμιση για μια ακόμα φορά για όσους έχουν βεβαιωμένα ληξιπρόθεσμα χρέη με μεγάλες εκπτώσεις στις προσαυξήσεις που θα πληρώσουν. Απαράδεκτο. Εις υγείαν των κορόιδων, που είναι συνεπείς.

Άρθρο 66

Εφάπαξ καταβολή ληξιπρόθεσμων χρεών με διαγραφή του 80% των προσαυξήσεων.

Άρθρο 67

Αναγκαστική είσπραξη οφειλών. Αναπροσαρμογή του ΚΕΔΕ ( Κώδικας είσπραξης Δημοσίων Εσόδων) στο αυστηρότερο. Για τις εφέσεις στα δικαστήρια προβλέπεται προθεσμία ενός μήνα, αντί έξι μηνών που ισχύει σήμερα, από τη βεβαίωση της παράβασης.

Άρθρο 68

Για περιπτώσεις επιστροφής φόρου έντοκα θα λαμβάνεται υπόψη το ισχύον επιτόκιο την ημερομηνία γέννησης της υποχρέωσης.

Άρθρο 69

Κίνητρα για την ανάπτυξη νεανικής επιχειρηματικότητας. Αφορολόγητο για νέους έως 35 ετών που αποκτούν κέρδη 30.000 ευρώ ετησίως για μια τριετία.

Άρθρο 70

Κίνητρα για ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας

Άρθρο 71

Κίνητρα Ευρεσιτεχνίας. Για να υπάρχει 3ετης απαλλαγή φόρου εισοδήματος θα πρέπει η ευρεσιτεχνία να είναι διεθνώς αναγνωρισμένη, στο όνομα της ίδιας της επιχείρησης και να έχει αναπτυχθεί από την ίδια την επιχείρηση. Με αυτή την διατύπωση ευνοούνται κυρίως οι πολυεθνικές επιχειρήσεις .

Άρθρο 72

Κόστος και τρόπος καταβολής των κοινοτικών γεωργικών επιδοτήσεων. Το κόστος ενεργοποίησης των δικαιωμάτων περνά από τους αγρότες στον κρατικό προϋπολογισμό.

Όμως για μια ακόμα φορά το σύστημα ενεργοποίησης και διαχείρισης ανατίθεται χωρίς διαγωνισμό στην ΠΑΣΕΓΕΣ για το 2010 και δεν υπάρχει καμία διασφάλιση ότι κάποια στιγμή θα γίνει ο διεθνής διαγωνισμός που εξαγγέλλεται εδώ και 10 χρόνια.

Άρθρο 73

Κίνητρα για τη διατήρηση θέσεων εργασίας. Με μείωση του τζίρου και διατήρηση του προσωπικού θα έχει μείωση της φορολογίας κατά 3 μονάδες (η εισηγητική έκθεση γράφει 2 μονάδες). Αυτό αποτελεί ισχυρό κίνητρο για φοροδιαφυγή. Απαράδεκτο. Θεσπίζεται επίσης φοροαπαλλαγή ίση με το 40% του επενδυόμενου ποσού στην παραγωγή κινηματογραφικών έργων (αν το Φυσικό ή Νομικό Πρόσωπο δεν δραστηριοποιείται επαγγελματικά με τον κινηματογράφο) ή 20% (αν δραστηριοποιείται επαγγελματικά στον κινηματογράφο).

Άρθρο 74

Κίνητρα έκπτωσης φόρου για δωρεές στο Λογαριασμό Αλληλεγγύης.

Άρθρο 75

Πρόστιμα Κ.Β.Σ. Αυξάνονται τα ποσά κατά πολύ. Μειώνεται ο συμβιβασμός από το 1/3 στο 1/2 !

Άρθρο 76

Αναστολή λειτουργίας επαγγελματικών εγκαταστάσεων σε περίπτωση φοροδιαφυγής, έπειτα από 3 παραβάσεις-συναλλαγές. Εδώ ισοπεδώνει και εξομοιώνει τον φούρνο με τον έμπορο αυτοκινήτων και κάθε άλλο μεγαλοφοροφυγά. Απαράδεκτο. Ποινικοποιείται η μη έκδοση αποδείξεων, τιμολογίων, δελτίων αποστολής.

Άρθρο 77

Το ΠΑΣΟΚ έχει ξιφουλκήσει επανειλημμένα ενάντια στη διαφθορά, αλλά το μόνο που έχει να παρουσιάσει είναι το άρθρο αυτό (όταν έχει επιβάλλει για μια ακόμα φορά την αναξιοκρατία στις εφορίες), του οποίου τα βασικά σημεία είναι:

-η συγκρότηση συνεργείων ελέγχου

-αμοιβές για φαινόμενα δωροδοκίας και φοροδιαφυγής (οι αμοιβές αυτές θα έπρεπε να σχετίζονται με το ύψος της φοροδιαφυγής, πράγμα που δεν προβλέπει το άρθρο αυτό) Επίσης δεν πρέπει να υπάρχει αμοιβή για τον καταγγέλοντα, διότι αυτό θα μετατρέψει την κοινωνία μας σε κοινωνία Άγριας Δύσης αν αυτό επεκταθεί παντού στο Δημόσιο. Πάντως αν επιμένει η κυβέρνηση στη διάταξη αυτή της αμοιβής για τον καταγγέλοντα, ας επεκταθεί σε όλο το δημόσιο τελικά και τουλάχιστον στα μέλη της κυβέρνησης και στα μέλη του κοινοβουλίου.

Μετατρέπεται σε κακούργημα η λαθρεμπορία όταν οι διαφυγόντες δασμοί υπερβαίνουν τις 150.000 ευρώ.

Η διάταξη για προσποίηση επιχειρηματία ώστε να συλληφθούν οι επίορκοι εφοριακοί και τελωνειακοί υπάλληλοι πρέπει να ισχύσει σε όλους τους τομείς και πρωτίστως στα μέλη της κυβέρνησης και του κοινοβουλίου (π.χ προσποίηση για επιθυμία επενδύσεων από δήθεν επιχειρηματία).

Άρθρο 78

Θεσμοθέτηση κριτηρίων για την υπαγωγή κρατών στον χαρακτηρισμό τους ως μη συνεργάσιμα, στον φορολογικό τομέα, με την Ελλάδα (φορολογικοί παράδεισοι). Μη αναγνώριση δαπανών που γίνονται προς εταιρείες και χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς που έχουν την έδρα τους σε φορολογικούς παραδείσους.

Άρθρο 79

Πιο αυστηρή διαδικασία αυτοπεραίωσης, η οποία θα επιβαρύνει φορολογικά και φυσικά πρόσωπα και μικρές επιχειρήσεις.

Άρθρο 80

Επιλογή επιχειρήσεων για φορολογικούς ελέγχους με βάση τις αρχές ανάλυσης κινδύνου. Ανελαστικό και ανεπαρκές σύστημα κριτηρίων.

Άρθρο 81

Ως παραπάνω

Άρθρο 82

Παράταση παραγραφής. Ομολογία ανικανότητας του φορολογικού μηχανισμού.

Άρθρο 83

Συγκρότηση περιουσιολογίου. Νομοθετεί το αυτονόητο. Γιατί όμως εξαιρούνται οι τραπεζικές καταθέσεις και τα ομόλογα;

Άρθρο 84

Ρύθμιση για υποβολή δηλώσεων που δεν έχουν υποβληθεί στο παρελθόν, με μείωση προσαυξήσεων και κατάργηση προστίμων και καταβολή σε 6 δόσεις. Πάλι εις υγείαν των κοροΐδων. Στις διατάξεις για ευνοϊκή ρύθμιση με την μη καταβολή πρόσθετου φόρου ή προστίμου για παρελθούσες και μη υποβληθείσες δηλώσεις φόρου εισοδήματος, ΦΠΑ, χαρτοσήμου κτλ, υπάγονται και όσοι έχουν ήδη επιλεγεί για τακτικό ή προσωρινό έλεγχο από την εφορία. Επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα δηλαδή που τους έχει ήδη επιδοθεί πρόσκληση. Με αυτή την διάταξη μπορούν, μέχρι, τέλη Μαΐου να γλιτώσουν όλα τα πρόστιμα. Ύποπτη και πιθανότατα φωτογραφική διάταξη.

Άρθρα 85-87

Τελωνειακές διατάξεις. Ουσιαστικά έχουμε ενσωμάτωση οδηγίας στον τελωνειακό κώδικα. Προβλέπονται απαλλαγές ΦΠΑ για τις βρετανικές δυνάμεις που βρίσκονται στην Κύπρο και κάνουν αγορές από την Ελλάδα. Επίσης προβλέπονται φοροαπαλλαγές για τις νατοϊκές δυνάμεις.

Να τονιστεί επίσης ότι στο άρθρο 87 προβλέπεται η εξαίρεση του «ειδικού φόρου πολυτελείας» για τα επιβατικά αυτοκίνητα παραπληγικών και εχόντων αμφοτερόπλευρο ακρωτηριασμό κάτω άκρων, δηλ. οι έχοντες ποσοστό αναπηρίας άνω του 80%. Όμως δεν εξαιρούνται και οι κινητικά ανάπηροι με ποσοστό αναπηρίας 67% έως 80%, γεγονός που είναι απαράδεκτο.

Άρθρο 88

Οργάνωση ΣΔΟΕ (Σώμα δίωξης Οικονομικού εγκλήματος). Μετονομασία από ΥΠΕΕ (Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων).

Άρθρο 89

Σύσταση γραφείου ασφάλειας πληροφοριακών συστημάτων στην ΓΓΠΣ. Θετικό μεν, αλλά θα έπρεπε το γραφείο αυτό να μην υπάγεται στον γενικό γραμματέα της ΓΓΠΣ, ο οποίος είναι πολιτικό πρόσωπο, αλλά σε γενικό διευθυντή. Ένας από τους λόγους γιʼ αυτή τη διευθέτηση είναι το ότι ο γενικός γραμματέας, ως πολιτικό πρόσωπο έχει συνήθως «ασταθή» και ελλιπή παρουσία (λόγω π.χ. εκλογών, ανασχηματισμών και διαφόρων πολιτικών υποχρεώσεων) στην υπηρεσία.

Άρθρο 90

ΕΚΑΕ. Εδώ ορίζεται ότι ο διοικητής του ΟΑΕΔ θα ασκεί και καθήκοντα προέδρου στην Επαγγελματική Κατάρτιση ΑΕ (ΕΚΑΕ)

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

ΠΡΟΫΠΑΡΧΟΝ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΙΔΙΚΟΥ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΥ (ΕΞΩΛΟΓΙΣΤΙΚΟΥ) ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΕΠΙΤΗΔΕΥΜΑΤΙΩΝ

1. Εκμεταλλευτές ταξί

Α) άδεια 100% και οδηγός ο ιδιοκτήτης: τεκμαρτό εισόδημα 16.000 ευρώ

Β) άδεια 100% και οδηγός τρίτος : τεκμαρτό εισόδημα 14.000 ευρώ

Γ) άδεια 50% και οδηγός ιδιοκτήτης: τεκμαρτό εισόδημα 13.000 ευρώ

Δ) άδεια 50% και οδηγός τρίτος: τεκμαρτό εισόδημα 12.000 ευρώ

Ε) δύο ταξί άδεια 50% σε καθένα: τεκμαρτό εισόδημα 20.000 ευρώ

2. Εκμεταλλευτές φορτηγών αυτοκινήτων Δ.Χ

Η φορολογία επιβάλλεται ανάλογα με το ωφέλιμο φορτίο (τόννοι)

Α) μέχρι 5 τόννους
Οδηγός ιδιοκτήτης 590 ευρώ
Οδηγός τρίτος 415 ευρώ

Β) από 5-11 τόννους
Οδηγός ιδιοκτήτης 825
Οδηγός τρίτος 590

Γ) από 11-16,5
Οδηγός ιδιοκτήτης 1415
Οδηγός τρίτος 940

Δ) άνω των 16,5
Οδηγός ιδιοκτήτης 1765
Οδηγός τρίτος 1180

3. Ενοικιαζόμενα δωμάτια και κάμπινγκ

Για τις επιχειρήσεις αυτές επιβάλλεται ποσό ετήσιου φόρου, με το οποίο εξαντλείται η φορολογική τους υποχρέωση (για επιχειρήσεις που είτε έχουν βιβλία Βʼ κατηγορίας είτε απαλλάσσονται από την τήρηση βιβλίων)

Α) Επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια:
Για δωμάτια Αʼ τάξεως (σύμφωνα με την κατάταξη του ΕΟΤ): 77 ευρώ το δωμάτιο
Για δωμάτια Βʼ τάξεως (σύμφωνα με την κατάταξη του ΕΟΤ): 68 ευρώ
Για δωμάτια Γʼ τάξεως (σύμφωνα με την κατάταξη του ΕΟΤ): 59 ευρώ

Β) Επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται ενοικιαζόμενα επιπλωμένα διαμερίσματα:
Βα)Για μονόχωρα διαμερίσματα Αʼ τάξεως (σύμφωνα με την κατάταξη του ΕΟΤ): 88 ευρώ
Για μονόχωρα διαμερίσματα Βʼ τάξεως (σύμφωνα με την κατάταξη του ΕΟΤ): 83 ευρώ
Για μονόχωρα διαμερίσματα Γʼ τάξεως (σύμφωνα με την κατάταξη του ΕΟΤ): 77 ευρώ

Ββ) Για δίχωρα διαμερίσματα οι αντίστοιχες τιμές ανά διαμέρισμα είναι 118 ευρώ, 112 ευρώ και 106 ευρώ.

Βγ) Για τρίχωρα διαμερίσματα οι αντίστοιχες τιμές είναι 176, 171 και 165 ευρώ

Αν η επιχείρηση τώρα εκμεταλλεύεται μέχρι και 7 δωμάτια μπορεί να ζητήσει απαλλαγή από την τήρηση βιβλίων και στοιχείων, οπότε τα παραπάνω ποσά αυξάνονται κατά 15%.

Γ) Κάμπινγκ
30 ευρώ για κάθε θέση εγκατάστασης σκηνής ή τροχόσπιτου.

4. Πλανόδιοι λιανοπωλητές

Στους πλανόδιους λιανοπωλητές επιβάλλεται ετήσιος φόρος 335 ευρώ ετησίως. Για εκείνους που δραστηριοποιούνται σε πόλεις με πληθυσμό κάτω από 200.000 κατοίκους το ποσό του ετήσιου φόρου ανέρχεται στα 230 ευρώ ετησίως.

5. Λιανοπωλητές σε λαϊκές αγορές

Σε αυτούς επιβάλλεται φόρος 550 ευρώ ετησίως αν πρόκειται για επαγγελματίες πωλητές και 426 ευρώ αν πρόκειται για παραγωγούς αγροτικών προϊόντων. Τα αντίστοιχα ποσά για πόλεις κάτω των 200.000 κατοίκων είναι 276 και 215 ευρώ ετησίως.

6. Μηχανικοί-αρχιτέκτονες

Οι πολιτικοί μηχανικοί- αρχιτέκτονες που ασκούν ατομική επιχείρηση φορολογούνται με 15% πλέον ΟΓΑ 15% επί του φόρου. Ο φόρος υπολογίζεται επί της αμοιβής, μειωμένης κατά 10%.

5 βασικά σημεία που αποδεικνύουν ότι το φορολογικό νομοσχέδιο είναι κοινωνικά άδικο

1) Κλίμακα φορολογίας φυσικών προσώπων

Με την καινούρια κλίμακα φορολογίας φυσικών προσώπων η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι επιβαρύνονται τα εισοδήματα άνω των 40.000 ευρώ.

Αυτό όμως αποτελεί χονδροειδές ψέμα, διότι επιβαρύνονται τα εισοδήματα άνω των 28.000 ευρώ και όχι εκείνα που είναι πάνω από 40.000 ευρώ. Η αλχημεία της κυβέρνησης βρίσκεται στο ότι συγκρίνει την νέα κλίμακα με την περσινή κλίμακα και όχι με την φετινή, η οποία προβλέπει ενδιάμεσο φορολογικό συντελεστή 24% και όχι 25% που προέβλεπε η περσινή.

Ακόμα όμως και το ποσό των 28.000 (28.000/14=2.000) είναι ψευδεπίγραφο, καθώς αν ληφθούν υπόψη οι τεράστιες αυξήσεις στους έμμεσους φόρους (ΦΠΑ, καύσιμα, ΔΕΗ κτλ), η κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης των επιδομάτων (χωρίς προηγούμενη ενσωμάτωσή τους στον μισθό) για εκατοντάδες χιλιάδες δημοσίους υπαλλήλους, η, επί της ουσίας, κατάργηση του αφορολόγητου ορίου μέσω της σύνδεσής του με μεγάλα ποσά αποδείξεων και ο δραστικός περιορισμός διαφόρων φορολογικών ελαφρύνσεων για τα μικρομεσαία στρώματα (όπως η μικρότερη φοροελάφρυνση για εκείνους που έχουν πάρει στεγαστικά δάνεια) τότε μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι η νέα κλίμακα φορολογίας φυσικών προσώπων χτυπά με ιδιαίτερη βιαιότητα τα εισοδήματα της μεγάλης πλειοψηφίας των πολιτών.

2) Τεκμήρια

Υποτίθεται ότι η κυβέρνηση επιβάλλει ένα πλήθος τεκμηρίων για χτυπήσει την φοροδιαφυγή. Ακόμα και για ένα αμαξάκι 1000 κυβικών υπάρχει τεκμήριο. Όμως δεν υπάρχει κανένα απολύτως τεκμήριο για αγορά μετοχών, ομολόγων, μεριδίων μετοχικών κεφαλαίων ίδρυσης και αύξησης μετοχικού κεφαλαίου ΑΕ.

Δηλαδή κάποιος αγοράζει ένα αμαξάκι λίγων χιλιάδων ευρώ και θα έχει τεκμήριο, ενώ αν κάποιος αγοράσει μετοχές αξίας 10 εκατομμυρίων ευρώ δεν θα έχει! Αυτό η κυβέρνηση το ονομάζει φορολογική δικαιοσύνη.

3) Συντελεστές φορολόγησης εταιρειών

Ο συντελεστής φορολόγησης για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, όπως τις ΕΕ, τις ΟΕ (για τους πλέον των 3 ομόρρυθμων εταίρων) και τις κοινωνίες αστικού δικαίου, αυξάνεται από το 20% στο 25%.

Την ίδια στιγμή ο φορολογικός συντελεστής για τις μεγάλες ΑΕ και τις κοινοπραξίες πέφτει σταδιακά στο 20% (το 2014) για τα αδιανέμητα κέρδη, οπότε μια ΑΕ που δεν θα διανείμει κέρδη θα έχει χαμηλότερο συντελεστή από μια κοινωνία αστικού δικαίου!(όσο για τη διανομή κερδών, αυτή μπορεί να γίνει «μαύρα» με λογιστικά μαγειρέματα).

4) Υπεράκτιες εταιρείες

Η κυβέρνηση υποτίθεται ότι αυξάνει τον συντελεστή φορολόγησης για τα ακίνητα ιδιοκτησίας υπεράκτιων εταιρειών από 3% σε 15% κάθε έτος. Ίσως ακούγεται εντυπωσιακό, αλλά αποτελεί μια τρύπα στο νερό, διότι πολύ απλά αυτόν τον φόρο θα τον πληρώνουν μόνο όσες υπεράκτιες εταιρείες δηλώνουν τα ακίνητά τους, δηλαδή ελάχιστες. (Ως γνωστόν στην Ελλάδα δεν έχουμε ακόμα κτηματολόγιο.)

Η μόνη, φορολογικά δίκαιη λύση είναι η καθολική απαγόρευση των εταιρειών αυτού του είδους στην Ελλάδα με παράλληλη βέβαια δραστηριοποίηση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε να απαγορευτούν σε ολόκληρη την Ε.Ε.

Ταυτόχρονα, η κατοχή ακόμα και ενός υπόγειου διαμερίσματος 20 τ.μ στην Αχαρνών θα αποτελεί τεκμήριο διαβίωσης για τον πολίτη που το έχει!

5) Κατάργηση, επί του ουσίας, του αφορολόγητου ορίου μέσω της απαράδεκτης σύνδεσής του με τις αποδείξεις.

(ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΜΑΣ)

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Η κυβέρνηση, με πρόφαση την κρίση, προχώρησε σε μία, άνευ προηγουμένου, βάρβαρη φορολογική επίθεση σε μισθωτούς-συνταξιούχους και μικρομεσαίους μέσω της πρωτοφανούς αύξησης των έμμεσων φόρων και της μεγάλης αύξησης των άμεσων φόρων. Την ίδια στιγμή «οι έχοντες» και οι μεγάλες επιχειρήσεις πανηγυρίζουν διότι είτε συμμετέχουν με απειροελάχιστη φορολογική επιβάρυνση, είτε με μηδενική, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις έχουν και ΕΛΑΦΡΥΝΣΕΙΣ.

Απέναντι στην ΑΔΙΚΗ και αποσπασματική φορολογική πολιτική του ΠΑΣΟΚ, ο ΣΥΡΙΖΑ καταθέτει για μια φορά ακόμη, την ολοκληρωμένη πρότασή του για ριζική φορολογική μεταρρύθμιση.

Α. Δώδεκα Συνοπτικές Προτάσεις για τη Φορολογική Μεταρρύθμιση 

1. Δίκαιο  φορολογικό σύστημα

  το οποίο:

- θα είναι απλό, με δραστική μείωση υποκειμενικών κρίσεων και γραφειοκρατικών διαδικασιών.

- θα έχει ΕΝΑ φορολογικό νομοσχέδιο ανά έτος (αποτέλεσμα κοινωνικού διαλόγου) το οποίο θα κατατίθεται μαζί με τον προϋπολογισμό.

- θα μελετά – αναλύει και προσαρμόζεται στα θέματα της «πράσινης» φορολογίας, του φορολογικού ανταγωνισμού, της ανάπτυξης κλάδων και περιοχών.

- θα κατανέμει δίκαια τα αναγκαία φορολογικά βάρη κυρίως στις πολύ μεγάλες και μεγάλες επιχειρήσεις καθώς και σε κλάδους που εμφανίζουν προκλητικά προνόμια (Τράπεζες, Φαρμακευτικές, κινητή τηλεφωνία, κατασκευές κλπ).

2. Ελάφρυνση μισθωτών - συνταξιούχων, σε σχέση με τις άλλες κατηγορίες εισοδημάτων (80% φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΓΓΠΣ στο διαδίκτυο!).

3. Αύξηση των φορολογικών εσόδων

(ως ποσοστό του ΑΕΠ), στα επίπεδα των χωρών της Ε.Ε, μέσω:

α) Της  καταπολέμησης της Φοροδιαφυγής της φοροκλοπής και της φοροαποφυγής.  Είναι πλέον αναγκαιότητα η ύπαρξη αντίστοιχης πολιτικής βούλησης. Κιʼ αυτό διότι πάνω απʼ όλα θεωρούμε ότι η βασική αιτία της φοροδιαφυγής είναι η πλήρης απροθυμία των κυβερνώντων να την αντιμετωπίσουν. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε το εξής παράδειγμα:  Μισθωτός των 700 ευρώ σε μια ανώνυμη εταιρεία (ετήσιο εισόδημα 14 επί 700=9800), που αγοράζει αμάξι 12000 ευρώ, πρέπει να δικαιολογήσει στην εφορία, που βρήκε τα επιπλέον 2200 ευρώ(12000-9800). Ενώ ο επιχειρηματίας που σύστησε την ΑΕ, με ένα κεφάλαιο 15 εκατομμύρια ευρώ, δεν είναι υποχρεωμένος να εξηγήσει που βρήκε τα λεφτά.  Αυτό οφείλεται στην ανυπαρξία «πόθεν έσχες» για την σύσταση ΑΕ. Η προκλητική αυτή εστία φοροδιαφυγής (όπως και πολλές άλλες π.χ ανυπαρξία «πόθεν έσχες» στην αγορά μετοχών ή ομολόγων) παρέμεινε ανέπαφη τόσο επί ΠΑΣΟΚ όσο και επί ΝΔ.

β) Αύξησης των φορολογικών συντελεστών για τις μεγάλες και πολύ μεγάλες επιχειρήσεις στο 45%.

γ) Καθολική απαγόρευση της λειτουργίας των offshore εταιρειών στην Ελλάδα, με παράλληλη βέβαια δραστηριοποίηση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε να υπάρξει ανάλογη απαγόρευση σε επίπεδο Ε.Ε.

4. Φορολογική κλίμακα

η οποία θα έχει:

- Αφορολόγητο όριο πολύ πιο πάνω από το σημερινό, η λογική του οποίου θα είναι να μην φορολογούνται εισοδήματα απαραίτητα για τη στοιχειώδη διαβίωση του πολίτη -π.χ. πρόταση για αφορολόγητο όριο 17.500? για τους μισθωτούς-συνταξιούχους. 

- Πολλά κλιμάκια, χαμηλά αρχικά συντελεστές και θεσμοθετημένη διαδικασία ετήσιας τιμαριθμοποίησης.

- Άθροιση όλων των εισοδημάτων του φορολογούμενου στην ίδια κλίμακα.  Η άθροιση αυτή πρέπει να κατοχυρώνει ότι όχι μόνο δεν θα επιβαρυνθούν μικρά και μεσαία εισοδήματα αλλά και θα ελαφρυνθούν. 

5. Φορολογία περιουσίας

- Φόρος Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας, ο οποίος:

- Φόρος μεταβίβασης, κληρονομιάς, δωρεάς κλπ ο οποίος θα έχει επίσης υψηλά αφορολόγητα όρια και θα στοχεύει στις μεγάλες και πολύ μεγάλες περιουσίες.

6. Μείωση της έμμεσης φορολογίας (60% οι έμμεσοι!).  Εκμηδένιση του ΦΠΑ στα βασικά είδη διαβίωσης.  

7. Μακροχρόνιος σχεδιασμός – προγραμματισμός

(μετά από ανάλυση – τεκμηρίωση και κοινωνικό διάλογο) του Φορολογικού συστήματος και των αλλαγών του, με στόχο την σταθερότητα, την απλότητα και την αναπτυξιακή διάστασή του. Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.

8. Τεκμήρια διαβίωσης και απόκτησης περιουσιακών στοιχείων.  Επιβολή τους σε κάθε συναλλαγή-μεταβολή περιουσίας και ειδικά σε αγορά (εισηγμένων) μετοχών, ομολόγων, ίδρυση και αύξηση κεφαλαίου ΑΕ κλπ.

9. Φορολογικός έλεγχος

, τακτικός, ετήσιος και αναλυτικός που θα κατευθύνεται στις πολύ μεγάλες και μεγάλες επιχειρήσεις.  Δυνατότητα επιλογής για τις μικρομεσαίες, μεταξύ φορολογικού ελέγχου ή διαδικασιών αντικειμενικοποίησης.

10. Φοροαπαλλαγές – φορολογικά κίνητρα.  Επανεξέταση από μηδενική βάση ΟΛΩΝ των φοροαπαλλαγών, κινήτρων κλπ. Ιδιαίτερα πρέπει να δοθεί έμφαση στην κατάργηση της ασυλίας του εφοπλιστικού κεφαλαίου και στην πλήρη εξάλειψη των φοροαπαλλαγών εκκλησίας. 

11. Εξυπηρέτηση του πολίτη

.  Εφαρμογή ΚΑΙ στην χώρα μας (όπως στις άλλες χώρες της Ε.Ε.) μέτρων και διαδικασιών τα οποία:

- θα επιτύχουν σε άμεσο διάστημα, μέσα από συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, την κατάργηση της ανάγκης να μεταβαίνει ο πολίτης στην εφορία.

- θα ελαφρύνουν τον πολίτη από ταλαιπωρία, κόστη και χάσιμο χρόνου (π.χ αποστολή σε μισθωτούς και συνταξιούχους από την εφορία προεκτυπωμένων φορολογικών δηλώσεων με όλα τα σχετικά στοιχεία και της σχετικής εκκαθάρισης).

- θα απλοποιήσουν κάθε σχετική γραφειοκρατία

12. Λειτουργία Φορολογικής Διοίκησης

. Η βάση και προϋπόθεση για το οποιοδήποτε αποτέλεσμα.  Συνοπτικά:

- Ανεξαρτητοποίησή της από κομματικές, πολιτικές και κάθε είδους παρεμβάσεις.

- Αξιοκρατία σε κάθε υπηρεσιακή μεταβολή.

- Αντιμετώπιση με ουσιαστικές παρεμβάσεις των φαινόμενων της διαφθοράς.

- Αντιμετώπιση των θεμάτων εκπαίδευσης, συνθηκών εργασίας κλπ του προσωπικού της.

- Άμεση ολοκλήρωση μηχανοργάνωσης.

Β. ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ … ΚΑΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΒΡΕΘΟΥΝ: 6 ΑΜΕΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

1.Ειδικός φορολογικός συντελεστής για τα κέρδη των τραπεζών το 2010, ο οποίος θα ανέρχεται στο 50% και καθιέρωση αυξημένων συντελεστών σε μόνιμη βάση, οι οποίοι θα συνδέονται με τη διαφορά επιτοκίων χορηγήσεων-καταθέσεων.

2. Αύξηση του φορολογικού συντελεστή για τις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις στο 45% (από την αύξηση αυτή του συντελεστή το κράτος θα εισέπραττε, μόνο από τις 300 πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις 2 δις ευρώ περίπου, με βάση τις δηλώσεις του 2008)

3. Φορολογία των μεγάλων εισοδημάτων από τόκους καταθέσεων και ομολόγων, με υπαγωγή τους στην φορολογική κλίμακα. Αφορολόγητο για μικροκαταθέτες (π.χ. 100.000 ανά άτομο).

4. Σημαντική αύξηση της φορολογίας στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις.

5. Επαναφορά του φόρου στις τηλεοπτικές διαφημίσεις.

6. Άμεση είσπραξη ποσού από τα 31 δις ανείσπρακτων φόρων, που είχε ανακαλύψει προεκλογικά το ΠΑΣΟΚ.

Επιτροπή Φορολογικών Θεμάτων