Κάθε μέρα χάνουν τη ζωή τους στους ελληνικούς δρόμους περίπου 6 άνθρωποι. Το 2009 σκοτώθηκαν σε τροχαία δυστυχήματα 1.463 άνθρωποι, 1.669 τραυματίστηκαν βαριά και 16.683 ελαφρά. Τα υψηλότερα μάλιστα ποσοστά εντοπίζονται στην ηλικιακή ομάδα 25-29.Στην πραγματικότητα οι θάνατοι είναι πολύ περισσότεροι, γιατί δεν συνυπολογίζονται οι κατοπινές απώλειες από λογής επιπλοκές Επιστήμονες και ειδικοί συμφωνούν πως η οδική ασφάλεια επιτυγχάνεται κατʼ εξοχήν με παιδεία και ενίσχυση της κυκλοφοριακής αγωγής και συμπληρωματικά με κατασταλτικά μέτρα. Η ελληνική Πολιτεία, όμως, κλείνει τα μάτια στο πρόβλημα. Εκτός από τις δυσάρεστες συνέπειες για τους παθόντες και τους οικείους τους, η απουσία κυκλοφοριακής αγωγής επιβαρύνει και τα οικονομικά του κράτους αφού τα τροχαία αυξάνουν σημαντικά και τις νοσηλευτικές δαπάνες.
Πολλά από τα πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής είναι εγκαταλειμμένα και ευθύνη για αυτή την κατάσταση έχουν κυρίως οι δήμοι. Παρόλο που η λειτουργία των πάρκων είναι στη δικαιοδοσία των δήμων, πολλοί από αυτούς έχουν άλλες προτεραιότητες ή αντιμετωπίζουν δυσκολίες όπως η έλλειψη προσωπικού. Αν και δόθηκαν σημαντικά κονδύλια για τη δημιουργία τους, η εικόνα εγκατάλειψης που παρουσιάζουν σήμερα τα περισσότερα από τα περίπου 100 Πάρκα Κυκλοφοριακής Αγωγής που υπάρχουν στη χώρα προκαλεί θλίψη. Καθένα από αυτά κόστισε πάνω από 100 χιλιάδες ευρώ, προκειμένου οι αυριανοί οδηγοί, ποδηλάτες και πεζοί να γαλουχηθούν με σωστές κυκλοφοριακές αξίες. Η αξιοποίησή τους όμως παραμένει ελλιπέστατη.
Η οδική ασφάλεια πρέπει να ξεκινάει από νωρίς με μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία και θεωρητικά μαθήματα οδήγησης για τους μαθητές λυκείου. Η καθιέρωση του μαθήματος κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία παραμένει ανεκπλήρωτη υπόσχεση από όλες τις ηγεσίες του υπουργείου. Ιδιαίτερα από τη στιγμή που υπάρχει πληροφορία ότι από το 2013 θα ισχύσει κοινοτική οδηγία σχετικά με τα διπλώματα οδήγησης που θα παρέχει τη δυνατότητα χορήγησης διπλώματος από την ηλικία των 16 ετών. Η εισαγωγή του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία ως υποχρεωτικού, ώστε οι αυριανοί οδηγοί να αποκτήσουν την κουλτούρα που θα τους επιτρέψει να επιβιώσουν στη μάχη των δρόμων κρίνεται επιτακτική. Τα παιδιά επηρεάζουν θετικά τους γονείς τους και μπορούν να τους κάνουν να οδηγούν ασφαλέστερα, όπως έχει δείξει και η διεθνής εμπειρία.
Σύμφωνα με τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό ότι η ενίσχυση της κυκλοφοριακής συνείδησης είναι μέγιστο θέμα δημόσιας υγείας για το οποίο η πολιτεία ολιγωρεί συστηματικά αντί να δώσει την πρέπουσα σημασία.
Κατόπιν αυτών,
Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:
• Τι μέτρα προτίθενται να πάρουν για την ορθή λειτουργία ή επαναλειτουργία των πάρκων Κυκλοφοριακής Αγωγής; Είναι στις προθέσεις του Υπουργείου να χρηματοδοτήσει τους δήμους ειδικά για αυτό το σκοπό;
• Προτίθενται να καθιερώσουν υποχρεωτικό μάθημα κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία;
• Θα υπάρξει μια ολοκληρωμένη καμπάνια για την ενίσχυση της κυκλοφοριακής συνείδησης των πολιτών;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΕΒΕΝΤΗΣ
ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΨΑΡΙΑΝΟΣ