Το Τμήμα Παιδείας του ΣΥΝ διοργάνωσε στην Αθήνα, το διήμερο 13-14 Μαρτίου 2010, εκπαιδευτικό συνέδριο με θέμα «Η ουτοπία του σήμερα είναι το σχολείο του αύριο». Στο επίκεντρο του προβληματισμού αυτού του συνεδρίου τέθηκαν οι βασικοί άξονες της εκπαιδευτικής πολιτικής στο επίπεδο της γενικής εκπαίδευσης, ενώ ειδικότερες πλευρές τους αποφασίστηκε να αποτελέσουν αντικείμενο άλλων συνεδρίων σε επόμενη φάση.
Μια συνοπτική παρουσίαση των εισηγήσεων και παρεμβάσεων αυτού του συνεδρίου ξεκίνησε ήδη από τις φιλόξενες σελίδες του ένθετου «Παιδεία και Κοινωνία», που κυκλοφορεί μαζί με την «Αυγή της Κυριακής» την τελευταία Κυριακή κάθε μήνα. Φάνηκε, όμως, εξίσου έντονη η ανάγκη να υπάρξει και μια πιο αναλυτική παρουσίασή τους με ψηφιακή μορφή, μέσω του Διαδικτύου, ώστε ο προβληματισμός που αναπτύχθηκε από τους εισηγητές και τις εισηγήτριες του συνεδρίου αυτού να δημοσιοποιηθεί ευρύτερα και να μπορεί αξιοποιηθεί ευκολότερα από όσους προσεγγίζουν τα ζητήματα της εκπαίδευσης στη χώρα μας από τη σκοπιά της Αριστεράς.
Οι εισηγήσεις και παρεμβάσεις που ανακοινώθηκαν στο συνέδριο παρατίθενται σε φακέλους σύμφωνα με τους βασικούς θεματικούς άξονες του συνεδρίου, ως εξής:
Χαιρετισμός στο συνέδριο για την Παιδεία
Νίκος ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Νίκος Πουλαντζάς
Κώστας ΣΤΑΜΑΤΗΣ, Καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Το νόημα της μόρφωσηςΦραγκίσκος ΚΑΛΑΒΑΣΗΣ, Κοσμήτορας Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου
Γνώση, επίγνωση και απόγνωση: Το σχολείο στις διελκυστίνδες της εξέλιξης, των συμφερόντων και των στερεοτύπων της εποχήςΜπάμπης ΝΟΥΤΣΟΣ, Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Η ιδεολογία του δημόσιου σχολείου και η Αριστερά
Θανάσης ΒΛΑΧΟΣ, Καθηγητής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Μαθηματικός, Med Διδακτικής των Μαθηματικών
Τι πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο μάθησης στο σχολείο, γιατί και πώς πρέπει να γίνει αυτό;Βένιος ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ, Καθηγητής στο ΕΜΠ
Το εξετασιοκεντρικό σχολείο συστατικό στοιχείο της ατομικιστικής ιδεολογίαςΠαρεμβάσεις:
Παρεμβάσεις:
Διονύσης ΓΟΥΒΙΑΣ, Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Ανισότητες πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση την τελευταία δεκαετία: Η ʽδιεύρυνση του χάσματοςʼΠαρεμβάσεις:
Χρήστος Λάσκος
Μάρθα Φλωράτου
Παύλος ΧΑΡΑΜΗΣ, Πρόεδρος ΚΕΜΕΤΕ της ΟΛΜΕ
Νεοφιλελευθερισμός και εκπαίδευση. Διεθνείς τάσεις και πρακτικέςΠαντελής ΚΥΠΡΙΑΝΟΣ, Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πατρών
Ξένες επιρροές στην ελληνική εκπαίδευση: Προϋποθέσεις και όρια
Έχουμε τη βεβαιότητα ότι με τη δημοσιοποίηση των εισηγήσεων θα συμβάλουμε στον εμπλουτισμό της σκέψης της Αριστεράς στα εκπαιδευτικά ζητήματα φωτίζοντας ακόμη περισσότερο ποικίλες πλευρές αυτού που σήμερα φαντάζει ως ουτοπία, είναι όμως μια άμεση κοινωνική ανάγκη των πολλών.
Τμήμα Παιδείας του Συνασπισμού
Μάρτης 2010