«Στις 28 Ιανουαρίου 2010 κινήθηκε εναντίον της Ελλάδας η διαδικασία επί παραβάσει λόγω της μη ανακοίνωσης των μέτρων μεταφοράς της οδηγίας 2007/60 για την αξιολόγηση και την διαχείριση των κινδύνων πλημμύρας». Αυτό αποκάλυψε ο Επίτροπος περιβάλλοντος κ.Ποτότσνικ στον ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ν.Χουντή.
Ο Έλληνας ευρωβουλευτής, στην σχετική ερώτησή του, ζητούσε να πληροφορηθεί αν οι ελληνικές αρχές είχαν κοινοποιήσει τις διατάξεις ενσωμάτωσης της οδηγίας ως όφειλαν πριν από τις 26 Νοεμβρίου 2009 και αν όχι με ποιο τρόπο η Επιτροπή θα παρέμβει στις αρμόδιες ελληνικές αρχές προκειμένου να συμμορφωθούν προς την εν λόγω οδηγία.
Η Οδηγία 2007/60 επισημαίνει:
• ότι «σκοπός της είναι η θέσπιση πλαισίου για την αξιολόγηση και τη διαχείριση των κινδύνων πλημμύρας, με στόχο τη μείωση των αρνητικών συνεπειών στην ανθρώπινη υγεία, το περιβάλλον, την πολιτιστική κληρονομιά και τις οικονομικές δραστηριότητες που συνδέονται με τις πλημμύρες στην Κοινότητα.»
• ότι «είναι απαραίτητο να προβλεφθεί η καθιέρωση χαρτών επικινδυνότητας πλημμύρας (πλημμύρες χαμηλής, μέσης ή υψηλής πιθανότητας και σενάρια ακραίων φαινομένων), χαρτών κινδύνων πλημμύρας (κάτοικοι και οικονομικές δραστηριότητες που ενδέχεται να πληγούν), χαρτών που περιλαμβάνουν τα όρια των λεκανών και υπολεκανών απορροής ποταμών, και χάρτες παράκτιων ζωνών που περιγράφουν τα τοπογραφικά χαρακτηριστικά και τις χρήσεις γης. Με βάση τους παραπάνω χάρτες τα κράτη μέλη καταρτίζουν σχέδια διαχείρισης ώστε να αποτρέπουν σημαντικό μέρος των πλημμυρών.
• ότι «πρέπει να καθιερωθούν σχέδια διαχείρισης των κινδύνων πλημμύρας και να παρέχουν λύσεις στα διάφορα πιθανά σενάρια εξασφαλίζοντας παράλληλα συναφή συντονισμό εντός των περιοχών λεκάνης απορροής ποταμών. Τα σχέδια διαχείρισης των κινδύνων πλημμύρας θα πρέπει να εστιάζονται στην πρόληψη, στην προστασία και στην ετοιμότητα θα πρέπει να επανεξετάζονται περιοδικά και να επικαιροποιούνται, εάν χρειάζεται, λαμβανομένων υπόψη των πιθανών επιπτώσεων της αλλαγής του κλίματος.»
• «την υποστήριξη και την ενίσχυση των κρατών μελών σε σοβαρές καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, συμπεριλαμβανομένων των περιπτώσεων πλημμύρας. Η πολιτική προστασία μπορεί να προσφέρει ενδεδειγμένες απαντήσεις στους θιγόμενους πληθυσμούς και να βελτιώσει την ετοιμότητα και την ανθεκτικότητα.»
• την «αρχή της αλληλεγγύης» μεταξύ όμορων κρατών (όπως η περίπτωση του Έβρου), «τα οποία ενθαρρύνονται να επιδιώκουν τον δίκαιο επιμερισμό των αρμοδιοτήτων, όταν ορισμένα μέτρα αποφασίζονται από κοινού προς όφελος όλων, όσον αφορά τη διαχείριση του κινδύνου πλημμύρας κατά μήκος των υδατορρευμάτων.»
Ο Ν.Χουντής αναφερόμενος στο ζήτημα δήλωσε ότι:
«Χωρίς την οργάνωση της πρόληψης δεν γίνεται τίποτε το σοβαρό και διατηρήσιμο. Δυστυχώς η σημερινή κυβέρνηση, όπως και η προκάτοχός της, άφησαν να εξαντληθούν όλα τα χρονικά περιθώρια και οι προθεσμίες χωρίς να κάνουν απολύτως τίποτε, παρά τον καταιγισμό υποσχέσεων και εξαγγελιών κάθε φορά που πλημμυρίζει μια περιοχή της Ελλάδας.»
Η αποστολή αιτιολογημένης γνώμης αποτελεί το δεύτερο στάδιο της διαδικασίας παράβασης. Εάν η Ελλάδα δεν συμμορφωθεί και πάλι στις οχλήσεις της Επιτροπής, αυτή δύναται να προσφύγει στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων.
To Γραφείο Τύπου