Οι συμβάσεις μεταφοράς μαθητών που συνήψαν Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις της χώρας κατά παράβαση της αντίστοιχης ευρωπαϊκής νομοθεσίας, οδηγούν εδώ και χρόνια σε υπερτιμολογήσεις των υπηρεσιών και έχουν αποτελέσει αντικείμενο έρευνας από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης.
Ο Υφυπουργός Παιδείας στις 22.12.2009 σε δηλώσεις του σχετικά με το θέμα της μεταφοράς των μαθητών αναφέρει μεταξύ άλλων ότι: «….αντιμετωπίζεται με στρεβλό τρόπο. Το κόστος αυτό είναι υπερβολικό…. Εδώ έχουμε όχι μόνο μια στρεβλή λειτουργία της αγοράς, έχουμε παραβίαση και των κανόνων της ελεύθερης αγοράς …». Οι παραπάνω δηλώσεις συνιστούν μια πρώτη επίσημη παραδοχή και επιβεβαίωση των πολύχρονων προσπαθειών πολιτών, βουλευτών και ευρωβουλευτών να αποδείξουν πως στο σύστημα της μεταφοράς μαθητών σε όλη τη χώρα πραγματοποιούνται παράνομες ενέργειες και διασπάθιση δημόσιου χρήματος προς όφελος ορισμένων ιδιωτών.
Τον Μάρτιο του 2010 και μετά από τριετή καθυστέρηση εκδόθηκε η με αριθμό 175/Θ/2010 έκθεση επιθεώρησης-ελέγχου του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (Περιφερειακό Γραφείο Θεσσαλονίκης) η οποία αποδεικνύει πλέον ότι το σύστημα μεταφοράς μαθητών στις Νομαρχίες Δράμας Σερρών και Θεσσαλονίκης αποτελεί τεράστιο σκάνδαλο.
Συγκεκριμένα η έκθεση αναφέρει ότι:
• ως προς το σκέλος σχεδιασμού και ανάθεσης των δρομολογίων εκ μέρους των νομαρχιών παραβιάστηκαν επανειλημμένα οι σχετικές διατάξεις της ΚΥΑ ΙΒ/6071/98. Συγκεκριμένα ο σχεδιασμός των δρομολογίων δεν αποτέλεσε προϊόν ουσιαστικής μελέτης των πραγματικών αναγκών και επιλογής εναλλακτικών λύσεων όπως, αναπροσαρμογές υφιστάμενων τακτικών δρομολογίων, μεταφορά μαθητών από Δήμους, μετακίνηση με μαθητικά πάσο σε δρομολόγια τακτικής συγκοινωνίας. Παράλληλα στις διακηρύξεις των δημοπρασιών εισήγαγαν όρους ώστε να μειώνεται σημαντικά ο αριθμός των υποψήφιων αναδόχων επιχειρήσεων, να περιορίζεται σημαντικά ο ανταγωνισμός με αποτέλεσμα οι σχετικοί διαγωνισμοί να αποβαίνουν άγονοι και οι συμβάσεις να εκτελούνται με απευθείας ανάθεση.
• ως προς το σκέλος της υπερβολικής πραγματοποιούμενης δαπάνης αναφέρονται περιπτώσεις όπου συμφωνήθηκε δρομολόγιο με δαπάνη περίπου 19.500 ευρώ ανά μαθητή. Ειδικότερα, στη Νομαρχία Θεσσαλονίκης, για τα σχολικά έτη 2004-2007, οι υπερβάσεις που διαπιστώθηκαν μεταξύ των προϋπολογιζόμενων και καταβληθέντων ποσών για την εκτέλεση του έργου της μεταφοράς κυμαίνονται από 2.253.000? μέχρι και 4.905.000? .
Σημειώνουμε βέβαια πως η προηγούμενη κυβέρνηση «φρόντισε» με την ψήφιση του άρθρου 43 του Ν. 3731/23.12.2008 να νομιμοποιήσει αναδρομικά όλες αυτές τις παράνομες συμβάσεις μεταφοράς μαθητών μεταξύ των Νομαρχιών και ΚΤΕΛ-ιδιωτών προκειμένου να αποπληρωθούν.
Επειδή η ανάγκη εξορθολογισμού και εξυγίανσης του συστήματος μεταφοράς των μαθητών επισημαίνεται πλέον από όλους τους εμπλεκόμενους.
Επειδή δεν είναι δυνατόν η κυβέρνηση με τα νέα μέτρα να υποβάλλει τους εργαζόμενους σε περικοπές αποδοχών και ταυτόχρονα να επιτρέπει την κατασπατάληση του δημοσίου χρήματος εκ μέρους των Νομαρχιών μέσω των παράτυπων και παράνομων συμβάσεων και αναθέσεων.
Επειδή οι ευθύνες αυτών που αποδεδειγμένα προκάλεσαν με τις αποφάσεις τους σπατάλη του δημόσιου χρήματος πρέπει να καταλογίζονται και να μην απολαμβάνουν ιδιότυπη ασυλία όπως αυτή του άρθρου 43 του νόμου 3731/2008,
ερωτώνται οι κκ. Υπουργοί:
• Ποια μέτρα προτίθενται να λάβουν για τη διασφάλιση της έγκαιρης μελέτης των απαιτούμενων δρομολογίων, της νόμιμης ανάθεσης και εκτέλεσης των συμβάσεων για τη νέα σχολική χρονιά, έτσι ώστε να τηρούνται οι σχετικές διατάξεις του εθνικού και κοινοτικού δικαίου αλλά και να διεξάγεται η μεταφορά των μαθητών ομαλά, χωρίς να επιβαρύνονται και να ταλαιπωρούνται γονείς και μαθητές, χωρίς να χάνονται διδακτικές ώρες και κυρίως χωρίς σκανδαλωδώς υπερβολικές για τον κρατικό προϋπολογισμό δαπάνες;
• Σκοπεύουν να προχωρήσουν στην κατάργηση του σκανδαλώδους άρθρου 43 του ν. 3731/2008, το οποίο παραβιάζει την κοινοτική νομοθεσία και δεν συμμορφώνεται με τις προειδοποιητικές επιστολές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής;
• Προτίθενται να προχωρήσουν στον προσδιορισμό της ζημιάς που υπέστη το ελληνικό δημόσιο από την παράτυπη ανάθεση εκ μέρους των νομαρχών του έργου της εκτέλεσης μεταφοράς των μαθητών για τα σχολικά έτη από το 2004 έως και 2010 και να καταλογισθεί στους υπεύθυνους κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 19 του νόμου 2218/1994;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου
Τάσος Κουράκης
Δημήτρης Παπαδημούλης