Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
25/08/2010

Κριτική από βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Ηρ.Διώτη, στο Κοινοβούλιο: «Κενό περιεχομένου το ν/σ για το Μητρώο Αγροτών»

Ότι καλεί τη Βουλή να ψηφίσει «ένα κενό περιεχομένου Μητρώο Αγροτών και μετά να αποφασίσετε μόνη σας το περιεχόμενό του» κατηγόρησε την υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων η βουλευτής Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ Ηρώ Διώτη, επισημαίνοντας ότι «τα εξαιρετικά κρίσιμα και ουσιαστικά ζητήματα του περιεχομένου και των πληροφοριών που θα περιέχει το Μητρώο, του τρόπου προσδιορισμού της ετήσιας απασχόλησης και των εισοδημάτων που θα προσμετρούνται, παραπέμπονται όλα σε μεταγενέστερες υπουργικές αποφάσεις».

Στην τοποθέτησή της, στην χθεσινή συζήτηση επί της αρχής του σχεδίου νόμου «Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων», η βουλευτής τόνισε ότι «στη μετά ΔΝΤ ζωή που η κυβέρνηση επέλεξε να καταδικάσει την ελληνική κοινωνία, κάποιες προσπάθειες τακτοποίησης σημαντικών τομέων, όπως αυτός της Γεωργίας, μοιάζουν τουλάχιστον ανέφικτες, διότι για την οργάνωση και άσκηση ουσιαστικής πολιτικής στήριξης, απαιτείται η διάθεση χρημάτων, και κάτι τέτοιο εδώ δεν συμβαίνει». Όπως υποστήριξε, «η αγροτική πολιτική είναι ένα πεδίο πολύ σημαντικό για όλους. Με αυτήν την έννοια το  Μητρώο Αγροτών για μας εντάσσεται σε ένα γενικότερο σχέδιο για την αγροτική παραγωγή και την ύπαιθρο, όπου η στήριξη του αγροτικού εισοδήματος και ιδιαίτερα του μικρομεσαίου, όπως και η μη ερήμωση της υπαίθρου και η ενίσχυση των νέων αγροτών είναι σημαντικά πεδία για την ανάπτυξη τη χώρας».

Επαναλαμβάνοντας τις θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για εθνική στρατηγική στην αγροτική ανάπτυξη, που θα αποσκοπεί στην παραγωγική ανασυγκρότηση της γεωργίας και στον επαναπροσανατολισμό των στόχων της, αύξηση των κονδυλίων για την αγροτική ανάπτυξη και την ποιοτική γεωργία καθώς και πάταξη της αισχροκέρδειας των μεγάλων επιχειρήσεων, κατέστησε σαφές ότι «δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε ξεκομμένα ένα ν/σ σαν αυτό, που απαιτούμε τουλάχιστον να είναι σαφές ως προς τους στόχους και τον τρόπο που θα υλοποιηθεί, κάτι το οποίο δε συμβαίνει.

Η βουλευτής εστίασε την κριτική της, μεταξύ άλλων, στην «ισοπεδωτική λογική και τα κριτήρια με τα οποία θεσμοθετείται η ένταξη στο Μητρώο, στον προσδιορισμό του αγρότη και της γεωργικής ή κτηνοτροφικής ή αλιευτικής του δραστηριότητας» αλλά και στο γεγονός ότι φαίνεται το ν/σ να έχει ως μόνο, τελικά, στόχο, «να προετοιμάσει το έδαφος για τη νέα κατανομή των κοινοτικών ενισχύσεων μετά το 2013, όπου διαφαίνεται ο πλήρης αποκλεισμός από αυτές όσων δεν χαρακτηριστούν ως “επαγγελματίες αγρότες”».

Ειδική αναφορά έκανε και στα σημεία του ν/σ που αφορούν στην άμεση διάθεση- λιανική πώληση, τονίζοντας το, ως θετικό μέτρο όπως και στον Αγροτουρισμό και τις ΑΠΕ, υπογραμμίζοντας πως πρέπει να είναι συμπληρωματικές αγροτικές δραστηριότητες. Κατέληξε λέγοντας ότι «το Μητρώο Αγροτών είναι αναπτυξιακό εργαλείο του κράτους και οφείλει να γίνεται από το Υπουργείο και με δημόσια δαπάνη. Ο αγροτικός χώρος για μας δεν είναι απλώς μια δραστηριότητα, είναι κορμός ανάπτυξης όπου εμπλέκονται οικονομικές, κοινωνικές και πολιτισμικές διαστάσεις οι οποίες αντανακλούν και επηρεάζουν τον τρόπο ανάπτυξης και γενικά την πορεία όλης της υπόλοιπης χώρας».

Το πλήρες κείμενο της ομιλίας (για δική σας ενημέρωση), είναι το εξής:

Αγαπητοί συνάδελφοι και αγαπητές συναδέλφισσες, έχουμε πλήρη επίγνωση ότι, στα πέτρινα χρόνια που έρχονται όπως είπε στην πρώτη συζήτηση ο κύριος Σαλαγιάννης, και στη μετά ΔΝΤ ζωή που ο ίδιος και η κυβέρνησή του επέλεξαν να καταδικάσουν την ελληνική κοινωνία, ελπίζουμε όχι για πολύ ακόμα, κάποιες προσπάθειες, ας πούμε τακτοποίησης σε σημαντικούς τομείς, όπως αυτός της Γεωργίας μοιάζουν τουλάχιστον ανέφικτες, διότι για να οργανώσεις και να ασκήσεις ουσιαστική πολιτική στήριξης σε κάποιον τομέα, πρέπει να επιλέγεις να διαθέσεις χρήματα, και κάτι τέτοιο εδώ δεν συμβαίνει.

Παρόλα αυτά η συζήτηση στα διάφορα πεδία προχωράει και η αγροτική πολιτική είναι ένα πεδίο πολύ σημαντικό για όλους. Με αυτήν την έννοια το Μητρώο Αγροτών για μας εντάσσεται σε ένα γενικότερο σχέδιο για την αγροτική παραγωγή και την ύπαιθρο. Εντάσσεται σε ένα στόχο που λέει πως, η στήριξη του αγροτικού εισοδήματος και ιδιαίτερα του μικρομεσαίου, που είναι και η πλειοψηφία, όπως και η μη ερήμωση της υπαίθρου και η ενίσχυση των νέων αγροτών είναι σημαντικά πεδία για την ανάπτυξη τη χώρας.

Έχουμε επανειλημμένως υπογραμμίσει:

Ότι, ως ΣΥΡΙΖΑ αγωνιζόμαστε για να αναστραφεί η κατάρρευση της αγροτικής οικονομίας και η εγκατάλειψη της υπαίθρου.

Ότι, θεωρούμε την τροφή ως θεμελιώδες κοινωνικό δικαίωμα και όχι ως «προϊόν» για κερδοσκοπία των αγροτοβιομηχανικών επιχειρήσεων και των χρηματιστηρίων.

Ότι, υποστηρίζουμε μια μορφή γεωργίας πιο ήπια που σέβεται το περιβάλλον, τον παραγωγό και τον καταναλωτή, χωρίς να θυσιάζει τη διατροφική επάρκεια, που στοχεύει στην εξάλειψη της εκμετάλλευσης των μικρών και μεσαίων παραγωγών και των εργατών γης, εξασφαλίζει απασχόληση και ικανοποιητικό εισόδημα στους παραγωγούς, τροφοδοτεί τους εργαζόμενους της πόλης με φθηνά και ποιοτικά προϊόντα, και σέβεται τους φυσικούς πόρους και το περιβάλλον .

Κατά τη γνώμη μας απαιτείται :

•    Εθνική στρατηγική για την αγροτική ανάπτυξη, που θα αποσκοπεί στην παραγωγική ανασυγκρότηση της γεωργίας και στον επαναπροσανατολισμό των στόχων της, στην προώθηση αναδιαρθρώσεων, σε μέτρα βελτίωσης των υποδομών της αγροτικής οικονομίας και της ποιότητας των αγροτικών προϊόντων, στην ενίσχυση της βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας.

•    Αύξηση των δαπανών και ριζική ανακατανομή των πόρων υπέρ των μεσογειακών προϊόντων και των μικρομεσαίων αγροτών.

•    Δημόσιες πολιτικές για τη μείωση του κόστους παραγωγής.

•    Αύξηση των κονδυλίων για την αγροτική ανάπτυξη και την ποιοτική γεωργία (ποιοτικά, παραδοσιακά και βιολογικά προϊόντα).

•    Ειδική πολιτική στήριξης της νησιωτικής και ορεινής παραγωγής

•    Στήριξη της εγκατάστασης νέων αγροτών στην ύπαιθρο.

•    Αποτροπή υπερσυγκέντρωσης της γης και της παραγωγής στις μεγάλες αγροτοεπιχειρήσεις και τα «καρτέλ» (κρέατος, γάλακτος, αγροεφοδίων, κα.)

•    Πάταξη της αισχροκέρδειας των μεγάλων επιχειρήσεων, και πολλά άλλα.

Δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε λοιπόν, ξεκομμένο από όλα αυτά, ένα νομοσχέδιο σαν αυτό, που, προφανώς δεν έχουμε την απαίτηση να υπηρετεί την δική μας πολιτική αλλά απαιτούμε τουλάχιστον να είναι σαφές ως προς τους στόχους και τον τρόπο που θα υλοποιηθεί. Χωρίς να παραπέμπει όλα τα κρίσιμα ζητήματα σε μετέπειτα υπουργικές αποφάσεις, όπως εξάλλου αρέσκεται στα περισσότερα των νομοσχεδίων να κάνει η κυβέρνηση. Ατολμία, ανικανότητα ή σκοπιμότητα, δεν έχει και τόση σημασία όταν το αποτέλεσμα είναι να ακυρώνεται ουσιαστικά το νομοθετικό έργο και ο έλεγχος.

Έτσι, όπως ανέφερε και η Λίτσα η Αμμανατίδου στην συζήτηση στην επιτροπή υπάρχουν πολλά σημεία στα οποία έχουμε σοβαρές ενστάσεις, και θα αναφέρω αρχικά δυο πολύ σοβαρά κατά τη γνώμη μου.

Το ένα είναι το άρθρο 8 όπου τα εξαιρετικά κρίσιμα και ουσιαστικά ζητήματα του περιεχομένου και των πληροφοριών που θα περιέχει το Μητρώο, του τρόπου προσδιορισμού της ετήσιας απασχόλησης και των εισοδημάτων που θα προσμετρούνται, παραπέμπονται όλα σε υπουργικές αποφάσεις. Δηλαδή μας καλείτε να ψηφίσουμε ένα κενό περιεχομένου Μητρώο, κυρία Υπουργέ, και μετά να αποφασίσετε μόνη σας το περιεχόμενό του.

Δεύτερο σημείο, η ισοπεδωτική λογική και τα κριτήρια με τα οποία θεσμοθετείται η ένταξη στο Μητρώο. Η πραγματικότητα του αγροτικού χώρου στην Ελλάδα είναι πολυσύνθετη και παρουσιάζει έντονες διαφοροποιήσεις τόσο χωρικές ( πεδινές-ορεινές-μειονεκτικές-νησιωτικές περιοχές), όσο και ανά προϊόν ακόμα και ανά μέγεθος αγροτικής εκμετάλλευσης. Άλλο ο κάμπος της Θεσσαλίας άλλο τα ορεινά. Έχει επισημανθεί και από άλλους φορείς ότι υπάρχουν πάρα πολλές περιοχές στη χώρα μας που η πολυαπασχόληση έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις λόγω του μικρού κλήρου και των χαμηλών αγροτικών εισοδημάτων.

Αυτό απαιτεί αναλυτική μελέτη των σημερινών δεδομένων και κυρίως θεσμοθέτηση κριτηρίων που θα στοχεύουν στην παραμονή απασχολούμενων στον αγροτικό χώρο με την χάραξη και εφαρμογή ενός σχεδιασμού για την ανόρθωση και την ανάπτυξη της υπαίθρου, πράγμα που η σημερινή κυβέρνηση δεν σκοπεύει να κάνει.

Συνεχίζοντας, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι και σε άλλα σημεία του ν/σ, όπως αναφέραμε και στην επιτροπή ο προσδιορισμός του αγρότη και της γεωργικής ή κτηνοτροφικής ή αλιευτικής του δραστηριότητας είναι ο ακρογωνιαίος λίθος οποιουδήποτε νομοθετήματος επιχειρήσει να ορίσει τον επαγγελματία αγρότη. Στο σχέδιο νόμου δεν υπάρχει η παραμικρή τεκμηρίωση και επιχειρηματολογία για τα κριτήρια με τα οποία μειώνεται στο 30% του συνολικού χρόνου απασχόλησης και στο 35% του συνολικού εισοδήματος η προϋπόθεση χαρακτηρισμού του επαγγελματία αγρότη. Και είναι φυσικό ο οποιοσδήποτε να αναρωτιέται, πως θα ελέγχονται και θα αντιμετωπίζονται, για παράδειγμα, οι, για διάφορους λόγους, ετήσιες αλλαγές, είτε λόγω κακής παραγωγής, είτε λόγω φυσικών φαινομένων, που θα ανατρέπουν το ισοζύγιο της απασχόλησης και του εισοδήματος σε βάρος του αγροτικού;

Αν δεν κάνω λάθος υπήρξε μια δέσμευση για μια ΚΥΑ πριν την ολομέλεια που θα διευκρίνιζε κάποια ζητήματα από τα τόσα σοβαρά που παραπέμπονται στο μέλλον αλλά δεν υπήρξε τίποτα τελικά.

 Για να συνεχίσω, τα στατιστικά στοιχεία που αναφέρονται στην Αιτιολογική Έκθεση περί της κατανομής των κοινοτικών ενισχύσεων και στο πώς αυτές κατανέμονται περιορίζουν πάρα πολύ τη συζήτηση στους δικαιούχους και τίποτε άλλο. Επιπλέον δεν ορίζεται πουθενά τι επιπτώσεις θα έχουν όσοι δεν χαρακτηριστούν σαν «επαγγελματίες αγρότες». Ειδικά η παρ. 5 του ενημερωτικού σημειώματος είναι αποκαλυπτική και ανησυχητική. Ίσως αυτός να είναι ο μοναδικός σκοπός του σ/ν. Να προετοιμάσει το έδαφος για τη νέα κατανομή των κοινοτικών ενισχύσεων μετά το 2013. Και όσο κι αν φαίνεται με την πρώτη ματιά ότι τη ρυθμίζει με πιο ευνοϊκό τρόπο (μειώνει τα ποσοστά εισοδήματος και απασχόλησης), μήπως τελικά ανοίγει το δρόμο για πλήρη αποκλεισμό από τις κοινοτικές ενισχύσεις όσων δεν πληρούν αυτά τα κριτήρια;

Σημαντικά επίσης σημεία, αγαπητοί συνάδελφοι και συναδέλφισσες, είναι αυτά που αναφέρονται στην λιανική πώληση, στον αγροτουρισμό και τις ΑΠΕ. Καταρχήν απαιτείται μια διευκρίνιση ως προς το ποιοι είναι οι βασικοί άξονες της άμεσης διάθεσης λιανικής πώλησης ώστε να είναι ξεκάθαρες προς τον αγρότη οι δυνατότητες που του δίνονται από το σχέδιο νόμου. Θα πρέπει να υπάρχει πλαίσιο άμεσης διάθεσης το οποίο να είναι η πώληση των ιδιοπαραγόμενων προϊόντων από το χωράφι στις λαϊκές αγορές, στις αγορές αγροτών, στις αγορές βιοκαλλιεργητών κ.λ.π.. Θα πρέπει επίσης να προβλέπεται η μικρής κλίμακας μεταποίηση των ιδιοπαραγόμενων προϊόντων δηλαδή η οικοτεχνία ως μέρος της αγροτικής δραστηριότητας. Η μεταποίηση ιδιοπαραγώμενων προϊόντων πρωτογενούς παραγωγής στο πλαίσιο της γεωργικής εκμετάλλευσης δεν θα πρέπει να επιφέρει αλλαγή στον ασφαλιστικό φορέα, αλλά να καλύπτεται από τον ΟΓΑ.

Στην αγροτική δραστηριότητα επίσης, περιλαμβάνεται και ο αγροτουρισμός. Εδώ θα πρέπει να πούμε τι σημαίνει αγροτοτουρισμός. Η διεθνής εμπειρία αλλά και η απλή λογική λέει ότι ο αγροτοτουρισμός αφορά την παροχή υπηρεσιών, φιλοξενίας και εκπαίδευσης μόνο από αγρότες και αγροτικές εκμεταλλεύσεις με προϋπόθεση πάντα την αγροτική παραγωγή, την πρωτογενή ή την δευτερογενή. Αν κάποιος έχει παρατήσει την αγροτική δραστηριότητα και έχει χτίσει στο χωράφι του 10 δωμάτια έχει μια τουριστική επιχείρηση και δεν είναι αγρότης.

Όσο για τις ΑΠΕ έως τα 100 KW. Πρόκειται για μια δραστηριότητα η οποία θα πρέπει να εκληφθεί ως συμπληρωματική αγροτική δραστηριότητα. Είναι ασαφές αν η αποκλειστική παραγωγή ΑΠΕ αποτελούν μια αγροτική δραστηριότητα καθʼ αυτήν και αν αυτή η δραστηριότητα μπορεί να καταστήσει τον παραγωγό αγρότη. Θεωρούμε ότι κάτι τέτοιο δεν μπορεί να συμβεί σε καμία περίπτωση γιατί θα επιφέρει μόνο στρεβλώσεις.

Επιπλέον ο Αγροτουρισμός, η άμεση διάθεση αλλά και η μεταποίηση δεν αρκεί μόνο να συμπεριληφθούν στο νόμο αυτό. Θα πρέπει παράλληλα να υπάρξει εκείνο το φορολογικό καθεστώς στο οποίο να γνωρίζουν ξεκάθαρα όσοι ασκούν τέτοιες δραστηριότητες πού θα εντάσσονται διότι γνωρίζουμε ότι δεν υπάρχει ένα θεσμικό πλαίσιο ξεκάθαρο ώστε να γνωρίζει ο φορολογούμενος αγρότης πού θα ενταχθεί. Θα πρέπει αυτό να διασφαλιστεί.

Να υπογραμμίσω επίσης ότι το Μητρώο ΑΓΡΟΤΏΝ είναι αναπτυξιακό εργαλείο του κράτους και οφείλει να γίνεται από το Υπουργείο και με δημόσια δαπάνη. Το ότι διατηρείται ο ειδικός λογαριασμός υπέρ κεντρικού ταμείου Γεωργίας, Κτηνοτροφίας και δασών φανερώνει πρόθεση για νέο χαράτσωμα των αγροτών.

Για να τελειώσω αγαπητή κυρία Υπουργέ, είμαστε υπέρ της αποτύπωσης και της μόνιμης παρακολούθησης της αγροτικής δραστηριότητας στη χώρα μας.

Η δημιουργία μιας αξιόπιστης βάσης δεδομένων έπρεπε να έχει γίνει από χρόνια. Δεν έχει γίνει γιατί ΠΑΣΟΚ και ΝΔ άφησαν τα πάντα στο σκοτάδι, για να μπορούν ανενόχλητοι να μοιράζουν εθνικούς και κοινοτικούς πόρους για εξαγορά συνειδήσεων και ψήφων, για τη διαιώνιση των δικομματικών εξαρτήσεων στην ύπαιθρο.

Επιπλέον δαπάνησαν εκατομμύρια για τη σύνταξη υποτιθέμενων μητρώων (αγροτών, ελαιοκομικό, αμπελοκομικό κλπ) που τα καρπώθηκαν διάφοροι επιτήδειοι και κυρίως με απολύτως αναξιόπιστα αποτελέσματα.

Τα μικρά και μεγάλα «σκάνδαλα» που βγάζετε στη φόρα από τις δηλώσεις ΟΣΔΕ, είναι η απόδειξη του πως γίνεται τόσα χρόνια η καταγραφή των στοιχείων αγροτικής δραστηριότητας και η διαχείριση των κονδυλίων. Και το ΠΑΣΟΚ έχει τεράστιες ευθύνες για αυτό.

Θα ʽθελα να σας επιστήσω την προσοχή στο ότι η ελληνική γεωργία δεν είναι μία αλλά πολλές. Μόνο με σοβαρή μελέτη και αξιολόγηση όλων των δεδομένων μπορεί να οριστεί ποιος είναι ο αγρότης σε καθεμία περίπτωση. Και κυρίως αυτός ο ορισμός να αποσκοπεί όχι στον αποκλεισμό και την απομάκρυνση από την αγροτική δραστηριότητα, αλλά σε στοχευμένες πολιτικές ενίσχυσης της αγροτικής παραγωγής και παραμονής του πληθυσμού στην ύπαιθρο.

Εμείς δεν μπαίνουμε σε λογικές αποκλεισμών και εξαιρέσεων, ούτε σε διαμάχες για τα ποσοστά. Απαιτούμε τεκμηρίωση και επιχειρήματα από το ΥΠΑΑΤ. Ο αγροτικός χώρος για μας δεν είναι απλώς μια δραστηριότητα, είναι κορμός ανάπτυξης όπου εμπλέκονται οικονομικές, κοινωνικές και πολιτισμικές διαστάσεις οι οποίες αντανακλούν και επηρεάζουν τον τρόπο ανάπτυξης και γενικά την πορεία όλης της υπόλοιπης χώρας.