Χιλιάδες οδηγοί από όλη τη χώρα, που συσπειρώνονται στο Πανελλαδικό Συντονιστικό Αγώνα Κατά των Διοδίων, ετοιμάζονται να ανοίξουν όλους τους δρόμους προς τη Θεσσαλονίκη, εν όψει των δυναμικών κινητοποιήσεων που προγραμματίζονται για τις 11-12 Σεπτεμβρίου, ημέρες διεξαγωγής της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ). Διαστάσεις μαζικού κινήματος έχει λάβει το “Δεν πληρώνω”, ενάντια στην επιβολή διοδίων, με πλήθος οδηγών να υπερασπίζεται τους δρόμους ως ελεύθερο, κοινωνικό αγαθό, ενάντια στις "αποικιακού τύπου συμβάσεις" που το ελληνικό Δημόσιο υπογράφει με ιδιωτικές εταιρείες. Το Συντονιστικό θα συμμετάσχει με πολυπληθές μπλοκ και στη διαδήλωση.
Ανοιχτοί οι δρόμοι για τους διαδηλωτές
Από την 1η Ιουλίου επιβλήθηκαν νέες αυξήσεις στα διόδια όλης της χώρας, λόγω της αναπροσαρμογής του συντελεστή του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ), από 21% σε 23%. Ωστόσο, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, μετά τις 6 Σεπτεμβρίου 2010 οι τιμές των διοδίων θα αυξηθούν και πάλι σημαντικά, καθιστώντας απαγορευτική τη χρήση των “αυτοκινητοδρόμων”, χωρίς ακόμη να έχουν ολοκληρωθεί ως τέτοιοι. Οι περισσότεροι δρόμοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις αυτοκινητοδρόμου, αφού απουσιάζουν τα παράπλευρα δίκτυα, τα στηθαία και οι τουλάχιστον δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, που ορίζει η Κοινοτική Οδηγία 1999/62/ΕΚ.
Η "Αυγή" της Κυριακής μιλά με... αντιρρησίες οδηγούς από Αφίδνες, Τραγάνα, Αιγίνιο, Πάτρα, Θεσσαλονίκη, Ξάνθη, Θεσσαλία και τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Θεσσαλίας, Κεντρικής Ελλάδας και Δ. Μακεδονίας, Ιδιοκτητών φορτηγών Δημόσιας Χρήσης, οι οποίοι εξηγούν γιατί επιλέγουν να αντιταχθούν στην επιβολή διοδίων.
Αφίδνες - Β.Α. Αττική
“Στον νέο Καλλικρατικό δήμο, θα έχουμε 8 σταθμούς διοδίων! Δεν υπάρχουν εναλλακτικές, μόνο ένας παράδρομος από τη μία πλευρά της Εθνικής Οδού, που ουσιαστικά έχει κίνηση εθνικής, καθώς τα βαρέα οχήματα, προκειμένου να αποφύγουν τα διόδια, χρησιμοποιούν αυτόν τον δρόμο” σημειώνει η Ιωάννα Στεργίου, Νομαρχιακός Σύμβουλος Αν. Αττικής και μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής Κατοίκων και Φορέων Β.Α. Αττικής Ενάντια στα Διόδια. “Επιπλέον, δεν υπάρχει αστική συγκοινωνία, είσαι αναγκασμένος να χρησιμοποιήσεις την Ε.Ο. για να πας το παιδί σου στο σχολείο, για να μετακινηθείς για τη δουλειά σου υποχρεούσαι να πληρώσεις διόδια. Θέλουμε την κατάργηση των συμβάσεων παραχώρησης. Δεν σταματάμε, εξακολουθούμε να αντιδρούμε και να μην πληρώνουμε. Είναι μια πράξη αντίστασης, που όλο και μεγαλώνει”.
Τραγάνα
“Δεν θέλουμε διόδια πουθενά, είναι δρόμοι που τους έχουμε πληρώσει εμείς, οι γονείς και οι γονείς των γονιών μας με τους φόρους μας. Οι συμβάσεις παραχώρησης σε ιδιώτες έχουν αποικιοκρατικό χαρακτήρα. Παίρνουν έτοιμους δρόμους και μας αναγκάζουν να πληρώνουμε σε ιδιώτες. Μόνο στην Ελλάδα συμβαίνουν αυτά”, δηλώνει κατηγορηματικά ο Σταύρος Κολιοφούτης, ιδιωτικός υπάλληλος, μέλος επιτροπής αγώνα. “Για να πληρώσεις διόδια, ο δρόμος πρέπει να είναι αυτοκινητόδρομος. Εδώ όμως δεν πληρούνται αυτές οι προϋποθέσεις”, σημειώνει και εξηγεί: “Οι παράδρομοι δεν είναι παρά επαρχιακοί, αγροτικοί δρόμοι, δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες αυτών που θέλουν να ταξιδέψουν χωρίς να πληρώσουν, δεν δίδεται το δικαίωμα της εναλλακτικής επιλογής. Όσο εξακολουθούν να επιβάλλουν νέα διόδια, εμείς ατσαλωνόμαστε περισσότερο, δεν μας γονατίζουν. Είναι ένα δυνατό κίνημα και ένας δίκαιος αγώνας. Πιστεύουμε ότι θα δικαιωθούμε, το μόνο που μας ανησυχεί είναι ο εκφοβισμός. Στην Τραγάνα, μεγάλο μέρος του πληθυσμού απασχολείται στα διόδια, οπότε υπάρχει έμμεσος εκβιασμός, ότι, αν συμβεί κάτι, εμείς θα ευθυνόμαστε για την απόλυσή τους”.
Αιγίνιο
“Πιστεύουμε ότι η θέση που επέλεξαν να εγκαταστήσουν τους σταθμούς είναι αντισυνταγματική”, μας λέει ο Παναγιώτης Αγγελίδης, συντονιστής επιτροπής αγώνα Πιερίας, ιχθυολόγος - κτηνίατρος. “Δεν υπάρχουν παράπλευροι δρόμοι για να έχει δικαίωμα επιλογής ο κόσμος. Εξαγριωθήκαμε επειδή αυτό το κομμάτι από τα Τέμπη μέχρι τη Θεσσαλονίκη το φτιάξαμε εμείς με τους φόρους μας και όχι η εταιρεία στην οποία παραχωρήθηκε. Αυτό δεν χωράει στο μυαλό του κόσμου”.
Πολλοί εργάζονται στη Θεσσαλονίκη και πηγαινοέρχονται κάθε μέρα. “Ενώ κανονικά θα πληρώναμε 20 λεπτά για την απόσταση 5 χιλιομέτρων, μας ζητούν 1,5 ευρώ ανά διέλευση, όσο κανονικά αντιστοιχεί σε απόσταση 30-40 χιλιομέτρων”, δηλαδή ένας εργαζόμενος καλούνταν να πληρώσει τουλάχιστον 60 ευρώ τον μήνα, μόνο για να περάσει τα διόδια, προκειμένου να φτάσει στον χώρο εργασίας του!
Ο κόσμος εξοργίστηκε και από νωρίς βγήκε στους δρόμους, με αποτέλεσμα να κείτονται τα μπάζα των σταθμών διοδίων, ανενεργά, στη μέση του δρόμου. “Τα καταφέραμε σε πρώτη φάση, αλλά δεν μπορούμε να γνωρίζουμε πόσο θα διαρκέσουν τα αποτελέσματα των κινητοποιήσεών μας”, σημειώνει ο Π. Αγγελίδης.
Πάτρα
“Θεωρούμε ότι είναι παράνομη η σύμβαση που έχει υπογράψει το κράτος με την εταιρεία” μας λέει η Σοφία Μπανιά, μέλος επιτροπών ενάντια στα διόδια, άνεργη πληροφορικός, και εξηγεί: “Προπληρώνουμε δρόμους που ακόμη δεν έχουν γίνει! Ο δρόμος Πατρών - Κορίνθου είναι ουσιαστικά ένας μονόδρομος. Δεν υπάρχει στηθαίο, δεν υπάρχουν δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, δεν υπάρχει τίποτε από όσα ορίζει η Οδηγία της Ε.Ε. ως προϋποθέσεις για την επιβολή διοδίων. Υπάρχουν παντού εργοτάξια και είναι φοβερά επικίνδυνος. Ο κόσμος έχει βαρεθεί να πληρώνει, βγάζουν εκατομμύρια στις πλάτες των οδηγών, απλώς για να κινδυνεύουν σε τελική ανάλυση”.
Οι εταιρείες “έχουν τις πλάτες της κυβέρνησης, το μόνο κομμάτι που αντιτίθεται σε αυτό το σκάνδαλο είναι το κίνημα. Οι εταιρείες έχουν αποικιοκρατική στάση, έρευνες δείχνουν ότι η γέφυρα έχει βγάλει το κόστος κατασκευής και ωστόσο η εταιρεία έχει δεκαετίες μπροστά της για να εισπράττει διόδια, με την κρίση της”, καταγγέλλει.
Θεσσαλονίκη
“Αντιδρούμε διότι η Ε.Ο. Αθηνών - Θεσσαλονίκης δεν πληροί τις προδιαγραφές αυτοκινητοδρόμου. Δεν έχει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, ούτε διαχωριστικό, ούτε παράπλευρους δρόμους. Σε μια οδό υπό κατασκευή, εμείς αρνούμαστε να πληρώσουμε διόδια”, δηλώνει κατηγορηματικά ο Γιώργος Θεοδωρόπουλος, μέλος των Επιτροπών Διόδια - Στοπ.
“Επίσης, οι δρόμοι έχουν κατασκευαστεί με χρήματα του ελληνικού λαού, γιατί να πληρώνουμε διόδια, αφού πληρώνουμε τέλη κυκλοφορίας; Σε άλλες χώρες που υπάρχουν διόδια, δεν υπάρχουν τέλη κυκλοφορίας. Εμείς πληρώνουμε υψηλά τέλη και διόδια, και μάλιστα σε ιδιωτικές εταιρείες. Η κατάσταση που υπήρξε από τα Χριστούγεννα μέχρι το Πάσχα στα Τέμπη προκάλεσε μεγάλες ζημιές σε επαγγελματίες, έκλεισαν επιχειρήσεις και κανείς δεν ανέλαβε την ευθύνη. Στην Εγνατία Οδό, παρά το γεγονός ότι για την κατασκευή της χρησιμοποιήθηκαν ευρωπαϊκοί και εθνικοί πόροι, χωρίς τη συμμετοχή ιδιωτών, σχεδιάζεται η τοποθέτηση 12 σταθμών διοδίων με ΣΔΙΤ και η είσπραξη να δοθεί σε ιδιωτικές εταιρείες! Όσο περισσότερο αυξάνονται τα διόδια, τόσο περισσότερο συσπειρώνεται ο κόσμος στο κίνημα”.
Ξάνθη
“Κλιμακώνεται ένα κίνημα υπεράσπισης του δημόσιου χώρου και της ελεύθερης πρόσβασης σε οποιονδήποτε τόπο στην πατρίδα μας, απέναντι στις εταιρείες και στη διαπλοκή τους με τον κρατικό μηχανισμό και τις εκάστοτε κυβερνήσεις” μας λέει ο Νίκος Ανταμπούφης, εκπαιδευτικός, μέλος της Πρωτοβουλίας Ενάντια στα Διόδια της Εγνατίας Οδού. “Μιλάμε για έναν δρόμο που έχει κατασκευαστεί και ολοκληρωθεί. Οι ενστάσεις μας δεν αφορούν τόσο στην επιβολή κάποιων διοδίων όσο στο γεγονός ότι δεν υπάρχουν υποδομές που να δημιουργούν συνθήκες ασφάλειας. Δεν μπορούμε να δεχθούμε ένα αντίτιμο ακριβό, ειδικά σε εποχές όπως οι σημερινές”.
Θεσσαλία
“Ο Πλαταμώνας είναι ένα παραθαλάσσιο μέρος για τους πολίτες της Λάρισας, οι οποίοι, προκειμένου να ρίξουν μια βουτιά, καλούνται να πληρώσουν 10 ευρώ σε διόδια”, υπογραμμίζει η Τάνια Νήτσιου, άνεργη, μέλος του Πανελλαδικού Συντονιστικού. “Υπάρχουν και χωριά, των οποίων οι κάτοικοι πρέπει να πληρώνουν διόδια προκειμένου να πάνε στο σούπερ μάρκετ, στο σχολείο ή τη δουλειά, γενικά για οποιαδήποτε επαφή με την πόλη. Ο παράδρομος είναι ένας παλιός, αγροτικός δρόμος, επικίνδυνος, γεμάτος αγροτικά μηχανήματα. Ο κόσμος αισθάνεται περισσότερο θιγμένος τώρα, γιατί έχει ενημερωθεί για τις συμβάσεις. Ολοένα και αυξάνουν οι οδηγοί που δεν πληρώνουν”.
Ιδιοκτήτες φορτηγών
“Οι αυτοκινητόδρομοι της χώρα μας δεν είναι ολοκληρωμένοι. Ο ορισμός αυτοκινητοδρόμου περιλαμβάνει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, στηθαίο και ολοκληρωμένο παράπλευρο δίκτυο. Ξεφυτρώνουν συνεχώς διόδια, που δεν εξηγούνται, μετωπικά και πλευρικά. Στο κουπόνι διέλευσης που πληρώνουμε, δεν μπαίνει ο αριθμός οχήματος, μόνο η ημερομηνία, άρα δεν γίνεται ταυτοποίηση και δεν μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε στην εφορία”, σημειώνει ο Βασίλης Τζιμουράγκας, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Θεσσαλίας, Κεντρικής Ελλάδας και Δ. Μακεδονίας, Ιδιοκτητών Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης. “Μπαίνοντας στον αυτοκινητόδρομο, θέλουμε να παίρνουμε ένα κουπόνι και στο τέλος της διαδρομής να πληρώνουμε το ανάλογο αντίτιμο. Οι συνεχείς στάσεις μας προκαλούν κυκλοφοριακό πρόβλημα, δαπανούμε εργατοώρες, καταναλώνουμε περισσότερα καύσιμα. Θα έπρεπε η πολιτεία να έχει μεριμνήσει γι' αυτά τα θέματα, αλλά δεν το κάνει. Έτσι, πολλοί συνάδελφοι από όλη την Ελλάδα, πρωτοβουλιακά, αποφάσισαν να μην πληρώνουν διόδια”.
Οι τιμές των διοδίων
Παραθέτουμε ενδεικτικά, τιμές διοδίων σε μερκούς μόνο από τους σταθμούς της Ελλάδας:
Αττική Οδός:
Δίκυκλα: 1,4
Ι.Χ. έως 2,7 με τρέιλερ, τροχόσπιτα: 2,8
Φορτηγά, 2-3 άξονες, άνω των 2,7: 7
Φορτηγά 4 άξονες και πάνω, άνω των 2,7: 11,2
Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα)
Φορτηγά με 2-3 άξονες και ύψος πάνω από 2,20 μέτρα: 7,40
Φορτηγά με 4 ή περισσότερους άξονες και ύψος πάνω από 2,20 μέτρα: 10,40
Μορέας (Κόρινθος - Τρίπολη)
Σταθμός Νεστάνης
Δίκυκλα: παραμένουν 0,90 ευρώ
Ι.Χ. : 1,40 ευρώ
Φορτηγά 2-3 αξόνων, με ύψος άνω των 2,20 μέτρων: 3,50 ευρώ
Φορτηγά 4 και άνω αξόνων, με ύψος άνω των 2,20 μέτρων: 4,90 ευρώ
Σταθμός Σπαθοβουνίου
Φορτηγά 4 αξόνων και άνω, με ύψος άνω των 2,20 μέτρων: 5,10 ευρώ
Ρίο - Αντίριο
Μοτοσυκλέτες: 1,80
Ι.Χ.: 12,20
Φορτηγά με 2 άξονες: 18,80
Φορτηγά με 3 άξονες: 30,80
Φορτηγά με 4+ άξονες: 39,50
Λεωφορεία έως και 20 θέσεων: 28,20
Λεωφορεία από 20-40 θέσεις: 39,50
Λεωφορεία άνω των 40 θέσεων: 60,80
Σε Πανθεσσαλική Σύσκεψη καλούν την επόμενη Πέμπτη και ώρα 20:30 στο “Πανελλήνιο” Τρικάλων, οι Επιτροπές Αγώνα κατά των Διοδίων Βόλου, Λάρισας, Τρικάλων και Καρδίτσας.
Συνεχής ενημέρωση και επικοινωνία στο blog τού Διόδια Στοπ