Η 61η Σύνοδος της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) που πραγματοποιήθηκε από 27/09/10 έως 01/10/2010 στο Λονδίνο, ασχολήθηκε μεταξύ άλλων με τη δυνατότητα λήψης μέτρων για την ενεργειακή αποδοτικότητα των πλοίων με στόχο τον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG:GREEN HOUSE GASES). Τα μέτρα αυτά μπορούν να έχουν τεχνικό χαρακτήρα ή να βασίζονται σε μέτρα που να αφορούν στη λειτουργία της αγοράς (Market based measures).
Η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής επιβάλλει μεταξύ άλλων τη λήψη μέτρων για τον περιορισμό των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου στον τομέα των μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων και των θαλάσσιων μεταφορών. Η ανάγκη λήψης τέτοιων μέτρων γίνεται ακόμη πιο επιτακτική από τη στιγμή που οι προβλέψεις για μεγέθυνση του διεθνούς εμπορίου αναμένεται να αυξήσει το θαλάσσιο μεταφορικό έργο και κατά συνέπεια τις περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις που αυτό προκαλεί. Τα μέτρα αυτά πρέπει να στοχεύουν στη δραστική μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης και των αντίστοιχων ρύπων που παράγονται ανά «τονομίλι» ώστε και οι θαλάσσιες μεταφορές να ενταχθούν στο συνολικό σχέδιο για την ανακοπή περαιτέρω επιδείνωσης του φαινομένου του θερμοκηπίου. Στο πλαίσιο της Διάσκεψης της Κοπεγχάγης, η Ευρωπαϊκή Ένωση υποστήριξε, στη βάση των Συμπερασμάτων του Συμβουλίου Υπουργών Περιβάλλοντος, την ανάγκη μείωσης κατά 20% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τα πλοία μέχρι το 2020 βάση των στατιστικών δεδομένων του 2005.
Με δεδομένη τη σημασία της εμπορικής ναυτιλίας για τη χώρα μας, αλλά και την ανάγκη για τον περιορισμό των επιπτώσεων του φαινομένου του θερμοκηπίου, το οποίο ενέχει σημαντικές οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις και για την Ελλάδα,
ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Ποια ήταν τα αποτελέσματα της 61ης συνόδου της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού;
2. Ποια είναι τα υποχρεωτικά μέτρα τεχνολογικού / λειτουργικού χαρακτήρα τα οποία συζητήθηκαν στην 59η , 60η και στην 61η Σύνοδο της MEPC και ποια είναι η πρόοδος που έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα αναφορικά με την εφαρμογή τους;
3. Ποια είναι τα μέτρα αγορακεντρικού (market based measures) χαρακτήρα που υποβλήθηκαν στην επιτροπή και πως αξιολογήθηκαν;
4. Ποια ήταν η τοποθέτηση του Έλληνα εκπροσώπου στην ανωτέρω αναφερόμενη σύνοδο ειδικά για τα προτεινόμενα μέτρα και γενικότερα ως προς το πρώτο θέμα της ατζέντας που αφορούσε στον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου;
5. Ποια είναι η εκτίμηση της Ελληνικής κυβέρνησης ως προς τη δυνατότητα λήψης σχετικών μέτρων από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό και ως προς την πιθανότητα λήψης μέτρων σε περιφερειακό επίπεδο;
6. Ποιες είναι οι προτάσεις της Ελληνικής κυβέρνησης αναφορικά με τα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν για τον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι της ΕΕ;
Επιπροσθέτως, αιτούμαστε την κατάθεση της συνοπτικής και της πλήρους έκθεσης πεπραγμένων της Ομάδας Εμπειρογνωμόνων που συστάθηκε για την αξιολόγηση των μέτρων αγορακεντρικού (market based measures) χαρακτήρα στην Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).
Οι ερωτώντες και αιτούντες βουλευτές
Θοδωρής Δρίτσας
Α΄ Πειραιά και Νησιών
Ηρώ Διώτη
Λάρισας