Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
21/10/2010

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ: Ερωτηματικά δημιουργεί η στάση της κυβέρνησης έναντι της COSCO για το θέμα του διαγωνισμού για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο

Προς τoυς Υπουργούς Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων & Αλιείας - Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων - Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης

Η επίμονη προσπάθεια της κυβέρνησης να παραδώσει σε ιδιωτικά συμφέροντα το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο πεδίο συνεχίζεται, μετά από τέσσερις αποτυχημένες προσπάθειες κατά τις οποίες κηρύχτηκαν άγονες οι σχετικές διαγωνιστικές διαδικασίες. Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση όχι μόνο αρνείται να εξετάσει την προοπτική λειτουργίας του εμπορευματικού κέντρου μέσα από ένα δημόσιο διοικητικό σχήμα, αλλά προχωρά στη χορήγηση μηνιαίας παράτασης στην προθεσμία υποβολής προσφορών προκειμένου να μπορέσει η Κινεζική εταιρεία COSCO, μέσω της θυγατρικής της COSCO Logistics, να λάβει μέρος στο διαγωνισμό ως ο κύριος μέτοχος κοινοπραξίας στην οποία θα συμμετέχει με το 51%. Αντίθετα για τον ΟΛΠ ο οποίος διαθέτει προσωπικό, τεχνογνωσία και εξοπλισμό για την διαχείριση λειτουργιών logistics προβλέπεται ο ρόλος του κομπάρσου, αφού θα συμμετέχει μαζί με την COSCO στην εν λόγω κοινοπραξία μέσω της θυγατρικής του ΟΛΠ Logistics με ποσοστό όχι μεγαλύτερο του 25%.  

Αυτά τουλάχιστον αναφέρονται σε σειρά δημοσιευμάτων τα οποία επιπροσθέτως επισημαίνουν ότι, κυρίως από την πλευρά της COSCO, τέθηκαν 12 ερωτήματα για τα τεύχη του διαγωνισμού της ΓΑΙΑΟΣΕ, τα οποία μετά από παρέμβαση κορυφαίων Υπουργών της κυβέρνησης απαντήθηκαν θετικά ως προς τις απαιτήσεις της κοινοπραξίας. Επίσης αναφέρεται ότι σύμφωνα με πληροφορίες η Κινέζικη πλευρά ενδιαφέρεται για το αν θα υπάρξει ελεύθερη ζώνη εμπορίου καθώς και για την δημιουργία κέντρου μεταποίησης και μετασκευής. Τα στοιχεία αυτά είναι ιδιαίτερα ανησυχητικά με δεδομένες τις καταγγελίες που υφίστανται αυτή τη στιγμή για τις μεσαιωνικές εργασιακές συνθήκες που επικρατούν στο χώρο διαχείρισης της COSCO στο λιμένα του Πειραιά καθώς και για τις επιπτώσεις μίας τέτοιας εξέλιξης σε κλάδους της εγχώριας μεταποίησης.

Με βάση τα παραπάνω ερωτώνται κατά την αρμοδιότητα τους οι κ.κ. Υπουργοί:

1.    Γιατί μια στρατηγικά κρίσιμη δραστηριότητα όπως του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο επιλέγεται να εκχωρηθεί σε ιδιωτικά συμφέροντα όπως αυτά της COSCO, η οποία ελέγχει ταυτόχρονα Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά; Γιατί ο Ο.Λ.Π. λειτουργεί ως όχημα εξυπηρέτησης των συμφερόντων της COSCO; 

2.    Ποια ήταν τα σημεία για τα οποία τέθηκαν ερωτήματα από την πλευρά της COSCO και του ΟΛΠ αναφορικά με τα τεύχη του διαγωνισμού της ΓΑΙΑΟΣΕ για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο και ποιες απαντήσεις δόθηκαν από την πλευρά των αρμόδιων υπουργείων και υπηρεσιών στους ενδιαφερόμενους;

3.    Αξιολογήθηκε η πιθανότητα να συμμετάσχει αυτόνομα ο ΟΛΠ στον εν λόγω διαγωνισμό και γιατί προτιμήθηκε η λύση της κοινοπραξίας με μια σχετικά μικρή συμμετοχή του Οργανισμού στο κοινοπρακτικό σχήμα;

4.    Με ποιο τρόπο θα μπορεί να διασφαλίσει η κυβέρνηση τα εργασιακά δικαιώματα των υπαλλήλων στο νέο εμπορευματικό κέντρο εφόσον αναλάβει τη διαχείριση του η κοινοπραξία ΟΛΠ COSCO, με δεδομένο το πλήθος των καταγγελιών για παραβίαση της εργατικής νομοθεσίας στην προβλήτα ΙΙ του λιμένα του Πειραιά που βρίσκεται υπό τον έλεγχο της COSCO;

5.    Κατά πόσο έχουν βάση τα δημοσιεύματα τα οποία αναφέρονται σε λειτουργία ελεύθερης ζώνης στο εμπορευματικό κέντρο του Θριάσιου και αν αληθεύουν: α) ποιο θα είναι το καθεστώς απασχόλησης στο χώρο της ελεύθερης ζώνης και β) έχουν αξιολογηθεί οι επιπτώσεις μίας τέτοιας λειτουργίας στις Ελληνικές μεταποιητικές επιχειρήσεις;  

Οι ερωτώντες βουλευτές

Θοδωρής Δρίτσας
Α' Πειραιά και Νησιών

Λαφαζάνης Παναγιώτης
Β' Πειραιά