ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (Ε.Σ.Ο.Α.)
Το Ε.Σ.Ο.Α. υπάγεται απευθείας στον Υπουργό και έχει συμβουλευτικό χαρακτήρα.
Μέσα από τη λειτουργία του πηγάζουν μια σειρά αρμοδιότητες, θέσεις και δράσεις που κινούνται έξω από τη θεσμική λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης (Δ.Δ.) π.χ.
- Αξιολόγηση μελετών και ερευνών στο τομέα της οδικής ασφάλειας.
- Αξιολόγηση των ήδη ανειλημμένων δράσεων.
- Αξιολόγηση και ενημέρωση για τα μέτρα που λαμβάνονται στη χώρα, αλλά και διεθνώς.
- Υποβολή σχετικών εισηγήσεων και προτάσεων προς τη διϋπουργική επιτροπή οδικής ασφάλειας.
- Με απόφαση του Υ.Υ.Μ.Δ. καθορίζεται κάθε ειδικότερο θέμα και λεπτομέρεια που αφορά τη λειτουργία του Ε.Σ.Ο.Α.
- Οι δαπάνες για τη λειτουργία του Ε.Σ.Ο.Α. βαρύνουν τις πιστώσεις του προϋπολογισμού του Υ.Υ.Μ.Δ. Στον πρόεδρο και στα μέλη του δεν καταβάλλεται αμοιβή ή αποζημίωση.
- Στο ΕΣΘΑ προεδρεύει ο Γ.Γ. του Υ.Υ.Μ.Δ. ενώ μέλη του είναι εκπρόσωποι «επιστημονικών» και «κοινωνικών φορέων» που «δραστηριοποιούνται» στον τομέα της οδικής ασφάλειας. Π.χ. ΤΕΕ, ΣΕΣ, ΚΕΔΚΕ, ΙΔΡΥΜΑ ΠΑΝΟΣ ΜΥΛΩΝΑΣ.
- Το ΕΣΟΑ στελεχώνεται με δύο εμπειρογνώμονες πάνω στον τομέα της οδικής ασφάλειας.
- Τα μέλη του Ε.Σ.Ο.Α. διορίζονται με τους αναπληρωτές τους με απόφαση του Υπουργού.
- Η θητεία των μελών του Ε.Σ.Ο.Α. ασκείται από την αρμόδια για την οδική ασφάλεια Δ/νση.
- Η Γραμματειακή υποστήριξη του ΕΣΘΑ ασκείται από την αρμόδια για την οδική ασφάλεια Δ/νση.
- Το Ε.Σ.Ο.Α. συγκαλείται από τον πρόεδρό του με καθορισμό και της ανάλογης ημερήσια διάταξης. Στις συνεδριάσεις του είναι δυνατόν να προσκληθούν υπηρεσιακοί παράγοντες ή «εμπειρογνώμονες».
Ο πρόεδρος του Ε.Σ.Ο.Α. υπογράφει οποιοδήποτε έγγραφο με βάση τις διατάξεις περί λειτουργίας των συλλογικών οργάνων του Κ.Δ.Δ./Ν.2690/99/ΦΕΚ Αʼ 45. Με υπουργική απόφαση ορίζονται Αντιπρόεδρος και Γραμματέας του ΕΣΘΑ που προέρχονται από τα «μέλη» του.
Η Γραμματειακή υποστήριξη του ΕΣΘΑ ασκείται από την αρμόδια για την οδική ασφάλεια Δ/νση του Υ.Υ.Μ.Δ.
Το ΕΣΘΑ συγκαλείται από τον Πρόεδρό του με καθορισμό και της ανάλογης Ημερήσιας Διάταξης. Στις συνεδριάσεις του ΕΣΘΑ είναι δυνατόν να προσκληθούν υπηρεσιακοί παράγοντες ή εμπειρογνώμονες πάνω στον τομέα της οδικής ασφάλειας.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ Δ/ΝΣΗΣ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΤΟ Υ.Υ.Μ.Δ.
Η δημιουργία Γ.Δ. στο ΥΥΜΔ αποσκοπεί:
Στην υποστήριξη του έργου του ΕΣΘΑ και της Διϋπουργικής Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας.
Στο συντονισμό των δράσεων τόσο μεταξύ των υπηρεσιών της Γ.Δ., όσο και με τις αρμόδιες υπηρεσίες άλλων Υπουργείων, Περιφερειών, Δήμων και φορέων που δραστηριοποιούνται στον τομέα της οδικής ασφάλειας, με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και την ανάδειξη του ρόλου της στον κοινωνικό και παραγωγικό ιστό της χώρας.
Στην εφαρμογή των πολιτικών που αποφασίζονται από την Διυπουργική Επιτροπή και την αξιολόγηση των εκτελούμενων δράσεων στον τομέα της οδικής ασφάλειας, αναφορικά με τους δύο βασικότερους παράγοντες που συμβάλλουν στην οδική ασφάλεια (ΟΔΗΓΟΣ)-(ΟΧΗΜΑ).
Στην εφαρμογή πρόσθετων υποχρεώσεων που απορρέουν από την εφαρμογή της Κοινοτικής νομοθεσίας.
Στην εξειδίκευση της κυβερνητικής πολιτικής στον τομέα της οδικής ασφάλειας, εντός του ιεραρχικού της επιπέδου και με διαμόρφωση προτάσεων για την επιλογή και οργάνωση των διοικητικών μέσων άσκησής της.
Στην αξιολόγηση της ποιότητας των παραγόμενων διοικητικών αποτελεσμάτων σε συνάρτηση με το οικονομικό κόστος άσκησης των προβλεπομένων δραστηριοτήτων.
Στην επικοινωνία και συνεργασία με τους εποπτευόμενους από το Υπουργείο φορείς με τις αρμόδιες υπηρεσίες των άλλων υπουργείων, καθώς και με φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα που ασκούν συναφείς πολιτικές και δράσεις για τη βελτίωση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας στη χώρα μας.
* ΣΕ ΟΤΙ ΑΦΟΡΑ ΤΑ ΝΕΑ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΘΕΣΜΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ
(ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ)
(Ε.Σ.Ο.Α.)
1Ο) Με τη σύσταση του Ε.Σ.Ο.Α. δεν δημιουργείται ενιαίο επιτελικό κέντρο με θεσμοθετημένες αρμοδιότητες, έτσι όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση, μια και πρόκειται για συμβουλευτικό όργανο επικοινωνιακού χαρακτήρα, που καλείται μάλιστα να δράσει κάτω από ασφυκτικό κυβερνητικό έλεγχο.
2ο) Η επιλογή των κοινωνικών και επιστημονικών φορέων γίνεται καθαρά με συντεχνιακά κριτήρια.
3ο) Απουσιάζει εντελώς η συμμετοχή του συνδικαλιστικού κινήματος παρά τις αρχικές υποσχέσεις της πολιτικής ηγεσίας.
4ο) Υποβαθμίζεται και αυτοαναιρείται ο θεσμοθετημένος ρόλος της Δημόσιας Διοίκησης αφού μια σειρά αρμοδιότητες και δράσεις μεταφέρονται σ΄ένα απλό υποστηρικτικό συμβουλευτικό όργανο το οποίο λειτουργεί χωρίς κανένα κριτήριο.
(ΝΕΑ ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ)
1Ο) Εχουμε μια νέα Γενική Δ/νση όπου της ανατίθεται ρόλος υποστηρικτικός του Εθνικού Συμβουλίου της Οδικής Ασφάλειας (ΕΣΟΑ).
2ο) Στις υπό περιφερειακές διοικήσεις και στους δήμους δεν δημιουργείται νέα δομή για τον τομέα της οδικής ασφάλειας.
3ο) Με τη δημιουργία της νέας Γενικής Διεύθυνσης συνεχίζεται η λογική των τροποποιήσεων των οργανισμών χωρίς κανένα διάλογο με το συνδικαλιστικό κίνημα του χώρου.
ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
Κάθε χρόνο ο αριθμός των τροχαίων στη χώρα μας με ελαφρές παραλλαγές και αυξομειώσεις εξακολουθεί να παραμένει «υψηλός».
Δυστυχώς παρά την έκταση και τη σοβαρότητα του προβλήματος η μέχρι σήμερα αντιμετώπιση από την πλευρά της πολιτείας ήταν παθητική και μοιρολατρική, χωρίς ποτέ να έχουν δημιουργηθεί οι κατάλληλες προϋποθέσεις ώστε να περάσουμε σε μια συντονισμένη προσπάθεια για την αποτελεσματική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Οι αιτιάσεις πολλές η πρόληψη είναι δύσκολη, τα οχήματα αυξήθηκαν, το κόστος μεγάλο, φταίνε οι κακοί οδηγοί, φταίνε οι κακοί εκπαιδευτές και εξεταστές, αλλά και μια σειρά άλλου είδους δικαιολογίες και επιχειρήματα που δεν συνάδουν με την πραγματικότητα.
Ουσιαστικά στη χώρα μας δεν υπάρχει στρατηγική για την οδική ασφάλεια, δηλαδή συγκροτημένο νομοθετικό πλαίσιο που να παράγει απτά αποτελέσματα, αλλά και «ανάλογη πολιτική βούληση» από τις εκάστοτε κυβερνήσεις που κυβέρνησαν διαχρονικά τη χώρα ώστε το κρίσιμο αυτό πρόβλημα να μπει σε μια πορεία επίλυσης.
- Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν:
• Οι επιτροπές που έχουν συσταθεί στο παρελθόν και στη συνέχεια ατόνησαν.
• Τα στρατηγικά σχέδια για την οδική ασφάλεια που κάθε φορά εξαγγέλλονται με «βαρύγδουπους εθνικούς τίτλους» και δεν εφαρμόζονται ποτέ.
• Η απουσία θεσμοθετημένων πόρων για την οδική ασφάλεια.
• Οι «αιτιάσεις» ότι η κάθε φορά νέα πολιτική ηγεσία «δεν βρήκε κάποια προεργασία» πάνω στην οδική ασφάλεια και πως «ξεκινά τώρα» την εκπόνηση ενός «νέου εθνικού σχεδίου για την οδική ασφάλεια».
- Αναγνωρίζεται ότι η οδική ασφάλεια αποτελεί μείζον «εθνικό» και κοινωνικό θέμα και πως στη χώρα μας τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν μία από τις «πρώτες αιτίες θανάτου», καθώς και ότι η χώρα μας «κατατάσσεται» στην 6η «χειρότερη» θέση στον πίνακα των (27) κρατών μελών της Ε.Ε. με το κοινωνικοοικονομικό κόστος να εκτιμάται ετησίως σε πάνω από (5) δις ? με επιπτώσεις στους τομείς της υγείας, της κοινωνικής ασφάλισης, της απώλειας εργασίας και του κόστους διοίκησης.
- Αναγνωρίζεται για μια ακόμη φορά ότι τα στρατηγικά σχέδια για την οδική ασφάλεια που εκπονήθηκαν για τις περιόδους 2001-2005 και 2006-2010 δεν απέδωσαν και πως «οδηγήθηκαν σε μεγάλη απόκλιση από τους προβλεπόμενους στόχους» (ποιούς στόχους ;)
- Αναγνωρίζεται ότι η νέα πολιτική ηγεσία δεν βρήκε κάποια προεργασία πάνω στην οδική ασφάλεια και πως τώρα ξεκινά την εκπόνηση ενός νέου «εθνικού σχεδίου για την οδική ασφάλεια» με χρονικό ορίζοντα δεκαετίας (2011-2020).
- Πώς ξεκινά τώρα η διαδικασία για την ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της χώρας μας της «οδηγίας του 2008/96/ε.κ. μέχρι 19.12.2010;
- Πώς η δημιουργία του νέου Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (Υ.Υ.Μ.Δ.) συμβάλει θετικά στην ενίσχυση της Δημόσιας Υπηρεσίας ;
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
ΕΡΩΤΗΜΑ ΠΡΩΤΟ:
Είναι διατεθειμένη η πολιτική ηγεσία του ΥΥΠΔ να απεμπλέξει τον ευαίσθητο τομέα της οδικής ασφάλεια από τις γραφειοκρατικές διαδικασίες του υπό δημιουργία νέων πολλαπλών θεσμικών οργάνων;
ΕΡΩΤΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ:
Σε τι θα χρησιμεύσει σε πρακτικό επίπεδο η δημιουργία του «Εθνικού Συμβουλίου οδικής ασφάλειας¨;
ΕΡΩΤΗΜΑ ΤΡΙΤΟ:
Γιατί αγνοείται ο ρόλος της Μόνιμης Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής για την οδική ασφάλεια;
ΕΡΩΤΗΜΑ ΤΕΤΑΡΤΟ:
Πιστεύει η πολιτική ηγεσία του ΥΥΜΕ ότι τα προβλήματα της οδικής ασφάλειας μπορούν να μπουν σε μια διαδικασία επίλυσης μόνο με αφορμή το κείμενο της οδικής ασφάλειας που έδωσε στην δημοσιότητα το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδος (ΤΕΕ);
ΕΡΩΤΗΜΑ ΠΕΜΠΤΟ:
Γιατί σ΄ένα απλό συμβουλευτικό όργανο (ΕΣΟΑ) δίνονται τόσες «αρμοδιότητες»;
ΕΡΩΤΗΜΑ ΕΚΤΟ:
Γιατί στις υπό δημιουργία νέες περιφερειακές διοικήσεις και δήμους δεν δημιουργείται καμμιά δομή για την οδική ασφάλεια;
Οι απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα όχι μόνο δεν είναι εύκολες, αλλά ίσως και να είναι μια αφορμή για να διαπιστώσουμε για μια ακόμα φορά πόση απόσταση έχουν οι εξαγγελίες από την πραγματικότητα.
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ
Για πολλοστή φορά διαπιστώνουμε τα παρακάτω:
Προωθείται εκ νέου μια δαιδαλώδης γραφειοκρατική διαδικασία η οποία περιλαμβάνει την σύσταση και δημιουργία οργάνων που όχι μόνο δεν είναι απαραίτητα, αλλά δεν δημιουργούν και τις προϋποθέσεις έτσι ώστε να υπάρξουν πρακτικά αποτελέσματα στον τομέα της οδικής ασφάλειας.
Χαρακτηριστικά αναφέρουμε:
• Σύσταση Διυπουργικής Επιτροπής για την οδική ασφάλεια από «Συναρμόδια Υπουργεία». Και στο παρελθόν είχαν δημιουργηθεί Διυπουργικές Επιτροπές, χωρίς όμως να ασκηθεί ποτέ ουσιαστική πολιτική για την οδική ασφάλεια.
• Δημιουργία άτυπου Εθνικού Συμβουλίου για την οδική ασφάλεια, με κριτήρια που κινούνται έξω από τις θεσμοθετημένες λειτουργίες της δημόσιας διοίκησης.
• Σύσταση Γραμματείας της Διυπουργικής Επιτροπής που σκοπό θα έχει την διοικητική υποβοήθηση και την συνεπικουρία στην εφαρμογή της πολιτικής για την οδική ασφάλεια αλλά και τον συντονισμό και την επικοινωνία για κοινές δράσεις μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων στο πλαίσιο των αποφάσεων της Διυπουργικής Επιτροπής.
Με βάση τα παραπάνω είναι φανερό ότι όχι μόνο δεν προωθούνται γρήγορα και αποτελεσματικά οι όποιες δράσεις για την οδική ασφάλεια, αλλά φαίνεται ότι θα έχουμε για μια ακόμα φορά τα ίδια αποτελέσματα. Επιπλέον από την έλλειψη συντονισμού θα έχουμε το γνωστό φαινόμενο να λοιδορείτε και να συκοφαντείται για πολλοστή φορά η Δημόσια Διοίκηση. Παράλληλα θα έχουμε φαινόμενα αποσπασματικότητας στην εφαρμογή του κάθε είδους μέτρου. Θα παραμείνει η έλλειψη συντονισμού ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς αφού εκ των πραγμάτων ο ένας θα αλληλοαναιρεί τον άλλον στο όνομα των αρμοδιοτήτων του. Θα δημιουργηθεί ευνοϊκό έδαφος για να παρέμβουν μέσα από άτυπες συμβουλευτικές διαδικασίες (ΕΣΟΑ) στον τομέα της οδικής ασφάλειας μια σειρά εξωγενείς παράγοντες που χρόνια ολόκληρα προσπαθούν να ιδιωτικοποιήσουν κερδοφόρους τομείς της οδικής ασφάλειας. Τέλος μέσα από τη λειτουργία του ΕΣΟΑ προωθείται η αντίληψη της σύμπραξης Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) με άμεσες επιπτώσεις και στις αποδοχές των εργαζομένων.
Στον αντίποδα των παραπάνω και με δεδομένο ότι πολλά πράγματα στο παρελθόν έχουν συζητηθεί ευρέως τόσο από τους επιστημονικούς φορείς, όσο και από τους φορείς που δραστηριοποιούνται στον τομέα της οδικής ασφάλειας προτείνουμε τα παρακάτω:
ΣΕ ΘΕΣΜΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
1. Αποφυγή κάθε έννοιας γραφεικρατικοποίησης και ιδιωτικοποίησης της οδικής ασφάλειας.
2. Δημιουργία Γραμματείας οδικής ασφάλειας στο ΥΥΜΔ όπου θα αναλάβει το συντονισμό των έξι (6) συναρμοδίων υπουργείων, αλλά και μέσα από ένα μεταβατικό χρονικό διάστημα θα αναλάβει νομοθετικά όλες τις αρμοδιότητες που αφορούν την οδική ασφάλεια που σήμερα είναι διάσπαρτες και διάχυτες έτσι ώστε σε βραχυπρόθεσμο μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο επίπεδο να χαραχθεί ενιαία στρατηγική, αλλά και να υπάρξει ενιαία πολιτική για τη δραστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στη χώρα μας.
3. Δημιουργία Γενικής Διεύθυνσης οδικής ασφάλειας στο ΥΥΜΕΔ όπου θα αναλάβει να υλοποιήσει την στρατηγική που θα χαράξει η Γραμματεία οδικής ασφάλειας.
4. Δημιουργία τμημάτων οδικής ασφάλειας στις περιφερειακές διοικήσεις της χώρας και στους δήμους, έτσι ώστε να επιλύονται άμεσα τα προβλήματα της οδικής ασφάλειας σε αυτοδιοικητικό επίπεδο
ΜΕΤΡΑ ΚΑΙ ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ ΝΑ ΥΛΟΠΟΙΗΘΟΥΝ
1. Να αναβαθμιστεί ριζικά το σύστημα εκπαίδευσης υποψηφίων οδηγών
2. Να λειτουργήσουν άμεσα τα πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής που έχουν κατασκευαστεί στις Νομαρχίες και στους Δήμους
3. Εισαγωγή του μέτρου της αφαίρεσης του διπλώματος και εκ νέου θεωρητική και πρακτική εξέταση για τις εξής παραβάσεις:
–υπερβολική ταχύτητα
–χρήση αλκοολούχων ποτών και ναρκωτικών ουσιών
– παραβίαση ερυθρού σηματοδότη – stop
– αντικανονική προσπέραση
– επικίνδυνοι ελιγμοί
4. Επέκταση του πιλοτικού προγράμματος κατασκευής του δικτύου ποδηλατοδρόμων.
ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΑΔΕΙΩΝ ΟΔΗΓΗΣΗΣ
Το σύστημα χορήγησης αδειών οδήγησης πρέπει να βελτιωθεί προς τις εξής κατευθύνσεις. Το στάδιο της πρακτικής εκπαίδευσης χωρίζεται σε (3) φάσεις:
Αʼ ΦΑΣΗ. ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ
Στον προφορικό κύκλο εξέτασης οι υποψήφιοι οδηγοί πρέπει να γνωρίζουν το πώς θα συμπεριφέρεται το όχημα ή το δίκυκλο που επιθυμούν να οδηγήσουν στο οδικό Δίκτυο, τις βλάβες που είναι πιθανόν να παρουσιαστούν σ΄αυτό κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Ιδιαίτερα για τα βαρέα οχήματα μεγάλου κυβισμού και όγκου αυτό θεωρείται καθοριστικό για την οδική ασφάλεια.
Βʼ ΦΑΣΗ. ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΑΣΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ
Στις ειδικές δοκιμασίες οι υποψήφιοι οδηγοί εστιάζουν στους ελιγμούς του οχήματος ή του δικύκλου χωρίς την παρουσία του εκπαιδευτή μέσα από εξομοιωτή (simulator) που φέρει κατάλληλο πρόγραμμα, ειδικά διαμορφωμένο για το σκοπό αυτό.
Γ΄ΦΑΣΗ. ΠΟΡΕΙΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ-ΔΙΚΥΚΛΩΝ
Η φάση αυτή ξεκινά μετά το πέρας των ειδικών δοκιμασιών. Γίνεται ενώπιον διμελών επιτροπών με παρουσία εκπαιδευτή σε συνθήκες πόλης και σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας έτσι ώστε να διαπιστωθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η ικανότητα των υποψηφίων να χειρίζεται με άρτιο τρόπο το όχημα ή το δίκυκλο που επιθυμούν.
ΕΞΕΤΑΣΤΕΣ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΟΔΗΓΩΝ
Οι εξεταστές υποψηφίων οδηγών είναι Δημόσιοι Υπάλληλοι και ανήκουν στην κεντρική υπηρεσία της Γενικής Γραμματείας Μεταφορών του Υ.Υ.Μ.Δ., των Περιφερειακών Δ/νσεων και του Δημόσιου ΚΤΕΟ.
Η επιλογή τους για τις εξετάσεις θεωρητικού και πρακτικού επιπέδου γίνεται σε καθημερινή βάση μέσα από ειδικό ηλεκτρονικό πρόγραμμα έτσι ώστε να υπάρχει η μεγαλύτερη δυνατή διαφάνεια και να ελαχιστοποιείται η παρέμβαση του ανθρώπινου παράγοντα.
Οι εξεταστές πιστοποιούνται και επιμορφώνονται με ευθύνη του Υ.Υ.Μ.Δ. σε όλες τις θεματικές ενότητες που αφορούν την εξέταση οχημάτων ή δικύκλων, ενώ παράλληλα αποκτούν όλες τις κατηγορίες των διπλωμάτων που εξετάζουν αποκτώντας πιστοποιητικό εξεταστή.
ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ-ΠΑΤΑΞΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ
Για τη μεγαλύτερη δυνατή διαφάνεια και πάταξη της διαφθοράς προτείνονται τα εξής:
α) Ανάρτηση στο διαδίκτυο των κάθε είδους αμοιβών που είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν οι πολίτες για κάθε κατηγορία οχήματος ή δικύκλων, έτσι ώστε να γνωρίζουν εκ των προτέρων και αναλυτικά το τί πρέπει να πληρώνουν πριν την πρακτική εξέταση.
β) Κατάθεση κάθε είδους αμοιβής, καθώς και της παράστασης των εκπαιδευτών σε τραπεζικό λογαριασμό της Σχολής οδηγών, έτσι ώστε να μην υπάρχει κανενός είδους συναλλαγή μεταξύ υποψηφίων και εκπαιδευτών.
γ) Δημιουργία ειδικού τμήματος οδικής ασφάλειας με βάση το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο (παρ. 7 του Ν. 3481/2006) στον Συνήγορο του πολίτη, έτσι ώστε οι πολίτες να μπορούν να καταφεύγουν σ΄αυτό σε περίπτωση που διαπιστώνουν προβλήματα κατά τη διάρκεια της πρακτικής εξέτασης.
ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ
- Τα δημόσια ΚΤΕΟ πρέπει να αναβαθμιστούν και να διαπιστευτούν από το ΕΣΥΔ, έτσι ώστε ο τεχνικός έλεγχος να είναι στανταροποιημένος και αδιάβλητος.
- Να σταματήσει άμεσα η χορήγηση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας ΙΚΤΕΟ από το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων. Σύμφωνα με μέτριες εκτιμήσεις τα ήδη υπάρχοντα ιδιωτικά ΚΤΕΟ που λειτουργούν σε πανελλαδικό επίπεδο καλύπτουν με επάρκεια τις ανάγκες της χώρας.
ΠΙΣΤΩΣΕΙΣ
Για την οδική ασφάλεια πρέπει να δημιουργηθεί ταμείο στη Γραμματεία Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών – Μεταφορών και Δικτύων (Υ.Υ.Μ.Δ) όπου σ΄αυτό θα εγγράφονται πόροι από τον τακτικό προϋπολογισμό, αλλά και από τα κονδύλια που διατίθενται σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Ενδεικτικά οι πόροι αυτοί μπορούν να είναι σε ανάλογο ποσοστό:
- Από τα παράβολα του τεχνικού ελέγχου οχημάτων σε δημόσια και ιδιωτικά ΚΤΕΟ
- Από τις Κάρτες καυσαερίων (ΚΕΚ) που χορηγούν στους οδηγούς δημόσια, ιδιωτικά ΚΤΕΟ, καθώς και συνεργεία αυτοκινήτων.
- Από τις μεταβιβάσεις αυτοκινήτων.
- Από τους ανάδοχους μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών που κατασκευάζουν οδοποιία με ειδικό ποσοστό.
- Από τα ασφάλιστρα που καταβάλλουν οι Έλληνες οδηγοί.
ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ
- Η αναβάθμιση, αλλά και η επέκταση του Μητρώου οδών σ΄ όλο το οδικό δίκτυο αποτελεί πολύτιμο εργαλείο για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας στη χώρα μας.
- Υιοθέτηση «Ενιαίου τύπου προδιαγραφών» για όλο το οδικό δίκτυο της χώρας εκεί όπου είναι εφικτό.
- Δημιουργία ποινολογίου για τις κατασκευαστικές εταιρίες που ασχολούνται με την οδοποιία και δεν συμμορφώνονται με τις ανάλογες προδιαγραφές που παρέχουν οδική ασφάλεια στο υπό κατασκευή οδικό Δίκτυο.
- Η σύνταξη προδιαγραφών για ισόπεδους και ανισόπεδους κόμβους στο οδικό δίκτυο μπορεί να συνεισφέρει αποτελεσματικά στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
- Η σύνταξη προδιαγραφών κατακόρυφης και οριζόντιας σήμανσης με ενιαίο τρόπο μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
- Άμεση εφαρμογή των προδιαγραφών για τα στηθαία ασφαλείας, καθώς και τοποθέτηση διαχωριστικών νησίδων σ΄όλο το οδικό Δίκτυο της χώρας, εκεί όπου είναι εφικτό.
- Βελτίωση των χιλιομετρικών δεικτών με ανάλογη προσαρμογή τους στη σημερινή κατάσταση του οδικού Δικτύου.
ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΤΡΟΧΑΙΑΣ
- Η επιμόρφωση του ανθρώπινου δυναμικού της τροχαίας πρέπει να γίνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα και να εστιάζεται στα εξής:
• Στα επικίνδυνα σημεία του οδικού Δικτύου.
• Στις κατηγορίες οχημάτων και στη συμπεριφορά τους στο οδικό Δίκτυο.
• Σε ενιαίες προδιαγραφές φόρτωσης.
• Στις παραβάσεις που πρέπει να γίνεται αφαίρεση Διπλώματος.
• Στην ορθή σύνταξη των σκαριφημάτων και των εκθέσεων ενός τροχαίου ατυχήματος με ανανεωμένο Δελτίο οδικού τροχαίου ατυχήματος.
- Ο εξοπλισμός του Ανθρώπινου Δυναμικού της τροχαίας, με τον κατάλληλο εξοπλισμό μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, καθώς και η ορθολογική κατανομή αυτού στο οδικό Δίκτυο.
- Ο τακτικός έλεγχος για τα βαρέα οχήματα κάθε κατηγορίας μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
ΠΡΟΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ
- Η εφαρμογή ενός σωστού συστήματος επικοινωνίας μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην περιγραφή ενός τροχαίου ατυχήματος, αλλά και στην άμεση επέμβαση του κατάλληλου φορέα ώστε να σώζονται ζωές.
Πιλοτικά μπορεί να λειτουργήσει στις μεγάλες περιφερειακές αστικές πόλεις και κατά τη διάρκεια του θέρους στις μεγάλες τουριστικές περιοχές και σταδιακά σ΄ολόκληρη τη χώρα.
- Η ενεργοποίηση ενός Ενιαίου αριθμού κλήσης εκτάκτου ανάγκης δεν αρκεί εάν αυτό δεν συνοδεύεται και με την ανάλογη υλικοτεχνική υποδομή για παροχή ουσιαστικής βοήθειας.
- Τα κοινά επιμορφωτικά σεμινάρια Τροχαίας, ΕΚΑΒ, με ευθύνη του Υ.Υ.Μ.Δ. και Πυροσβεστικής, μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στον Ενιαίο συντονισμό κατά τις κρίσιμες πρώτες ώρες ενός τροχαίου ατυχήματος. Παράλληλα στα μεγάλα αστικά κέντρα και στις μεγάλες περιφερειακές αστικές πόλεις πρέπει να γίνουν νέες κυκλοφοριακές μελέτες ώστε τα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ να κινούνται στην πιο ωφέλιμη διαδρομή, ώστε να φτάνουν πιο γρήγορα στους χώρους υποδοχής των νοσοκομείων.
- Τα νοσοκομεία της χώρας πρέπει να εξοπλιστούν κατάλληλα, καθώς και να επανδρωθούν με κατάλληλο ιατρικό και υγειονομικό προσωπικό που με βάση ειδική εκπαίδευση να μπορεί να ανταποκριθεί άμεσα και ικανοποιητικά όταν συμβεί ένα τροχαίο ατύχημα (μεγάλοι έξοδοι, Χριστούγεννα, Πάσχα).
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
- Άμεση εισαγωγή του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
- Άμεση εισαγωγή του μαθήματος της οδικής ασφάλειας στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
- Κυκλοφοριακή αγωγή στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση καθώς και οδική ασφάλεια στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει να συνδεθούν στενά με την αξιοποίηση των ήδη υπαρχόντων πάρκων κυκλοφοριακής αγωγής που έχουν κατασκευαστεί στους Δήμους και στις Νομαρχίες.
- Δημιουργία τμήματος εκπαιδευτών – υποψηφίων οδηγών στα τεχνολογικά εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας.
- Δημιουργία τμήματος εκπαίδευσης και επιμόρφωσης στην Γραμματεία οδικής ασφάλειας του Υ.Υ.Μ.Δ.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
- Υλοποίηση στοχευμένων μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων εκστρατειών ενημέρωσης για την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των πολιτών σε θέματα οδικής ασφάλειας.
- Ετήσιες καμπάνιες ενημέρωσης με ένταση τα Χριστούγεννα, το Πάσχα, τις μεγάλες εξόδους και την θερινή περίοδο με παράλληλη ενημέρωση των πολιτών για την επικινδυνότητα του οδικού δικτύου, αλλά και την κατάλληλη οδηγητική τεχνική που πρέπει να ακολουθούν κατά τις συγκεκριμένες χρονικές περιόδους.
- Καθιέρωση τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών διαφημιστικών spot ανά τακτά χρονικά διαστήματα σε όλα τα μέσα μαζικής επικοινωνίας για την αμυντική οδήγηση, καθώς και στον έντυπο τύπο με ανάλογες θεματικές ενότητες οδικής ασφάλειας και με έμφαση στις σοβαρές παραβάσεις που πρέπει να αποφεύγουν οι Έλληνες οδηγοί, ιδιαίτερα την επιθετική και αγωνιστική οδήγηση.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Τα παραπάνω με ανάλογη ιεράρχηση και επεξεργασία θεωρούνται σήμερα αναγκαία έτσι ώστε να αρχίσουν να δημιουργούνται προϋποθέσεις αναστροφής των παραγόντων που προκαλούν τα τροχαία ατυχήματα σε ένα πρώτο επίπεδο.
Τα τροχαία ατυχήματα είναι μαθηματικά βέβαιο ότι ουδέποτε θα εξαλειφθούν γιατί είναι συνυφασμένα με την κίνηση. Είναι όμως δυνατόν να περιοριστούν στο ελάχιστον όταν υπάρχει:
- Πολιτική βούληση.
- Όταν υπάρχουν ιεραρχημένες δράσεις με εκτίμηση των αποτελεσμάτων που προκύπτουν απ΄αυτές.
- Όταν αποφεύγονται μια σειρά γραφειοκρατικές διαδικασίες που δεν οδηγούν σε χειροπιαστά αποτελέσματα.
- Όταν υπάρχει ενιαίος και αποτελεσματικός στρατηγικός σχεδιασμός.