ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓʼ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Βʼ
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΙΕ΄
Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2010
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων:
«Αναδιάρθρωση, εξυγίανση και ανάπτυξη του ομίλου ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και άλλες διατάξεις για το σιδηροδρομικό τομέα».
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Η κυρία Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου Βουλευτής Βʼ Θεσσαλονίκης έχει το λόγο.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, κυρία και κύριοι συνάδελφοι, δυστυχώς η επικοινωνιακή πολιτική του ΠΑΣΟΚ έχει ξεπεράσει τα όρια. Ο κύριος Πρωθυπουργός επέβαλε μία διακαναλική συνέντευξη με μοναδικό καλεσμένο των δημοσιογράφων τον εαυτό του, χωρίς να λαμβάνει υπ' όψιν του κανέναν, χωρίς να μπει σε μία διαδικασία debate όλων των πολιτικών Αρχηγών, διότι θέλησε να στείλει ένα μήνυμα στους πολίτες και δη στους ψηφοφόρους του ΠΑΣΟΚ, πως δεν μπορούν να ξεφεύγουν από το μαντρί, διότι υπάρχει άμεσος κίνδυνος πρόωρων εκλογών αν τα αποτελέσματα στις περιφερειακές, ειδικά, εκλογές δεν πρασινίσουν το χάρτη της χώρας στις 7 του Νοέμβρη.
Αφού ακύρωσε η σημερινή Κυβέρνηση το ρόλο του Κοινοβουλίου, θέλει να ακυρώσει και τη βούληση των εργαζομένων, των ανέργων, των συνταξιούχων, των αγροτών, των μικρομεσαίων που θέλουν να στείλουν ένα σαφές μήνυμα δυσαρέσκειας και αγανάκτησης στη «Σοσιαλιστική Κυβέρνηση» του ΠΑΣΟΚ, την οποία είχαν στηρίξει ακριβώς ένα χρόνο πριν, στις 4 του Οκτώβρη του 2009.
Η επιλογή της Κυβέρνησης και του ίδιου του Πρωθυπουργού να γίνει σήμερα ο διακαναλικός μονόλογος, δεν είναι τυχαία. Σήμερα, το σχέδιο νόμου που καταθέσατε, ξεπουλά το δημόσιο σιδηρόδρομο και πετά στον Καιάδα τους σιδηροδρομικούς. Θελήσατε να υποβαθμίσετε τη συζήτηση στη Βουλή, οι πολίτες να είναι καρφωμένοι στις τηλεοράσεις σαν να εκλιπαρούν, βεβαίως, μία δέσμευση της Κυβέρνησης για καλύτερες μέρες, τα δελτία των ειδήσεων να ασχολούνται μόνο με τις δηλώσεις και τις απαντήσεις του κ. Παπανδρέου και να συνεχίζεται εδώ μέσα το έγκλημα της ιδιωτικοποίησης του κοινωνικού μέσου που λέγεται Σιδηρόδρομος Ελλάδας.
Τίποτα δεν είναι τυχαίο. Κοιτάξτε πόσοι είμαστε μέσα σε αυτήν την Αίθουσα. Τώρα είναι 01.00΄. Εγώ θα πω, όμως, ότι θα περίμενα σ' αυτό το σχέδιο νόμου να ήταν εγγραμμένοι πάρα πολλοί συνάδελφοι. Δυστυχώς, γράφτηκαν μόνο δέκα εννέα.
Αυτό λέει πολλά πράγματα και βέβαια έτσι όπως έγινε με τη διακαναλική, δώσατε και ένα άλλοθι στους Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, της Νέας Δημοκρατίας και του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού να μην εκφράσουν τις απόψεις τους και τις ακούσουν στις περιφέρειές τους και να υπάρχει αντιπαράθεση και με τους εργαζόμενους, αλλά και με τους πολίτες αυτής της χώρας.
Είπατε: «η πολιτική δεν είναι μόνο ψήφοι, οι πολίτες είναι και επιβάτες». Συμφωνώ, κύριε Υπουργέ. Θα διαφωνήσω, όμως, κάθετα με τις πράξεις σας και εγώ και οι συνάδελφοί μου του ΣΥΡΙΖΑ και οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ και οι πολίτες, που δεν έβλεπαν εκείνη την ώρα τη διακαναλική και βλέπανε το κανάλι της Βουλής.
Μιλήσατε για παθητικό και μεγάλες ζημιές στον ΟΣΕ. Χρησιμοποιήσατε για εντυπωσιασμό λογιστική πολιτική και νούμερα. Τα έσοδα του ΟΣΕ, είπατε, είναι λιγότερα από τη μισθοδοσία. Βάζετε στο κάδρο τους εργαζόμενους και ενώ παραδεχθήκατε στην ομιλία σας ότι φταίνε οι πολιτικές και των δικών σας κυβερνήσεων, δεν καταθέσατε ένα σχέδιο νόμου πραγματικής ανάπτυξης, κοινωνικής πολιτικής υπέρ των επιβατών, των μεταφορών και των σιδηροδρομικών.
Η Νέα Δημοκρατία σας κατηγορεί για καθυστέρηση της ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ. Ψηφίζει υπέρ του σχεδίου νόμου επί της αρχής. Ταυτόσημη πολιτική αποκρατικοποιήσεων και από το ΠΑΣΟΚ και από τη Νέα Δημοκρατία και από το Λαϊκό Ορθόδοξο Συναγερμό.
Αυτή είναι η αλήθεια.
Και δεν μπορείτε να μαλώνετε – γιατί έγινε και αυτό – ή να δημιουργείται ένταση από την πλευρά της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης προς την πλευρά της Κυβέρνησης για το ποιος έβαλε περισσότερους στις ΔΕΚΟ. Στην πλάτη των εργαζομένων και αυτό.
Και είστε όλοι εσείς που κατασυκοφαντείτε τους εργαζόμενους, για να ρηγματώσετε την αλληλεγγύη τους και να περάσετε ακόμη πιο σκληρά μέτρα, να ξεπουλήσετε ό,τι έχει απομείνει. Άλλωστε το σχέδιο νόμου που έφερε η Κυβέρνηση, το γνωστό σε όλους fast track, είναι το πιο αντιπροσωπευτικό για την πολιτική που υπηρετείται.
Στον ΟΣΕ θα κρατήσετε 2.800 εργαζόμενους, με τη δυνατότητα όμως αναθεώρησης του οργανογράμματος ανάλογα με τις εκάστοτε οργανωτικές ανάγκες, τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου. Αυτό μπορεί να σημαίνει αύξηση των εργαζομένων, αλλά μπορεί να σημαίνει και μείωση. Και είναι το επικρατέστερο σενάριο, αφού θα ιδρύονται θυγατρικές εταιρείες ή θα συμμετάσχει ο ΟΣΕ σε εταιρείες ή σε κοινοπραξίες και θα τους εκχωρεί αρμοδιότητες ή και δραστηριότητές του.
Άρα, πρόδηλο είναι ότι τίποτα δεν διασφαλίζει τη συνέχιση της εργασίας των εργαζομένων με υψηλή τεχνογνωσία, οι οποίοι είναι οι σιδηροδρομικοί της Ελλάδος.
Η εκποίηση της περιουσίας είναι ένα άλλο σοβαρότατο θέμα. Βλέπω τι γίνεται σε αυτό το σχέδιο νόμου με τη Θεσσαλονίκη. Είναι «φιλέτα», είναι στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και κατά το δοκούν μπορεί να το διαχειριστεί.
Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ όλα αυτά που προείπα τα ενέταξε σε ένα ολοκληρωμένο, καλοδουλεμένο στρατηγικό σχέδιο. Φυσικά και υπάρχει και σχέδιο, το οποίο δεν είναι σημερινό. Το προετοίμαζε η Νέα Δημοκρατία, αλλά και οι προηγούμενες κυβερνήσεις και του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας. Διότι απαξίωσαν το σιδηρόδρομο στη χώρα μας. Και τώρα τι θα γίνει; Θα δώσετε, θα χαρίσετε το «φιλέτο» ή θα τον κλείσετε τελείως. Ένα από τα δύο σενάρια. Δεν υπάρχει κάτι ενδιάμεσο.
Το Δημόσιο είναι «υποχρεωμένο» να παρέχει κοινωνική πολιτική και ένα μεταφορικό μέσο ασφαλές, φτηνό, περιβαλλοντικά καθαρό, το οποίο θα φτάνει σε όλες τις πλευρές της ηπειρωτικής Ελλάδας.
Το σχέδιο νόμου είναι αντισυνταγματικό. Έχει αντισυνταγματικές διατάξεις. Επισημάνθηκε και από τον Κοινοβουλευτικό μας Εκπρόσωπο Παναγιώτη Λαφαζάνη. Και δεν ήταν βεβαίως άποψη μόνο του Παναγιώτη Λαφαζάνη. Προηγουμένως ανέφερε και κάποια σημεία ο πρώην Υπουργός Εσωτερικών κ. Παυλόπουλος. Το αναφέρει και η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής.
Η «μνημονιακή» και νεοφιλελεύθερη Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ επιμένει να φορτώσει στο δημόσιο χαρακτήρα του ΟΣΕ και στους εργαζόμενους τη δική της αποτυχία. Γιατί επί σειρά ετών όλες οι κυβερνήσεις και το σημερινό πολιτικό προσωπικό υπονόμευσαν και διάβρωσαν με τις πολιτικές τους τον ελληνικό Σιδηρόδρομο, σε αντίθεση με τις πολιτικές που εφαρμόστηκαν στην υπόλοιπη Ευρώπη, που έδωσαν έμφαση στην ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων.
Ο νόμος για τον ΟΣΕ είναι μόνον η αρχή για τη συνολική απαξίωση και διάλυση των συγκοινωνιών μέσα από την κατάργηση του δημόσιου και κοινωνικού τους χαρακτήρα και την κατεδάφιση των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων, με απαγόρευση προσφυγής στη διαιτησία όσο θα γίνονται οι διαδικασίες. Και αυτό είναι τραγικό!
Το συντελούμενο έγκλημα της Κυβέρνησης είναι απλό στη σύλληψή του. Μετά την ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού ο ΟΣΕ δίνεται δώρο στους ιδιώτες με παράλληλη πραξικοπηματική κατάργηση όλων των επιχειρησιακών συλλογικών συμβάσεων εργασίας και του Κανονισμού Προσωπικού, το οποίο θα αμείβεται με τους μισθούς της πείνας, που θέλουν πάση θυσία να επιβάλλουν Κυβέρνηση, εργοδότες και Τρόικα.
Αυτό δεν μπορούμε να το προσπεράσουμε. Ζητάτε να «συνεργαστούμε, αντί να δίνουμε μάχες οπισθοφυλακής», κύριε Υπουργέ. Εσείς το είπατε και αυτό. Δεν θα σας κάνουμε όμως το χατίρι. Με τους εργαζόμενους και την κοινωνία θα παλέψουμε για την ανάπτυξη του δημόσιου κοινωνικού χαρακτήρα του ΟΣΕ. Και θεωρώ ότι υπάρχει μέλλον γιʼ αυτό και θα γίνουν μαζικοί και ενωτικοί αγώνες, όχι μόνο με τους εργαζόμενους, αλλά και με όλη την κοινωνία.
Είναι δεδομένο ότι καταψηφίζουμε το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου.
Ευχαριστώ.