Το τελευταίο διάστημα πληθαίνουν οι καταγγελίες συνδικαλιστικών φορέων για τις συνθήκες εργασίας στην προβλήτα ΙΙ που διαχειρίζεται η COSCO/ ΣΕΠ. Στις καταγγελίες αυτές έρχεται να προστεθεί δημοσίευμα της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας της 21/11/10 με τίτλο «Εργασιακός μεσαίωνας στο λιμάνι» από τον δημοσιογράφο κ. Μπάμπη Αγρολάμπο, στο οποίο αναφέρεται ότι οι απασχολούμενοι στην COSCO/ ΣΕΠ καλούνται να υπογράψουν συμβάσεις εργασίας που περιλαμβάνουν επαχθείς όρους που δεν διέπονται από την εργατική νομοθεσία.
Οι όροι αυτοί, σύμφωνα με το δημοσίευμα, περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων: α) τη δυνατότητα της εταιρίας να μετακινεί εργαζόμενους χωρίς προηγουμένως να έχει εξασφαλίσει τη σύμφωνη γνώμη τους β) την πρόβλεψη ότι η υπέρβαση του ωραρίου λογίζεται ως οικειοθελής προσφορά, εκτός αν υπάρχει γραπτή εντολή διευθυντή γ) τον ορισμό της ημερήσιας αμοιβής σε 40 ευρώ την ημέρα περιλαμβανομένων των επιδομάτων και των πρόσθετων αμοιβών για νυχτερινή εργασία, αργιών, υπερεργασίας, εκτός έδρας καθώς και όλων των κρατήσεων, εισφορών, φόρων, τελών κλπ δ) την πληρωμή των εργαζομένων την τελευταία ημέρα του μήνα παρά το ότι έχουν ημερομίσθιο ε) το δικαίωμα καταγγελίας της σύμβασης από την εταιρία αν παραβιαστεί έστω και ένας όρος της σύμβασης στ) τη δυνατότητα της εταιρίας να ελέγχει με δικό της γιατρό τον εργαζόμενο σε περίπτωση ασθένειας ζ) την παραπομπή τυχόν διαφορών στα δικαστήρια της Αθήνας και όχι του Πειραιά. Επίσης στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι η σύμβαση περιλαμβάνει όρους που παραπέμπουν σε «όρκο σιωπής» των εργαζομένων έναντι της εταιρείας.
Την ίδια στιγμή, το θέμα των μεσαιωνικών συνθηκών εργασίας στην προβλήτα ΙΙ του λιμένα του Πειραιά που διαχειρίζεται η COSCO/ΣΕΠ, έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις μετά και τις παρεμβάσεις του Διεθνούς Συμβουλίου Λιμενεργατών (IDC) οι οποίες εκθέτουν διεθνώς τη χώρα μας. Στις 20 Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους, ο συντονιστής της Ευρωπαϊκής Ζώνης του IDC, σε επιστολή του προς τον πρωθυπουργό και τους αρμόδιους υπουργούς επισημαίνει τις σοβαρές παραβιάσεις της εργατικής νομοθεσίας και των συνδικαλιστικών ελευθεριών που σημειώνονται στην προβλήτα ΙΙ και ζητά την άμεση παρέμβαση της Ελληνικής κυβέρνησης. Επιπρόσθετα πληροφορίες αναφέρουν ότι το θέμα έχει φτάσει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενώ οι συνδικαλιστικές ενώσεις διεθνώς δεν προτίθενται να μείνουν με σταυρωμένα τα χέρια απέναντι στις αθέμιτες και παράνομες πρακτικές της COSCO.
O ΣΥΡΙΖΑ με επανειλημμένες παρεμβάσεις του έχει αναδείξει όλες τις πτυχές που αφορούν στις μεσαιωνικές συνθήκες εργασίας στην προβλήτα ΙΙ του λιμένα του Πειραιά, την οποία έχει μετατρέψει η COSCO σε «αυτόνομη κινεζική λιμενική επικράτεια». Ωστόσο οι νέες πληροφορίες που έρχονται στο φως της δημοσιότητας απαιτούν την παροχή επιπρόσθετων διευκρινίσεων από την ελληνική κυβέρνηση.
Με δεδομένα τα παραπάνω,
ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Διερεύνησαν οι αρμόδιες Υπηρεσίες τα αναφερόμενα στο δημοσίευμα της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας που περιέχεται στο κείμενο της ερώτησης και αν ναι, επιβεβαιώνουν την ύπαρξη της αναφερόμενης σε αυτό σύμβασης;
2. Οι όροι που αναφέρονται στο δημοσίευμα και στο κείμενο της ερώτησης και εμπεριέχονται στη σχετική σύμβαση σε ποια σημεία είναι συμβατοί με την ελληνική νομοθεσία;
3. Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβούν προκειμένου να αποκατασταθεί η νομιμότητα στην προβλήτα ΙΙ που βρίσκεται υπό τη διαχείριση της COSCO/ ΣΕΠ αναφορικά με την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας και την ελευθερία άσκησης συνδικαλιστικής δράσης;
4. Απάντησε η κυβέρνηση στην επιστολή του συντονιστή της Ευρωπαϊκής Ζώνης του IDC και αν ναι ποιο είναι το περιεχόμενο της απάντησης;
5. Έχουν αξιολογήσει τις πιθανές επιπτώσεις από τις παρεμβάσεις του IDC για την εικόνα της χώρα μας, η οποία εμφανίζεται διεθνώς ως πύλη εισόδου μεσαιωνικών εργασιακών συνθηκών στην Ευρώπη στο χώρο των λιμένων;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Θοδωρής Δρίτσας
Α Πειραιά & Νήσων
Παναγιώτης Λαφαζάνης
Β Πειραιά