Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
30/11/2010

Συμβολή του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης για την επεξεργασία του κόμματος επι του Προϋπολογισμού 2011

Το Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης, διατυπώνει γενικές προσεγγίσεις σχετικά με τον υπό συζήτηση προϋπολογισμό του 2011. Περισσότερο εξειδικευμένες θέσεις θα διατυπώσουν τα επί μέρους τμήματα της ΚΠΕ (παιδείας, υγείας κ.λ.π.)

Σε γενικές γραμμές λοιπόν θέλουμε να παρατηρήσουμε τα εξής :

1. Βρίσκεται σε εξέλιξη από την κυβέρνηση - και σε εφαρμογή του μνημονίου - μια πρωτοφανών διαστάσεων επιχείρηση κατεδάφισης και διάλυσης του κοινωνικού κράτους. Μέσα από ένα σκηνικό πρωτοφανούς αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης και κατασυκοφάντησης των δημοσίων υπαλλήλων, η κυβέρνηση επιχειρεί να αποτελειώσει ότι είχε απομείνει από το κοινωνικό κράτος. Βασικοί της στόχοι η διάλυση υπηρεσιών, ανεξάρτητα αν έχουν ή όχι κοινωνικό χαρακτήρα, η κατάργηση θέσεων εργασίας και η συνακόλουθη απόλυση δημοσίων υπαλλήλων, στο όνομα του περιορισμού των δαπανών και των λειτουργικών εξόδων και πρωτίστως της  συμπίεσης του μισθολογικού κόστους.

Η κυβέρνηση με την προπαγάνδα της, επιχειρεί να αναδείξει ως την κεντρική αιτία της κρίσης, το δήθεν τεράστιο και σπάταλο δημόσιο τομέα. Και αυτό με στόχο να γίνει ευρύτερα αποδεκτό πως τα εξοντωτικά για τους εργαζόμενους και για το κοινωνικό σύνολο μέτρα που απορρέουν από το μνημόνιο, είναι ο μόνος δρόμος για την αντιμετώπιση του δημοσιονομικού προβλήματος της χώρας, Έπρεπε λοιπόν πρώτα να βομβαρδιστεί η κοινή γνώμη με απαράδεκτους και απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς για το έργο και την απόδοση των εργαζομένων στο δημόσιο και να κατασυκοφαντηθεί ο ρόλος, η αποτελεσματικότητα και σε τελευταία ανάλυση η ίδια η χρησιμότητα του δημόσιου τομέα.

Η προπαγάνδα αυτή, που γίνεται χρόνια τώρα, αξιοποιεί βέβαια τις γνωστές παθογένειες και νοσηρές καταστάσεις που είναι γεγονός στη λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης. Αποσιωπά όμως τα αίτια που έχουν οδηγήσει σε αυτά τα φαινόμενα, τα οποία έχουν τις ρίζες τους στις βασικές πολιτικές του κομματισμού και του ρουσφετιού που ασκούν χρόνια τώρα οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της Ν.Δ. που με μεγάλη ευκολία τα ρίχνουν όλα στον τελευταίο τροχό της αμάξης, τους υπαλλήλους. Ξεχνά τις πρακτικές συνεχούς απαξίωσης και υποβάθμισης του δημοσίου που εφάρμοσαν όλα αυτά τα χρόνια.

Ο στόχος βέβαια είναι ένας:

Η εκχώρηση σημαντικών αρμοδιοτήτων και λειτουργιών του δημοσίου (των «φιλέτων») στον ιδιωτικό τομέα και η μεταφορά του κόστους βασικών κοινωνικών αγαθών (υγεία, παιδεία, ασφάλιση κλπ.) από το κράτος στον πολίτη.

         Η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων υλοποιείται με ποικίλες μορφές όπως η άμεση εκποίηση περιουσίας του Δημοσίου με τους χειρότερους όρους, οι Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), οι συμβάσεις παραχώρησης, η πώληση και ταυτόχρονη μίσθωση ακινήτων του Δημοσίου (saleandleaseback) κ.λ.π.

Μάλιστα με τον «Καλλικράτη» επιβάλλεται εκτεταμένη ιδιωτικοποίηση και ανταποδοτική λειτουργία στους Δήμους καθώς και απόλυτη υποταγή τους στις κατευθύνσεις κυβέρνησης – ΕΕ – ΔΝΤ, στις τράπεζες και τα ασύδοτα επιχειρηματικά συμφέροντα σε βάρος των δημοτών. Οι νέοι Δήμοι μετατρέπονται πλέον σε φοροεισπράκτορες που θα λειτουργούν όλο και περισσότερο με ιδιωτικοοικονομικά και επιχειρηματικά κριτήρια και εν τέλει θα οδηγηθούν στη χρεοκοπία.

 

2. Η σκόπιμη και συντονισμένη επίθεση παραποίησης του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων (η κυβέρνηση δήλωνε αρχικά άγνοια για τον πραγματικό αριθμό τους και διέρεε αριθμούς εξωπραγματικούς) που οδήγησε στην περιβόητη απογραφή κατέληξε σε φιάσκο. Ο συνολικός αριθμός  των Δ.Υ - που ανέρχονται λίγο πάνω από τις 700 χιλ.-, είναι ένα στοιχείο που αποδεικνύει ότι η Ελλάδα σε σύγκριση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες εμφανίζει ποσοστιαία σχετικά μικρό αριθμό δημοσίων υπαλλήλων (με σημαντικά χαμηλότερη μάλιστα μισθολογική δαπάνη), ενώ εξίσου χαμηλό είναι για τη χώρα μας το ποσοστό των εργαζομένων στο Δημόσιο σε σχέση με το σύνολο των εργαζομένων. Έτσι καταρρίφθηκε ο μύθος της χρόνιας προπαγάνδας περί υπερτροφικού δημοσίου, που όμως άφησε τα αποτυπώματά της στη συνείδηση του κόσμου.

 

3. Η κυβέρνηση επιχειρεί ένα νέο γύρο επίθεσης, προωθώντας μέσα και από τα γνωστά «παπαγαλάκια» των ΜΜΕ, την προπαγάνδα της για την αναγκαιότητα «εξορθολογισμού» των αμοιβών στο Δημόσιο. Παρουσιάζει τους δημοσίους υπαλλήλους να αμείβονται με «υπέρογκους» μισθούς και επιδόματα, τα οποία, υποτίθεται μάλιστα ότι ευθύνονται για τον εκτροχιασμό των δημοσιονομικών μεγεθών. Εξήγγειλε τη θεσμοθέτηση του λεγόμενου «νέου μισθολογίου» για το Δημόσιο, καλώντας την ΑΔΕΔΥ σε έναν ψευδεπίγραφο διάλογο, αφού έχει προαποφασίσει την περαιτέρω μείωση των μισθών αλλά και των συντάξεων στο Δημόσιο, που έχουν ήδη μειωθεί μέχρι τώρα κατά 20% έως 35%. Αυτός ο στόχος αποκαλύπτεται από το γεγονός ότι προβλέπονται στο μνημόνιο μειωμένες δαπάνες για μισθούς και συντάξεις κατά 2,5 δις ευρώ περίπου. Στην ουσία επιχειρείται να κατοχυρωθεί και θεσμικά η μείωση των μισθών και των συντάξεων στο Δημόσιο, ούτως ώστε οι πολιτικές λιτότητας της κυβέρνησης να εφαρμόζονται στο διηνεκές. Εδώ πρέπει να επισημάνουμε το εξής:

Από τα στοιχεία του προσχεδίου του προϋπολογισμού δεν προκύπτουν θεαματικές μειώσεις και η προβλεπόμενη δαπάνη για τη μισθοδοσία είναι μειωμένη περίπου κατά 400 εκ.? ενώ για τις συντάξεις πολύ λίγο αυξημένο. Όμως πρέπει να τονισθεί ότι θα παρατηρηθεί αύξηση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων λόγω των προβλεπομένων μετατάξεων προσωπικού από τις ΔΕΚΟ όπως και η μεγάλη αύξηση του αριθμού των συνταξιούχων λόγω της αθρόας συνταξιοδότησης Δ.Υ.

 

4. Επισημαίνουμε σχετικά με το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ)  μία συνεχή μείωση των πόρων ( προβλέπονται για φέτος 8,7 δις ? που περιλαμβάνουν και τις επιδοτήσεις του ΕΣΠΑ που είναι οι χαμηλότερες τουλάχιστο από το 1994 δαπάνες για το ΠΔΕ).

 Εδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι τμήμα των πιστώσεων αυτών αφορά την αποπληρωμή ήδη εκτελεσμένων και πιστοποιημένων έργων - ακόμη και Ολυμπιακών. Είναι λοιπόν προφανές ότι μεγάλο τμήμα των πόρων αυτών θα απορροφηθεί για την αποπληρωμή παλαιότερων έργων και κυρίως για την συγχρηματοδότηση που απαιτείται για τα ήδη εκτελούμενα μεγάλα έργα με συμβάσεις παραχώρησης (μερικά από αυτά είναι των οδικών αξόνων που συνεχώς αυξάνουν ασύστολα τα διόδια πριν ακόμη την εκτέλεση των έργων) και όχι για τη χάραξη αυτόνομης πολιτικής επενδύσεων και υποδομών κοινής ωφέλειας. Επομένως το συρρικνωμένο και ήδη ουσιαστικά «υποθηκευμένο» ΠΔΕ θα λειτουργήσει ως τροχοπέδη σε οποιαδήποτε προοπτική αναπτυξιακής διαδικασίας. Είναι ακόμη σαφές πως με το ισχνότατο ΠΔΕ ο σχεδιασμός των αναγκαίων έργων κυρίως στην περιφέρεια θα πληγούν σημαντικά.

Υπενθυμίζουμε  ότι η συνεχής συρρίκνωση του ΠΔΕ το 2010 οδήγησε σε συνολική μείωση του κατά 1,3 δις. Έτσι με την φετινή περεταίρω συρρίκνωση οδηγούμαστε σε αδυναμία χάραξης της οποιασδήποτε αναπτυξιακής πορείας που έχει ανάγκη ο τόπος.

Επισημαίνεται επίσης και η ανυπαρξία επιμέρους κατανομής των προβλεπόμενων κονδυλίων ανά δραστηριότητα. Η κατανομή γίνεται ανά Υπουργείο, το οποίο σημαίνει ότι δεν είναι γνωστό σε ποιες επί μέρους δραστηριότητες θα κατανεμηθούν τα κονδύλια, δεδομένου ότι δεν είναι γνωστές ακόμα οι επί μέρους αρμοδιότητες των Υπουργείων.

Τονίζουμε για άλλη μια φορά την αντιφατική Κυβερνητική Πολιτική σε σχέση με τον ισχυρισμό της ότι προχωράει στην υλοποίηση έργων με την μέθοδο των συμβάσεων παραχώρησης και την μέθοδο των ΣΔΙΤ λόγω της ελλείψεως των απαραίτητων πόρων. Όπως όμως προβλέπεται από το δάνειο των 110δις ? από το «μηχανισμό στήριξης» θα διαθέσει στο ασύδοτο χρηματοπιστωτικό σύστημα αρκετά δις με την προοπτική μεταξύ των άλλων να χρηματοδοτήσουν τους ιδιωτικούς φορείς που συμμετέχουν στην εκτέλεση δημοσίων έργων που εκτελούνται με Συμβάσεις Παραχώρησης και με ΣΔΙΤ.

 

5. Ένα ακόμη χαρακτηριστικό στοιχείο τόσο του παρόντος όσο και των προηγούμενων προϋπολογισμών είναι η ύπαρξη σημαντικών ασαφειών και κενών καθώς και η έλλειψη διαφάνειας και συγκεκριμένης πληροφόρησης σχετικά με ζωτικής σημασίας στοιχεία, όπως ποιες είναι οι υποχρεώσεις του κεντρικού κράτους, ποιες οι υποχρεώσεις προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση κλπ.

 

6. Τον τελευταίο χρόνο αναδεικνύεται με δραματικό τρόπο η αδυναμία εκπλήρωσης ταμειακών υποχρεώσεων του δημοσίου σε νευραλγικής σημασίας τομείς, όπως στα δημόσια νοσοκομεία, στα φαρμακεία κλπ και η επακόλουθη μετακύλιση βασικών υποχρεώσεων του κράτους στους πολίτες (νοσοκομειακά είδη πρώτης ανάγκης, φάρμακα κλπ). Επίσης παρατηρείται πέρα από τις γενικότερες κοινωνικές επιπτώσεις και οικονομική επιβάρυνση σε βάρος των πολιτών σε πολλές περιπτώσεις όπου η άσκηση υπηρεσιακού ή κοινωνικού έργου περιορίζεται ή και αναστέλλεται εξ αιτίας της έλλειψης των αντίστοιχων πόρων ή και προσωπικού μετά τις αθρόες απολύσεις των συμβασιούχων.

7. Το σημαντικό δεν είναι μόνο η διαπίστωση της μείωσης των δαπανών του Κρατικού Προϋπολογισμού και του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων, αλλά και ο τρόπος διαχείρισης αυτών. Πρέπει εδώ να τονισθεί η ανάγκη να χτυπηθεί η εκτεταμένη διαφθορά που ζει και βασιλεύει στο δημόσιο τομέα μια και είναι βασικό δημιούργημα του πελατειακού κράτους που για τόσα χρόνια δημιούργησαν, γιγάντωσαν αλλά και δεν δείχνουν καμιά ουσιαστική πρόθεση να χτυπήσουν τα δύο κυβερνητικά κόμματα του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ.

 

8. Πρέπει ακόμη να σημειώσουμε ότι ανοίγει και νέος γύρος στο ασφαλιστικό με την δικαιολογία των αναλογιστικών μελετών (βλέπε δηλώσεις κ. Κουτρουμάνη στη Βουλή) για τα επικουρικά ταμεία που θα σημάνουν και νέες περικοπές στις συντάξεις, ενώ διογκώνονται τα τεράστια προβλήματα με το ΤΠΔΥ αλλά και με τον ΟΠΑΔ μειώνονται  συνεχώς οι παροχές για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των ασφαλισμένων.

 

9. Βασική πρόταση του ΣΥΝ για τον δημοκρατικό εκσυγχρονισμό της  Δημόσιας Διοίκησης είναι η επιδίωξη της αύξησης αλλά και της ορθολογικής διαχείρισης των πόρων που διατίθενται για την αποτελεσματική λειτουργία της και την εξασφάλιση της συνταγματικής υποχρέωσης της Πολιτείας για παροχή υπηρεσιών και έργων υποδομής προς το κοινωνικό σύνολο (Παιδεία, Υγεία, ασφάλιση, προστασία περιβάλλοντος κλπ). Για την αναβάθμιση και ενίσχυση του δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα των δημοσίων υπηρεσιών με παράλληλο και ουσιαστικό χτύπημα της διαφθοράς και του πελατειακού κράτους.

Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης