Σύμφωνα με τις διακηρύξεις της κυβέρνησης, η αντιμετώπιση της αλλαγής του κλίματος αποτελεί μία από τις θεμελιώδεις προτεραιότητες της ενώ οι δράσεις για την αντιμετώπιση της οφείλουν να εμπεριέχουν την αλλαγή του υφιστάμενου αναπτυξιακού μοντέλου. Ο κλάδος των μεταφορών αποτελεί έναν από τους πλέον ρυπογόνους κλάδους με αρνητική συμβολή στην δημιουργία του φαινομένου του θερμοκηπίου. Για τον περιορισμό της ρύπανσης που προκαλείται από τη μεταφορική δραστηριότητα, η ευρωπαϊκή πολιτική μεταφορών στοχεύει στην ανακατανομή του μεταφορικού έργου υπέρ των φιλικών προς το περιβάλλον μεταφορικών μέσων (σιδηρόδρομος, θαλάσσιες μεταφορές). Σημαντικό εργαλείο για την ανακατανομή του μεταφορικού έργου είναι η ενίσχυση των επενδύσεων στην υποδομή αυτών των μέσων ώστε να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα τους έναντι των περισσότερο ρυπογόνων (οδικές και αεροπορικές μεταφορές), χωρίς να παραγνωρίζεται το γεγονός ότι υπάρχουν πρόσθετοι παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν, με διαφορετική βαρύτητα ο καθένας, την κατανομή του μεταφορικού έργου (πχ γεωμορφολογική κατάσταση, αυξήσεις στις τομές των καυσίμων, το παραγωγικό προφίλ της χώρας).
Με βάση τα παραπάνω,
ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Ποιο ήταν το ύψος των δημοσίων επενδύσεων που πραγματοποιήθηκαν τη δεκαετία 1999 – 2009 στην υποδομή των μεταφορικών μέσων, ανά έτος και ανά κατηγορία υποδομής (δρόμοι, σιδηροδρομική υποδομή, λιμάνια, αεροδρόμια) στο σύνολο της χώρας;
2. Από τις επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν ποιο ήταν το ύψος των δαπανών που προήλθαν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ποιο από τα Κοινοτικά πλαίσια στήριξης (Β & Γ ΚΠΣ και ΕΣΠΑ) και ποιο από άλλες πηγές Κοινοτικών Ενισχύσεων (πχ Ταμείο Συνοχής, Πρωτοβουλία Interreg, Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών, Πρόγραμμα Marco Polo) ανά έτος και ανά κατηγορία υποδομής για την ίδια δεκαετία;
3. Ποιο ήταν το ύψος των ιδιωτικών επενδύσεων που πραγματοποιήθηκαν τη δεκαετία 1999 – 2009 στην υποδομή των μεταφορικών μέσων, ανά έτος και ανά κατηγορία υποδομής (δρόμοι, σιδηροδρομική υποδομή, λιμάνια, αεροδρόμια);
4. Στην κατηγορία της σιδηροδρομικής υποδομής ποιο ήταν το ύψος των επενδύσεων ανά έτος για την προαναφερόμενη δεκαετία που αφορούσε σε αστικές συγκοινωνίες (Μετρό, ηλεκτρικός σιδηρόδρομος, τραμ) και ποιο το ύψος των επενδύσεων στην υποδομή του ΟΣΕ;
5. Σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν προκειμένου να επιτευχθεί η ανακατανομή του μεταφορικού έργου υπέρ των φιλικών προς το περιβάλλον μεταφορικών μέσων ώστε να μειωθεί η συνολική περιβαλλοντική επιβάρυνση της μεταφορικής δραστηριότητας;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Θοδωρής Δρίτσας
Α' Πειραιά και Νησιών
Ηρώ Διώτη
Λάρισας
Παναγιώτης Λαφαζάνης
Β' Πειραιά
Δημήτρης Παπαδημούλης
Β' Αθηνών