ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΜΗ΄
Τρίτη, 21 Δεκεμβρίου 2010
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Συνέχιση της συζήτησης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Κύρωση του κρατικού προϋπολογισμού και των προϋπολογισμών ορισμένων ειδικών ταμείων και υπηρεσιών οικονομικού έτους 2011».
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Το λόγο έχει η κυρία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου, Βουλευτής Β΄ Θεσσαλονίκης από το ΣΥΡΙΖΑ.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όλοι μας ξέρουμε ότι η συζήτηση για τον Προϋπολογισμό του 2011 είναι μάταιη και επί χάρτου. Ξέρουμε ότι τα νούμερα δεν είναι πραγματικά, ότι εξαρτώνται από τις διαπραγματεύσεις με την Τρόικα με μία μικρή επιφύλαξη ότι γίνονται διαπραγματεύσεις ή ότι οι Έλληνες Υπουργοί προσέρχονται σε αυτές επιθυμώντας « ίσως» να περισωθεί κάτι, βέβαια χωρίς σθένος.
Ξέρουμε ότι ο Προϋπολογισμός στηρίζεται σε εξωπραγματικούς στόχους και ότι νέα προειλημμένα μέτρα θα εξακολουθήσουν να εισάγονται σταδιακά με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, επτά μέχρι τώρα, τα οποία διέλυσαν δικαιώματα χρόνων. Και ο Προϋπολογισμός με τους εξωπραγματικούς στόχους αποδεικνύεται από το γεγονός ότι ο Προϋπολογισμός που ψηφίστηκε, ακριβώς πριν από ένα χρόνο, ο Προϋπολογισμός του 2010 που τελειώνει μεθαύριο, δεν εφαρμόστηκε, αφού η Κυβέρνηση με την Τρόικα άλλαξαν τα δεδομένα, αλλά η Βουλή και τα μέλη της δεν είχαν τη δυνατότητα να παρέμβουν. Και να σας θυμίσω ότι εμείς ζητούσαμε επιτακτικά από πέρυσι και ειδικά στο πρώτο τρίμηνο του 2010 να γίνει μία αναθεώρηση με «όρους κοινωνίας» και εσείς προχωρήσατε με «όρους μνημονίου», χωρίς καν να ρωτάτε τη Βουλή.
Βλέπουμε να προωθείται η επίτευξη των στόχων του Προϋπολογισμού για το 2011 επί της ουσίας με νέες γενναίες περικοπές δημοσίων δαπανών. Συζητάμε δηλαδή την επιδείνωση της ύφεσης, την περαιτέρω αύξηση της ανεργίας και μεσοπρόθεσμα την αποτυχία της δημοσιονομικής προσαρμογής.
Γνωρίζουμε ότι η ελληνική οικονομία θα παραμείνει το 2011 σε συνθήκες ύφεσης για τρίτο συνεχόμενο έτος και χωρίς ορατότητα ανάκαμψης, με τραγικά υψηλά ποσοστά ανεργίας. Η συρρίκνωση του ΑΕΠ θεωρείται οριστική, λόγω της πτώχευσης επιχειρήσεων, της κατάργησης παραγωγικών μονάδων, ή της μετεγκατάστασής τους σε άλλες χώρες, γεγονός που αυξάνει το διαρθρωτικό δημόσιο έλλειμμα και οδηγεί σε εκτροχιασμό της ύφεσης.
Άλλωστε οι προβλέψεις για το 2011 είναι εξαιρετικά επισφαλείς. Η προβλεπόμενη μείωση του ΑΕΠ, κατά 3% το 2011, μόνο αισιόδοξη μπορεί να χαρακτηρισθεί, καθώς η πρόβλεψη για αύξηση της εξωτερικής ζήτησης των ελληνικών προϊόντων δεν θεμελιώνεται σε συνθήκες διεθνούς ύφεσης.
Με ποια αναπτυξιακά μέτρα έχει απαντήσει η Κυβέρνηση;
Με ποιο εθνικό αναπτυξιακό σχέδιο;
Ο αναπτυξιακός νόμος έχει στοιχειώσει, αλλά και όταν θα ψηφιστεί, σε ποια κατεύθυνση θα είναι;
Η απορρόφηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων είναι αστεία. Συγκεκριμένα, η απορρόφηση κονδυλίων για την ανεργία και την απασχόληση βρίσκεται μόλις στο 6,2%.
Έχετε επιλέξει συνειδητά ένα τριτοκοσμικό μοντέλο, διότι μόνο εσείς και οι προηγούμενοι από σας θελήσατε ένα τέτοιο μοντέλο. Ένα μοντέλο δήθεν διαρθρωτικών αλλαγών, που συνίσταται στο τρίπτυχο της απόλυτης οπισθοδρόμησης απελευθέρωσης της αγοράς εργασίας προϊόντων και υπηρεσιών με την ταυτόχρονη εκμηδένιση του εργατικού κόστους, με “fast truck” καταστροφικές επενδύσεις, που δεν είναι αλλού επιθυμητές και σκανδαλώδη απαλλαγή του μεγάλου κεφαλαίου από τις φορολογικές υποχρεώσεις του.
Κυρίες και κύριοι της Κυβέρνησης, δεν θέλετε να δείτε τους παράγοντες που οδήγησαν στην πρόσφατη κρίση, όπως την πλήρη απορύθμιση χρηματοπιστωτικών αγορών ή τις χαμηλές δαπάνες σε έρευνα, ανάπτυξη και καινοτομία.
Δεν θέλετε να δείτε ότι οι στρεβλώσεις παρατηρούνται πρωτίστως σε αγορές που είναι φαινομενικά «απελευθερωμένες».
Δεν θέλετε να δείτε ότι η απελευθέρωση της αγοράς δεν συνεπάγεται μείωση τιμών, αύξηση της ζήτησης ή βελτίωση της κερδοφορίας για τους μικρομεσαίους, αλλά μόνο για τα ολιγοπώλια, όπως οι ακτοπλοϊκές μεταφορές και επικράτηση βεβαίως μεγάλων πολυεθνικών.
Δεν θέλετε να δείτε ότι τα υψηλά εισοδηματικά στρώματα αποτελούν τη μοναδική ομάδα του πληθυσμού που μπορεί να συμβάλει, εν μέσω ύφεσης, στην αύξηση των φορολογικών εσόδων. Παρόλα αυτά έχουν φορολογική ασυλία.
Δεν θέλετε να δείτε ότι ο συνδυασμός από τη μια, μείωσης μισθών, δημόσιων δαπανών, δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων και από την άλλη, αύξηση των έμμεσων φόρων και συρρίκνωση της πιστωτικής επέκτασης, δημιουργεί συνθήκες ασφυξίας στην αγορά και κίνδυνο για αφανισμό μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.
Με βάση τα στοιχεία του Προϋπολογισμού, λοιπόν, για μια ακόμη φορά η οικονομική πολιτική στοχεύει στην άντληση πόρων, κυρίως μέσω της αύξησης της φορολογίας και όχι μέσω ενός σχεδίου πραγματικής ανάπτυξης, που θα είχε ως αποτέλεσμα και την αύξηση του ΑΕΠ της χώρας μας και αυτό το λέω για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Μόνο μία τέτοια οικονομική πολιτική θα μπορούσε να μας οδηγήσει στην έξοδο από τη βαθιά ύφεση.
Η Κυβέρνηση δεν έχει στραφεί σε κίνητρα αναπτυξιακού χαρακτήρα, καθώς η αύξηση της έμμεσης φορολογίας δεν συντελεί στην αύξηση των εσόδων, αλλά μακροπρόθεσμα δημιουργεί πολύ μεγαλύτερα προβλήματα σε μια περίοδο που το εισόδημα της μέσης ελληνικής οικογένειας μειώνεται σε βαθμό κακουργήματος και η επιχειρηματική δραστηριότητα βάλλεται από παντού.
Είναι τραγικό λάθος οι αυξήσεις του Φ.Π.Α. από το 11% στο 13% που αφορά κυρίως ανελαστικές δαπάνες για τα νοικοκυριά, όπως είναι τα τρόφιμα, ηλεκτρισμός, ύδρευση, μεταφορές και άλλα και πλήττει ιδιαίτερα τα χαμηλά και μεσαία εισοδηματικά στρώματα.
Η εξίσωση του ποσοστού φορολόγησης στο 20% των πολύ μεγάλων επιχειρήσεων με τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, ομόρρυθμες και ετερόρρυθμες, που σχεδόν στο σύνολό τους είναι οικογενειακές, δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό σε βάρος των πολύ μικρών επιχειρήσεων. Άλλωστε, τα δεκάδες χιλιάδες λουκέτα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων δηλώνουν όσα προανέφερα και είναι μόνο η αρχή!
Το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων αντί να αξιοποιείται ως αναπτυξιακό εργαλείο, έχει περικοπεί κατά 500 εκατομμύρια, βάζοντας οριστικά την ταφόπλακα στην ανάπτυξη της χώρας.
Τι να πούμε για το ΕΣΠΑ; Ξέρετε ότι μόνο το 12% της συνολικής δημόσιας δαπάνης έχει απορροφηθεί και είναι δυστυχώς η κατάσταση τραγική και στα άλλα προγράμματα, περιφερειακά, τομεακά, επιχειρησιακά…
Θέλω να πω δυο λόγια για τον αγροτικό κόσμο, που περιμένει από την κυβέρνηση ότι θα πάρει άμεσα και αποτελεσματικά μέτρα για να εξέλθει από την απαξίωση και την κρίση που βρίσκεται τα τελευταία χρόνια. Οι αιτίες της μείωσης του γεωργικού εισοδήματος στην Ελλάδα, όταν στην Ευρωπαϊκή Ένωση παρουσιάζει αυξητική τάση, θα έπρεπε ήδη να απασχολεί σοβαρά την Κυβέρνηση με σαφείς αναπτυξιακούς στόχους για τον εκσυγχρονισμό της γεωργίας που να αποτυπώνονται και στον προϋπολογισμό.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)
Κύριε Πρόεδρε, την ανοχή σας, παρακαλώ.
Αντʼ αυτού, βλέπουμε να επαναλαμβάνεται κατά τον ίδιο τρόπο η κατανομή των κονδυλίων, χωρίς να είναι σαφές ποιες προτεραιότητες βάζει η κυβέρνηση. Όλοι ξέρουμε τις διαρθρωτικές αδυναμίες της ελληνικής γεωργίας. Φαίνεται, όμως, ότι δεν έχουμε συμφωνήσει στις ανάγκες και στις επιμέρους πολιτικές που θα εφαρμοστούν.
Υπάρχει σχέδιο για να σταματήσει η απαξίωση του αγροτικού τομέα και να βελτιωθούν δείκτες, όπως το γεωργικό οικογενειακό εισόδημα και οι μικρομεσαίες αγροτικές επιχειρήσεις, το ισοζύγιο των αγροτικών προϊόντων και η περιφερειακή ανάπτυξη;
Η κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. σήμερα, όπως και η Νέα Δημοκρατία παλαιότερα, δεν έχει ένα «εθνικό σχέδιο» για τη ριζική αλλαγή στο περιεχόμενο και τη μορφή άσκησης της αγροτικής παραγωγής και περιορίζεται στη διαχείριση των κονδυλίων στη λογική των προσωρινών λύσεων και των κατʼ εξαίρεση αποζημιώσεων.
Διαβάζοντας τον παρόντα Προϋπολογισμό, βλέπουμε ότι μειώνονται οι εθνικοί πόροι κατά 769 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι διατεθειμένοι εθνικοί πόροι δεν θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν με επάρκεια τις κοινοτικές χρηματοδοτήσεις, όταν υπολείπονται οι εθνικές. Τραγικό για τους παραγωγούς.
Επίσης, οι πληρωμές του ΕΛΓΑ από την πρόβλεψη των 450 εκατομμυρίων ευρώ του 2010 μειώνονται στα 296 εκατομμύρια ευρώ για το 2011. Στην περίπτωση αυτή δεν μπορούν να ενταχθούν στον κανονισμό ζημιές και να δοθούν νόμιμες αποζημιώσεις. Οπότε, πού καταλήγουμε; Στις κατʼ εξαίρεση αποζημιώσεις και στις πελατειακές σχέσεις!
Τέλος, σημαντικό παράγοντα στήριξης των αγροτών θα έπρεπε να παίζει η Αγροτική Τράπεζα. Και ενώ οι δημόσιες τράπεζες έχουν κοινωνικό ρόλο, ώστε να εξυπηρετούν την αγροτική παραγωγή και να μπορούν να χρηματοδοτούν ανάλογες δράσεις και δάνεια, η Κυβέρνηση απέσυρε τα σχέδιά της για δημιουργία ισχυρού δημόσιου τραπεζικού πυλώνα και φροντίζει δήθεν για την εξυγίανση της ΑΤΕ, δηλαδή την ιδιωτικοποίηση της. Αντί για τη στήριξη, λοιπόν, του αγρότη, η Κυβέρνηση θα μπορούσε να «παραχωρήσει» από ό,τι φαίνεται σε ιδιώτες τη μισή αγροτική γη της χώρας και έτσι να αρχίσουν οι μαζικοί πλειστηριασμοί χωραφιών, τα οποία είναι παραγωγικά και είναι τα μόνα περιουσιακά στοιχεία που έχουν σήμερα οι Έλληνες αγρότες. Εκεί μας οδηγείτε!
Η ΑΤΕ, κύριε Υφυπουργέ, άρχισε την πληρωμή της δεύτερης δόσης, δηλαδή του 50% των αποζημιώσεων. Δυστυχώς, για άλλη μία φορά η Αγροτική Τράπεζα είναι απαράδεκτη απέναντι στους αγρότες και εδώ θα έπρεπε να στραφεί η Κυβέρνηση και να πιέσει την Αγροτική Τράπεζα να μην κρατάει σε συνθήκες τέτοιας οικονομικής ύφεσης, το υπόλοιπο 50% για τα δάνεια.
Να δείξει μία ανοχή σε αυτόν τον κλάδο, τον παραγωγικό κλάδο, που δεν μπορεί να ανταπεξέλθει, διότι τα καρτέλ καλά κρατούν, τα προϊόντα τους δεν έχουν τιμές και αυτήν τη στιγμή η ύπαιθρος ερημώνεται και συνεχώς κατεβαίνουν κάτω από το όριο της φτώχειας οι αγρότες μας. Θα πρέπει να το δει άμεσα η Κυβέρνηση, να σταματήσει αυτό που γίνεται, ώστε να μπορέσουν οι αγρότες να αποπληρώσουν με μία ανοχή και με ένα άτοκο –γιατί όχι;- περιθώριο χρόνου τα δάνειά τους προς την ΑΓΡΟΤΙΚΗ, αλλά σήμερα να πάρουν τα χρήματα που είναι πολύ σημαντικά εν μέσω της κρίσης και εν μέσω χειμώνα.
Ευχαριστώ.