Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
30/12/2010

Ανακοίνωση του Τμήματος Παιδείας του ΣΥΝ με αφορμή τα νέα σχέδια νόμου που προωθεί η κυβέρνηση για την εκπαίδευση

Η κυβέρνηση συνεχίζει απτόητη, παρά την κατακραυγή της εκπαιδευτικής κοινότητας,  την αντιλαϊκή εκπαιδευτική πολιτική της, με δύο νέα σχέδια νόμου που προωθούνται για ψήφιση.

Με τις συγχωνεύσεις σημαντικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, που προβλέπονται, υποβαθμίζονται, οδηγούνται σε κατάργηση ή σε εκχώρηση στον ιδιωτικό τομέα  βασικές εκπαιδευτικές λειτουργίες και παροχές (σχολικά βιβλία, εκπαιδευτική έρευνα, επιμόρφωση των εκπαιδευτικών κ.λπ.), ενώ ταυτόχρονα ενισχύονται ο συγκεντρωτισμός και ο ασφυκτικός κεντρικός έλεγχος από την ηγεσία του υπ. Παιδείας.

Τίθεται πλέον εν αμφιβόλω και η δωρεάν διάθεση σχολικών βιβλίων. Το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να διαψεύσει δημοσιεύματα σχετικά με την κατάργηση της δωρεάν διανομής των σχολικών βιβλίων, όμως ακόμα και οι δηλώσεις διάψευσης επιτείνουν τα ερωτήματα και τις ανησυχίες για τις επιδιώξεις του Υπ. Παιδείας. Επισημαίνουμε, συγκεκριμένα:

1.    Σύμφωνα με τα σχετικά δημοσιεύματα, «ο σχεδιασμός, η οργάνωση και ο συντονισμός της παραγωγής και διανομής σχολικών βιβλίων, τόσο σε έντυπη όσο και σε ηλεκτρονική μορφή» είναι πλέον συμπληρωματική δραστηριότητα ενός φορέα που θα λειτουργεί με καθεστώς νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου! Πρόκειται για το Ερευνητικό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών, με έδρα την Πάτρα, που μετεξελίσσεται «στον βασικό κόμβο συνολικών ψηφιακών εφαρμογών και μέσων στην εκπαίδευση». Ως κυριότεροι οικονομικοί πόροι του νέου φορέα προβλέπονται η επιχορήγηση από τον τακτικό προϋπολογισμό και από τον προϋπολογισμό δημόσιων επενδύσεων του υπ. Παιδείας, καθώς και από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ιδίως του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ). Ποια θα είναι άραγε η τύχη του φορέα αυτού μετά τη λήξη της  χρηματοδότησής του από το ΕΣΠΑ, το 2013; Το πιθανότερο -κάτι που η κυβέρνηση αποσιωπά επιμελώς- είναι ότι θα ακολουθήσει την τύχη παρόμοιων προγραμμάτων, όπως οι σχολικές βιβλιοθήκες ή η ενισχυτική διδασκαλία, που εγκαταλείφθηκαν μόλις σταμάτησε η χρηματοδότηση από τα κοινοτικά κονδύλια.

2.    Πουθενά, από το σχέδιο νόμου, δεν προκύπτει ότι το ψηφιακό ή έντυπο υλικό θα διανέμεται με την έναρξη του σχολικού έτους σε όλα τα παιδιά. Με την προωθούμενη ρύθμιση παραμένει ασαφές ποιος θα αναλάβει το κόστος της εκτύπωσης του ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού, αν δηλαδή οι γονείς θα φορτωθούν και αυτή τη δαπάνη με την αγορά βιβλίων, υπολογιστών και εκτυπωτών. Φαίνεται ότι η Υπουργός Παιδείας, σε ρόλο λογιστή, περικόπτει αβασάνιστα ό,τι κοστίζει, αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Σημειώνουμε, επίσης, ότι  με τις διατάξεις για την «επανίδρυση» των πειραματικών σχολείων η κυβέρνηση ουσιαστικά επιδιώκει να δημιουργήσει σχολεία-ελίτ, «κυψέλες αριστείας», όπως χαρακτηριστικά αναφέρονται,  με συνέπεια την περαιτέρω διεύρυνση των  μορφωτικών ανισοτήτων.

Έτσι, το τοπίο της ελληνικής εκπαίδευσης προδιαγράφεται ακόμη πιο δυσοίωνο στο κατώφλι του 2011, καθώς οι νέες αυτές αρνητικές εξαγγελίες προστίθενται σε ανάλογες προηγούμενες ρυθμίσεις. Έτσι:

•    το ποσοστό δαπανών μόλις και μετά βίας θα φτάσει το 2,75% για την εκπαίδευση και των τριών βαθμίδων,

•    αυξάνονται οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων,

•    η χρηματοδότηση συνδέεται με την αξιολόγηση,

•    ενισχύονται η ανεργία, οι ελαστικές εργασιακές σχέσεις και η εργασιακή περιπλάνηση στο χώρο της εκπαίδευσης (εκπαιδευτικοί ενταγμένοι σε προγράμματα ΕΣΠΑ, αναπληρωτές με μειωμένο ωράριο, μείωση των μόνιμων διορισμών, τάξεις με αυξημένο αριθμό μαθητών κ.λπ.),

•    καταργούνται βασικές υποστηρικτικές δομές για τους «αδύνατους» μαθητές και μαθήτριες.

Το Τμήμα Παιδείας του Συνασπισμού επανειλημμένα έχει καταθέσει τις προτάσεις του για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στην ελληνική εκπαίδευση, καθώς σοβαρά προβλήματα παρατηρούνται και στον τρόπο με τον οποίο τα δημόσια σχολεία λειτουργούν ως σήμερα. Πρέπει να γίνουν βαθιές τομές και στη δομή και στο περιεχόμενο της εκπαίδευσης (αναλυτικά προγράμματα), όπως και στον τρόπο διδασκαλίας. Οι αλλαγές όμως που έχει ανάγκη το εκπαιδευτικό μας σύστημα για να ανταποκριθεί στις ανάγκες τού σήμερα είναι στον αντίποδα των κυβερνητικών πρωτοβουλιών, οι οποίες κινούνται αποκλειστικά με τη λογική της μείωσης των δαπανών και της εκχώρησης στον ιδιωτικό τομέα βασικών εκπαιδευτικών λειτουργιών και παροχών ( βιβλία- επιμόρφωση- εκπαιδευτική έρευνα..)

Ας είναι βέβαιη, όμως, η κυβέρνηση, ότι σε αυτό τον ολισθηρό δρόμο που έχει επιλέξει θα μας βρει μπροστά της, όπως και σύσσωμη την εκπαιδευτική κοινότητα, να διεκδικούμε  μια εκπαίδευση Δημόσια και Δωρεάν, ποιοτικά αναβαθμισμένη, σύγχρονη και αποτελεσματική, για όλα τα παιδιά, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς.

Τμήμα Παιδείας