Εν μέσω οικονομικής κρίσης, αύξησης της ανεργίας και μειώσεων των μισθών, η κυβέρνηση ενέκρινε τόσο την δημιουργία νέων σταθμών διοδίων όσο και την αύξηση της τιμής των υπαρχόντων. Οι οδηγοί καλούνται να πληρώσουν τα νέα αυξημένα διόδια χωρίς η πρόοδος και η ποιότητα των κατασκευών να αντιστοιχεί σε ανάλογη βελτίωση των αυτοκινητοδρόμων, γεγονός που έχει προκαλέσει την αντίδραση των πολιτών που αρνούνται να πληρώσουν. Εξάλλου, σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου, υπάρχουν περιπτώσεις τραπεζών που δανειοδοτούν τα έργα και προχώρησαν στην διακοπή της ροής της χρηματοδότησης προς τις εταιρίες κατασκευής, επικαλούμενες την αργή πρόοδο των εργασιών αλλά και την αυξανόμενη άρνηση των οδηγών να καταβάλουν διόδια. Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα αυξημένο στα μεγάλα αστικά κέντρα Αθήνας και Θεσσαλονίκης όπου οι πολίτες είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν καθημερινά διόδια για διαδρομές λίγων χιλιομέτρων από και προς τον τόπο της εργασίας τους. Για παράδειγμα, η βορειοανατολική Αττική, με περισσότερους από 150.000 μόνιμους κατοίκους και εργαζομένους, είναι ουσιαστικά αποκλεισμένη από 7 μετωπικούς και πλευρικούς σταθμούς διοδίων.
Ερωτώνται οι κ.κ Υπουργοί:
• Μήπως θα πρέπει άμεσα να επανεξεταστούν οι όροι των συμβάσεων παραχώρησης και να ανακληθούν άμεσα οι αυξήσεις που επιβλήθηκαν στις τιμές των διοδίων;
• Σκοπεύει η κυβέρνηση να αλλάξει το καθεστώς είσπραξης των διοδίων και να εξαρτάται από την πρόοδο των εργασιών στο πραγματικό εθνικό δίκτυο και όχι στο υπό διαμόρφωση (π.χ Πατρών-Κορίνθου και Τέμπη) με την εκ του ασφαλούς, για τις κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει τα έργα, υποχρεωτική καταβολή των διοδίων;
• Ποια άμεσα μέτρα θα ληφθούν ώστε οι πολίτες να μην πληρώνουν καθημερινά σημαντικό ποσοστό του εισοδήματός τους για διαδρομές λίγων χιλιομέτρων από και προς τον τόπο της εργασίας τους;
• Πως ελέγχεται, πως κατανέμεται και ποιο είναι το συνολικό ποσό που έχουν εισπράξει μέχρι σήμερα από τα διόδια οι εταιρείες στις οποίες έχει ανατεθεί η κατασκευή και συντήρηση των εθνικών οδών;
Ο ερωτών βουλευτής
Δημήτρης Παπαδημούλης