ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ B΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ Ν΄
Δευτέρα 10 Ιανουαρίου 2011
ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΙΑΤΑΞΗ
ΕΠΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
Θα συζητηθεί η υπʼ αριθμόν 15/9/9-12-2010 επίκαιρη επερώτηση δεκαπέντε Βουλευτών του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού, προς τους Υπουργούς Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, σχετικά με τον ορυκτό και γεωθερμικό πλούτο της χώρας.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Παρακαλείται η Κοινοβουλευτική Εκπρόσωπος του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς, κυρία Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου, Βουλευτής της Β΄ Θεσσαλονίκης, να λάβει το λόγο.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριοι συνάδελφοι, τα θέματα της ενέργειας για μία χώρα, είναι μείζονος σημασίας. Και όταν αυτή η χώρα κατέχει μία ιδιαίτερη γεωπολιτική θέση, όπως είναι η Ελλάδα, τότε μπορούμε να συζητούμε «ίσως» και για απαξιωτικές πολιτικές στον ενεργειακό τομέα, που αποσκοπούν σε πολύ συγκεκριμένες μεθοδεύσεις. Μία χώρα που μπορεί να έχει δικό της ορυκτό και γεωθερμικό πλούτο -και να συμπληρώσω και τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας- και δεν τα εκμεταλλεύεται, ώστε να καλύψει τουλάχιστον ένα μέρος της ενέργειας που χρειάζεται, αν όχι να είναι αυτάρκης, τότε οι πολιτικές σκοπιμότητες υπερισχύουν. Και η πολιτική αφέλεια ή ανικανότητα δεν μπορούν να καλύψουν, αυτά που προανέφερα.
Έτσι φθάσαμε σήμερα να γίνονται ακόμα και στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, καθημερινά διάφορες συζητήσεις. Αλλά το πιο σημαντικό είναι συζητήσεις που γίνονται για τη συνεκμετάλλευση στο Καστελόριζο και η μη οριοθέτηση της Ελληνικής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης.
Όλα τα προηγούμενα που δεν έχουν διευθετηθεί βάσει του Δικαίου της Θάλασσας είναι αποτελέσματα πολιτικών επιλογών των εναλλασσόμενων κυβερνήσεων και του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας. Αν οι πολιτικές των κυβερνήσεων ήταν στην κατεύθυνση διασφάλισης των εθνικών μας συμφερόντων, χωρίς αυτό να ελλοχεύει άλλους κινδύνους, θα είχαν εδώ και χρόνια δρομολογηθεί λύσεις για μείζονα ζητήματα εξωτερικής πολιτικής που είναι άμεσα συνδεδεμένα –εκτός των άλλων- με ζητήματα οικονομικής πολιτικής και σε συνθήκες γενικευμένης κρίσης, η λύση τους είναι καίριας σημασίας και για τη χώρα και για τους πολίτες.
Ποιες είναι οι προοπτικές για ανακάλυψη υδρογονανθράκων στο μέλλον για τη χώρα μας; Οι έρευνες μέχρι σήμερα οδήγησαν σε επιτυχίες, οι οποίες δεν ήταν βέβαια εντυπωσιακές, αλλά ήταν θετικές παρά τις αδυναμίες της ερευνητικής προσπάθειας στο παρελθόν και παρά το ότι πετρελαιοπιθανές περιοχές της χώρας έχουν παραμείνει ανεξερεύνητες, κατά τα όσα αναφέρουν οι ειδικοί επιστήμονες.
Από τα επιστημονικά ευρήματα των ερευνών της περιόδου 1939-2005 υπάρχουν αποδείξεις, όπως εκτιμούν οι ειδικοί, για την ύπαρξη συγκεντρώσεων υδρογονανθράκων σε διαφορετικές περιοχές της χώρας από γεωτρήσεις και από επιφανειακές εμφανίσεις υδρογονανθράκων που υποδηλώνουν ότι υπάρχει ή υπήρχε πετρέλαιο στο βάθος. Όμως, αυτό θέλει μια άλλη διαχείριση. Θέλει ένα εθνικό σχέδιο και όχι βεβιασμένες κινήσεις που οδηγούν σε εκχωρήσεις δημόσιου πλούτου που πιθανά σε μεγαλύτερη έκταση υπάρχει από αυτά που γνωρίζουμε και αυτά θα εκχωρούνται σε ξένους επενδυτές.
Η επερώτηση του ΛΑΟΣ αναφέρεται μεν στην ύπαρξη ορυκτού και γεωθερμικού πλούτου που θα μπορούσε να συμβάλει στην ενεργειακή επάρκεια ενδεχομένως, αλλά η προσέγγιση που γίνεται είναι με όρους αγοράς, αφού αναφέρεται στο κομμάτι των επενδύσεων –που αναφέρθηκα πιο πριν- χωρίς καμία μα καμία αναφορά στο δημόσιο χαρακτήρα που θα πρέπει να έχει η όποια εκμετάλλευση, εξόρυξη, διαχείριση, διάθεση και φυσικά απουσιάζει πλήρως το κομμάτι της προστασίας του περιβάλλοντος, ακόμη και περιοχές NATURA και ο κοινωνικός έλεγχος.
Ενώ θα μπορούσε εδώ και χρόνια η πολιτική των κυβερνήσεων να είχε επενδύσει στα σημαντικά, κατά τις έρευνες του ΙΓΜΕ, γεωθερμικά πεδία, τα οποία θα μείωναν την εξάρτηση από το βρώμικο λιγνίτη στην παραγωγή ενέργειας, θα μπορούσαν να συμβάλουν στον αγροτικό τομέα, θερμοκήπια, ξηραντήρια, ψυγεία και άλλα, την αφαλάτωση του νερού στα νησιά που έχουν πρόβλημα πόσιμου νερού, αλλά έχουν γεωθερμικά πεδία, όπως και στην ψύξη και θέρμανση των κτιρίων, δεν έδωσε η εκάστοτε κυβερνητική πολιτική τη βαρύτητα που έπρεπε και δεν επένδυσε σε έναν φυσικό πλούτο που μπορούμε να τον εντάξουμε, με ορθή πάντα διαχείριση, στην πράσινη ανάπτυξη.
Τα γεωθερμικά πεδία στη χώρα μας θα έπρεπε να διέπονται από ένα καθεστώς διαχείρισης ενός ενιαίου φορέα που η επιστημονική κοινότητα, το ΙΓΜΕ, το δημόσιο, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης να μπορούν να τα αξιοποιούν προς όφελος της κοινωνίας. Φυσικά, ο τρόπος που θα χρησιμοποιηθεί η γεωθερμική ενέργεια πρέπει να γίνεται στο πλαίσιο των τοπικών αναγκών, ώστε να λειτουργεί θετικά παράγοντας πιο καθαρή ενέργεια, εξυπηρετώντας τους πολίτες και τις δραστηριότητές τους και επιπλέον εξοικονομώντας και χρήματα.
Επίσης, μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να εφαρμόζεται η επανεισαγωγή αέριας φάσης των (ρευστών) , η οποία βέβαια ελαχιστοποιεί στο έπακρο και την έκλυση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Γιʼ αυτό λέμε ότι μπορούμε να εντάξουμε τα γεωθερμικά πεδία στην πράσινη ανάπτυξη.
Το ΥΠΕΚΑ έχει αναρτήσει στην ιστοσελίδα του μια προκήρυξη. Τι λέει αυτή η προκήρυξη; «Διεθνής διαγωνισμός για εκμίσθωση δικαιωμάτων έρευνας, γεωθερμίας, με ανοικτό πλειοδοτικό διαγωνισμό σε τέσσερις μη ερευνημένες περιοχές». Ποιες θα είναι οι ασφαλιστικές δικλείδες, κύριε Υπουργέ, ώστε να μπορεί το δημόσιο να έχει τον έλεγχο και να παρεμβαίνει διασφαλίζοντας την ορθή διαχείριση και να ωφελείται από την εκμετάλλευση της πλουτοπαραγωγικής περιοχής;
Θα πρέπει να μας απαντήσετε, διότι το Δελτίο Τύπου στις 23 Νοέμβρη του 2010 από την ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ δεν αναφέρει τίποτα για την περαιτέρω διαχείριση των γεωθερμικών πεδίων και τη διασφάλιση του δημόσιου οφέλους.
Το ΙΓΜΕ και τα πανεπιστήμια δεν θα έχουν κανένα ρόλο και με διαδικασίες fast track θα περάσει δημόσιος πλούτος στα χέρια επενδυτών. Μπορείτε να το κάνετε, χωρίς τη συγκατάθεση τουλάχιστον της Εθνικής Αντιπροσωπείας; Είναι άλλη μια πράξη «αποφασίζετε και πράττετε» βάσει των όρων του μνημονίου;
Όσα αφορούν την εκμετάλλευση της εταιρείας χρυσού στην Βόρεια Χαλκιδική τα οφέλη βάσει μελετών θα είναι υπέρ του επενδυτή. Η Βόρεια Χαλκιδική με την τεράστια επένδυση και τις εξορύξεις θα καταστραφεί.
Το ΥΠΕΚΑ προσπαθεί, ενώ έχει ενάντιά του την επιστημονική κοινότητα και τους πολίτες, να πει ότι αυτή η ολοκληρωτική καταστροφή για το περιβάλλον και για την υγεία των κατοίκων της περιοχής και των δραστηριοτήτων θα διασφαλιστεί, διότι θα τηρηθούν οι όροι της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Πάντως κάθε εβδομάδα εκεί είναι το ΥΠΕΚΑ!
Όλοι γνωρίζουμε πως στόχος της εκάστοτε εταιρείας που επενδύει είναι η υψηλότερη κερδοφορία. Η μέχρι τώρα διαχείριση της εταιρείας «Ελληνικός Χρυσός Α.Ε.» μας έπεισε ότι δεν έχει τηρήσει τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας ούτε για την περιοχή ούτε όμως και για τους ίδιους τους εργαζόμενους.
Αυτό που χρησιμοποιεί τώρα ως επιχείρημα είναι ότι θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας, οι οποίες όλοι γνωρίζουμε πώς θα διέπονται εκτός των άλλων από τις επιχειρησιακές συμβάσεις και θα καταπατούν τα δικαιώματα των εργαζομένων, ενώ θα βρίσκονται στις στοές των ορυχείων, χωρίς υγιεινή, χωρίς ασφάλεια, με μισθούς πείνας και με μια ανεπανόρθωτη καταστροφή στη Βόρεια Χαλκιδική.
Η Ελλάδα δεν είναι Ελ Ντοράντο. Υπάρχει, βέβαια, από ό,τι φαίνεται ο ανεκμετάλλευτος ορυκτός πλούτος, ο οποίος μπορεί να αξιοποιηθεί με περαιτέρω έρευνα πανεπιστημίων και αρμόδιων φορέων στη βάση ενός εθνικού μεσομακροπρόθεσμου σχεδιασμού και προγραμματισμού.
Σε κάθε περίπτωση αυτή η εκμετάλλευση θα πρέπει να γίνεται στη βάση των πραγματικών αναγκών προς όφελος των τοπικών κοινωνιών, του εθνικού συμφέροντος και στο πλαίσιο που επιβάλει η οικολογική ισορροπία και η προστασία του περιβάλλοντος.
Η όποια, άνευ όρων, εκχώρηση σε μεγάλους επενδυτές στο όνομα της ανάπτυξης υποθηκεύει για άλλη μια φορά το μέλλον της χώρας και τους πολίτες της. Κύριοι της Κυβέρνησης, δεν έχετε κανένα δικαίωμα να το κάνετε!