• Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που δεν επιδοτεί τις αστικές συγκοινωνίες
• Η κυβέρνηση σχεδιάζει ιδιωτικοποίηση των συγκοινωνιών και κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων
• Ληστρικά τα διόδια από τις κατασκευαστικές-αποικιοκρατικές οι συμβάσεις, χωρίς να παρέχουν καμία απολύτως υπηρεσία
• Το κίνημα «δεν πληρώνω» θα λάβει μαζικές διαστάσεις
Στην ανάπτυξη της ερώτησης είπε:
«Κύριε Υπουργέ, θέλω να σας υπενθυμίσω το θεατρικό έργο του Ντάριο Φο «Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω». Αν δεν το έχετε φρέσκο τότε να σας το φέρω στο Υπουργείο σας να το μελετήσετε, διότι θα σας φανεί πολύ χρήσιμο. Διότι σε αυτή τη χώρα σε λίγο καιρό έτσι όπως πάνε τα πράγματα κανείς δεν θα πληρώνει κανέναν. Και σεις θα αναρωτιέστε γιατί συμβαίνει αυτό και ως συνήθως θα τα βάζετε με τους πολλούς και τους αδύναμους και όχι με αυτούς που έχουν κάνει κανόνα το «δεν πληρώνω» παρά μονάχα εισπράττουν.
Αναφέρομαι σε αυτούς που έχουν κάνει το κράτος πελάτη διότι πολύς λόγος γίνεται για το πελατειακό κράτος αλλά δεν γίνεται λόγος γιʼ αυτούς που έχουν κάνει το κράτος πελάτη.
Και θα ήθελα ειλικρινά να μου εξηγήσετε πως γίνεται η Ελλάδα να είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα στην οποία το κράτος δεν επιδοτεί τις αστικές συγκοινωνίες, ο πληθωρισμός τρέχει με 5,2%, έχουμε την πιο ακριβή βενζίνη σε όλη την Ευρώπη, έχουμε το χειρότερο οδικό δίκτυο αλλά το ακριβότερο στην κατασκευή του και διόδια τα οποία είναι τα πιο ακριβά σε όλη την Ευρώπη. Και την ίδια στιγμή που έχουμε αυτό τον πληθωρισμό εσείς κάνετε αυξήσεις στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς που φθάνουν το 40% σε ορισμένες περιπτώσεις και το 80% για όσους χρησιμοποιούν μόνο τον ηλεκτρικό και το μετρό και μάλιστα είστε και ανάλγητοι διότι λέτε ότι οι άνεργοι δεν θα έχουν το δικαίωμα χρήσης μειωμένου εισιτηρίου ή κάρτας.
Και την ίδια στιγμή έχετε τους εργολάβους με αυτές τις αποικιοκρατικές συμβάσεις στα διόδια, συμβάσεις παραχώρησης, να θέλουν να αυξήσουν τις τιμές, να βάλουν και άλλα διόδια στις εθνικές οδούς καταστρατηγώντας δικαιώματα, παραβλέποντας τις τοπικές κοινωνίες το γεγονός ότι το οδικό δίκτυο βρίσκεται σε τραγική κατάσταση και δεν υπάρχει κανένας από τους Υπουργούς σας να καταγγείλει εις βάρος τους τις συμβάσεις αυτές.
Σας ερωτώ λοιπόν κύριε Υπουργέ, γιατί ένα δημόσιο αγαθό που είναι οι συγκοινωνίες το κάνετε εμπόρευμα. Γιατί σχεδιάζετε την ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών. Που έχει πετύχει αυτό; Γιατί παρά τις συνταγματικές επιταγές, επιχειρείται την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων στους εργαζόμενους στις αστικές συγκοινωνίες. Γιατί δεν κάνετε ότι όλος ο αναπτυγμένος κόσμος, δηλαδή να επιδοτήσετε τις αστικές συγκοινωνίες και όχι μόνο τις ιδιωτικές αλλά και τις δημόσιες.
Και τέλος, γιατί δεν προχωράτε στην καταγγελία των συμβάσεων με τις κατασκευαστικές εταιρείες που κερδοσκοπούν εις βάρος των Ελλήνων πολιτών στα διόδια».
Στην ομιλία του τόνισε:
«Κύριε Υπουργέ, πράγματι καλείστε να πάρετε κρίσιμες αποφάσεις. Όμως οι αποφάσεις που εσείς παίρνετε όχι μόνο δεν οδηγούν σε λύση και σε έξοδο από την κρίση, οδηγούν σε τραγωδία τον ελληνικό λαό. Δεν είναι μόνο κοινωνικά ανάλγητες και αντιλαϊκές, είναι αναποτελεσματικές, είναι οδυνηρές.
Και μιας και αναφέρεστε σε θέατρο θα ήθελα να σας επισημάνω ότι θέατρο παίζεται και σε αυτή εδώ την αίθουσα λίγο πιο πέρα, εσείς, το κόμμα σας, και το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, με τις ευθύνες που έχετε, για το πιο διαχρονικό σκάνδαλο που συμβολίζει την διαπλοκή της οικονομικής και της πολιτικής εξουσίας στον τόπο που είναι η Siemens. Μη μιλάτε, λοιπόν, εσείς εδώ απέναντι στην Αριστερά για θέατρο.
Για τα ελλείμματα στις συγκοινωνίες δεν φταίνε οι εργαζόμενοι που με αντισυνταγματικό τρόπο καταργείτε τις συλλογικές συμβάσεις, ούτε είναι λύση η ιδιωτικοποίηση. Για τα ελλείμματα φταίνε οι κυβερνήσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και της Νέας Δημοκρατίας. Οι διοικήσεις και φυσικά οι προμήθειες. Και κατά περίεργο τρόπο κύριε Υπουργέ, και εδώ στις προμήθειες πρωταγωνιστεί ο επίσημος χορηγός των κομμάτων σας –ψάξτε στα ταμεία σας να βρείτε που είναι τα λεφτά- η Siemens.
Τα λογιστικά ελλείμματα δεν τα δημιούργησαν οι εργαζόμενοι, δημιουργήθηκαν από τα golden boys, από τις διορισμένες διοικήσεις και από τις κυβερνήσεις σας που δεν κατέβαλαν την προβλεπόμενη κρατική επιδότηση. Απαξιώσατε συνειδητά για χρόνια τώρα τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες και τώρα λέτε ότι χρωστάνε δισεκατομμύρια. Βεβαίως. Έξι Υπουργεία χρωστούν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες. Στις ιδιωτικές όμως συγκοινωνίες, είτε στις ακτοπλοϊκές μεταφορές, είτε στις αερομεταφορές, αλλά και στις αστικές ιδιωτικές δεν χρωστάτε ούτε ένα ευρώ. Πως γίνεται αυτό; Μπορείτε να μας το εξηγήσετε; Τις επιδοτείτε κανονικότατα. Και να σας πω και κάτι άλλο. Κάντε μια σύγκριση τι σας κοστίζει περισσότερο; Οι δημόσιες αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας ή οι ιδιωτικές στη Θεσσαλονίκη με την επιδότηση που δίνετε. Γιατί δεν λέτε τίποτα γιʼ αυτό. Γιατί στόχος σας απώτερος είναι η ιδιωτικοποίηση.
Σωρεύσατε υπέρογκα χρέη γιατί δεν πληρώνατε και ρίξατε συνειδητά αυτούς τους δημόσιους οργανισμούς στη μέγγενη της τραπεζικής τοκογλυφίας 10% επιτόκια, ούτε οι τοκογλύφοι στην αγορά που βγαίνει η Ελλάδα δεν έχουν τέτοια επιτόκια. Και στο τέλος, λέτε στον κόσμο πληρώστε και στους εργαζόμενους, περάστε από το ταμείο.
Έχετε βαλθεί με την πολιτική σας να κάνετε τους Έλληνες φτωχότερους. Τηρείτε κατά γράμμα τις επιταγές του ΔΝΤ αλλά δεν κάνετε απολύτως τίποτα –για να έρθω και στο άλλο θέμα- για το διαρκές έγκλημα που λέγεται ληστρικά διόδια.
Έχουμε κατασκευαστικές εταιρείες που ελέγχουν τα διόδια. Δεν παρέχουν καμία απολύτως υπηρεσία, προπληρώνονται για έργα που θα φτιάξουν, έχουν απίστευτες καθυστερήσεις, εκμεταλλεύονται αυτές τις αποικιοκρατικές συμβάσεις και τώρα ζητάνε και αυξήσεις στα διόδια.
Και τώρα τι γίνεται; Να σας εξηγήσω εγώ τι ακριβώς γίνεται σε αυτό το θέμα. Οι εταιρείες απειλούν ότι θα αφήσουν στη μέση έργα για τα οποία έχουν προπληρωθεί, λένε λοιπόν, δεν πληρώνω. Οι τράπεζες που παίζουν το παιχνίδι των κατασκευαστικών, λένε, είναι επισφαλής η χρηματοδότηση, δεν πληρώνω. Και η κυβέρνηση σας αντί να ζητήσει από τράπεζες και κατασκευαστές να πληρώσουν ζητάει από τους πολίτες να πληρώσουν πιο ακριβά διόδια και πιο πολλά διόδια.
Ε, λοιπόν, κύριε Υπουργέ, φτωχούς κάνετε τους Έλληνες, δεν θα τους κάνετε και κορόιδα -για να μη χρησιμοποιήσω καμιά άλλη πιο προσφιλή στη νεοελληνική έκφραση- φτωχούς τους κάνετε, κορόιδα δεν θα τους κάνετε.
Και επειδή έχει ξεκινήσει μια μεγάλη συζήτηση για το τι είναι νόμιμο και τι παράνομο, θα ήθελα να καταθέσω στα πρακτικά την αίτηση που κατέθεσαν ενώπιον σας, δήμαρχοι, άνθρωποι της αυτοδιοίκησης στην οποία τεκμηριώνεται ότι το δημόσιο όφειλε να καταγγείλει τη σύμβαση παραχώρησης και να διεκδικήσει 24 εκατομμύρια ευρώ λόγω υπέρβασης, αποκλειστικών τμηματικών προθεσμιών, μιλάω για τη μελέτη κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, εκμετάλλευση και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου Ιονία οδός από το Αντίρριο μέχρι τα Ιωάννινα και ΠΑΘΕ Αθήνα Μαλιακός και συνδετήριος κλάδος στο Σχηματάρι και στην Χαλκίδα –το ξέρετε φαντάζομαι- 24 εκατομμύρια ευρώ λοιπόν, λόγω υπέρβασης αποκλειστικών τμηματικών προθεσμιών, 132 εκατομμύρια ευρώ από την επιστροφή των δυο πρώτων δόσεων χωρίς αναπροσαρμογή, 43 εκατομμύρια ευρώ παρανόμως μέχρι σήμερα εισπραχθέντων από τα διόδια Αιφιδνών και Τραγάνας. Γιατί δεν τα ζητάτε αυτά; Γιατί;
Και μου λέτε εδώ για την Εγνατία; Εσείς τη φτιάξατε χωρίς διόδια την Εγνατία.
Κύριε Υπουργέ, εδώ «το δεν πληρώνω, δεν πληρώνω» δεν είναι θεατρικό έργο έχει να κάνει με την πραγματικότητα όταν καταστρατηγούνται οι νόμοι, όταν δεν υπάρχουν κανόνες δεν μπορεί το δεν πληρώνω να το λένε μονάχα οι ισχυροί. Θα το λένε και οι πολίτες. Και το κίνημα αυτό σε λίγο, θα λάβει διαστάσεις εθνικές, μαζικές και θα είναι και δίκαιο κίνημα αν δεν κάνετε κάτι για να αλλάξετε αυτή την πραγματικότητα.