ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΟΣΤ΄
Πέμπτη, 10 Φεβρουαρίου 2011
ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΙΑΤΑΞΗ ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης):Ολοκληρώνουμε τη διαδικασία με τη συζήτηση της υπʼ αριθμ. 520/7.2.2011 επίκαιρης ερώτησης της Βουλευτού του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κας Ευαγγελίας Αμμανατίδου – Πασχαλίδου προς την Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, σχετικά με τις συγχωνεύσεις των Γυμνασίων στο Νομό Κοζάνης κλπ.
Η κ. Ευαγγελία Αμμανατίδου – Πασχαλίδου έχει το λόγο για να αναπτύξει την ερώτησή της. Έχετε δύο λεπτά, κυρία συνάδελφε.
ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ – ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Πρόεδρε, άκουσα την κυρία Υφυπουργό να απαντάει στο συνάδελφο για το πολύ σοβαρό θέμα της μεταφοράς μαθητών. Θα ξεκινήσω, λοιπόν, από εκεί.
Κυρία Υφυπουργέ, η ανάγκη του μαθητή είναι να φτάνει με ασφάλεια και σύντομα στο σχολείο. Και σε αυτό εμπλέκεται και η μεταφορά. Δεν έχει να κάνει με το γονιό ο οποίος δεν είχε τη δύναμη να ελέγξει τις συμβάσεις. Και αυτή τη στιγμή σε τρεις Νομούς χιλιάδες μαθητές δεν μεταφέρονται στα σχολεία τους κι έτσι αποδομείται η δημόσια και δωρεάν Παιδεία. Είναι κομμάτι της.
Κι επειδή έχουμε την απαράδεκτη υποχρηματοδότηση της Παιδείας -είναι κάτω από το 3%, είναι 2,7%- επειδή είμαστε όμηροι του Μνημονίου -διότι έτσι μας έφτασαν οι πολιτικές της Κυβέρνησης- επειδή ψηφίσατε, κυρία Υπουργέ, τον «Καλλικράτη» και ρίξατε το μπαλάκι στους ΟΤΑ και στους γονείς, έχουμε, στο πλαίσιο των αλλαγών που δρομολογεί το Υπουργείο Παιδείας με στόχο την ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, ένα σχέδιο συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων με βάση, μεταξύ άλλων, τις γεωγραφικές συνθήκες και τις ιδιαιτερότητες των επιμέρους περιοχών.
Εν προκειμένω, πληροφορίες για κατάργηση των Γυμνασίων Τσοτυλίου, Εράτυρας, Γαλατινής και Λιβαδερού Νομού Κοζάνης, έχουν θορυβήσει τους κατοίκους της περιοχής.
Στο Γυμνάσιο Τσοτυλίου φοιτούν μαθητές που μένουν σε απομακρυσμένα χωριά, σε απόσταση τριάντα δύο(32) χιλιομέτρων, είκοσι οκτώ(28) χιλιομέτρων, τριάντα έξι(36) χιλιομέτρων και πηγαινοέρχονται καθημερινά με άσχημες καιρικές συνθήκες και υποβαθμισμένο οδικό δίκτυο. Σε περίπτωση συγχώνευσης, οι μαθητές θα υποχρεώνονται να διανύουν επιπλέον δέκα(10) χιλιόμετρα κάθε ημέρα για να πάνε στο σχολείο της Νεάπολης. Εκτός αυτού, στο Δημοτικό Σχολείο Τσοτυλίου σήμερα φοιτούν εκατόν είκοσι οκτώ(128) μαθητές, δυναμικό ικανό για τη διατήρηση ενός υγιούς γυμνασίου.
Όσον αφορά το Γυμνάσιο Λιβαδερού, οι αποστάσεις για τα προτεινόμενα σχολεία σε περίπτωση συγχώνευσης είναι είκοσι έξι(26) και τριάντα(30) χιλιόμετρα, σε επίσης κακό οδικό δίκτυο ορεινής περιοχής, με μεγάλες δυσκολίες, από χίλια πενήντα(1.050) έως χίλια διακόσια(1.200) μέτρα υψόμετρο. Για το εν λόγω σχολείο, τα στοιχεία δείχνουν ότι η τάση είναι αυξητική, αφού φέτος έχει είκοσι τέσσερις (24) μαθητές, ενώ το 2012 οι μαθητές υπολογίζονται στους σαράντα πέντε(45).
(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Τα υπόλοιπα θα τα πείτε στη δευτερολογία σας.
ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Γνωρίζουμε ότι ο Νομός Κοζάνης έχει το σοβαρότερο πρόβλημα το χειμώνα με τα χιόνια, με τους πάγους, με τις ομίχλες. Μιλάμε για ορεινές και μειονεκτικές περιοχές.
Επειδή η διαβλεπόμενη δημιουργία πολυπληθών τμημάτων δεν είναι παιδαγωγικά ενδεδειγμένη πρακτική, γιατί θα γίνει και αυτό, επειδή η εξοικονόμηση πόρων δεν νοείται να γίνει εις βάρος των μαθητών και επειδή υπάρχει εκ μέρους του Υπουργείου η δέσμευση ότι ένα απομακρυσμένο χωριό με δύσκολο οδικό δίκτυο δεν θα χάσει το σχολείο του, προτίθεσθε να διατηρήσετε ως έχουν τα Γυμνάσια Τσοτυλίου, Εράτυρας, Γαλατινής και Λιβαδερού Νομού Κοζάνης, ώστε να μην ενταχθούν στην απαράδεκτη και αναιτιολόγητη διαδικασία των συγχωνεύσεων…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Κυρία Αμμανατίδου, ολοκληρώστε. Έχετε ξεπεράσει τα τρία λεπτά.
ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.
…που θα οδηγήσει αφενός σε υποβάθμιση της εκπαίδευσης και αφετέρου σε ερημοποίηση της περιφέρειας και περαιτέρω όξυνση των ανισοτήτων;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Παρακαλώ, να τηρείται ο χρόνος και να είμαστε στο θέμα.
ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Στο θέμα είμαστε, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Δεν μπορούμε να παίρνουμε το «μπαλάκι» από τον προηγούμενο ερωτώντα. Οι επίκαιρες ερωτήσεις είναι συγκεκριμένες, για να είναι έτοιμος και ο κάθε Υπουργός να απαντά και να μη διαφεύγει ούτε ο Υπουργός του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου.
Κυρία Υφυπουργέ, έχετε το λόγο.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, θα μείνω στο θέμα και θα διαβεβαιώσω τη συγκεκριμένη συνάδελφο όσο και το Σώμα ότι οι συνενώσεις και οι ιδρύσεις σχολείων είναι μια διαδικασία του ελληνικού κράτους από το 1985, οπότε και πέρασε ο ν. 1566.
Είναι δε μία διαδικασία που άλλοτε εφαρμόζεται αρκετά καλά και άλλοτε ατονεί. Πέρυσι εφαρμόστηκε. Εφαρμόζεται και φέτος. Φέτος δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση και με αυτή την εγκύκλιο, γιατί δεν θέλουμε στο πλαίσιο των νέων καλλικρατικών δήμων, οι οποίοι μόλις πρόσφατα ανέλαβαν τις αρμοδιότητές τους, να μην προσεχθεί η διαδικασία, έτσι ώστε οι συνενώσεις που θα γίνουν να υπακούουν σε εκπαιδευτικά κριτήρια.
Εξηγούμαι. Εάν στο Νομό Κοζάνης υπάρχουν –και υπάρχουν- σε ορισμένες περιπτώσεις ολιγοθέσια σχολεία ή νηπιαγωγεία τα οποία είναι σε κοντινά χωριά με εύκολο δρόμο, βεβαίως υπάρχει η λογική του μεγαλύτερου δημοτικού. Μακάρι να μπορούσα και μόνο εξαθέσια δημοτικά να ήταν στο Νομό Κοζάνης, κάθε δημοτικό να είναι εξαθέσιο, με δεδομένο ότι κάθε τάξη έχει το δάσκαλό της στο εξαθέσιο σχολείο και βεβαίως υπάρχει και η δυνατότητα γυμναστή και ξένης γλώσσας στο εξαθέσιο.
Άρα, στόχος είναι εκεί που το ανάγλυφο της περιοχής, οι καιρικές συνθήκες και οι συγκοινωνιακές συνθήκες μου το επιτρέπουν, να πάω στα εξαθέσια. Όπου δεν μπορώ, θα το διατηρήσω. Και γιʼ αυτό υπάρχει στην εγκύκλιο, κυρία Αμμανατίδου. Και γιʼ αυτό θα σας διαβάσω το συγκεκριμένο του εγγράφου που εστάλη προς τις Διευθύνσεις του Υπουργείου Παιδείας σε κάθε νομό και στο Νομό Κοζάνης.
Σας διαβάζω: «Ιδιαίτερα για τις ορεινές και τις μικρές νησιωτικές περιοχές στις οποίες οι αποστάσεις, οι συγκοινωνιακές και οι καιρικές συνθήκες δεν διασφαλίζουν προϋποθέσεις ασφαλούς μεταφοράς των μαθητών, θα εξεταστεί με τη δέουσα προσοχή κάθε περίπτωση χωριστά και θα ενταχθεί κατʼ εξαίρεση σε οργανωτική δομή μικρής σχολικής μονάδας βάσει των ιδιαιτεροτήτων, τηρουμένων πάντοτε των παιδαγωγικών κριτηρίων και μέχρι να δημιουργηθούν, εφόσον αυτό είναι δυνατόν, συνθήκες με την κατασκευή δημοτικών έργων».
Για το «εφόσον αυτό είναι δυνατόν», καταλαβαίνετε ότι στο μικρό νησί δεν μπορώ να κάνω κάτι. Εάν τυχόν σε δύο κοντινά χωριά, που τα χωρίζουν όμως βουνά και χιλιόμετρα με δύσβατο δρόμο, δεν μπορώ να κάνω συνένωση και έχω μεθαύριο ένα δημοτικό έργο, εδώ θα είμαστε, του χρόνου, του παραχρόνου να προβούμε σε μία συνένωση επʼ ωφελεία των μαθητών και της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Αυτή είναι η λογική μας και πρέπει να σας πω ότι αυτή τη στιγμή περιμένουμε. Δεν έχουμε, δηλαδή, ακόμη τις οριστικές απαντήσεις. Έχω ζητήσει από τους περιφερειακούς διευθυντές μέχρι τις 20 Φεβρουαρίου να έχω τις πρώτες προτάσεις τους στις περιφερειακές διευθύνσεις και να μου αποσταλούν αυτές οι προτάσεις από τις περιφερειακές διευθύνσεις έως τις 25 Φεβρουαρίου, έτσι ώστε να προβούμε στις τελικές εκτιμήσεις με πραγματική προσοχή για την ιδιαιτερότητα της κάθε περιοχής. Κάθε περιοχή, βεβαίως, είναι ιδιαίτερη και κυρίως σε νομούς ορεινούς, όπως είναι ο Νομός Κοζάνης.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Το λόγο έχει η Βουλευτής κα Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου, προκειμένου να δευτερολογήσει.
ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρία Υπουργέ, έχω ένα δελτίο τύπου της 14ης Ιανουαρίου 2011 του Υπουργείου Παιδείας που λέει τα εξής: «Στη διαδικασία συνενώσεων προσμετρούνται τα δημογραφικά στοιχεία κάθε περιοχής, η χιλιομετρική απόσταση που καλείται να διανύσει κάθε μαθητής, που δεν πρέπει να είναι παραπάνω από δέκα(10) χιλιόμετρα ή μετακίνηση μισής ώρας σε συνάρτηση με το γεωγραφικό ανάγλυφο» κ.λπ.. Εδώ, όμως, μιλάμε για πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις.
Κυρία Υφυπουργέ, θέσατε τα εκπαιδευτικά κριτήρια. Σε μία συνέντευξή της στο ραδιοφωνικό σταθμό «REAL» η Υπουργός κα Διαμαντοπούλου αναφέρθηκε και στις δυσκολίες κατάρτισης και εκτέλεσης του προϋπολογισμού. Είπε: «Τα πράγματα είναι πάρα πολύ δύσκολα. Ο προϋπολογισμός είναι εξαιρετικά δύσκολο και να συνταχθεί και να εφαρμοσθεί. Τα μέτρα τα οποία θα πρέπει να ληφθούν είναι σε δύο κατευθύνσεις: Στην ανάγκη περικοπών και στην κατεύθυνση της αναδιοργάνωσης της οικονομίας». Δεν υπάρχει, δηλαδή, πουθενά αναφορά για τα «εκπαιδευτικά» κριτήρια!
Κύριε Πρόεδρε, θέλω να αναφερθώ στα δύο βασικά σχολεία του Λιβαδερού και του Τσοτυλίου.
Όσον αφορά το Τσοτύλι, πρέπει να σας πω ότι είναι το ιστορικό σχολείο του 1871. Παίρνει παιδιά από τη Δαμασκηνιά, τον Αυγερινό, από χωριά ορεινά που είναι μεγάλες οι αποστάσεις και δεν μπορούμε να διανοηθούμε την απόσταση Τσοτυλίου-Νεάπολης Κοζάνης. Αυτή η απόσταση είναι δέκα χιλιόμετρα(10), αλλά εάν προστεθούν σε αυτά και τα υπόλοιπα τριάντα(30) χιλιόμετρα, τότε πάμε στα σαράντα χιλιόμετρα(40), κυρία Υφυπουργέ.
Όσον αφορά το Λιβαδερό, θέλω να πω ότι εκεί έχουμε μία άλλη κατάσταση. Επειδή έχω τη διαβεβαίωση της κας Διαμαντοπούλου στο συνάδελφο κ. Αθανασιάδη που αναφέρει ότι 1ο «το Γυμνάσιο Τσοτυλίου συνεχίζει κανονικά τη λειτουργία του», θέλω να σας πω ότι λέει 2ο «τα Γυμνάσια Λιβαδερού και Τρανοβάλτου συνεχίζουν κανονικά τη λειτουργία τους, αλλά στο άμεσο μέλλον θα επανεξετασθούν και θα αξιολογηθούν σε σχέση και με τον αριθμό των μαθητών τους», 3ο «η συνέχιση της λειτουργίας των σχολικών μονάδων της Εράτυρας παραμένει στη διαβούλευση». Ξέρετε κάτι; Το Λιβαδερό είναι μία περιοχή, που είναι σε υψόμετρο 1.050 μέτρων. Είναι η περιοχή της κυρίας Υπουργού, η οποία και γνωρίζει πολύ καλά την περιοχή. Επειδή πιθανόν να μου πείτε στη δευτερολογία σας ότι θα γίνει ένας «νέος δρόμος» που θα συνδέσει το Τρανόβαλτο με το Λιβαδερό και θα είναι μόνο δωδεκάμισι(12,5) χιλιόμετρα, θέλω να σας πω ότι τα παιδιά που φθάνουν στο Λιβαδερό έρχονται και από το Μεταξά, που είναι συν οκτώ(8) χιλιόμετρα. Πρόκειται για περιοχή με υψόμετρο 1.200 μέτρων, με φοβερά προβλήματα το χειμώνα στην ασφάλεια και μεταφορά, όχι μόνο των μαθητών, αλλά όλων των κατοίκων.
Κυρία Υφυπουργέ, έχουμε ψηφίσματα της «ΕΛΜΕ Κοζάνης», τα οποία και θα καταθέσω στα Πρακτικά.
Βεβαίως, εκτός από τα ψηφίσματα που έχουμε από τις τοπικές κοινότητες, από τους «Συλλόγους Διδασκόντων», από τους «Συλλόγους μαθητών», από τους «Συλλόγους γονέων και κηδεμόνων», θέλω να καταθέσω στα Πρακτικά μία «Εξώδικη Πρόσκληση προς τη «ΝΕΤ», η οποία έγινε από το «Τοπικό Συμβούλιο Κοινότητας Λιβαδερού» και τους «Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων του Γυμνασίου-Δημοτικού Λιβαδερού», διότι εδώ υπάρχουν αναλήθειες που αναφέρθηκαν από την κρατική τηλεόραση, ότι δηλαδή τα δύο σχολεία Λιβαδερού και Τρανόβαλτου έχουν μόνο πέντε(5) χιλιόμετρα απόσταση και άρα μπορεί να γίνει συγχώνευση του ενός και κατάργηση του άλλου σχολείου, όποιο και αν είναι αυτό, σε όποιο χωριό και αν είναι. Το καταθέτω και αυτό στα Πρακτικά και περιμένω να μου οριστικοποιήσετε ότι δεν πρόκειται σε αυτές τις δύο ειδικά περιοχές να υπάρξει συγχώνευση και κατάργηση σχολείων.
Ευχαριστώ.
(Στο σημείο αυτό η Βουλευτής κα Λίτσα Αμμανατίδου-Πασχαλίδου καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης):…Το λόγο έχει η Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κα Χριστοφιλοπούλου, προκειμένου να ολοκληρώσει την απάντησή της στην ερώτηση της κας Αμμανατίδου.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Βεβαίως, κύριε Πρόεδρε.
Κυρία Αμμανατίδου, έχετε πολύ μεγάλη γνώση της πατρίδας της Υπουργού μας. Να σας διαβεβαιώσω, λοιπόν, ότι τέτοια δήλωση, όπως αυτή που αναρτήθηκε στο site, που μου διαβάσατε, από την κ. Διαμαντοπούλου για οποιοδήποτε σχολείο της Κοζάνης ή άλλης περιοχής δεν έχει γίνει.
ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Είναι του κ. Αθανασιάδη.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ: (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Δεν ξέρω. Ο κάθε Βουλευτής μπορεί να αναρτά ό,τι θέλει. Εμάς η πόρτα μας είναι ανοιχτή και έχετε έρθει κι εσείς στο Υπουργείο. Βεβαίως θα μιλήσουμε, βεβαίως θα σας ακούσω, βεβαίως θα τα πούμε, αλλά ούτε καν εδώ, στον Κοινοβουλευτικό Έλεγχο, δεν επιτρέπεται να δοθούν απαντήσεις και δεσμεύσεις για συγκεκριμένες περιπτώσεις. Διότι, όπως είπα, οι διευθυντές σε κάθε νομό θα μας στείλουν τις προτάσεις τους μέχρι τις 20 Φεβρουαρίου και οι περιφερειακοί διευθυντές θα συνθέσουν αυτές τις προτάσεις έως τις 25 Φεβρουαρίου. Σεβόμαστε πολύ όλη αυτήν τη διαδικασία.
Άκουσα και κατέγραψα και αυτά που αναφέρατε και να είστε βεβαία ότι έχουν έρθει και σε μας στο Υπουργείο και τα των γονέων και κηδεμόνων και διάφορες επιστολές διαμαρτυριών. Όλα συνεκτιμώνται. Όμως, δεν θα αποφασίσουμε με γνώμονα το πόσα έγγραφα έχουν έρθει ή πόσες ενστάσεις, αλλά κυρίως με την ουσία των ενστάσεων αυτών, με τα όσα λέτε εσείς στο Κοινοβούλιο, με τα όσα θα μας πουν οι Δήμαρχοι, στους οποίους στείλαμε επιστολή, γιατί ακριβώς θέλουμε αυτή η διαδικασία να είναι μια διαδικασία ουσίας.
Όπως έχω ξαναπεί, δεν ιδρύουμε σχολειά για να ιδρύσουμε, δεν συνενώνουμε σχολειά για να τα συνενώσουμε. Τα συνενώνουμε όταν προκύπτει προφανές όφελος, όφελος για το μαθητή, όφελος για το σχολειό, όφελος για την εκπαιδευτική διαδικασία.
Η δε αξιοποίηση του εκπαιδευτικού μας δυναμικού είναι ένα άλλο μείζον θέμα, το οποίο μπορεί να προκύψει από τις συνενώσεις, αλλά δεν είναι ούτε καν αυτό το πρώτιστο. Το πρώτιστο είναι οι συνενώσεις που θα προκύψουν, να είναι συνενώσεις ουσιαστικές και ορθολογικές και στις αστικές περιοχές. Και βεβαίως πρέπει να σας πω και να ξεκαθαρίσω απόλυτα, ότι ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα δεν θα αλλάξει ούτε σε αυτήν τη χρονιά, ούτε στην επόμενη. Μιλάμε από το Σεπτέμβρη και το έχουμε πει χιλιάδες φορές ότι θα είναι έως 25 παιδιά στην πρωτοβάθμια και έως 30 στην δευτεροβάθμια. Από κει και πέρα βεβαίως έχουμε και τμήματα με πολύ λίγα παιδιά και σας ξαναείπα ότι το να έχεις 3-4 μαθητές δημοτικού σε ένα χωριό, αν μεν είναι απομακρυσμένο, καλώς έχεις εκεί ένα ολιγοθέσιο σχολείο, αν όμως είναι δίπλα το χωριό -και μιλάω για δίπλα, που έχουμε χωριά σε απόσταση τεσσάρων(4) χιλιομέτρων σε άλλους νομούς της χώρας- αυτά θα τα καταργήσουμε. Και στο Νομό Κοζάνης έχω δύο νηπιαγωγεία τα οποία εδώ και πέντε(5) χρόνια δεν λειτουργούν, δεν έχουν παιδάκια.
Δεν μιλώ για τέτοιες προφανείς περιπτώσεις, ούτε για περιπτώσεις όπου, ξαναλέω, το να συνενώσω ολιγοθέσια σχολεία με ολιγάριθμες τάξεις που έχουν λίγους μαθητές είναι παιδαγωγικό το όφελος. Η κοινωνικοποίηση των μαθητών έχει πολύ μεγάλη σημασία και παιδαγωγικά. Βεβαίως, τα όρια είναι τα συγκεκριμένα και δεν θέλω να τα υπερβώ και δεν θα τα υπερβώ και υπάρχει κατεύθυνση προς τις υπηρεσίες να μην γίνει καμία τέτοια υπέρβαση.
Άρα, θα γίνονται συνενώσεις κατά περίπτωση, θα υπάρξει ιδιαίτερη προσοχή στις ορεινές περιοχές, όπως η Κοζάνη και όλη η διαδικασία θα ολοκληρωθεί, αφού έχει ληφθεί υπόψη η γνώμη των Δημάρχων, των εκπαιδευτικών και βεβαίως των γονιών, γιατί και οι γονείς έχουν ρόλο και πρέπει να γίνει η όποια αλλαγή, εφόσον γίνει, για τα παιδιά τους και με τη δική τους συμφωνία και εφόσον και αυτοί μπορούν. Και νομίζω ότι οι γονείς πολλές φορές -μου κάνει εντύπωση και σε πάρα πολλά ακριτικά μέρη της πατρίδας μας- έχουν καταλάβει το πόσο χειρότερο σχολείο είναι ένα ολιγοθέσιο σχολείο από ένα σχολείο που είναι εξαθέσιο και έχει κάθε τάξη το δάσκαλό της.
Ευχαριστώ πολύ.