Skip to main content.
20/02/2011

Δεν πείθει η κυβερνητική εκδοχή εξυγίανσης των συγκοινωνιών - του Δημήτρη Παπαδημούλη

Ας εξετάσουμε ποια είναι η πραγματική κυβερνητική εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών στην Αττική. Αύξηση των εισιτηρίων κατά 40%, που έρχεται να προστεθεί στην αύξηση των εισιτηρίων κατά 100% που έκανε τους τελευταίους μήνες της θητείας της η Νέα Δημοκρατία. Νέα μείωση μισθών για τους εργαζόμενους στις αστικές συγκοινωνίες της τάξης του 30%, που θα έρθει να προστεθεί στη μείωση που έχουν ήδη αυτοί υποστεί με τρεις διαδοχικούς νόμους του ΠΑΣΟΚ, κατά 30% με 40%. Κατάργηση όλων των συλλογικών συμβάσεων με ένα άρθρο νόμου. Δραστική συρρίκνωση της επιδότησης των αστικών συγκοινωνιών, που θα είναι το πολύ 40% του συνολικού τζίρου, όταν σε όλες τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες η επιδότηση είναι από 50% έως 75%.

Τέλος, μια εμπρηστική τροπολογία που στέλνει φυλακή όσους δεν πληρώνουν το 1,40 ευρώ στις αστικές συγκοινωνίες ή όσους δεν πληρώνουν τα 2 - 2,5 ευρώ στα διόδια. Η κυβέρνηση που αφήνει ατιμώρητους αυτούς που έκλεψαν δισεκατομμύρια ευρώ, θωρακισμένους με τη συνταγματική ατιμωρησία. Η κυβέρνηση αλλά και η αξιωματική αντιπολίτευση που έχουν φτιάξει νόμους για τους μεγαλοοφειλέτες του Δημοσίου, που επιτρέπουν π.χ. στον κ. Βοσκόπουλο, να καταδικάζεται σε φυλάκιση, με αναστολή, τρία χρόνια και με 5.500 ευρώ να «καθαρίζει». Η ίδια κυβέρνηση λέει ότι θα στείλει στη φυλακή αυτούς που δεν πληρώνουν γιατί δεν έχουν! Επικίνδυνα πράγματα!

Τι συμβαίνει όμως στην Ευρώπη με τις αστικές συγκοινωνίες;

Πρώτον, οι αστικές συγκοινωνίες και οι υπεραστικές είναι επιδοτούμενες σε ποσοστό πάνω από το 50%. Δεύτερον, στις πρωτεύουσες χρησιμοποιούν τις αστικές συγκοινωνίες το 45%-50% αυτών που μετακινούνται. Στην Αττική είναι κάτω από 30% η χρήση αυτή, που σημαίνει ότι υπάρχει μεγάλο περιθώριο αύξησης των εσόδων για τις αστικές συγκοινωνίες με μια πολιτική που να πριμοδοτεί όχι την ιδιωτική αυτοκίνηση αλλά τα μαζικά μέσα μεταφοράς. Τρίτον, στις άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες υπάρχουν ισχυρά κοινωνικά τιμολόγια -που στην Ελλάδα δεν υπάρχουν- για τους άνεργους, τους χαμηλόμισθους, τους νέους, τους υπερήλικες, τους σπουδαστές. Τέταρτον, στις άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες -σε πολλές από αυτές- υπάρχουν πρόσθετοι πόροι. Στο Παρίσι το 11% των εσόδων του Οργανισμού που χρηματοδοτεί τις αστικές συγκοινωνίες προέρχεται από πρόστιμα για την παράνομη στάθμευση και ένα 35% των εσόδων προέρχεται από εργοδοτικές εισφορές, γιατί ο νόμος Λοτί, που ισχύει από το 1982, από την περίοδο Μιτεράν -και κανείς δεν έχει τολμήσει να τον ξηλώσει- υποχρεώνει όλες τις επιχειρήσεις που έχουν από εννέα εργαζόμενους και πάνω να εισφέρουν γιατί οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, για να πάνε να δουλέψουν σε αυτές τις επιχειρήσεις.

Παριστάνετε τους γαλαντόμους, ότι σβήνετε τα συσσωρευμένα χρέη. Δεν λέτε όμως ότι ο μεγαλύτερος τζαμπατζής και ο μεγαλύτερος μπαταξής είναι το κράτος έναντι των αστικών συγκοινωνιών. Ως κυβερνώντες, ασελγήσατε -και οι Πασοκτζήδες και οι Νεοδημοκράτες- χρόνια στο Σώμα των αστικών συγκοινωνιών με χρόνια κακοδιοίκησης και κακοδιαχείρισης. Τις μετατρέψατε σε κομματικά μαγαζιά. Αλλάζατε διοικήσεις με κομματικά και όχι αξιοκρατικά κριτήρια. Άλλαζε ο υπουργός; Άλλαζε και η διοίκηση. Τις γεμίσατε με ρουσφετολογικές προσλήψεις και το τραμ και το μετρό. Ένα μεγάλο μέρος από τα σκάνδαλα, τα οποία κατά καιρούς βγαίνουν στη δημοσιότητα, αφορά σε αστικές συγκοινωνίες και τις πανάκριβες προμήθειες. Σας λέει κάτι η υπόθεση ΜΑΝ και ΤΡΟΛΕΪ;

Δίπλα σ' αυτό ανεχτήκατε για χρόνια μια τεράστια τρύπα στα έσοδα με την εισιτηριοδιαφυγή με τα πλαστά εισιτήρια. Αν συγκρίνει κανείς αυτά που πουλήθηκαν με αυτά που ακυρώθηκαν στα μηχανήματα, προκύπτουν πέντε εκατομμύρια τον μήνα πλαστά εισιτήρια. Τεράστια απώλεια εσόδων! Και διαχρονικά έχουμε την κλασική διγλωσσία. «Πρόκειται για μία μεγάλη αύξηση στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας στα εισιτήρια, παρά τη δύσκολη συγκυρία και τα δυσβάσταχτα οικονομικά βάρη των πολιτών» έλεγαν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ τον Δεκέμβριο του 2008 σε ερώτησή τους, επικρίνοντας τις αυξήσεις της Νέας Δημοκρατίας. Και υπογράφουν ο κ. Σηφουνάκης, ο κ. Τσιόκας και πρώτος και καλύτερος ο υπουργός Οικονομικών κ. Παπακωνσταντίνου.

Έρχομαι στον τρόπο, που αντιμετωπίζετε τις διαμαρτυρίες των πολιτών. Σας λέει ο συμπολιτευόμενος Τύπος, ότι κάνετε λάθος με την ποινικοποίηση, διότι πολλοί δεν πληρώνουν, γιατί δεν έχουν, διότι πολλοί αρνούνται να πληρώσουν τις υπερβολικές αυξήσεις στις αστικές συγκοινωνίες ή τα πανάκριβα διόδια για δρόμους που δεν υπάρχουν, γιατί διεκδικούν μειωμένα, κοινωνικά τιμολόγια. Εσείς αντί να φέρετε τις μειώσεις των τιμολογίων, την αναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων, τα κοινωνικά τιμολόγια, φέρνετε την ποινικοποίηση. Αγνοείτε τους πάντες, εφαρμόζετε μία κακή, εναντίον του δημοσίου συμφέροντος, συμφωνία με ιδιώτες για τα διόδια, την οποία έφερε η Νέα Δημοκρατία. Την ψηφίσατε όμως μαζί, με την απαράδεκτη διαδικασία των κωδίκων, ώστε να μην μπορεί να τροποποιήσει κανείς τίποτα. Ο κ. Πάγκαλος λέει ότι είναι απαράδεκτο να πληρώνουν διόδια μέσα στην Αττική. Είναι παγκόσμια πρωτοτυπία να πληρώνει κανείς ακριβά διόδια για δρόμους καρμανιόλα.

Η πλειοψηφία των πολιτών υποστηρίζει το κίνημα «Δεν πληρώνω». Είναι ένα κίνημα πλατύ, μαζικό, αυτόνομο, ανεξάρτητο και στηρίζεται από πολίτες όλων των κομμάτων και του ΠΑΣΟΚ συμπεριλαμβανομένου. Κανένα κόμμα του 8%, του 5% δεν είναι υποκινητής να πατάει ένα κουμπί και να οργανώνει τέτοια κινήματα. Η απάντησή σας: ποινικοποίηση. Σε όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αρκούν τα διοικητικά πρόστιμα για τέτοιου είδους παραβάσεις. Αγνοείτε τη νομική έννοια της αρχής της Αναλογικότητας; Δεν γίνεται να χρησιμοποιώ ένα μπαζούκας ή ένα κανόνι για να σκοτώσω μία μύγα; Το να βάζω φυλακή κάποιον γιατί δεν πλήρωσε ένα εισιτήριο του 1.40 ευρώ ή ένα διόδιο των 2 ευρώ, είναι παράλογο.

Αυτή η πολιτική εξοργίζει τον κόσμο και θα φουντώσει αυτό το κίνημα, γιατί αυτός ο κόσμος βλέπει τους μεγαλοφειλέτες του δημοσίου να την βγάζουν καθαρή, βλέπει τους κλέφτες του δημοσίου χρήματος να είναι θωρακισμένοι και λέει: «δύο μέτρα και δύο σταθμά». Ένα μηνιάτικο τον χρόνο κοστίζει για έναν εργαζόμενο ή για έναν άνεργο που ψάχνει για δουλειά το να κινείται με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Μην προσπαθείτε να δημιουργήσετε πολιτικάντικα την αντίθεση ανάμεσα στους κατοίκους της Αττικής και στους κατοίκους της περιφέρειας. Προβλέπω ότι επειδή οι παραχωρησιούχοι ιδιώτες στις συμβάσεις για τα διόδια παραβιάζουν όρους συμβατικούς των συμβάσεων που έχουν υπογράψει, θα υπάρξει κίνημα πολιτών που θα ζητούν πίσω τα «κερατιάτικα» που πληρώνουν χρόνια τώρα στα διόδια, εγείροντας νόμιμα το δικαίωμά τους να μην πληρώνουν σε ιδιώτες οι οποίοι δεν τιμούν την υπογραφή που έχουν βάλει για τις συμβάσεις.

(απόσπασμα από την τοποθέτηση του Δ. Παπαδημούλη στην Ολομέλεια της Βουλής επί του νομοσχεδίου για την εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών στις 14-2-2011)

http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=600143