Το νέο φορονομοσχέδιο της νεοφιλελεύθερης κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ επιταχύνει με πρωτοφανή αυταρχικότητα τη διαδικασία αναδιανομής του πλούτου σε βάρος του κόσμου της εργασίας. Η διαδικασία αυτή - που ξεκίνησε με πρόσχημα και όχημα το μνημόνιο - βρίσκει τη συμπύκνωση και την κορύφωσή της στις διατάξεις του εν λόγω νομοσχεδίου, καθώς από τη μια πλευρά χαρίζει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στις πολυεθνικές και στις μεγάλες επιχειρήσεις της χώρας ενώ από την άλλη επιβάλλει ποινές φυλάκισης και ενεργοποιεί τη διαδικασία του αυτοφώρου για τους μικροοφειλέτες!
Βεβαίως, το κυβερνητικό επιχείρημα για την πρωτοφανή σκλήρυνση της φορολογικής νομοθεσίας είναι η καταπολέμηση του υπαρκτού και γιγάντιου προβλήματος της φοροδιαφυγής. Η εκτεταμένη όμως φοροδιαφυγή στην Ελλάδα – που αποτελεί δομικό στοιχείο του ελληνικού καπιταλισμού τις τελευταίες δεκαετίες και κοστίζει πολλά δισεκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο στο δημόσιο ταμείο προς χάριν της ενίσχυσης του κεφαλαίου – δεν είναι «αυτοφυής» αλλά είναι αποτέλεσμα της έλλειψης πολιτικής βούλησης των κυβερνήσεων του δικομματισμού να την αντιμετωπίσουν. Έλλειψη πολιτικής βούλησης χαρακτηρίζει και την τωρινή κυβέρνηση (βλ. περαίωση και διατήρηση ανυπαρξίας «πόθεν έσχες» για αγορά μετοχών και ομολόγων»), η οποία με το παρόν νομοσχέδιο στοχοποιεί τη «μαρίδα» και χαρίζει φόρους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στις μεγάλες επιχειρήσεις και στις πολυεθνικές εταιρείες. Και βεβαίως να τονίσουμε ότι η φοροδιαφυγή δεν είναι αποτέλεσμα της ανυπαρξίας αυστηρών νόμων στα πλαίσια του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου (αυστηρότατοι νόμοι ήδη υπάρχουν) αλλά της μη εφαρμογής τους.
Αναλυτικότερα, το απαράδεκτο φορολογικό νομοσχέδιο προβλέπει:
1) Μείωση της φορολογίας των αδιανέμητων κερδών των μεγάλων επιχειρήσεων (ΑΕ) από το 24% στο 20%. Μόνο από αυτό το μέτρο το Δημόσιο θα χάσει 300 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με τις προβλέψεις του ίδιου του προϋπολογισμού!
2) Μείωση της φορολογίας των διανεμόμενων κερδών για τις θυγατρικές των πολυεθνικών αλλά και για τις μεγάλες εγχώριες επιχειρήσεις από το 40% στο 20%. Βέβαια, το σχέδιο νόμου αναφέρει ότι θα υπάρχει φορολόγηση των μερισμάτων με 25% (πλέον του 20% των αδιανέμητων). Όμως αυτό το 25% στην πράξη δεν θα εφαρμόζεται, λόγω των απαράδεκτων συμβάσεων αποφυγής διπλής φορολογίας που έχει υπογράψει η χώρα μας.
3) Αναβολή (για μια ακόμα φορά) του φόρου υπεραξίας επί των χρηματιστηριακών συναλλαγών, ο οποίος υποτίθεται ότι θα ισχύσει από 1-1-2012. Προς το παρόν, για να διασωθούν τα προσχήματα αυξάνεται ό φόρος επί των πωλήσεων μετοχών από το 1,5 τοις χιλίοις στο 2 τοις χιλίοις.
Οι παραπάνω ρυθμίσεις αποτελούν τα σημαντικότερα «δώρα» της κυβέρνησης προς το μεγάλο κεφάλαιο.
Σε ότι αφορά τώρα στην αυταρχικοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας προβλέπονται τα εξής:
4) Το αδίκημα της φοροδιαφυγής χαρακτηρίζεται διαρκές για μέχρι 20 μήνες από την τέλεση του αδικήματος σε περίπτωση πλημμελήματος και 5 χρόνια για κακούργημα. Η ποινική δίωξη (αυτόφωρο) ασκείται αυτεπάγγελτα και η μηνυτήρια αναφορά υποβάλλεται:
α) Αμέσως μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου στις περιπτώσεις φοροδιαφυγής:
- για οφειλές ΦΠΑ και λοιπών παρακρατούμενων φόρων από 1 ευρώ και έως 75.000 ευρώ, εφόσον ο έλεγχος διενεργήθηκε με εντολή ελέγχου του υπουργού Οικονομικών. Δηλαδή ακόμα και για ένα μόνο ευρώ προβλέπεται η ενεργοποίηση της διαδικασίας του αυτοφώρου!
- Φόρου εισοδήματος άνω των 150.000 ευρώ, εφόσον ο οικονομικός εισαγγελέας παραγγείλει την άμεση άσκηση ποινικής δίωξης.
- ΦΠΑ άνω των 75.000 ευρώ.
- Πλαστών και εικονικών τιμολογίων άνω των 150.000 ευρώ.
- Μη έκδοση άνω των 10 αποδείξεων ή μιας απόδειξης που η αξία της υπερβαίνει τα 500 ευρώ.
β) Μέσα σε ένα μήνα εάν δεν υπάρξει διοικητική επίλυση της διαφοράς για φοροδιαφυγή:
- ΦΠΑ και λοιπών παρακρατούμενων φόρων μέχρι 75.000, αν ο έλεγχος δεν έχει διαταχθεί με εντολή του υπουργού Οικονομικών.
- Πλαστών και εικονικών τιμολογίων έως 150.000 ευρώ.
- Μη έκδοσης αποδείξεων που δεν υπερβαίνουν τις 10 ή μιας απόδειξης που η αξίας της δεν υπερβαίνει τα 500 ευρώ.
5. Η ποινική δίωξη (αυτόφωρο) δεν αρχίζει πριν από την τελεσίδικη κρίση του διοικητικού δικαστηρίου στην προσφυγή που ασκήθηκε σε περιπτώσεις μη υποβολής ή υποβολής ανακριβούς δήλωσης για την αποφυγή:
Φόρου εισοδήματος από 15.000 έως 150.000 ευρώ.
Φόρου εισοδήματος άνω των 150.000 ευρώ εφόσον δεν παραγγέλθηκε η άμεση άσκησης δίωξης από τον οικονομικό εισαγγελέα.
6. Το Αυτόφωρο δεν ενεργοποιείται στις περιπτώσεις μη υποβολής ή υποβολής ανακριβούς δήλωσης για την αποφυγή φόρου εισοδήματος έως 15.000 ευρώ.
7. Η δίωξη δεν θα αρχίζει για καμία από τις περιπτώσεις των αδικημάτων, αν αυτός κατά του οποίου πρόκειται να ασκηθεί η ποινική δίωξη έχει βέβαιη και εκκαθαρισμένη απαίτηση, κατά του Δημοσίου, ποσού ίσου ή μεγαλύτερου από αυτό για το οποίο διώκεται.
8. Ποινή φυλάκισης αντιμετωπίζουν όσοι χρωστούν στο Δημόσιο πάνω από 5.000 ευρώ για διάστημα μεγαλύτερο των 4 μηνών! Πρωτοφανής διάταξη που επιβάλλει ποινές φυλάκισης για ληξιπρόθεσμες οφειλές ακόμα και 5001 ευρώ! Συγκεκριμένα, όποιος δεν καταβάλλει τα βεβαιωμένα στις ΔΟΥ και τα τελωνεία, χρέη, προς το Δημόσιο τιμωρείται με ποινή φυλάκισης:
Χρόνος τέλεσης του αδικήματος είναι το χρονικό διάστημα από την παρέλευση των 4 μηνών μέχρι και τη συμπλήρωση χρόνου αντίστοιχου με το 1/3 της κατά περίπτωση προβλεπόμενης προθεσμίας παραγραφής, δηλαδή πριν τη συμπλήρωση 20 μηνών για χρέος μέχρι 150.000 ή 5 ετών για χρέος άνω των 150.000 ευρώ. Η πράξη μπορεί να κριθεί ατιμώρητη, εάν το ποσό οφειλής εξοφληθεί μέχρι την εκδίκαση.
9. Κακουργήματα φοροδιαφυγής: Ποινές κάθειρξης μέχρι και 20 χρόνια από 10 χρόνια που είναι σήμερα για τα κακουργήματα της φοροδιαφυγής, δηλαδή μη καταβολή φόρου εισοδήματος άνω των 150.000 ευρώ και μη απόδοσης ΦΠΑ και λοιπών παρακρατούμενων φόρων άνω των 75.000 ευρώ.
10. Πλημμελήματα φοροδιαφυγής. Η μετατροπή γίνεται με ελάχιστο ποσό ανά ημέρα εξαγοράς τα 20 ευρώ, αντί 3 σήμερα, και ανώτατο ποσό τα 100 ευρώ. Σε περίπτωση δεύτερης ή περαιτέρω υποτροπής, δεν μπορεί να γίνει μετατροπή ή αναστολή εκτέλεσης της ποινής!
11. Προσφυγή στη Δικαιοσύνη: Αυξάνει στο 50% από 25% η προβεβαίωση σε μη διοικητική επίλυση διαφοράς και άσκηση δικαστικής προσφυγής. Η προβεβαίωση μένει στο 25% για πρόστιμα, καθώς προβλέπεται συμβιβασμός στο 1/3. Η αύξηση της προβεβαίωσης στο 50% - σε συνδυασμό με τις πρόσφατες ρυθμίσεις για την, επί της ουσίας, απαγόρευση χορήγησης αναστολών πληρωμής από τα δικαστήρια- συνιστά κατάργηση, επί της ουσίας, του δικαιώματος του πολίτη για δικαστική προστασία. Διότι, ποιος θα μπορεί – εν μέσω μάλιστα της σαρωτικής οικονομικής κρίσης - να πληρώνει τους μισούς φόρους που του καταλογίζουν οι φορολογικές αρχές, προκειμένου να προσφύγει στα δικαστήρια; Έχουμε δηλαδή να κάνουμε με μια εκχώρηση υπερεξουσιών στους φοροελεγκτές, γεγονός που αναπόφευκτα θα οδηγήσει στην εκτίναξη της διαφθοράς.
Επιπλέον, με άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου, προβλέπεται η δυνατότητα να συμψηφίζονται οι απαιτήσεις των ιδιωτών με αυτές του Δημοσίου. Συγκεκριμένα:
12. Συμψηφίζονται οι απαιτήσεις των επιχειρήσεων ή των φυσικών προσώπων με αυτές του Δημοσίου, εφόσον αφορούν απαιτήσεις που έχουν δημιουργηθεί στον στενό δημόσιο τομέα.
Ειδικότερα, μπορούν να συμψηφιστούν απαιτήσεις που αφορούν επιστροφές ή οφειλές ΦΠΑ, Φόρο Εισοδήματος, επιδοτήσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, γεωργικές επιδοτήσεις, αμοιβές για παροχή υπηρεσιών προς το Δημόσιο, αγορές υλικών, αναλώσιμων και προμηθειών του Δημοσίου.
13. Με άλλη διάταξη προβλέπεται η πληρωμή σε δόσεις του ΦΠΑ. Συγκεκριμένα, η καταβολή πλέον μπορεί να γίνεται είτε εφάπαξ είτε τμηματικά με την καταβολή τουλάχιστον του 40% του οφειλόμενου φόρου με την υποβολή της δήλωσης, ενώ το υπόλοιπο καταβάλλεται προσαυξημένο κατά 2% σε δύο μηνιαίες δόσεις, κάθε μία από τις οποίες δεν μπορεί να είναι κάτω των 300 ευρώ.
Επίσης, παρέχεται το δικαίωμα καταβολής του ΦΠΑ σε έξι δόσεις, στις περιπτώσεις ποσών που επέρχεται διοικητική επίλυση της διαφοράς είτε αφορά προσωρινή είτε οριστική πράξη ή σε περίπτωση δικαστικού συμβιβασμού που αφορά οριστική πράξη προσδιορισμού του φόρου.
14. Δημοσιοποιούνται μέσω του Διαδικτύου τα ονόματα των φορολογούμενων που έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές άνω των 150.000 ευρώ και δεν τις έχουν πληρώσει επί ένα χρόνο.
15. Σε ότι αφορά τα διαβόητα ληξιπρόθεσμα των 32 δις προβλέπεται ότι: διαχωρίζονται σε εισπράξιμα και ανεπίδεκτα είσπραξης. Ανεπίδεκτες θα θεωρούνται οι οφειλές για τις οποίες έχει εξαντληθεί κάθε είδους ενέργεια εντοπισμού των πηγών αποπληρωμής και αναγκαστικής είσπραξης (με ποιο φορολογικό μηχανισμό όμως θα γίνει αυτό; Με αυτόν που διέλυσε (και) η παρούσα κυβέρνηση;).
Συστήνεται Ειδική Επιτροπή με τη συμμετοχή και ενός μέλους από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, που θα κρίνει τα ανεπίδεκτα είσπραξης, τα οποία δεν διαγράφονται, αλλά παραμένουν εσαεί, για το ενδεχόμενο να υπάρξει δυνατότητα αποπληρωμής τους στο μέλλον λόγω ύπαρξης νέων περιουσιακών στοιχείων.
Τα ανεπίδεκτα καταχωρίζονται σε ειδικά βιβλία, εφόσον προηγηθεί πρόταση που έχει αναρτηθεί στο Διαδίκτυο για 30 ημέρες και περάσουν από την Ειδική Επιτροπή για αξιολόγηση. Αν σε διάστημα 20 ετών διαπιστωθεί η ύπαρξη περιουσιακού στοιχείου καταχωρίζονται ως εισπράξιμα. Στη διάρκεια των 20 ετών δεν χορηγείται φορολογική ενημερότητα στον οφειλέτη και σε συνυπόχρεα πρόσωπα για οποιαδήποτε αιτία, δεσμεύονται οι τραπεζικοί λογαριασμοί και δεν χορηγούνται πιστοποιητικά για μεταβίβαση ή απόκτηση περιουσιακών στοιχείων.
16.Εισάγεται ο θεσμός του οικονομικού εισαγγελέα, ο οποίος θα συνεπικουρείται από τουλάχιστον τρεις αντεισαγγελείς. Το έργο τους θα εποπτεύει και συντονίζει ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου. Ο νέος θεσμός, υποτίθεται ότι θα εξυπηρετεί, μεταξύ άλλων, και το συντονισμό περισσότερων από 2.000 ανακριτικών υπαλλήλων. Η έδρα του οικονομικού εισαγγελέα θα είναι στο ΣΔΟΕ.
17. Δημιουργούνται υπάλληλοι δύο ταχυτήτων στο Υπουργείο Οικονομικών. Συγκεκριμένα, δημιουργούνται θέσεις ελεγκτών βεβαίωσης και αναγκαστικής είσπραξης εσόδων, που καλύπτονται από υπαλλήλους του υπουργείου Οικονομικών και οι οποίοι θα λαμβάνουν ένα επιπλέον «ειδικό επίδομα επίτευξης στόχων». Δηλαδή συνδέονται οι αποδοχές των υπαλλήλων με την «παραγωγικότητά» τους, γεγονός που ανοίγει την πόρτα για την επέκταση της σύνδεσης μισθού και «παραγωγικότητας» σε όλο το Δημόσιο! Απαράδεκτη διάταξη.
18. Δημιουργείται αυτοτελής Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων για την αντιμετώπιση της διαφθοράς των υπαλλήλων και την ποινική και πειθαρχική τους δίωξη. Η ΥΕΥ θα ελέγχει τα «πόθεν έσχες» των υπαλλήλων. Επικοινωνιακά παιχνίδια!
19. Θεσμοθετείται πλέον η μερική χορήγηση του φορολογικού ελέγχου σε ιδιώτες ελεγκτές και ελεγκτικά γραφεία, καθώς το πιστοποιητικό που εκδίδουν με τυχόν φορολογικές παραβάσεις θα αποτελεί «αναπόσπαστο τμήμα των εκθέσεων ελέγχου». Προβλέπεται ακόμα και δίωξή τους για κάθε παράλειψη υποχρεώσεων.
20. Προβλέπεται η δέσμευση του 50% καταθέσεων για μη απόδοση ΦΠΑ και λοιπών φόρων άνω των 150.000 ευρώ.
21. Καθίσταται υποχρεωτική η κατάθεση σε Δικηγορικό Σύλλογο στοιχείων έγγραφης συμφωνίας περί αμοιβής για παροχή δικηγορικών υπηρεσιών (ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, ΑΦΜ κάθε εντολέα, είδος υπηρεσίας, συμφωνηθείσα αμοιβή). Στις συμβατικές αμοιβές υπολογίζεται προκαταβλητέος φόρος 15% και εισπράττεται από το Δικηγορικό Σύλλογο.
22. Απαλλάσσεται από φόρο ακίνητης περιουσίας η Αμερικανική Γεωργική Σχολή. Απαράδεκτη διάταξη, που χαρίζει φόρους σʼ ένα νομικό πρόσωπο, το οποίο λειτουργεί (και) με όρους κερδοσκοπικούς.
23. Θεσπίζεται ειδικό σώμα φορολογικών Διαιτητών. Τη δουλειά δηλαδή που έκαναν μέχρι τώρα οι υπάλληλοι των φορολογικών υπηρεσιών θα την εκτελεί τώρα ένα «ειδικό σώμα». Επικοινωνιακά παιχνίδια άνευ περιεχομένου.
24. Ακόμα, με το άρθρο 42 του νομοσχεδίου προβλέπεται η ίδρυση Ανώνυμης Εταιρείας υπό την επωνυμία «Ελληνικό Α.Ε», η οποία θα έχει στόχο τη διοίκηση, διαχείριση και εκμετάλλευση του ακινήτου, των κτηρίων και εγκαταστάσεων του πρώην Αεροδρομίου, δηλαδή την προώθηση του ξεπουλήματος του χώρου και των ακινήτων που βρίσκονται στις εκτάσεις του πρώην αεροδρομίου του ελληνικού σε ιδιωτικά συμφέροντα, κι όπως διαφαίνεται από τις κινήσεις του κ. Παμπούκη τις τελευταίες μέρες, την "προίκα" αναμένεται να καρπωθούν τα επιχειρηματικά κεφάλαια του Κατάρ.
25. Σύμφωνα με το άρθρο 45 παρ.12 του νέου φορολογικού νομοσχεδίου το Ελληνικό Δημόσιο μπορεί να εξοφλεί παντός είδους υποχρεώσεις, σε εθνικό ή αλλοδαπό νόμισμα, προς όλους τους φορείς του δημοσίου ή ιδιωτικού τομέα, με τη σύμφωνη γνώμη τους, με έκδοση κρατικών χρεογράφων εντόκων γραμματίων ή ομολόγων ή άλλων τίτλων δανεισμού, στο πλαίσιο του εκάστοτε εκτελούμενου κρατικού Προϋπολογισμού! Αυτό αποτελεί ουσιαστικά ομολογία χρεοκοπίας της χώρας, καθώς το Δημόσιο θα «δύναται» να πληρώνει με χαρτιά, ουσιαστικά άνευ αξίας, τους ιδιώτες προμηθευτές του ή ακόμα και δημόσιους φορείς στους οποίους οφείλει χρηματικά ποσά!
Ολοκληρώνοντας την παρουσίαση των βασικών διατάξεων του φορονομοσχεδίου να τονίσουμε ότι είναι το δέκατο νομοσχέδιο με φορολογικές διατάξεις, που φέρνει στη Βουλή η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ τους τελευταίους 14 μήνες! Αποτελεί κυβερνητική ομολογία της χρεοκοπίας της χώρας και της παταγώδους αποτυχίας της εφαρμοζόμενης οικονομικής πολιτικής.
Απέναντι σε αυτή την ακραία νεοφιλελεύθερη φορολογική πολιτική της κυβέρνησης, η οποία «επιδοτεί» τις πολυεθνικές και τις μεγάλες επιχειρήσεις, οφείλουμε να προτάξουμε τη ανάγκη της ριζικής αναμόρφωσης του φορολογικού συστήματος, ώστε από μοχλός «φτωχοποίησης» του ελληνικού λαού να μετατραπεί σε εργαλείο αναδιανομής του πλούτου υπέρ των πολλών. Οφείλουμε να προτάξουμε την αντίσταση και την ανυπακοή μέχρι την προοδευτική ανατροπή!
*Ο Γιώργος Κουτσούκος είναι οικονομολόγος και μέλος του τμήματος οικονομικής πολιτικής του ΣΥΝ