Χρονίζοντα προβλήματα του κλάδου αλλά και η αντίθεση των μικρών και μεσαίων εργοληπτικών εταιριών/επιχειρήσεων στο ν/σ του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Τροποποίηση των διατάξεων του Κώδικα Δημοσίων Έργων (ν. 3669/2008) και άλλες διατάξεις», απασχόλησαν τη συνάντηση του προέδρου κ. Β. Μητσόπουλου και μελών του Δ.Σ. του Συνδέσμου Εργοληπτών Δημοσίων Έργων ν. Λάρισας με τη βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ηρώ Διώτη, με αφορμή την προ ημερών ολοκλήρωση της διαβούλευσης του νομοσχεδίου.
Κοινός τόπος αποτέλεσε η ανάγκη αλλαγής του θεσμικού πλαισίου (κατάργηση των Συμπράξεων Δημοσίου-Ιδιωτικού Τομέα, των απευθείας αναθέσεων και των «ειδικών έργων», των πρόσθετων εγγυήσεων), καθώς και η αποπληρωμή των μεγάλων χρεών του ελληνικού δημοσίου προς τους μικρούς και μεσαίους εργολήπτες –που για το ν. Λάρισας και μόνο αγγίζουν τα 60 εκατ. ευρώ, ενώ πανελλαδικά ανέρχονται περίπου στα 2 δισ. ευρώ-.
Όπως επεσήμαναν αμφότερες οι πλευρές, το θεσμικό πλαίσιο στα δημόσια έργα «πάσχει» εδώ και χρόνια, όμως οι αλλαγές που προτείνει η κυβέρνηση είναι σε μία κατεύθυνση που ευνοεί τις μεγάλες εταιρίες εργολάβων και ισοπεδώνει τις μικρές επιχειρήσεις της ελληνικής περιφέρειας. Επίσης, οι εργολήπτες ζήτησαν την ενίσχυση με οικονομικούς πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, του ΕΣΠΑ και των περιφερειακών προγραμμάτων.
«Το ζητούμενο στην υλοποίηση των δημοσίων έργων ήταν ανέκαθεν η διαφάνεια και η διαφάνεια δεν μπορεί να υπάρξει ούτε με τους τρόπους δημοπράτησης που προτείνει η κυβέρνηση και σαφώς ούτε με τη συνέχιση των απευθείας αναθέσεων» σημείωσε μεταξύ άλλων η βουλευτής.
«Σε αυτό πρέπει να προστεθεί ότι τα μη ανταποδοτικά έργα κοινωνικής υποδομής που υλοποιούνται με την μορφή των ΣΔΙΤ είναι κατά 1,5 φορά ακριβότερα από ότι αν υλοποιούνταν ως δημόσια έργα με δανεισμό του δημοσίου. Το φιάσκο των ΣΔΙΤ σε Αγγλία και Πορτογαλία είναι γνωστό, όμως το Υπουργείο ΥΠΟΜΕΔΙ προτίμησε να κωφεύσει. Όλα στο νέο ν/σ δείχνουν ότι στόχος του Υπουργείου και της κυβέρνησης είναι η σταδιακή εξόντωση των μικρών εργοληπτών δημοσίων έργων και η παράδοση της κατασκευής όλων των υποδομών της χώρας στους γνωστούς, λίγους μεγαλοεργολάβους. Ο ΣΥΡΙΖΑ είχε εξαρχής ταχθεί εναντίον των ΣΔΙΤ και των απευθείας αναθέσεων, και υπέρ ενός δημοκρατικά σχεδιασμένου Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Οπότε το νέο ν/σ που κινείται σε εκ διαμέτρου αντίθετη λογική, δεν μπορεί παρά να μας βρει αντίθετους».
To Γραφείο Τύπου