«Καταπέλτης» για τα άτομα με αναπηρία ήταν η παρ. 2 του άρθρου 11 του Ν.3891/2010 (188Αʼ/4-11-2010), καθώς προβλέπει την κατάργηση από 31.12.2010 κάθε είδους τιμολογιακών υποχρεώσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μεταξύ αυτών και οι εκπτώσεις στα κόμιστρα και για τα ΑμεΑ.
Ταυτόχρονα, τα ΑμεΑ αντιμετωπίζουν και ένα ακόμη πρόβλημα μετακίνησης, καθώς τα συναρμόδια Υπουργεία δεν είχαν προχωρήσει στην υπογραφή της απαιτούμενης Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τη χορήγηση δελτίου μετακίνησης ΑμεΑ για το έτος 2011. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι δικαιούχοι τους να μην μπορούν να επωφεληθούν των εκπτώσεων που τους παρείχε ο νόμος για δωρεάν μετακίνηση με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της περιοχής διαμονής τους, αλλά και μειωμένο εισιτήριο κατά 50% σε όλες τις διαδρομές εσωτερικού των υπεραστικών λεωφορείων των ΚΤΕΛ.
Λόγω της μη υπογραφής της νέας ΚΥΑ για το έτος 2011 και παρά την παρ. 1 του άρθρου 2 της Π3α/Φ11/Γ.Π.44430/15-04-2010 (ΦΕΚ 560/10 τ.Β΄) ΚΥΑ, στην οποία σαφώς ορίζεται ότι «το Δελτίο Μετακίνησης ισχύει για το χρονικό διάστημα που αναγράφεται κατά την έκδοσή του, δηλ. για το έτος 2010 και για όσο διάστημα από το επόμενο έτος (2011) απαιτείται για να εκδοθεί ή νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση για τη χορήγησή του», οι Πανελλαδικές Ομοσπονδίες Αστικών και Υπεραστικών Συγκοινωνιών κάλεσαν τα μέλη τους να μην δέχονται την δωρεάν ή μειωμένου κόστους μετακίνηση των ΑμεΑ, εξαιρουμένων των επιβατών με απώλεια όρασης. Σε αυτή την απόφαση οδηγήθηκαν λόγω της μη καταβολής του κονδυλίου για τη Βʼ δόση των δελτίων μετακίνησης από το Υπουργείο Υγείας.
Το Υπ.ΥΚΑ με ενημερωτικά του έγγραφα προς τις Περιφέρειες επανέλαβε την παράταση ισχύος των παλαιών δελτίων μετακίνησης, όμως φαίνεται ότι οι κατά τόπους διοικήσεις των αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ είναι αποφασισμένες να συνεχίσουν το «εμπάργκο» στις φθηνότερες μετακινήσεις των ΑμεΑ, έως ότου το Υπουργείο εξοφλήσει τη βʼ δόση των οφειλών του.
Ταυτόχρονα, στο θέμα της έκπτωσης στα δρομολόγια με τρένο, η οργή κι ο εμπαιγμός είναι διπλά: Αφενός ο Υφυπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ στην Β-2624/18-01-2011 απάντησή του, στο πλαίσιο κοινοβουλευτικού ελέγχου ισχυρίζεται ότι «με τον ισχύοντα Τιμολογιακό Κανονισμό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στα ΑμεΑ χορηγείται έκπτωση 50% […] με την επίδειξη των ειδικών δελτίων», ενώ ήταν γνωστή η Π3α/Φ.11/ Γ.Π. οικ. (8/9/2010) διευκρινιστική εγκύκλιος του ΥπΥΚΑ, όπου επισημαίνεται σαφώς ότι λόγω της μη επίτευξης σχετικής συμφωνίας με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δεν ισχύει η έκπτωση 50% για τους κατόχους δελτίων μετακίνησης ΑμεΑ έτους 2010. Αφετέρου, εάν σύντομα δεν επιτευχθεί μέσω νομοθετικής παρέμβασης η τροποποίηση ή συμπλήρωση του άρθρου 11 του Ν. 3891/2010, ώστε να δίδεται δικαίωμα έκπτωσης στα άτομα με αναπηρία, αυτά καθώς και οι οικογένειές τους θα αντιμετωπίσουν έναν ακόμη οικονομικής φύσεως φραγμό στην πρόσβασή τους στις συγκοινωνίες.
Επειδή από τα παραπάνω προκύπτει ότι, σε κάθε περίπτωση, ο μόνος ζημιωμένος από την κατάσταση είναι τα άτομα με αναπηρία και οι οικογένειές τους, που καλούνται να επωμιστούν επιπλέον οικονομικά βάρη για τη μετακίνησή τους.
Επειδή τα συναρμόδια Υπουργεία Μεταφορών και Υγείας με τη στάση τους δείχνουν να παραπλανούν συνειδητά τα άτομα με αναπηρία, με τις αντιφατικές τους απαντήσεις, εγκυκλίους κι ανακοινώσεις, εκτός κι αν πράγματι το ένα Υπουργείο δεν γνωρίζει τι πράττει το άλλο, φαινόμενο που θα πρέπει να προβληματίσει αμφότερους τους πολιτικούς τους προϊσταμένους κκ. Υπουργούς.
Επειδή, τέλος, το δικαίωμα πρόσβασης των ΑμεΑ στη μετακίνηση πραγματώνεται, μεταξύ άλλων, με τη δωρεάν μεταφορά με όλα τα ΜΜΜ, ή τουλάχιστον με την εφαρμογή πολιτικών και μέτρων παροχής εκπτώσεων,
ερωτώνται οι κκ. Υπουργοί:
1. Για ποιο λόγο έχει καθυστερήσει η καταβολή της βʼ δόσης των δελτίων μετακίνησης στις Ομοσπονδίες Συγκοινωνιών; Με ποιο ακριβές χρονοδιάγραμμα θα την καταβάλλει, ώστε να ισχύσει στην πράξη η έκπτωση που δικαιούνται τα ΑμεΑ στη μετακίνησή τους με αστικά και υπεραστικά ΚΤΕΛ;
2. Πότε προτίθενται οι συναρμόδιοι κκ. Υπουργοί να υπογράψουν την νέα ΚΥΑ για τη χορήγηση δελτίου μετακίνησης ΑμεΑ για το έτος 2011;
3. Ποιοι λόγοι οδήγησαν στη μη επίτευξη συμφωνίας με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με αποτέλεσμα να μην ισχύσει, αν και προβλεπόταν στην προηγούμενη ΚΥΑ, το μειωμένο εισιτήριο κατά 50% για τα ΑμεΑ;
4. Θα προβούν σε νομοθετική παρέμβαση, ώστε να τροποποιήσουν ή να συμπληρώσουν το άρθρο 11 του Ν. 3891/2010, προκειμένου να δίδεται δικαίωμα έκπτωσης στα άτομα με αναπηρία στις διαδρομές του ΟΣΕ στο εσωτερικό, όπως προβλεπόταν αλλά δεν ίσχυσε;
Η ερωτώσα βουλευτής
Ηρώ Διώτη