Τα ξημερώματα της Τρίτης, 22 Φεβρουαρίου 2011, εκατό μετανάστες χωρίς χαρτιά και τρεις διακινητές που επέβαιναν σε ιστιοφόρο σκάφος δυτικά της Λευκάδας περισυνελέγησαν από σκάφη του λιμενικού σώματος και αλιευτικά στα παράλια του νησιού, όταν το σκάφος στο οποίο επέβαιναν ημιβυθίστηκε λόγω κακοκαιρίας. Πρόκειται για μετανάστες και πρόσφυγες από το Μπαγκλαντές, το Πακιστάν, το Ιράν, τη Σρί Λάνκα και το Αφγανιστάν εκ των οποίων 11 γυναίκες και 39 παιδιά που προσπάθησαν να απεγκλωβιστούν από την Ελλάδα και να αναζητήσουν μια καλύτερη τύχη στην Ιταλία, καταβάλλοντας αδρό τίμημα στους 3 «διακινητές». Μετά τη διάσωση, ένας ακόμα άνθρωπος αγνοείται στα νερά του Ιονίου.
Μετά τη διάσωση, στις 25 Φεβρουαρίου, οι μετανάστες μεταφέρθηκαν στην Αθήνα με ΚΤΕΛ του Δήμου Λευκάδας, ενώ 14 ασυνόδευτα ανήλικα παιδιά μεταφέρθηκαν στο κέντρο υποδοχής ανηλίκων στην Κόνιτσα.
Από τη Λευκάδα, σύμφωνα με τις αρμόδιες Αρχές ξεκίνησε και το ιστιοπλοϊκό, που στις 15 Ιανουαρίου ανατράπηκε 30 ναυτικά μίλα ανοικτά της Κέρκυρας, με συνέπεια να αγνοούνται έως σήμερα 30 άτομα. Σύμφωνα με τις αρχές, στη Λευκάδα δραστηριοποιείται επαγγελματικά και ο διακινητής, που συνελήφθη στις 10 Ιανουαρίου στο αεροδρόμιο των Ιωαννίνων με την κατηγορία ότι συμμετείχε στην απόπειρα μεταφοράς στην Ιταλία με αεροταξί πέντε Αφγανών μεταναστών.
Τα τελευταία συμβάντα σκιαγραφούν τα αποτελέσματα της κυβερνητικής και ευρωπαϊκής πολιτικής και αναδεικνύουν την τεράστια ευθύνη της ελληνικής κυβέρνησης που εξακολουθεί να μένει απλός θεατής του δράματος προσφύγων και μεταναστών οι οποίοι ψάχνουν τον «παράδεισο στη Δύση» και παραμένουν εγκλωβισμένοι στην Ελλάδα. Η μακροχρόνια αναμονή των μεταναστών προκειμένου να νομιμοποιηθούν, η ύπαρξη τεράστιων γραφειοκρατικών δυσκολιών και η απουσία ουσιαστικής διαδικασίας εξέτασης των αιτήσεων πολιτικού ασύλου κατʼ ουσίαν ευνοεί τα φαινόμενα παραοικονομίας και εκμετάλλευσης από τα κυκλώματα που τους λυμαίνονται.
Η Ελλάδα είναι η χώρα με το μικρότερο ποσοστό ικανοποίησης αιτήσεων χορήγησης πολιτικού ασύλου στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το ποσοστό χορήγησης από το 11,25% σε ό,τι αφορά το πολιτικό άσυλο και από το 20,1% σε ό,τι αφορά το ανθρωπιστικό άσυλο το 2000, έχει συρρικνωθεί σε λιγότερο από 1% το 2009, ενώ τα εκκρεμή αιτήματα πλησιάζουν σήμερα στις 50.000. Για το 2010 έγιναν δεκτές μόνο 26 αιτήσεις σε σύνολο 10.273.
Οι Επιτροπές Ασύλου επαναλειτούργησαν μόλις το Φεβρουάριο του 2011 με βάση το «αστυνομοκρατούμενο» σύστημα χορήγησης πολιτικού ασύλου του Μεταβατικού Π.Δ 114/2010, ενώ ο προσφάτως ψηφισθείς νόμος Παπουτσή (3907/2011) για νέο καθεστώς ασύλου και εναρμόνισης της Ελλάδας με τις ευρωπαϊκές διαδικασίες επαναπροώθησης δεν αναμένεται να εφαρμοστεί πριν τις αρχές του 2012. Δυστυχώς και στο νέο νόμο προφανής στόχος παραμένει ο αποτελεσματικότερος έλεγχος (φακέλωμα) των μεταναστευτικών ροών, χωρίς εγγυήσεις για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Υποκριτική και υστερόβουλη είναι και η πολιτική σε επίπεδο Ε.Ε., που συνεχίζει να αντιμετωπίζει τους πρόσφυγες του ιμπεριαλισμού ως απειλή. Η συνθήκη Δουβλίνο ΙΙ μεταθέτει με καταστατικό τρόπο στην Ελλάδα τον συντριπτικό όγκο της διαχείρισης του προβλήματος των μεταναστευτικών ροών προς την Ευρώπη. Η ευρωκατασταλτική δυνάμη της Frontex φροντίζει να εντοπίζει και να καταγράφει όσους εισέρχονται παράνομα στην ελληνική επικράτεια κυρίως από τον Έβρο και τα νησιά του Αιγαίου, ως εχέγγυο για την επαναπροώθησή τους στην Ελλάδα σε περίπτωση που εντοπιστούν σε άλλη χώρα της Ε.Ε..
Το 2009 η Ελλάδα υποδέχθηκε το 75% της μη νόμιμης μετανάστευσης που εκδηλώθηκε σε όλο το εύρος των εξωτερικών συνόρων της Ευρω¬παϊκής Ένωσης, ενώ για το 2010 το ποσοστό αυ¬τό αναμένεται να κυμανθεί ή και να ξεπεράσει το 80%. Το φαινόμενο πρόκειται να ενταθεί, καθώς οι μεταναστευτικές ροές τόσο από την υποσαχάρια Αφρική όσο και από τον αραβικό κόσμο το επόμενο διάστημα είναι βέβαιο ότι θα αυξηθούν.
Την ίδια στιγμή, λόγω της κακής λειτουργίας του συστήματος αιτήσεων και παροχής ασύλου στην Ελλάδα, οι χώρες: Γερμανία, Γαλλία, Βρετανία , Σουηδία, Νορβηγία και Ισλανδία έχουν αναστείλει την εφαρμογή του Κανονισμού Δουβλίνο-ΙΙ, όσον αφορά επαναπροωθήση αιτούντων άσυλο στην Ελλάδα μετά και την καταδίκη του Βελγίου και της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων με αφορμή προσφυγή αιτούντος άσυλο, ο οποίος επαναπροωθήθηκε από το Βέλγιο στην Ελλάδα με βάση την συμφωνία αυτή.
Επειδή η συνθήκη Δουβλίνο ΙΙ παγιδεύει στην Ελλάδα χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες που επιθυμούν να κατευθυνθούν σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα,
Επειδή η μακροχρόνια αναμονή ακόμα και εκείνων των μεταναστών που έχουν προβεί σε όλες τις προβλεπόμενες από το νόμο διαδικασίες στην ουσία ευνοεί την παραοικονομία και τα διάφορα είδους κυκλώματα που τους εκμεταλλεύονται,
Επειδή, οι πολιτικές των συρματοπλεγμάτων και των μαζικών απελάσεων ενώ δεν σταματούν την παράνομη μετανάστευση αυξάνουν το κόστος της μεταφοράς από τους διακινητές, αλλά και τους θανάτους ανάμεσα σε αυτούς που προσπαθούν να διασχίσουν τα σύνορα, όπως έχει αποδειχτεί και από τη διεθνή εμπειρία (ΗΠΑ, Ισπανία, Ισραήλ)
Επειδή, η μακρόχρονη απουσία ουσιαστικής διαδικασίας εξέτασης των αιτήσεων πολιτικού ασύλου αποτελεί κατάφωρη παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του διεθνούς προσφυγικού δικαίου.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1.Αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης να πιέσει για ριζική αλλαγή της συνθήκης Δουβλίνου ΙΙ και τι πρωτοβουλίες προτίθεται να λάβει προς αυτήν την κατεύθυνση ;
2. Με ποιο χρονοδιάγραμμα προβλέπεται να ολοκληρωθεί η εξέταση των αιτημάτων παροχής πολιτικού ασύλου που εκκρεμούν σήμερα σε Α΄και Β΄ βαθμό και ποια μέτρα έχει λάβει η κυβέρνηση ώστε η εξέτασή των αιτήσεων να είναι ουσιαστική και όχι τυπική ;
3.Πότε θα λειτουργήσουν οι νέες υπηρεσίες ασύλου και με ποια νομική βάση κρατούνται οι μετανάστες στα κέντρα υποδοχής, έως ότου εξεταστούν οι αιτήσεις τους;
4. Σε ποιες δράσεις θα διοχετευτεί το ποσό των 300.000.000 ευρώ που θα λάβει η Ελλάδα για το χρονικό διάστημα 2007 – 2013 σύμφωνα με σχετική απόφαση της αρμόδιας ευρωπαϊκής επιτροπής στο πλαίσιο του προγράμματος για «την αλληλεγγύη και τον έλεγχο των μεταναστευτικών ροών»;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Βασίλης Μουλόπουλος
Επικρατείας
Θοδωρής Δρίτσας
Α' Πειραιά και Νησιών