Skip to main content.
01/04/2011

Ο προϋπολογισμός της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας. Η αποδόμηση της διοικητικής μεταρρύθμισης - του Νίκου Στουπή *

Συζητάμε έναν προϋπολογισμό, χωρίς  να έχει προηγηθεί, παρά την περί αντιθέτου δέσμευση του κ. Περιφερειάρχη στο προηγούμενο Περιφερειακό Συμβούλιο, η απογραφή σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα. Συζητάμε ένα προϋπολογισμό, χωρίς να έχουμε διαβουλευθεί με ορίζοντα 10ετίας, 5ετίας, 3ετίας, πάνω στο όραμα και μοντέλο της Περιφερειακής Πολιτικής και της Ανάπτυξης, για τα οποία συγκροτήθηκε ο θεσμός της αιρετής αυτοδιοίκησης

Συζητάμε τον προϋπολογισμό χωρίς να αποτυπώσουμε τις επείγουσες και επίκαιρες χωρικές και κοινωνικές ανάγκες των κατοίκων της Περιφέρειας, χωρίς να συζητήσουμε τις προτεραιότητες που σχετίζονται με το πρόγραμμα Δημοσίων επενδύσεων και το Τεχνικό πρόγραμμα...

Συζητάμε έναν προϋπολογισμό, όπως παραδέχθηκε και ο Περιφερειάρχης, χωρίς την παρουσία των διευθυντών των οικονομικών υπηρεσιών από κάθε Νομαρχιακή ενότητα, μη μπορώντας να λάβουμε αναλυτικές εξηγήσεις επί μέρους στοιχείων του.

Η εισηγητική έκθεση δείχνει ένα τελείως λιτό, τυπικό και ουδέτερο συνοδευτικό κείμενο ενός αντίστοιχου πολυσέλιδου με εκατοντάδες κωδικούς.

Είναι ένας προϋπολογισμός, όπως παρουσιάστηκε από την εισήγηση «μεταβατικός–προσωρινός» εν όψει των νέων αντικειμένων που θα περιέλθουν στις αρμοδιότητες μας από 1/7/2011.

Ο προϋπολογισμός έρχεται προς συζήτηση εκβιαστικά, γιατί σε ελάχιστες μέρες λήγει η ισχύς των δωδεκατημορίων που έχει αποφασίσει το Υπουργείο Εσωτερικών και από ότι φαίνεται το ίδιο δεν θέλει να συνεχίσει να λαμβάνει το πολιτικό βάρος  συνέχισης μιας τέτοιας διαδικασίας 

Έχουμε να κάνουμε με έναν καθοδηγούμενο από το Υπουργείο προϋπολογισμό που ζητά την θεσμική μας νομιμοποίηση.

Ο προϋπολογισμός είναι το Μνημόνιο των οριζόντιων δημοσιονομικών μηδενισμών  χωρίς την παραμικρή κοινωνική ευαισθησία, αφού όπως γράφεται και στην εισηγητική έκθεση είναι «δεσμευτικό με βάση εγκύκλιο ΥΕΑΗΔ να μην ξεπερνά τις περυσινές πιστώσεις.

Εξηγούμαι για να μην παρεξηγούμαι : 

Ο προϋπολογισμός δεν στηρίζεται σε βασικές αρχές–δείκτες που οφείλουν να διέπουν ένα προϋπολογισμό, π.χ. για την κάλυψη υπαρκτών κοινωνικών αναγκών, την πληθυσμιακή ωφελιμότητα και της ισοτιμία περιοχών, ομάδων, ατόμων...

Είναι ασπόνδυλος και χωρίς ομοιογένεια : Προάγει ανισορροπίες ανάμεσα σε Περιφερειακές Ενότητες (αν δεν υποκρύπτει άλλου τύπου συμβιβασμούς κάτω από το τραπέζι ανάμεσα στα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής) αφού χαρακτηρίζεται σημαντικά από  ανομοιογένεια και ανομοιομορφία ανάμεσα σε κωδικούς – ενότητες δαπανών – Νομαρχιακές Ενότητες.

Είναι παραπλανητικός : Γιατί δεν συγκρίνει τι δαπάνες απωλέσθηκαν, τι εισροές ήρθαν επί πλέον  σε σχέση με τις αρμοδιότητες που πήγαν στους Δήμους από την Περιφέρεια ή ήρθαν σε μας από την Κεντρική Διοίκηση.

Είναι ανεπαρκής όσον αφορά εισροές από Κεντρικούς Πόρους, με μηδενικές Δημόσιες Επενδύσεις, και παρόλη την «κακομοιριά του»,  ισοσκελίζεται μόνο και μόνο λόγω των «προικιών» 26.000.000? που φέρνουν οι συνενούμενες Νομαρχίες

Είναι αφερέγγυος στα όρια της νομιμότητας αφού δεν είναι ενοποιημένος αλλά πραγματοποιείται ανά Περιφερειακή Ενότητα, και δεν προβλέπει ξεχωριστές δαπάνες για την Κεντρική Διοίκηση, αλλά τις διαχέει αδιαφανώς στις Ενότητες

Όπως καταμαρτυρά η ανάλυση των πινάκων είναι κατά 10% μειωμένος από τον διαμορφωμένο του 2010. Οι φτωχοί συγγενείς του είναι οι Διευθύνσεις που σχετίζονται με την Κοινωνική διάσταση της Περιφερειακής Πολιτικής. Συνολικά διαχειρίζονται το 4,8% του προϋπολογισμού : Υγεία/Πρόνοια 1,85% - Αγροτική Οικονομία και Κτηνιατρική 1,64%, Περιβάλλον 0,42%, Ανάπτυξη 0,31%, Μεταφορές  0,6%.

Οι μεγάλοι «χαμένοι» από πέρσι είναι οι τομείς :

•    Δ/νση Υγείας –Πρόνοιας (κοινωνική πολιτική)  μείον 36% από 2009  και μείον 40% από 2010

•    Δ/νση Οικονομικού Διοικητικού (προσωπικό) μείον 20% από 2009  και μείον 27% από 2010

•    Δ/νση Αγροτικής Οικονομίας-Κτην (ανάπτυξη)   μείον 12% από 2009  και μείον 39% από 2010

Εμφανίζεται μεγάλη απόκλιση από τους Μέσους Ορους των  διάφορων τομέων πολιτικής με βάσει τις Διευθύνσεις  στην Περιφέρεια  σε σύγκριση με τους αντίστοιχους ανά περιφερειακή ενότητα.

Με βάσει τα πάρα πάνω, αλλά και τις δημόσιες παραδοχές και ομολογίες του Περιφερειάρχη και του επικεφαλής της Οικονομικής Επιτροπής αρμόδιου Αντιπεριφερειάρχη για την πραγματική φύση ενός κατ΄ ευφημισμό προϋπολογισμού, γίνεται καθαρό πως έχουμε να κάνουμε με έναν προϋπολογισμό μακριά από τις πραγματικές και αυξημένες ανάγκες της Περιφέρειας και των Πολιτών της:

•    Αντικαλλικρατικό και αντιαυτοδιοικητικό

•    Αντιαναπτυξιακό

•    Βαθειά ταξικό

•    Εικονικό

•    Ημιτελή και θνησιγενή εν τη γενέσει του

Σε ένα προϋπολογισμό που και οι εισηγητές τον παρουσίασαν ως μονόδρομο, «υποχρεωτικό», «εκτάκτου ανάγκης», «μεταβατικό» το Περιφερειακό Συμβούλιο οφείλει ΝΑ ΑΝΤΙΤΑΧΘΕΙ. Να μην δε-χθεί να γίνει «κολυμπήθρα του Σιλωάμ» της κυβερνητικής Πολιτικής και των γενικότερων επιλογών της .

Το Υπουργείο Εσωτερικών ας πάρει την πολιτική ευθύνη να συνεχίσουμε να λειτουργούμε με τα αδιέξοδα «δωδεκατημόρια», αλλά πάει πολύ να μας ζητά να τα «βαφτίσουμε»  προϋπολογισμό.

Σήμερα ζούμε τα αδιέξοδα της Κυβερνητικής πολιτικής : Παντελής έλλειψη πόρων της αυτοδιοίκησης για να καλύψει τις ανάγκες λειτουργίας της και να υλοποιήσει  την αποστολή που υποτίθεται έχει αναλάβει. Μας δικαιώνει όλους όσους από την αρχή λέγαμε πως η Κυβέρνηση δεν προωθεί την τοπική Δημοκρατία, την Αυτοδιοίκηση,  την Αποκέντρωση, αλλά απλά υπηρετεί για λόγους Δημοσιονομικής πειθαρχίας το Μνημόνιο.

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έχει τεράστιες ευθύνες διότι καταστρέφει την έννοια της διοικητικής μεταρρύθμισης. Γιατί :

•    Δεν κοστολόγησε τις δικές της προβλέψεις στον Καλλικράτη, τις αρμοδιότητες της αυτοδιοίκησης. 

•    Δεν εξασφάλισε τα απαραίτητα λειτουργικά του θεσμού και προώθησε απλά το ασαφές και ανασφαλές  2,4% του εισοδήματος Φυσικών και Νομικών προσώπων  ή το 4% του Φ.Π. Α,

•    Σε μια νύχτα με Υπουργικές Εγκυκλίους  ανακάλεσε τα 800εκ που είχε εγγράψει στον προϋπολογισμό ως έσοδα της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης (ΠΑ).

•    Φορτώνει στην ΠΑ τις δαπάνες μισθοδοσίας των υπαλλήλων της, μέσω των Κ.Α.Π. 

•    Περικόπτει 3 δις προς χάριν του Μνημονίου 2 και αναμένεται συνέχεια στο Μνημόνιο 3.

•    Το ΠΑΣΟΚ δεν επιτρέπει στην ΠΑ την συμμετοχή της στην αναμόρφωση του ΕΣΠΑ, που υποτίθε-ται πως από 1/7/2011 θα μας αναθέσει την διαχείριση. 

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δεν μας θέλει απλά «φτωχούς συγγενείς» σε μια κατ΄ευφημισμό Αυτοδιοίκηση, αλλά και συνενόχους στην πολιτική της σταδιακής «κοινωνικής πτώχευσης», και εν τέλει σε  χωνευτήρι των κοινωνικών αντιδράσεων. 

Προκύπτει λοιπόν η ανάγκη για έναν διαφορετικό ρόλο της Περιφέρειας πέραν του διεκπεραιωτή, του διαχειριστή και του εκτελεστικού βραχίονα που της  επιφυλάσσει η Κυβερνητική πολιτική.

Η Αιρετή Αυτοδιοίκηση για να διαφυλάξει το στοιχειώδες κύρος της, ένα  και μοναδικό έχει να κάνει.

Επειδή λοιπόν ο προϋπολογισμός έχει τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που αναλύσαμε και επειδή η πλειοψηφία δεν δείχνει διατεθειμένη να πορευθεί στον δρόμο που υποδεικνύουμε, ΚΑΤΑΨΗΦΙΖΟΥΜΕ, τον προτεινόμενο προϋπολογισμό.

* Το κείμενο αποτέλεσε την τοποθέτηση του Νίκου Στουπή και της περιφερειακής παράταξης ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ –ΠΟΛΙΤΕΣ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ στο Περιφερειακό Συμβούλιο Στερεάς Ελλάδας της 28-3-2011