Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
11/04/2011

Βραχοπτώσεις στην Κοιλάδα των Τεμπών - Ερώτηση της βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Η. Διώτη

Προς τους Υπουργούς Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων - Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Την ύπαρξη τριών εγγράφων, μέρους της αλληλογραφίας μεταξύ του Ανεξάρτητου Μηχανικού του έργου της κατασκευής της νέας εθνικής οδού (ΠΑΘΕ) στα Τέμπη, της παραχωρησιούχου εταιρίας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» και της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ ΑΕ, αποκάλυψε δημοσίευμα σε τοπική εφημερίδα της Λάρισας, σύμφωνα με τα οποία όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές (κατασκευαστές, δημόσια εποπτεύουσα αρχή και υπουργείο) είχαν ήδη από τις αρχές Νοεμβρίου του 2009 σαφείς ενδείξεις και προειδοποιήσεις, ότι στο έργο, εάν δεν λαμβάνονταν πρόσθετα μέτρα προστασίας, το φαινόμενο των βραχοπτώσεων θα συνεχίζονταν και θα επιδεινωνόταν σε βαθμό που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ακραίες καταστάσεις, όπως αυτή της 16ης και 17ης Δεκεμβρίου.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, στο έγγραφο (αρ. Πρωτ. ΙΕ 1025) της μεγάλης διεθνούς τεχνικής εταιρίας, που είχε οριστεί ως «Ανεξάρτητος Μηχανικός», της «Parsons» προς την Κοινοπραξία Μαλιακός – Κλειδί, με κοινοποίηση στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε» και την «Εγνατία Οδό», ο Ανεξάρτητος Μηχανικός επεσήμαινε ότι «ύστερα από μια λεπτομερή αυτοψία, σας επισημαίνουμε σαν άκρως επικίνδυνη για βραχοπτώσεις στην περιοχή από ΧΘ 387+100 έως 387+250, που κρίνουμε ότι η πιθανότητα για νέες μεγαλύτερες βραχοπτώσεις, ενόψει χειμώνα, θα είναι μεγάλη, με σοβαρό κίνδυνο πρόκλησης ατυχημάτων. Επειδή εκτιμούμε ότι για την εργασία αυτή η αναμονή μετά το πέρας της παράδοσης στην κυκλοφορία του κυρίου άξονα, για την εκτέλεση αυτή της εργασίας δεν θα είναι μια συνετή πράξη μιας και ο κίνδυνος είναι μεγάλος και προφανής, παρακαλούμε να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα προστασίας το ταχύτερο δυνατό».

Στο δημοσίευμα παρατίθεται απαντητικό έγγραφο (αρ. πρωτ. Α237563/20-11-2009) της εκπροσωπούσας το Ελληνικό Δημόσιο «Εγνατίας Οδού», όπου τονίζεται ότι «η αστάθεια των πρανών στην περιοχή των Τεμπών (...) είναι άκρως επικίνδυνη για την ασφάλεια των χρηστών, της ΕΟ και της ευρύτερης περιοχής», ενώ δίδεται χρονικό περιθώριο 15 ημερών στην παραχωρησιούχο «να εξασφαλίσει την ασφάλεια χρηστών, εργαζομένων και τρίτων άμεσα, αλλιώς το Δημόσιο επιφυλάσσεται όλων των συναφών δικαιωμάτων του από τη Σύμβαση Παραχώρησης».

Η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», σύμφωνα με το δημοσίευμα, με το δικό της απαντητικό έγγραφο (αρ. πρωτ. AMSA _YP_0584/30-11-2009) προς την Parsons και την Εγνατία, εκφράζει τη διαφωνία της υποστηρίζοντας ότι «κανένας άμεσος και σοβαρός κίνδυνος δεν υφίσταται για την ασφάλεια των χρηστών...», παραπέμποντας δε στην –από τις αρχές του 2009- τοποθέτηση στηθαίων με δίχτυ προστασίας πρανών και 700 μ. περίφραξης προστασίας υψηλής αντοχής, στην περιοχή της Κοιλάδας. Σημειώνεται δε ότι η εταιρία καλυπτόταν από Υπουργικές Αποφάσεις για εξαίρεση υλοποίησης κάποιων μέτρων προστασίας από τις συμβατικές υποχρεώσεις και τη χρονική τους μετάθεση μετά την ολοκλήρωση των σηράγγων, κατόπιν και εισήγησης από το καλοκαίρι του 2008 του Ανεξάρτητου Μηχανικού, με τη σύμφωνη γνώμη της Εγνατίας και με αποφάσεις της κυβέρνησης. Η πραγματικότητα όμως απέδειξε ότι η μετάθεση των μέτρων λειτούργησε καταλυτικά στα όσα συνέβησαν το Δεκέμβριο, ενώ όσα μέτρα εν τέλει ελήφθησαν ήταν ελλιπέστατα, με συνέπεια τον τραγικό θάνατο του Ιταλού αρχιμηχανικού του έργου και το κλείσιμο της Κοιλάδας για 5 μήνες, με ανυπολόγιστες οικονομικές συνέπειες για τους επιτηδευματίες της ευρύτερης περιοχής.

Επειδή τα εν λόγω έγγραφα δημιουργούν νέα και τελείως διαφορετικά δεδομένα για όσα είχαν προηγηθεί και οδήγησαν στην καταστροφή στην Κοιλάδα των Τεμπών, καθώς και σχετικά με τις ευθύνες της παραχωρησιούχου και του ελληνικού Δημοσίου.

Επειδή ο Ανεξάρτητος Μηχανικός είχε έγκαιρα προειδοποιήσει όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές ότι έπρεπε να προηγηθούν τα έργα προστασίας στην Κοιλάδα των Τεμπών, από τις εργασίες των σηράγγων, αλλά αγνοήθηκε.

Επειδή εγκαίρως είχε ζητηθεί με σχετική ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων (αρ. πρωτ. 8905/458/19.4.2010) προς το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, να μας κατατεθεί η αλληλογραφία μεταξύ των Υπουργείων και των Εταιριών «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε» και «Εγνατία ΑΕ» που αφορά το δυστύχημα των Τεμπών

Επειδή ήδη 8 επιχειρηματίες της περιοχής των Τεμπών έχουν καταθέσει αγωγές, μέσω των οποίων ζητούν αποζημιώσεις συνολικού ύψους 1,5 εκ. ευρώ από την εταιρία, για διαφυγόντα κέρδη που προέκυψαν λόγω του κλεισίματος της κοιλάδας από το Δεκέμβριο του 2009 έως και το Μάιο του 2010, μετά την κατολίσθηση.

Κατόπιν των παραπάνω,

ερωτώνται οι κκ. Υπουργοί:

1.    Επιβεβαιώνουν καταρχήν την ύπαρξη των εγγράφων που αναφέρονται στο δημοσίευμα; Γιατί δεν είχε κατατεθεί η αλληλογραφία, όταν είχε ζητηθεί (με Α.Κ.Ε.) τον Απρίλιο του 2010;

2.    Με ποιο σκεπτικό εξαιρέθηκε η υλοποίηση ορισμένων μέτρων προστασίας από τις συμβατικές υποχρεώσεις και αυτά μετατέθηκαν χρονικά;

3.    Γιατί δεν προχώρησαν στις απαραίτητες ενέργειες άμεσου κλεισίματος της ΕΟ στην Κοιλάδα των Τεμπών και σε άσκηση πίεσης στην εταιρία για έναρξη των απαραίτητων έργων προστασίας, μολονότι είχαν προειδοποιηθεί εγκαίρως από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό;

4.    Θα ελεγχθεί το σύννομο των Υ.Α. για την εξαίρεση εργασιών από τις συμβατικές υποχρεώσεις της παραχωρησιούχου;

Η ερωτώσα βουλευτής

Ηρώ Διώτη