Όταν η κυβέρνηση μιλά για αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης εννοεί την πλήρη υποβάθμισή της. Σε καμία άλλη περίοδο της νεοελληνικής ιστορίας δεν αμφισβητήθηκε και δεν υπονομεύτηκε τόσο ωμά και απροσχημάτιστα η εκπαίδευση σαν δημόσιο και κοινωνικό αγαθό.
Η περίφημη αναλογία 1/5, 5 αποχωρούν 1 προσλαμβάνεται, που εφαρμόζεται στον δημόσιο τομέα κατά τις επιταγές του μνημονίου εφαρμόζεται και στην Ανώτατη εκπαίδευση με αποτέλεσμα τα πανεπιστημιακά ιδρύματα να μην μπορούν να λειτουργήσουν.
Η Αρχιτεκτονική Αθηνών αναφέρει σε ψήφισμά της ότι, ένας μεγάλος αριθμός διδασκόντων που συνταξιοδοτούνται δεν αντικαθίστανται και το εκπαιδευτικό προσωπικό της σχολής έχει μειωθεί κατά 40% στην τελευταία διετία. Καθηγητές και φοιτητές δηλώνουν ότι η Σχολή κινδυνεύει με πλήρη υποβάθμιση. Εξάλλου από χθες η Αρχιτεκτονική Αθηνών και Καλών Τεχνών αναστέλλουν τη λειτουργία τους.
Η περιστολή των δαπανών κατά 30% το 2010 και οι νέες περικοπές του 2011 απειλούν τη ζωτική λειτουργία των Ιδρυμάτων. Σήμα κινδύνου έχουν εκπέμψει Πανεπιστήμια, όπως το Αριστοτέλειο Θεσσαλονίκης, το δεύτερο μεγαλύτερο πανεπιστήμιο της χώρας δηλώνοντας ότι είναι αδύνατη η λειτουργία τους υπό το καθεστώς μιας τέτοιας υποχρηματοδότησης. Το ΤΕΙ Πειραιά έχει οδηγηθεί στην αναστολή της λειτουργίας του.
Η πρακτική της υποχρηματοδότησης, των περικοπών, αλλά και η βίαιη επιβολή παύσης πληρωμών ως «καινοτομία» είναι η μόνη έμπρακτη “συμβολή” του Υπουργείου Παιδείας στην προσπάθεια της εκπαιδευτικής κοινότητας να κρατήσουν ανοικτές τις σχολές.
Στους φοιτητές περιορίζεται η δωρεάν διάθεση συγγραμμάτων, δίνεται πια μόνο ένα βιβλίο ανά μάθημα και με υποσημείωση μόνο για τα μαθήματα που θεωρούνται απαραίτητα για τη λήψη πτυχίου. Όμως σε ορισμένες σχολές το κυρίως σύγγραμμα έχει χωριστεί σε δύο μέρη. Έτσι οι φοιτητές μπορούν να πάρουν δωρεάν μόνο το πρώτο τμήμα και αναγκάζονται να αγοράσουν το δεύτερο. Γι' αυτό το θέμα άλλωστε ήδη ανέστειλε για δύο ημέρες τη λειτουργία της η Νομική Σχολή Αθηνών.
Το τμήμα παιδείας του Συνασπισμού υπογραμμίζει ότι η πολιτική της απόλυτα σκληρής λιτότητας που έχει κηρύξει η κυβέρνηση σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης θα συντελέσει στην πλήρη απαξίωση και υποβάθμιση της Δημόσιας και Δωρεάν Παιδείας.
Αυτή η πολιτική είναι επικίνδυνη για την παιδεία, για τους εργαζόμενους, πρέπει να ανατραπεί.
Τμήμα Παιδείας