Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
18/05/2011

Εκτός ΑΕΙ και ΤΕΙ ωθεί τους αλλοδαπούς απόφοιτους των ελληνικών σχολείων η κυβέρνηση - Ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Τ.Κουράκη

Προς την Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων

Προβληματική  είναι η  απόφαση της κυβέρνησης που θίγει άμεσα τα δικαιώματα των αλλοδαπών μαθητών στην εκπαίδευση.

Μέχρι φέτος, οι αλλοδαποί απόφοιτοι των ελληνικών σχολείων είχαν δικαίωμα να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση προσκομίζοντας τον Ιούλιο κάθε χρονιάς στο Υπουργείο Παιδείας τον βαθμό πρόσβασης που αποκτούσαν μετά τη συμμετοχή τους στις πανελλαδικές εξετάσεις, υπαγόμενοι στην κατηγορία των αλλογενών – αλλοδαπών υποψηφίων. Το μέτρο δεν θα μπορούσε σε καμία περίπτωση να χαρακτηριστεί ως εύνοια για αυτούς, βοήθησε όμως αρκετούς παλιότερους συμμαθητές τους να εισαχθούν σε κάποια σχολή ―ιδιαίτερα μετά την περσινή κατάργηση της «βάσης του 10». Και δεν αποτελεί εύνοια, γιατί οι αλλοδαποί που προέρχονται από άλλες χώρες εισάγονται στα ελληνικά πανεπιστήμια (βάσει διακρατικών συμφωνιών) άνευ εξετάσεων. Παλιότερα μάλιστα (μέχρι το 2006, οπότε θεσπίστηκε η κατηγορία του 8% των κοινοτικών αλλοδαπών – αλλογενών) το Υπουργείο έδινε και στους αλλοδαπούς μαθητές των ελληνικών σχολείων την δυνατότητα να εισαχθούν σε σχολές με την προσκόμιση του απολυτηρίου τους. Τώρα, το Υπουργείο Παιδείας, με Υπουργική Απόφαση (Φ151/ 41977Β6/ 06-04-2011) που εκδίδεται στις 6 Απριλίου (ένα περίπου μήνα δηλαδή πριν την διεξαγωγή των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση), στερεί στους μαθητές αυτούς παντελώς τη δυνατότητα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ως αλλοδαπών – αλλογενών, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα.

Η απόφαση αυτή θίγει βασικά και θεμελιώδη δικαιώματα μιας ομάδας ανθρώπων, τους οποίους το ελληνικό κράτος θα έπρεπε να στηρίζει και να ενθαρρύνει, για τους παρακάτω λόγους:

1. Η διατύπωση της απόφασης («Στην ειδική αυτή κατηγορία δεν υπάγονται οι υποψήφιοι αλλοδαποί –αλλογενείς απόφοιτοι ελληνικών σχολείων που λειτουργούν στην Ελλάδα. Οποιαδήποτε ρύθμιση προβλέπεται για την κατηγορία αυτή στην παρούσα απόφαση παύει να ισχύει») κάνει σαφές ότι, ενώ στους αλλοδαπούς - αλλοεθνείς όλων των χωρών – μελών της Ε.Ε. εξακολουθεί να δίδεται το δικαίωμα της εισαγωγής στα ελληνικά τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα και μάλιστα στην κατηγορία του 8% των κοινοτικών υποψηφίων, το δικαίωμα αυτό αφαιρείται από όσους έχουν την “ατυχία” να σπουδάζουν σαν ξένοι μαθητές σε ελληνικό λύκειο, χωρίς καμία απολύτως αιτιολόγηση.

2. Η ίδια η διατύπωση, αλλά και η ουσία της απόφασης, απαξιώνει όλους τους αλλοδαπούς μαθητές που φοιτούν σε ελληνικά σχολεία, αλλά και το ίδιο το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Τους πρώτους, γιατί τους στερεί ουσιαστικά ένα δικαίωμα, το οποίο όμως δίνει (βάσει διακρατικών συνθηκών) σε όλους τους υπόλοιπους αλλοδαπούς μαθητές όλων των χωρών του κόσμου. Πέραν του ότι εξωθεί όσους ξένους μαθητές έχουν την οικονομική δυνατότητα να φύγουν από τη χώρα και να φέρουν «κάποιο απολυτήριο» από οποιαδήποτε άλλη, δημιουργεί και το εύλογο ερώτημα: «αν οι αλλοδαποί μαθητές που φοιτούν στην Ελλάδα δεν μπορούν να υπαχθούν στην κατηγορία των αλλοδαπών, και παράλληλα το κράτος δεν δίνει στην πλειονότητά τους το δικαίωμα να αποκτήσουν ελληνική υπηκοότητα, τότε σε ποια –ανύπαρκτη- κατηγορία τους εντάσσει;» Μήπως σε αυτή των ανθρώπων χωρίς πατρίδα, χωρίς δικαιώματα, χωρίς κανενός είδους ταυτότητα; Από την άλλη, δίνεται η εντύπωση ότι όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα του κόσμου είναι αξιόπιστα – εκτός από το ελληνικό, εφόσον μόνο οι δικοί του αλλοδαποί απόφοιτοι δεν μπορούν (και μάλιστα χωρίς καμία αιτιολογία) να υπαχθούν στην κατηγορία στην οποία φυσιολογικά ανήκουν.

3. Η διατύπωση της απόφασης καθιστά επίσης σαφές ότι ο λόγος της εξαίρεσής τους δεν είναι η διαμονή στην Ελλάδα (που ενδεχομένως τους έχει καταστήσει “έλληνες”, χωρίς όμως η πολιτεία να τους αναγνωρίζει αυτό το δικαίωμα), εφόσον δεν εμπίπτουν στην ίδια κατηγορία οι αλλοδαποί συμμαθητές τους που φοιτούν σε κοινοτικά (πολωνικό, λιβυκό) ή ιδιωτικά σχολεία που δεν ακολουθούν το ελληνικό πρόγραμμα (St. Laurence, ACS), από τους οποίους (με βάση και τη διατύπωση της υπουργικής απόφασης) δεν αφαιρείται η δυνατότητα να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ως αλλοδαποί. Με δυο λόγια, «αν έχεις χρήματα και πηγαίνεις σε ιδιωτικό σχολείο, εξακολουθείς να υπάγεσαι στην ειδική κατηγορία».

4. Η απόφαση όμως οδηγεί και σε σειρά άλλων παραλογισμών: αν ο στόχος της ήταν η αφαίρεση των μη – κοινοτικών αλλοδαπών μαθητών που φοιτούν σε ελληνικά σχολεία από το ποσοστό του 8% των κοινοτικών υποψηφίων, καταργεί την δυνατότητα να εντάσσονται στο ποσοστό και οι κοινοτικοί αλλοδαποί (Κύπριοι, Πολωνοί, Ρουμάνοι, Βούλγαροι, Γάλλοι, Ιταλοί, Ισπανοί ―για να αναφέρουμε τις μεγαλύτερες πληθυσμιακά ομάδες…) που φοιτούν στα ελληνικά σχολεία, και πλέον το δικαίωμά τους ως πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποστερείται από αυτούς, με μια απλή κανονιστική υπουργική απόφαση…

5. Αλλά και ο χρόνος έκδοσης της απόφασης, χωρίς μάλιστα την πρόβλεψη να ισχύει αυτή από επόμενο σχολικό έτος, ουσιαστικά ανατρέπει ολόκληρο τον προγραμματισμό που έχουν κάνει όσοι από τους αλλοδαπούς μαθητές βρίσκονται στην τελευταία τάξη του λυκείου φέτος. Θα πρέπει να επισημάνουμε στο σημείο αυτό ότι για άλλες τροποποιήσεις της ΥΑ για την εισαγωγή στις ειδικές κατηγορίες έχει προβλεφθεί ότι αυτές θα ισχύσουν από επόμενη σχολική χρονιά (π.χ. την τροποποίηση για έλληνες υποψήφιους στην ειδική κατηγορία, οι γονείς των οποίων είναι υπάλληλοι που υπηρετούν στο εξωτερικό. 

Με δεδομένο ότι το Υπουργείο έβγαλε την απόφασή του κυριολεκτικά «στο παρά πέντε» δημιουργούνται πιεστικά περιθώρια που ουσιαστικά εμποδίζουν τους μαθητές να αξιοποιήσουν τα ελάχιστα ένδικα μέσα που προβλέπουν γιʼ αυτούς οι νόμοι, τα δικαιώματα των αλλοδαπών μαθητών που σπουδάζουν στη χώρα μας καταπατούνται, και οι ίδιοι εξωθούνται άδικα και παράνομα στο περιθώριο.

Κατόπιν τούτων, ερωτάται η κυρία Υπουργός:

1.Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες προτίθεται να προχωρήσει άμεσα η πολιτεία προκειμένου να αντιμετωπίσει αυτό ευαίσθητο και φλέγον κοινωνικό θέμα, καθώς και εάν προτίθεται να αποσύρει τώρα την εν λόγω Υπουργική Απόφαση, δεδομένου του ότι με την καθυστερημένη έκδοσή της καταστρατηγείται η αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης και προκαλείται άμεση ζημία στα δικαιώματα μεγάλου αριθμού μαθητών, καθώς και στο μέλλον τους;

2. Προτίθεται έστω και τώρα να εκδώσει νέα απόφαση, ώστε να επιτραπεί στους αλλοδαπούς μαθητές ελληνικών σχολείων να καταθέσουν τα μηχανογραφικά τους μαζί με τους υπόλοιπους αλλοδαπούς μαθητές.

3. Θα αντιμετωπιστεί επιτέλους το ζήτημα των χιλιάδων αλλοδαπών μαθητών που φοιτούν στη χώρα μας με τη δέουσα ευαισθησία αλλά και σοβαρότητα, μέσα από ένα θεσμικό πλαίσιο που θα λαμβάνει υπόψη του τη σημερινή πραγματικότητα της χώρας, τα δικαιώματά τους καθώς και τις ανάγκες τους;

Ο ερωτών βουλευτής

Κουράκης Αναστάσιος