Σύμφωνα με το νόμο 27/1975 έχουν απαλλαγεί από το φόρο εισοδήματος τα εισοδήματα από πλόες ποντοπόρων πλοίων και έκτοτε επιβάλλεται φόρος ανάλογα με την ηλικία των πλοίων και την ολική χωρητικότητα τους σε κόρους. Η αναλυτική καταμέτρηση, εξάλλου, όλων των φοροαπαλλαγών που αναφέρονται στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2011 (τόμος Ε΄, Φορολογικές Δαπάνες, Μέρος Α) δείχνει ότι ισχύουν 44 φοροαπαλλαγές που αναφέρονται στους πλοιοκτήτες και τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις, και που εκτείνονται σε ολόκληρο το φάσμα της φορολογίας. Αξίζει να σημειώσουμε ότι για καμία από αυτές τις φοροαπαλλαγές δεν υπάρχει ποσοτικοποίηση των εσόδων που το δημόσιο χάνει εξαιτίας τους.
Το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο, εξάλλου, είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο, κατέχοντας το 16% του παγκόσμιου στόλου. Σύμφωνα με μελέτη της Εθνικής Τράπεζας ολόκληρη η δραστηριότητα της ναυτιλίας παράγει περίπου το 7% του ελληνικού ΑΕΠ. Το μεγαλύτερο μέρος αυτού του ΑΕΠ αφορά την δραστηριότητα των ποντοπόρων πλοίων.
Το αποτέλεσμα όλων αυτών των φοροαπαλλαγών είναι πραγματικά εντυπωσιακό: ενώ η Ελλάδα έχει τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο τα φορολογικά έσοδα από την ναυτιλία για το έτος 2011 προβλέπονται να είναι μικρότερα ακόμα και από τα έσοδα μέσω των παραβόλων των μεταναστών. Συγκεκριμένα στο τεύχος Κεντρικές Υπηρεσίες του Προϋπολογισμού του 2011 αναφέρονται τα εξής:
Κωδικός εσόδου 0141: Φόρος πλοίων 12 εκατ. ευρώ
Κωδικός εσόδου 3742: Παράβολα μεταναστών 50 εκατ. Ευρώ
Δεδομένης της προθέσεως που έχει η κυβέρνηση να επανεξετάσει και να περικόψει πολλές από τις υφιστάμενες φοροαπαλλαγές των μισθωτών και των συνταξιούχων, (που ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το 2009 κατέβαλαν μόνο για φόρο εισοδήματος 6,93 δις ευρώ!) ώστε να ενισχυθούν τα δημόσια έσοδα.
Δεδομένου ότι κινδυνεύει να χρεοκοπήσει μια χώρα 11 εκατομμυρίων κατοίκων όπου οι εφοπλιστές της έχουν ως ιδιοκτησία το 16% του παγκόσμιου στόλου (η αναλογία των 11 εκατομμύριων κατοίκων στα 5,5 δις του παγκόσμιου πληθυσμού και η ιδιοκτησία, από τους Έλληνες εφοπλιστές, του 16% του παγκόσμιου εφοπλιστικού στόλου είναι απλά εξωφρενική).
Ερωτάται ο Υπουργός
1. Με ποιά ακριβώς εργαλεία γίνεται η ανάλυση Κόστους-Οφέλους για τα δημόσια έσοδα από αυτές τις φοροαπαλλαγές, δεδομένου ότι σε κανένα Προϋπολογισμό του Κράτους παρελθόντων ετών δεν υπάρχει ποσοτικοποίηση των εσόδων που το δημόσιο χάνει εξαιτίας τους;
2. Έχετε σκοπό να προβείτε σε ποσοτικοποίηση του κόστους των φοροαπαλλαγών που απολαμβάνει το εφοπλιστικό κεφάλαιο στην Ελλάδα;
3. Εξετάζετε την κατάργηση και αυτών των φοροαπαλλαγών και αν ναι ποιές ακριβώς σκοπεύετε να καταργήσετε;
Ο ερωτών βουλευτής
Αλέξης Τσίπρας