Οι ισχυρισμοί της κυβέρνησης ότι οι γενικότερες περικοπές και το πρόγραμμα ακραίας λιτότητας, το οποίο επιβλήθηκε σε συνεργασία με την τρόικα στη χώρα μας, δεν θα επηρεάσει τους ευαίσθητους κοινωνικούς τομείς της υγείας και της παιδείας καταρρέουν καθημερινά και διαψεύδονται με πανηγυρικό όσο και τραγικό τρόπο.
Νοσοκομεία σε διάλυση, με ελλείψεις και στα πιο απλά αναλώσιμα, συγχωνεύσεις νοσοκομείων και σχολείων, με τεράστιες ελλείψεις προσωπικού και υπαγωγή των προσλήψεων στο μέτρο 1 πρόσληψη για πέντε αποχωρήσεις που στην πορεία έγινε 1 πρόσληψη για 10 αποχωρήσεις.
Αυτή η σκληρή, άδικη, ταξική και κοινωνικά ανάλγητη πολιτική έχει οδηγήσει στα όρια της κατάρρευσης το Εθνικό Σύστημα Υγείας και υπονομεύει βάναυσα την ποιότητα της παρεχόμενης παιδείας, ξεθεμελιώνοντας τον κοινωνικό και δημόσιο χαρακτήρα και τον δύο αυτών ιδιαίτερα ευαίσθητων τομέων.
Στα πλαίσια αυτά της δημοσιονομικής προσαρμογής που αποθεώνει τους αριθμούς αλλά δεν συνυπολογίζει το κοινωνικό κόστος έχει υπάρξει μια δραστική περικοπή και στους αποσπασμένους δασκάλους και καθηγητές που υπηρετούν στα ομογενειακά σχολεία του εξωτερικού, με αποτέλεσμα να έχουν αρχίσει να γίνονται έντονες οι ελλείψεις σε πολλές εστίες του απόδημου ελληνισμού.
Στη Σουηδία η ελληνική παρουσία είναι ιδιαίτερα έντονη με την ελληνική κοινότητα να αριθμεί πάνω από 20.000. Οι περίπου 500 από αυτούς τους συμπατριώτες μας διαμένουν στην πόλη Κάλμαρ, όπου και υπάρχει απογευματινό ομογενειακό σχολείο τα τελευταία 35 χρόνια, το οποίο σήμερα καλείται να καλύπτει τις ανάγκες 41 μαθητών και μαθητριών. Η λειτουργία του σχολείου, όπως και κάθε ομογενειακού σχολείου απανταχού της γης, υπήρξε για πολλά ελληνόπουλα όλα αυτά τα χρόνια μια πραγματική πύλη προς τη γλώσσα καταγωγής τους ,τον πολιτισμό και την κουλτούρα του λαού και τόπου μας. Η πραγματική οργανική τους σύνδεση με την χώρα μας.
Σήμερα τίθεται σε αμφισβήτηση η ίδια του η λειτουργία με αφορμή την οικονομική κρίση που περνάει η χώρα μας, ελέω Μνημονίου, με άμεση συνέπεια το ελληνικό σχολείο του Κάλμαρ να έχει μείνει χωρίς Έλληνα γηγενή δάσκαλο.
Εδώ αξίζει να τονισθεί ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό να είναι γηγενής και όχι ομογενής αφού σύμφωνα με τα λεγόμενα ανθρώπων που ανήκουν στην ελληνική κοινότητα του Κάλμαρ τα παιδιά που σήμερα φοιτούν στο ελληνικό σχολείο είναι μετανάστες τρίτης γενιάς και αντιμετωπίζουν πρόβλημα στην κατανόηση και χρήση της ελληνικής γλώσσας πιο έντονο από παλαιότερα αφού και οι ίδιοι οι γονείς τους (μετανάστες δεύτερης γενιάς) δεν έχουν άριστη γνώση της. Παράλληλα ένας δάσκαλος από την ομογένεια πιθανόν παρά την αρτιότητα των σπουδών του θα αντιμετώπιζε παρόμοια προβλήματα σε ζητήματα προφοράς όσο και απόλυτης κατανόησης οπότε και μετάδοσης του ελληνικού πολιτισμού εξαιτίας της φυσικής του απουσίας από την μητροπολιτική Ελλάδα και των διαφορετικών προσλαμβανόντων ερεθισμάτων που αυτό συνεπάγεται.
Στον επίσημο διαδικτυακό τόπο των ελληνικών ομογενειακών οργανώσεων στη Σουηδία επισημαίνεται ότι: «η νέα γενιά των ελληνόπουλων της Σουηδίας, αν δεν έχει εντελώς χαθεί, είναι πολύ απομακρυσμένη από την πρώτη γενιά και την Ελλάδα». Το πρόβλημα λοιπόν είναι ιδιαίτερα σημαντικό και η έκκληση των συμπατριωτών μας από το Κάλμαρ και όχι μόνο αποκτά δραματικό τόνο αφού το κλείσιμο ή ακόμα και υπολειτουργία των ομογενειακών σχολείων θα έχει άμεσες επιπτώσεις στην νέα γενιά των ελληνόπουλων που μαζί με την απώλεια της γλώσσας και γενικότερα της διδαχής και κατανόησης του ελληνικού πολιτισμού σταδιακά θα απολέσουν και το πιο σημαντικό, την ψυχική επαφή τους με την Ελλάδα.
Επειδή, η παιδεία είναι η κοινωνικό αγαθό και βασική αιτία προόδου και δεν πρέπει να διακυβεύεται και να υπονομεύεται στο όνομα καμίας οικονομικής κρίσης και καμίας δημοσιονομικής προσαρμογής.
Επειδή, τα ομογενειακά σχολεία αποτελούν την πραγματική οργανική σύνδεση των νεαρών Ελλήνων και Ελληνίδων του εξωτερικού με την μητροπολιτική Ελλάδα.
Επειδή, η ομογένεια είναι μια ακόμα Ελλάδα την οποία αξίζει να τιμάμε και να αγκαλιάζουμε σαν κράτος με κάθε τρόπο.
Ερωτάται η κυρία Υπουργός:
• Τι προτίθεται να κάνει ώστε να αποσπασθεί γηγενής δάσκαλος στο ελληνικό ομογενειακό σχολείο του Κάλμαρ;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Αλέξης Τσίπρας
Τάσος Κουράκης