Tον περασμένο χειμώνα, στους δρόμους, στις στάσεις και μέσα στα λεωφορεία οι «Επιβάτες Θεσσαλονίκης» και χιλιάδες πολίτες κινητοποιήθηκαν κατά της νέας αύξησης (έως 180%) που επιβλήθηκε μετά την επιβολή του Μνημονίου από τον Ιανουάριο του 2011. Μετά από τις συλλογικές μαζικές διεκδικήσεις ο τότε Υπουργός κ. Ρέππας και η κυβέρνηση προχώρησαν στην ποινικοποίηση των κινητοποιήσεων και στον χαρακτηρισμό της μη πληρωμής του εισιτηρίου ως αδίκημα-πταίσμα.
Τον Ιανουάριο του 2013 ορίστηκε νέα δικάσιμος, μετά από αναβολή της δίκης στις 16 Ιουνίου, για την ομαδική αγωγή του ΟΑΣΘ κατά 11 συνεπιβατών και αφορά περιστατικά αδυναμίας, ή άρνησης πληρωμής του εισιτηρίου κατά το Μάιο του 2010. Η κυβέρνηση και ο ΟΑΣΘ την εποχή εκείνη είχαν επιχειρήσει την αύξηση της τιμής του εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης κατά 100% και τελικά κάτω από την πίεση των πολιτών, αναγκάστηκαν να την περιορίσουν στο 20% (από 50 σε 60 λεπτά).
Οι ελεγκτές του ΟΑΣΘ, καθημερινά συνεπικουρούμενοι από την Ελληνική Αστυνομία και τις ομάδες ΔΙΑΣ προβαίνουν σε εξευτελιστικούς ελέγχους με αποτέλεσμα να τιμωρούνται επιβάτες επειδή ως θύματα της κρίσης αδυνατούν να πληρώσουν το εισιτήριο-χαράτσι.
Επειδή σε συνθήκες οξύτατης οικονομικής κρίσης η αδυναμία πληρωμής των εισιτηρίων θα ενταθεί και κυρίως για τις πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες
Επειδή δεν έχουν εφαρμοστεί οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης για τη δωρεάν μετακίνηση των ανέργων και ευπαθών κοινωνικά ομάδων.
Επειδή ο ΟΑΣΘ, παρά την αύξηση των εσόδων του, επιδεικνύει κοινωνική αναλγησία και κατά τη διάρκεια των ελέγχων καταπατά στοιχειώδη ανθρώπινα δικαιώματα, ενώ παράλληλα στέλνει στα δικαστήρια τους πολίτες.
Επειδή η οικονομική συμβολή του δημοσίου στον ΟΑΣΘ στόχο έχει σκοπό τη διατήρηση χαμηλών εισιτηρίων για τους πολίτες και τη διασφάλιση του κοινωνικού χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, και όχι την αύξηση του επιχειρηματικού κέρδους των μετόχων.
Επειδή παρόλο που τα κόμιστρα του ΟΑΣΘ έχουν ήδη αυξηθεί δύο φορές, επιβαρύνοντας την καθημερινή μετακίνηση των πολιτών, εξαγγέλλεται νέα αύξηση στο πλαίσιο του μεσοπρόθεσμου.
Επειδή δεν έχει απαντηθεί η προηγούμενη με αρ. πρωτ. κατάθεσης 16987/802/26.5.2011 ερώτησή μας για το καθεστώς των αδιαφανών συμβάσεων και των οικονομικών του ΟΑΣΘ, καθώς επίσης και την καθυστέρηση της δημοσιοποίησης του πορίσματος των ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης για τον ΟΑΣΘ.
Ερωτώνται οι κκ. Υπουργοί :
1. Για ποιο λόγο εξαντλείται η αυστηρότητα προς την κοινωνία, ενώ από την άλλη πλευρά επιδεικνύεται ανοχή, ή ακόμη και πριμοδότηση στο καθεστώς της οικονομικής αδιαφάνειας του ΟΑΣΘ;
2. Με ποια άμεσα μέτρα θα επιδείξουν κοινωνική ευαισθησία ώστε να σταματήσουν οι μαζικές αγωγές του ΟΑΣΘ κατά των πολιτών που αδυνατούν να πληρώσουν τα υπέρογκα πρόστιμα ;
3. Πότε προτίθενται να δημοσιοποιήσουν τα στοιχεία του διαχειριστικού ελέγχου στα οικονομικά του ΟΑΣΘ;
Ο ερωτών βουλευτής
Τάσος Κουράκης