Δημοσίευμα της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας της 10ης Ιουλίου με τίτλο «Αντί για μειώσεις, αυξήσεις στα εισιτήρια» που υπογράφεται από τον δημοσιογράφο Παναγιώτη Υφαντή, αναφέρει ότι σε σχέση με την περυσινή χρονιά, παρατηρούνται αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων της ακτοπλοΐας που σε ορισμένες περιπτώσεις φθάνουν ακόμα και στο 58%. Στο δημοσίευμα αναφέρονται αρκετά παραδείγματα δρομολογίων στα οποία σημειώθηκαν σημαντικές αυξήσεις στις τιμές, ενώ εταιρείες εμφανίζονται να κυριαρχούν ή και να μονοπωλούν γραμμές, γεγονός που τους δίνει τη δυνατότητα να διαμορφώνουν τις τιμές των εισιτηρίων. Ταυτόχρονα, και πέραν των όσων αναφέρει το δημοσίευμα, μεγάλες αυξήσεις παρουσιάζονται στις τιμές των εισιτηρίων για δημοφιλείς προορισμούς ακόμα και σε σχέση με τις τιμές που ίσχυαν τον Ιούνιο του 2011.
Αυτή η εικόνα έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για μειώσεις των τιμών των εισιτηρίων κατά 10% ή και περισσότερο και οι οποίες θα επιτυγχάνονταν μέσω της κατάργησης των κρατήσεων υπέρ τρίτων. Ο ΣΥΡΙΖΑ έγκαιρα είχε επισημάνει ότι η απελευθέρωση της αγοράς των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών και η δυνατότητα που παρέχεται στις εταιρίες να διαμορφώνουν ελεύθερα τις τιμές των εισιτηρίων, δεν δίνει τη δυνατότητα στο κράτος να δεσμεύσει τους ακτοπλόους ώστε να διατηρήσουν χαμηλά τις τιμές των εισιτηρίων, ούτε καν κατά αντιστοιχία με το ύψος των κρατήσεων που καταργήθηκαν. Ισχυριζόμασταν ότι η μείωση των κρατήσεων όχι μόνο δεν θα οδηγήσει στη μείωση των τιμών αλλά αντίθετα, τα ποσά από τις κρατήσεις που καταργούνται θα οδηγηθούν στα ταμεία των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Κατά συνέπεια οι σημαντικοί πόροι που αφαιρέθηκαν, μέσω της κατάργησης των κρατήσεων υπέρ ΚΑΕΟ (Κεφάλαιο Ασφάλισης Επιβατών Οχημάτων), από τα ταμεία του ΝΑΤ, οι οποίοι σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους ανέρχονται σε 40 εκατ. ευρώ ετησίως, καταλήγουν επί της ουσίας στους ακτοπλόους. Την ίδια στιγμή κατά την οποία μειώνονται οι συντάξεις των ναυτικών καθώς και η χρηματοδότηση του ΝΑΤ κατά 50 εκατομμύρια ευρώ για το έτος 2011 και κατά 100 εκατ. ευρώ για τα επόμενα έτη σε σχέση με το έτος 2010.
Επειδή τόσο τα στοιχεία που παρουσιάζονται στο δημοσίευμα της Ελευθεροτυπίας όσο και άλλα στοιχεία που έχουμε στη διάθεση μας φαίνονται να επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις μας
ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Παρακολουθούν οι αρμόδιες Υπηρεσίες την εξέλιξη στις τιμές των εισιτηρίων της ακτοπλοΐας ανά μέσο και προορισμό, μετά την νομοθέτηση της κατάργησης των κρατήσεων υπέρ τρίτων και την ισχύ της νομοθετικής ρύθμισης από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως;
2. Σε πόσα και ποια δρομολόγια μειώθηκαν οι τιμές των εισιτηρίων κατά το ύψος της μείωσης των καταργούμενων κρατήσεων υπέρ τρίτων και σε πόσα δεν υπήρξε αντίστοιχη μείωση παρά την κατάργηση των κρατήσεων;
3. Σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν ώστε οι εταιρίες να μειώσουν τις τιμές των εισιτηρίων τουλάχιστον κατά το ύψος των κρατήσεων ώστε να μην καρπώνονται τα ποσά από την κατάργηση τους εις βάρος των επιβατών;
4. Σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν προκειμένου να μειωθεί το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, το ύψος των οποίων αποτελεί σημαντικό πρόβλημα για τους κατοίκους των νησιών, τις επιχειρήσεις καθώς και για τους δυνητικούς επισκέπτες της νησιωτικής επικράτειας;
Ο ερωτών βουλευτής
Θοδωρής Δρίτσας
Α΄ Πειραιά και Νησιών