Σύμφωνα με δημοσίευμα του τύπου (Ελευθεροτυπία 02.08.11) οι σταθμοί των διοδίων στους εθνικούς δρόμους, από την άνοιξη του 2008 , λειτουργούν ως σήμερα χωρίς άμεσο κρατικό έλεγχο και χωρίς κατά συνέπεια η πολιτεία να ελέγχει υα εσοδα που εισπράττουν οι ιδιώτες παραχωρησιούχοι .
Η Ομοσπονδία Εργαζομένων στο τέως υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ (ΠΟΣΥΠΕΧΩΔΕ) έστειλε πρόσφατα επιστολή στους συναρμόδιους υπουργούς Οικονομικών Ευάγγελο Βενιζέλο και Υποδομών Γιάννη Ραγκούση, με την οποία ζητεί να εγκατασταθούν και να λειτουργήσουν συστήματα καταγραφής των διελεύσεων οχημάτων.
Το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου, για το οποίο το Δημόσιο είχε διαθέσει πάνω από 12 εκατ. ευρώ, καταργήθηκε ενώ θα μπορούσε να επεκταθεί, με επιχείρημα ότι οι σταθμοί διοδίων αυξήθηκαν ,μετά την παραχώρηση των εθνικών δρόμων στους εργολάβους.
Στο έγγραφο της ΠΟΣΥΠΕΧΩΔΕ αναφέρεται ότι «Είναι υποχρέωση του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων να θέσει άμεσα σε λειτουργία το σύστημα καταγραφής διέλευσης οχημάτων και είσπραξης τελών διοδίων, το οποίο θα είναι ηλεκτρονικά συνδεδεμένο με το σύστημα καταμέτρησης των παραχωρησιούχων, διασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο τα έσοδα που αναλογούν στο Δημόσιο».
Οι εργολάβοι έχουν την υποχρέωση να παραδίδουν στοιχεία από τις εισπράξεις, εξάλλου οι συμβάσεις προβλέπουν έλεγχο της είσπραξης των διοδίων και μάλιστα με έξοδα των παραχωρησιούχων, αλλά ο εκ των υστέρων έλεγχος είναι δύσκολος. Ήδη στον αυτοκινητόδρομο Μαλιακός-Κλειδί, είχαν εντοπιστεί δύο εργαζόμενοι της κοινοπραξίας, που έδιναν συστηματικά στους οδηγούς παραχαραγμένες αποδείξεις και η υπόθεση έχει παραπεμφθεί στη Δικαιοσύνη και εκκρεμεί η εκδίκασή της .
Σύμφωνα με τις συμβάσεις του 2007, από το 2013 το Δημόσιο θα αρχίσει να εισπράττει μέρος των διοδίων, που ως το 2037 θα φτάσει ως το 93% των εσόδων, επομένως αποκτά ιδιαίτερη σημασία η λειτουργία του ηλεκτρονικού έλεγχου καταγραφής οχημάτων.
Ερωτώνται οι κκ Υπουργοί:
• Σκοπεύει η κυβέρνηση να προχωρήσει στην εγκατάσταση κεντρικού συστήματος ελέγχου καταγραφής οχημάτων στους σταθμούς των διοδίων για το σύνολο των αυτοκινητόδρομων;
• Με ποιο τρόπο το Δημόσιο ελέγχει τα έσοδα από τα διόδια; Πως διασφαλίζεται η σωστή καταγραφή των στοιχείων από τις εισπράξεις των διοδίων και τη αναλογία του ποσού προς το Δημόσιο;
• Σκοπεύει η κυβέρνηση να προχωρήσει στην επέκταση των ελέγχων στα έσοδα από τα διόδια και σε άλλα έργα όπως πχ. στην Αττική Οδό και στη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, για να διαπιστωθεί αν έχει γίνει η αποπληρωμή του κόστους κατασκευής τους;
Ο ερωτών βουλευτής
Δημήτρης Παπαδημούλης