ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡϞΕ΄
Τρίτη 23 Αυγούστου 2011
Συνέχιση της συζήτησης επί της αρχής του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης Και Θρησκευμάτων «Δομή, λειτουργία, διασφάλιση της ποιότητας των σπουδών και διεθνοποίηση των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων».
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Το λόγο έχει η κυρία Αμμανατίδου, Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στη Βʼ Περιφέρεια Θεσσαλονίκης.
ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το νομοσχέδιο με τον κατά άλλα ελκυστικό και επικοινωνιακό τίτλο «Δομή, λειτουργία, διασφάλιση της ποιότητας των σπουδών και διεθνοποίηση των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων» ψηφίζεται εσπευσμένα μέσα στο καλοκαίρι με τα πανεπιστήμια κλειστά, τους φοιτητές απόντες και φυσικά παρά την κάθετη αντίδραση της Συνόδου των πρυτάνεων και την αποδοκιμασία του κύριου συνδικαλιστικού οργάνου των πανεπιστημιακών, της ΠΟΣΔΕΠ.
Το Υπουργείο βέβαια ισχυρίζεται ότι έχει γίνει εκτεταμένος διάλογος. Αυτός όμως υπήρξε προσχηματικός, αφού οι περίφημες προσθήκες και αλλαγές του Υπουργείου ουσιαστικά δεν αλλάζουν το πνεύμα του νόμου και δεν εξαπατούν κανέναν. Ο νόμος αυτός είναι καταστροφικός για το δημόσιο δωρεάν πανεπιστήμιο. Εγείρει ζητήματα συνταγματικότητας, καταλύει το αυτοδιοίκητό του, καθιστά αδιαφανή και συγκεντρωτική τη διοίκησή του, επιτείνει τη διαφθορά που υποτίθεται ότι έρχεται να αντιμετωπίσει και πλήττει τους φοιτητές. Βάζει από το «παράθυρο» δίδακτρα, υποβαθμίζει τα πτυχία τους, καταλύει τα επαγγελματικά δικαιώματα των αυριανών πτυχιούχων.
Το νομοσχέδιο επιχειρεί να επιβάλει την ακραία νεοφιλελεύθερη πολιτική της Μπολόνια, η οποία έχει ήδη αποτύχει στο εξωτερικό. Αυτά που εισηγείται δεν είναι πράγματα καινοτόμα, κυρίως όμως δεν είναι καθόλου καινούργια.
Η προσπάθεια άλωσης του δημόσιου δωρεάν πανεπιστημίου είχε ξεκινήσει ήδη με το «νόμο Γιαννάκου» και τώρα ολοκληρώνεται με αυτόν το νόμο-πλαίσιο. Η Κυβέρνηση εκμεταλλεύεται την οικονομική κατάσταση για να δρομολογήσει τη μετάλλαξη του πανεπιστημίου, ενός πανεπιστημίου που οι κυβερνήσεις του δικομματισμού επί χρόνια πλήττουν με τις διαδοχικές απόπειρες μεταρρυθμίσεών τους, με τη χρόνια υποχρηματοδότηση και προσφάτως με τη συνεχή κατασυκοφάντηση της παρεχόμενης γνώσης και τον διασυρμό των πανεπιστημιακών λειτουργών στα μάτια της κοινής γνώμης. Είναι γνωστό πως η επικοινωνιακή πολιτική της Κυβέρνησης διακρίνεται για τις ικανότητές της. Όμως αυτό είναι δουλειά χρόνων, με την αμέριστη συμπαράσταση όλων των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Κι ενώ η Κυβέρνηση δια στόματος της Υπουργού αλλά και δια της ειδικής αγορήτριας της Πλειοψηφίας σήμερα το πρωί μας διαβεβαίωσε πως ο νόμος διεθνοποιεί τα πανεπιστήμιά μας, φέρνοντας επιφανείς επιστήμονες από το εξωτερικό που υποτίθεται ότι θα τα αναβαθμίσουν, την ίδια στιγμή περισσότεροι από 900 πανεπιστημιακοί –και σας το επεσήμαναν και ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας και οι υπόλοιποι συνάδελφοί μου- προσωπικότητες των επιστημών και των γραμμάτων του εξωτερικού, απευθύνουν έκκληση να μην ψηφιστεί ο νόμος, γιατί ο νόμος αυτός θα κλονίσει την ερευνητική και διδακτική προοπτική των ελληνικών πανεπιστημίων και θα επιφέρει ένα ακόμη πλήγμα στην ελληνική κοινωνία και οικονομία. Μήπως κι αυτοί ανήκουν στις περίφημες «συντεχνίες» στις οποίες έχει εντάξει ο Πρωθυπουργός λίγο ως πολύ ολόκληρη την ελληνική κοινωνία που αντιτίθεται στην καταστροφική πολιτική της Κυβέρνησής του;
Πάγια θέση της εξυγίανσης και αναβάθμισης του πανεπιστημιακού χώρου ήταν η επιβολή πραγματικής, πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, που θα συνοδεύεται από αξιοπρεπείς αμοιβές. Αυτό το καίριο ζήτημα είναι απορίας άξιον, κυρία Υπουργέ, πώς δεν περιέχεται στο σχέδιο νόμου που εσείς θέλετε να μας πείσετε ότι είναι καλό και ότι σκέφτεστε τους πάντες, εκπαιδευτικούς και φοιτητές!
Όσο για τις ελάχιστες και επουσιώδεις αλλαγές που υπερπροβλήθηκαν από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και που μας τις παρουσίασε σήμερα το πρωί η κυρία Υπουργός ως αποτέλεσμα της συζήτησης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, αυτές δεν αλλάζουν στο ελάχιστο το βασικό χαρακτήρα του νομοσχεδίου που εισάγει μια αγοραία αντίληψη για την εκπαίδευση αντιμετωπίζοντας τα πανεπιστήμια ως ανώνυμες εταιρείες.
Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο επί της ουσίας θεσμοθετείται ένα κατʼ επίφαση πανεπιστήμιο που δεν θα είναι πλέον ούτε δωρεάν ούτε δημόσιο αλλά ούτε και πανεπιστήμιο. Γιʼ αυτό, ακόμη και αν ψηφιστεί, θα μείνει στην πράξη κενό γράμμα. Απέναντι σʼ ένα νομοσχέδιο που βρίθει αντισυνταγματικών διατάξεων η ακαδημαϊκή κοινότητα θα υπερασπιστεί το Σύνταγμα, τις αρχές και τις αξίες του δημόσιου, δωρεάν και ακαδημαϊκού πανεπιστημίου, όπως και το δικαίωμα όλων των νέων στη δωρεάν, δημόσια πανεπιστημιακή εκπαίδευση και μόρφωση.
Η κοινωνία θα ορθώσει το ανάστημα της και θα αντισταθεί για να ανατρέψει τις πολιτικές της Κυβέρνησης και μάλιστα την ίδια την Κυβέρνηση. Και πείτε μου γιατί θα πρέπει να πιστέψουμε τις καλές προθέσεις της Κυβέρνησης και του Υπουργείου; Σε αυτήν και μόνο τη θητεία έχετε καταφέρει καταστροφικά πλήγματα στα ελληνικά πανεπιστήμια.
Σήμερα τα Ιδρύματα, δίνουν στην κυριολεξία αγώνα για να κρατηθούν στη ζωή. Η Ανώτατη Εκπαίδευση, όχι μόνο δεν εξαιρέθηκε από τις επαχθείς ρυθμίσεις του μνημονίου, αλλά επιπλέον εφαρμόστηκε μια πολιτική που στο όνομα της διαφάνειας έχει μπλοκάρει κάθε δυνατότητα αντεπίθεσης των Ιδρυμάτων. Κοινοτικά κονδύλια για την έρευνα, τι κάνουν κυρία Υπουργέ; Λιμνάζουν! Ενώ, προτάσεις των Ιδρυμάτων για την εξοικονόμηση πόρων ούτε καν συζητιούνται! Η Κυβέρνηση αφήνει τα Ιδρύματα να ρημάξουν θεωρώντας προφανώς, ότι έτσι θα κάμψει τις αντιστάσεις τους στη θεσμική επιχείρηση…μετάλλαξης όσων επιζητούν από το πέρασμα του οικονομικού «Αρμαγεδδώνα».
Συγκεκριμένα τα πανεπιστήμια αντιμετώπισαν μείωση των κονδυλίων του τακτικού προϋπολογισμού της τάξης του 48,62%. Σε ορισμένα Ιδρύματα οι περικοπές ξεπερνούν ακόμα και το 60%, με πιο ακραία την περίπτωση του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου που βλέπει μείωση της τάξης του 70%!
Αυτά τα στοιχεία δεν μπορείτε να τα κρύβετε. Σε αυτό θα πρέπει να προστεθούν οι καθυστερήσεις στη χρηματοδότηση των ερευνητικών προγραμμάτων, στις υποτροφίες, στο διορισμό εκατοντάδων εκλεγμένων μελών ΔΕΠ, απολύσεις συμβασιούχων διδασκόντων, δραματικές δηλαδή καταστάσεις που οδήγησαν την Αρχιτεκτονική Αθηνών και τα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και Πειραιά σε αναστολή της λειτουργίας τους.
Αυτή, λοιπόν, η Κυβέρνηση που κλείνει τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ θέλει ταυτόχρονα να τα σώσει και να τα εκσυγχρονίσει και να τα μεταρρυθμίσει, όταν έκανε τα πάντα για τα να υποβαθμίσει και να τα συκοφαντήσει;
(Στο σημείο αυτό κτυπάει προειδοποιητικά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)
Κύριε Πρόεδρε, θα παρακαλούσα για την ανοχή σας.
Τέλος, θα ήθελα να επισημάνω ότι το νομοσχέδιο αυτό δεν θίγει μόνο τους φοιτητές, αλλά επιτίθεται σφόδρα και στους νέους ερευνητές και στις χαμηλότερες βαθμίδες του διδακτικού προσωπικού. Ουσιαστικά διώχνει μια ολόκληρη γενιά νέων επιστημόνων έξω από τη χώρα. Όχι μόνο δεν καταργεί τα γνωστά 407, αλλά καταργεί και τη βαθμίδα του Λέκτορα και τη μονιμότητα του Επίκουρου.
Πώς ακριβώς εξυπηρετούν αυτές οι αλλαγές στον εκσυγχρονισμό του πανεπιστημίου τον οποίο συστηματικά επικαλείστε; Αυτό που κάνετε είναι να παγιώνετε και να γενικεύετε τις επισφαλείς και κακοπληρωμένες σχέσης εργασίας.
Με το άρθρο 16 του παρόντος νόμου δημιουργείτε ένα «καινούργιο ακαδημαϊκό προλεταριάτο», χωρίς καμία σχέση με την έρευνα, χωρίς κανένα λόγο στη διοίκηση των Ιδρυμάτων, στα προγράμματα σπουδών, σε μόνιμη εργασιακή επισφάλεια. Αντί να καταργήσετε το 407 και να εντάξετε το προσωπικό αυτό σε μόνιμες θέσεις που καλύπτουν πάγιες διδακτικές και ερευνητικές ανάγκες, ουσιαστικά γενικεύετε και θεσμοθετείτε εκ νέου μια εξαιρετικά προβληματική πραγματικότητα. Δημιουργείτε συνθήκες Μεσαίωνα, εισάγοντας τον πιο ακραίο νεοφιλελευθερισμό στο δημοκρατικό δημόσιο πανεπιστήμιο.
Είναι φανερό ότι με αυτό το νόμο η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ μόνο στόχο έχει να διαλύσει τη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση που παρέχονταν στο ελληνικό πανεπιστήμιο και να εναρμονίσει την ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα με τις επιταγές του πιο ακραίου νεοφιλελεύθερου δόγματος για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ο νόμος αυτό έρχεται να καταλύσει κάθε τι δημόσιο και δωρεάν στο πανεπιστήμιο. Όλα αυτά με διορισμένες διοικήσεις, με την πρωτοφανή παύση νόμιμα και δημοκρατικά εκλεγμένων πανεπιστημιακών αρχών, γιατί δεν έχει κανένα κοινωνικό σύμμαχο και μόνο έτσι το Υπουργείο μπορεί να επιβάλει την επικίνδυνη πολιτική του.
Είναι απολύτως βέβαιο ότι όλοι όσοι υπερασπίζονται τη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, σε όλες τις βαθμίδες θα αντιταχθούν στην υλοποίηση του και δεν θα αφήσουν τα πανεπιστήμια βορά στις αδηφάγες ορέξεις της νεοφιλελεύθερης αγοράς.
Η θέση του ΣΥΡΙΖΑ είναι: απόσυρση του νομοσχεδίου που διαλύει και την Τριτοβάθμια δημόσια και δωρεάν Παιδεία.
Αυτά που κάνετε –και είδαμε και τις αλλαγές, ειδικά στο άρθρο 77 για τα μέλη ΔΕΠ- είναι τραγικά. Διότι αυτό που βγαίνετε και λέτε ειδικά στην παράγραφο 2 που λέτε: «Οι διαδικασίες εκλογής και εξέλιξης σε θέσεις μελών ΔΕΠ για τις οποίες έχει προκήρυξη ή έχει υποβληθεί αίτηση» με τα νέα δεδομένα το έχετε απαλείψει.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Ολοκληρώστε παρακαλώ.
ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Αν αυτό θεωρείτε ότι είναι σωστό και υπέρ του δημοσίου Πανεπιστημίου μέσα σε όλα αυτά που κάνετε, είστε πολύ γελασμένοι. Αυτό το νομοσχέδιο δεν πρόκειται να λειτουργήσει στην πράξη.
Ευχαριστώ πολύ.
(Βίντεο ομιλίας)
http://www.youtube.com/watch?v=q0exDWqCfaw