Έξι μόλις μήνες μετά τις επικίνδυνες και παραλίγο φονικές καθιζήσεις του οδοστρώματος στο οδικό δίκτυο Ανατολικού Πηλίου, το πρόβλημα παραμένει, καθώς η πρώτες χιονοπτώσεις στον ορεινό όγκο, είχαν ως αποτέλεσμα καταπτώσεις βράχων στις περιοχές Ξουριχτίου και Καραβώματος, όπου δηλαδή είχαν παρατηρηθεί και πέρυσι τα επικίνδυνα γεωλογικά φαινόμενα.
Στις αρμοδιότητες της αιρετής Περιφέρειας υπάγεται η συντήρηση των οδών, αρμοδιότητα μέχρι πρότινος της Κρατικής Περιφέρειας και των αντίστοιχων πρώην νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων. Σύμφωνα με την υπʼ αριθμ. 323/2008 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους «στην έννοια της συντήρησης από τους ΟΤΑ Αʼ και Βʼ βαθμού των οδών της αρμοδιότητάς τους, περιλαμβάνεται η αποκατάσταση των βλαβών του οδοστρώματος και των στοιχείων ασφαλείας (στηθαία, νησίδες, σήμανση κ.λπ.) και ο αποχιονισμός. Όμως προ πολλού, στο Πήλιο η λύση του θέματος υπερβαίνει την απλή συντήρηση, αφού έχει να κάνει με γεωλογικά φαινόμενα και φυσικές δυνάμεις, που παρασύρουν πλαγιές του βουνού και προκαλούν εκτεταμένες καταπτώσεις, καθιζήσεις και κατολισθήσεις.
Το ίδιο μάλιστα παραδεχόταν και το Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, σε ερώτηση που είχαμε απευθύνει σχετικά (14517/07.04.2011), υποστηρίζοντας (25054/25.05.2011) ότι οι αιτίες των έντονων και μεγάλης έκτασης γεωλογικών φαινομένων είναι «τα ιδιαίτερα γεωλογικά χαρακτηριστικά του εδάφους της περιοχής, τα οποία επιτρέπουν τη δημιουργία αστάθειας. Η γήρανση της οδού, σε συνδυασμό με την επιβάρυνσή της με φορτία κυκλοφορίας πολύ μεγαλύτερα από αυτά που προβλέφθηκαν κατά τον χρόνο κατασκευής της. η έλλειψη οργανωμένων δικτύων απορροής ομβρίων και άρδευσης στην ευρύτερη περιοχή, που επιβαρύνει άμεσα ή έμμεσα την Ε.Ο. Βόλου-Ζαγοράς».
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αρμοδίων Υπηρεσιών της Περιφερειακής Ενότητας Μαγνησίας της Περιφέρειας Θεσσαλίας, απαιτούνται τουλάχιστον 5 εκατομμύρια ευρώ για να εκπονηθούν μελέτες στα σημεία όπου παρουσιάζονται τα μεγαλύτερα προβλήματα, αλλά και για να υλοποιηθούν έργα εκεί όπου ήδη υπάρχουν μελέτες.
Ήδη, έχει εκπονηθεί Προκαταρκτική Μελέτη με τίτλο «Βελτίωση Ασφάλειας Εθνικού Οδικού Δικτύου Περιοχής Πηλίου», που παραλήφθηκε από την Περιφέρεια Θεσσαλίας και αφορά τα τμήματα: 1) Χάνια-Καράβωμα, 2) Καράβωμα-Ζαγορά-Πουρί, 3) Ζαγορά-Χορευτό και 4) Ξουρίχτι-Τσαγγαράδα-Μούρεσι-Ανήλιο-Μακρυρράχη-Καράβωμα. Σε αυτή, προσδιορίστηκαν 49 θέσεις μεσαίας και μεγάλης επικινδυνότητας, που ταξινομήθηκαν με κριτήρια την επικινδυνότητα, την αμεσότητα και τη βατότητα της οδού. Για τις 15 πλέον επικίνδυνες θέσεις το κόστος εκπόνησης μελετών εκτιμήθηκε σε 1,5 εκατ. ευρώ και το κόστος κατασκευής των έργων σε 8 εκατ. ευρώ. Για τις υπόλοιπες 34 θέσεις απαιτούνται 16 εκατομμύρια ευρώ.
Μολαταύτα, για την άμεση εκτέλεση επειγόντων έργων η Περιφέρεια Θεσσαλίας διεκδικεί έκτακτη χρηματοδότηση ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ.
Επειδή δεν είναι δυνατόν τα συναρμόδια Υπουργεία να παραμένουν παρατηρητές της κατάρρευσης του Ανατολικού Πηλίου, αντί να αναλάβουν άμεσα πρωτοβουλίες αποτροπής αυτών των φαινομένων.
Επειδή οφείλει να αντιληφθεί η Κυβέρνηση ότι η Περιφέρεια Θεσσαλίας δεν μπορεί να υποκαταστήσει τα Υπουργεία Υποδομών ή Εσωτερικών, ούτε, βέβαια, διαθέτει τον προϋπολογισμό Υπουργείων ή της Πολιτείας.
Βάσει των παραπάνω,
ερωτώνται οι κκ. Υπουργοί:
1. Θα διαθέσουν τα απαραίτητα κονδύλια για την εκπόνηση μελετών αλλά και για την υλοποίηση των έργων για τα οποία έχουν ήδη ολοκληρωθεί κι εγκριθεί οι σχετικές μελέτες;
2. Θα αποδοθεί προς την Περιφέρεια Θεσσαλίας το ποσό των 5 εκατομμυρίων ευρώ, ως έκτακτη χρηματοδότηση, για την εκτέλεση των επειγόντων έργων στο Ανατολικό Πήλιο;
3. Ποιος είναι ο σχεδιασμός των συναρμόδιων Υπουργείων Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για συντήρηση και βελτίωση του οδικού δικτύου Ανατολικού Πηλίου, καθώς και για τα απαραίτητα έργα υποδομής;
Η ερωτώσα βουλευτής
Ηρώ Διώτη