Τις εύλογες αντιδράσεις του Συλλόγου Εργατοϋπαλλήλων της Εστίας Ναυτικών (ΣΕΕΝ), της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ), των συνδικάτων, ακόμα και ενώσεων των πλοιοκτητών προκάλεσε η πρόθεση της κυβέρνησης να συμπεριλάβει τον Ειδικό Λογαριασμό Οικογενειακών Επιδομάτων Ναυτικών (ΕΛΟΕΝ) στους υπό συγχώνευση οργανισμούς, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του βʼ αντιπροέδρου της κυβέρνησης. Ήδη οι εργαζόμενοι του ΣΕΕΝ οι οποίοι εξυπηρετούν και τις ανάγκες του ΕΛΟΕΝ προχώρησαν σε 3ήμερη απεργία από τη Δευτέρα 17 Οκτωβρίου έως και την Τετάρτη 19 Οκτωβρίου 2011 ζητώντας μεταξύ άλλων τη διατήρηση του ΕΛΟΕΝ ως αυτοτελούς Λογαριασμού. Το επιχείρημα που χρησιμοποιεί η κυβέρνηση για να προχωρήσει σε αυτές τις συγχωνεύσεις είναι ο εξορθολογισμός των δημόσιων δαπανών, ωστόσο είναι φανερό από τις κυβερνητικές επιλογές ότι η κύρια επιδίωξη είναι ο περιορισμός του δημοσίου τομέα και η παραχώρηση βασικών λειτουργιών στους ιδιώτες. Η συμπερίληψη του ΕΛΟΕΝ στους υπό συγχώνευση φορείς αποτελεί τρανή απόδειξη ότι το επιχείρημα περί εξορθολογισμού των δημοσίων δαπανών είναι αβάσιμο. Ειδικότερα ο ΕΛΟΕΝ έχει δικό του προϋπολογισμό, χρηματοδοτείται από ίδιους πόρους που προέρχονται αποκλειστικά και μόνο από εισφορές πλοιοκτητών σε ποσοστό 2% και ναυτικών σε ποσοστό 1% επί των εκάστοτε καταβαλλόμενων αποδοχών των ναυτικών. Κατά συνέπεια ο ΕΛΟΕΝ σε καμία περίπτωση δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ οι υπάλληλοι της Εστίας Ναυτικών που απασχολούνται σε αυτόν αμείβονται από τους πόρους του.
Σημειώνεται ότι, μετά από συνάντηση που πραγματοποιήθηκε μεταξύ της διοίκησης της ΠΝΟ και του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Χρυσοχοίδη με αφορμή τις κινητοποιήσεις των ναυτικών προκειμένου να εξευρεθεί λύση στα πιεστικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν, εξεδόθη δελτίο τύπου από το Υπουργείο στο οποίο μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι ο Υπουργός υποστήριξε ότι ο ΕΛΟΕΝ θα εκσυγχρονιστεί. Αυτή ωστόσο η δήλωση δεν αποτελεί διαβεβαίωση για τη μη συγχώνευση του Λογαριασμού ενώ δημιουργεί ερωτηματικά και ως προς το περιεχόμενο αυτής της διαδικασίας εκσυγχρονισμού. Σε μια εποχή κατά την οποία οι έλληνες ναυτικοί μαστίζονται από την ανεργία εξαιτίας των πολιτικών των κυβερνήσεων των τελευταίων ετών και περιορίζονται δραματικά οι συντάξεις τους με προοπτική περαιτέρω μείωσης εξαιτίας του περιορισμού της χρηματοδότησης του ΝΑΤ, η συγχώνευση του ΕΛΟΕΝ θα αποτελέσει ένα ακόμα σημαντικό πλήγμα στο ναυτικό επάγγελμα μειώνοντας τις παροχές προς τους ναυτικούς και τις οικογένειες τους.
Με βάση τα παραπάνω,
ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Για ποιους λόγους συμπεριελήφθη ο ΕΛΟΕΝ στη λίστα των υπό συγχώνευση φορέων από τη στιγμή που δεν επιβαρύνει με οιονδήποτε τρόπο τον κρατικό προϋπολογισμό;
2. Τελικά θα επιμείνουν να προχωρήσουν στη συγχώνευση του Λογαριασμού;
3. Σε ποιες ενέργειες πρόκειται να προβεί η κυβέρνηση προκειμένου να εκσυγχρονίσει τον ΕΛΟΕΝ σύμφωνα και με τη δήλωση του αρμόδιου Υπουργού και με ποιο χρονοδιάγραμμα;
Ο ερωτών βουλευτής
Θοδωρής Δρίτσας
Α΄ Πειραιά & Νησιών