Αντιλαϊκές, αντικοινωνικές και χωρίς στόχο είναι οι εξελίξεις που παρακολουθούμε την τελευταία περίοδο στις αστικές συγκοινωνίες. Από το Φεβρουάριο 2011 επεβλήθησαν τσουχτερές ανατιμήσεις των εισιτηρίων με περίπου 30% μέση αύξηση εισιτηρίων και καρτών. Η κυβέρνηση προσδοκούσε αύξηση στα έσοδα στο ίδιο ή κοντά σε αυτό το επίπεδο κάτι που δεν συνέβη αφού η αύξηση εσόδων δεν ξεπέρασε το 5% !!
Δεν γνωρίζουμε αν οι διοικήσεις των φορέων των αστικών συγκοινωνιών και το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων έχουν προβεί σε αξιολόγηση αυτών των αποτελεσμάτων που προκάλεσαν οι ανατιμήσεις στα εισιτήρια αλλά και η αναδιάρθρωση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας του Ν. 3920. Η εκτίμηση μας είναι πως οι υπέρογκες ανατιμήσεις προκάλεσαν μείωση του αριθμού των επιβατών που αποδεικνύεται άλλωστε με τη σημαντική μείωση των μηνιαίων καρτών απεριορίστων διαδρομών (μέχρι και 10%) καθώς και των εισιτηρίων. Τελικά, όπως αποδεικνύεται το μόνο που κατάφερε η κυβέρνηση είναι η απομάκρυνση των επιβατών από τις αστικές συγκοινωνίες, ενώ και τα οικονομικά αποτελέσματα ήταν σχεδόν μηδενικά.
Την ίδια περίοδο, δηλαδή από την αρχή του χρόνου, οι εργαζόμενοι έχουν δει τις αποδοχές τους να μειώνονται κατά 25%. Η μείωση αυτή αποτέλεσε τον βασικό παράγοντα για τη μείωση των ελλειμμάτων και επομένως η κυβέρνηση δεν δικαιούται να περηφανεύεται γιατί δεν έχει καμιά σχέση η μείωση αυτή με «μεταρρυθμίσεις» και «εκσυγχρονισμούς».
Οι εξελίξεις στις αστικές συγκοινωνίες προκάλεσαν σημαντικές επιπτώσεις στο συγκοινωνιακό έργο γιατί ο στόχος της μείωσης των κονδυλίων μισθοδοσίας των εργαζομένων συνδυάστηκε με τη μείωση των απασχολούμενων σε αυτές. Λεωφορεία και τρόλλεϋ είναι ακριβοθώρητα, ενώ τα μέσα σταθερής τροχιάς μεταφέρουν τους επιβάτες τους σε συνθήκες κορεσμού.
Με βάση την ενημέρωσή μας από 1η Δεκεμβρίου εκτελούνται από την εταιρεία ΟΣΥ (Πρώην ΕΘΕΛ και ΗΛΠΑΠ) θερινά, δηλαδή μειωμένα δρομολόγια των δύο φορέων με ότι αυτό συνεπάγεται σε ταλαιπωρία των επιβατών. Επίσης προβλέπεται παραπέρα μείωση του προσωπικού τους επόμενους μήνες, λόγω συνταξιοδοτήσεων και εφεδρειών, χωρίς καμία προοπτική αναπλήρωσης.
Αποδεικνύεται, πως, επιλογή της κυβέρνησης στα πλαίσια της μνημονιακής πολιτικής είναι η μείωση των ελλειμμάτων μέσω της πλήρους διάλυσης των δημόσιων συγκοινωνιακών φορέων και της κατεδάφισης των όποιων εργασιακών κατακτήσεων.
Η κυβέρνηση όμως οφείλει να απολογηθεί γιατί απέναντι στην ύφεση, στην ανεργία, ανέχεια, στην οποία έχει περιέλθει η συντριπτική πλειοψηφία του λαού δεν απάντησε με βελτίωση της εξυπηρέτησης, με ενίσχυση των δρομολογίων και συμβολή στη διατήρηση του κοινωνικού ιστού, με μείωση κατανάλωσης καυσίμων και συνεπώς την περιβαλλοντική αναβάθμιση. Η σημερινή κυβέρνηση αντί να παίρνει κάθε μέρα που περνά μια ακόμη ανάλγητη απόφαση, οφείλει να ενδιαφερθεί επιτέλους στοιχειωδώς για τα δεινά που προκαλεί στο λαό:
Με βάση τα παραπάνω ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Προτίθενται, αντί να επιδεινώνουν τη ζωή του λαού όπως με τα παραπάνω μέτρα, να πάρoυν μέτρα που θα τον ανακουφίζουν και ποια;
2. Θα επανεξετάσουν ειδικότερα και θα πάρουν πίσω την απόφαση για εφαρμογή θερινών δρομολογίων το χειμώνα και περικοπή δρομολογίων, ώστε να μην ταλαιπωρηθεί παραπέρα το επιβατικό κοινό;
3. Θα επανεξετάσουν την τιμολογιακή πολιτική με ανάκληση των ανατιμήσεων των εισιτηρίων του Φεβρουαρίου, με δεδομένη και την αναποτελεσματικότητα του μέτρου;
4. Θα υπερβούν δογματικές αγκυλώσεις όσον αφορά των αριθμό των εργαζομένων στους δημόσιους συγκοινωνιακούς φορείς και αντί για μειώσεις προσωπικού, μέσω μετατάξεων και της εργασιακής εφεδρείας, να υπάρξει η αναγκαία στελέχωση τους για ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού στις μετακινήσεις του;
Ο ερωτών Βουλευτής
Λαφαζάνης Παναγιώτης