Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
13/12/2011

Κατέρρευσε η ιστορική γέφυρα De Bosset του Αργοστολίου, που εδώ και δέκα χρόνια έχει αφεθεί στην εγκατάλειψη - Ερώτηση του Τ. Κουράκη, βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ, προς τον Υπουργό Πολιτισμού & Τουρισμού

Η λίθινη γέφυρα De Bosset του Αργοστολίου, κόσμημα για την πρωτεύουσα της Κεφαλονιάς  και κηρυγμένο ιστορικό διατηρητέο μνημείο (ΦΕΚ 169/10.3.1970) απειλείται άμεσα από καταστροφή, καθώς μεγάλο τμήμα της μήκους 17 μ. και πλάτους 3 μ., κατέρρευσε πριν από λίγες μέρες.

Η ιστορική γέφυρα που αποτελεί σημαντικότατο μνημείο των Ιονίων νήσων, κατασκευάστηκε το 1812 από τον Ελβετό μηχανικό Κάρολο - Φίλιππο De Bosset, αξιωματικό του αγγλικού στρατού και διοικητή της Κεφαλληνίας, και συνέδεσε το Αργοστόλι, με την απέναντι ακτή της λιμνοθάλασσας του Κουτάβου.

Το μήκους 730 μ. μνημείο εδώ και αρκετά χρόνια εμφανίζει σημαντικά στατικά προβλήματα: καθιζήσεις, ρωγμές στο κατάστρωμα, διαβρώσεις και πτώσεις σε τσιμεντένια στηθαία. Ήδη από το 2005 στο σημείο της κατάρρευσης είχε δημιουργηθεί  μεγάλη οπή στο κατάστρωμα, η οποία δεν αντιμετωπίστηκε και οδήγησε στα σημερινά τραγικά αποτελέσματα.

Το αρμόδιο για την προστασία του μνημείου  ΥΠΠΟΤ δηλώνει παντελώς ανεύθυνο για την κατάσταση στην οποία περιήλθε η ιστορική γέφυρά και σε ανακοίνωσή του αναφέρει:

«Η σημερινή εξέλιξη είναι  αποτέλεσμα ολιγωρίας και καθυστερήσεων, οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν αφορούν στο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού. Το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, από τη δεκαετία του 2000 έχει καταβάλει κάθε προσπάθεια για την απόλυτη ωρίμανση των μελετών για την αποκατάσταση και ενίσχυση της γέφυρας Αργοστολίου De Bosset, ενώ από το 2005 προειδοποίησε για τις σημαντικές επιπτώσεις και κινδύνους εάν δεν απαγορεύονταν απόλυτα η κυκλοφορία κάθε είδους οχήματος και τροχοφόρου. Τοπικοί φορείς και παράγοντες, δεν συμμορφώθηκαν με την οδηγία του ΥΠΠΟΤ.

Στις 21/5/2010 το έργο αποκατάστασης της γέφυρας εντάχθηκε στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ιονίων Νήσων του ΕΣΠΑ 2007-2013, και η αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΠΟΤ προχώρησε αμέσως στις εκ του νόμου προβλεπόμενες διαδικασίες για την ανάδειξη αναδόχου του έργου. Με προσφυγή τους στο Συμβούλιο Επικρατείας, τοπικά συμφέροντα προσέβαλλαν τον διαγωνισμό, δημιουργώντας καθυστερήσεις στην έναρξη του έργου. Η τελική απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας δικαίωσε τις διαδικασίες που ακολούθησε η αρμόδια διεύθυνση αναστήλωσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων του ΥΠΠΟΤ.»

Ύστερα από τα παραπάνω ερωτάται ο κ. Υπουργός

•    Γιατί την τελευταία δεκαετία, δεν έγινε καμία παρέμβαση με χρηματοδότηση του ΥΠΠΟΤ, για τη  στατική  ενίσχυση του μνημείου, μολονότι ήταν γνωστό ότι καταρρέει;

•    Γιατί το ΥΠΠΟΤ, όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή του, περιορίστηκε μόνο σε επισημάνσεις και προειδοποιήσεις σχετικά με την επικινδυνότητα της χρήσης του μνημείου; Γιατί, δεδομένης μάλιστα της ύπαρξης περιφερειακού δρόμου, δεν προχώρησε, σε συνεργασία και με τις τοπικές  Αστυνομικές αρχές, στην πλήρη απαγόρευσης της χρήσης του, προκειμένου να το προστατεύσει;

•    Γιατί δεν υλοποιήθηκαν οι μελέτες που εκπονήθηκαν κατά τη δεκαετία του 2000 με χρηματοδότηση από το Γ΄ ΚΠΣ;

•    Ποιοι ευθύνονται για τις ολιγωρίες και τις καθυστερήσεις για τις οποίες κάνει λόγο η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΤ και τι έπραξε το ΥΠΠΟΤ προκειμένου να τις αντιμετωπίσει;

•    Σε ποιες άμεσες ενέργειες προτίθεστε να προχωρήσετε προκειμένου να αποφευχθεί η  πλήρης κατάρρευση της ιστορικής γέφυρας;

Ο ερωτών βουλευτής

Τάσος Κουράκης