Η Χαλκιδική έχει ιδιαίτερο γεωγραφικό ανάγλυφο με τον ορεινό όγκο και τα τρία πόδια και εντάσσεται στους πιο δύσκολους νομούς της Ελλάδας με πολλά μικρά χωριά και αρκετά μικρά αστικά κέντρα. Έτσι υπάρχουν διάσπαρτα, σε όλο το νομό, σχολεία της Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπαίδευσης που εξυπηρετούν τις ανάγκες των κατοίκων. Η πρόσφατη μείωση του αριθμού των σχολείων μέσω των συγχωνεύσεων-καταργήσεων σχολικών μονάδων (κυρίως της Α/βάθμιας εκπαίδευσης) δημιουργεί εκτός των άλλων και προβλήματα στη μετακίνηση των μαθητών από 9/1/2012 που θα γίνει η έναρξη των μαθημάτων μετά τις 15νθήμερες διακοπές. Μέχρι το τέλος του 2011, τη δαπάνη της μεταφοράς των μαθητών την έχουν αναλάβει οι περιφερειακές διοικήσεις της χώρας με παράταση των περσινών συμβάσεων από το νέο έτος όμως η αρμοδιότητα μεταφέρετε στους δήμους.
Οι πέντε νέοι Καλλικρατικοί δήμοι όμως του Νομού Χαλκιδικής αδυνατούν να μεταφέρουν τους μαθητές στα σχολεία από 9/1/2012 και μετέπειτα διότι :
Α) Είναι σε άσχημη οικονομική κατάσταση (δύο δήμοι είναι ήδη στο «κόκκινο»)
Β) Δεν έχει προχωρήσει από τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Παιδείας δια βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, η χρηματοδότηση των δήμων για το έργο «Μεταφορά μαθητών Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπαίδευσης»-2012 με αποτέλεσμα η διαδικασία των διαγωνισμών και η όποια εκταμίευση να μην είναι νόμιμες ενέργειες, καθώς σύμφωνα με την πάγια νομολογία του ελεγκτικού συνεδρίου, αν δεν υπάρχει η αναγκαία χρηματοδότηση και κατʼ ακολουθία ο αντίστοιχος για το αντικείμενο αυτό κωδικός, δεν υπάρχει δυνατότητα σύννομης εκτέλεσης και ολοκλήρωσης της όλης προδικασίας και διαδικασίας ενός τέτοιου διαγωνισμού.
Γ) Η εγκύκλιος, που εκδόθηκε τον Αύγουστο και καθορίζει τη διαδικασία και τον μαθηματικό τύπο για την εκμίσθωση των Μέσων Μεταφοράς Μαθητών, καθιστά αδύνατη την προσέλευση ενδιαφερομένων στο διαγωνισμό γιατί οι τιμές που αντιστοιχούν σε κάθε δρομολόγιο είναι στο 1/3 της τιμής που ίσχυε μέχρι πέρσι (και με τις οποίες έγινε η μεταφορά των μαθητών μέχρι τέλους του 2011). Φυσικά δεν αναφερόμαστε στις μισθώσεις που έγιναν με αδιαφανείς τρόπους, με απευθείας αναθέσεις που απασχόλησαν το Ελεγκτικό Σώμα και σαφώς ήταν κατά πολύ πολλαπλάσιες των ως άνω τιμών.
Ενδεικτικά αναφέρουμε τα αποτελέσματα των διαγωνισμών τριών Δήμων του νομού Χαλκιδικής:
Δήμος Πολυγύρου: Πρέπει να μισθώσει περίπου 90 Δρομολόγια δαπάνης περίπου 780.000 ευρώ. Δεν έχει συνάψει καμία μίσθωση
Δήμος Ν. Προποντίδας : Από τα 60 απαιτούμενα δρομολόγια μόνο για τα 8 βρέθηκαν Μ.Μ.Μ
Δήμος Κασσάνδρας: Καμία μίσθωση
Να σημειωθεί πως το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Πολυγύρου πήρε ομόφωνη απόφαση αιτούμενο την τροποποίηση της εγκυκλίου στο θέμα του μαθηματικού τύπου που προσδιορίζει με λογικό τρόπο την τιμή ανά δρομολόγιο.
Επειδή τις στρεβλώσεις και την αναποτελεσματικότητα της διοικητικής μεταρρύθμισης του «Καλλικράτη» δεν δύναται να τις επωμίζονται οι μαθητές και οι οικογένειές τους και κατ΄ επέκταση να διαταράσσεται η εύρυθμη λειτουργία των σχολείων
ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής των οφειλών από την περιφέρεια Κ. Μακεδονίας
( Απρίλης – Δεκέμβρης 2011);
2. Πότε θα μπουν οι αναγκαίες πιστώσεις στον αντίστοιχο κωδικό για να αρχίσει η νόμιμη διαδικασία;
3. Θα υπάρξει τροποποίηση της εγκυκλίου επί του μαθηματικού τύπου, ώστε να επιτευχθεί λογικός προσδιορισμός της τιμής που θα καθορίζει κάθε δρομολόγιο;
Οι ερωτώντες βουλευτές:
Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου
Αναστάσιος Κουράκης