ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Γ΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΝΗ΄
Τετάρτη 11 Ιανουαρίου 2012
ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΙΑΤΑΞΗ
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Συνέχιση της συζήτησης επί των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
«Διάθεση γεωργικών φαρμάκων στην αγορά, ορθολογική χρήση αυτών και συναφείς διατάξεις».
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Το λόγο έχει η Ειδική Αγορήτρια του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Αναφέρθηκα και εγώ στην Επιτροπή, αλλά άκουσα χθες και άλλους Βουλευτές να αναφέρονται σε ένα συγκεκριμένο γεωργικό φάρμακο, το φυτοφάρμακο LEBAYCID, που είχε χρησιμοποιηθεί για τη δακοκτονία και το οποίο είναι ένα απαγορευμένο γεωργικό φάρμακο, γιατί βάζει σε κίνδυνο την υγεία των πολιτών, αλλά και την εμπορική τύχη και πορεία των αγροτικών προϊόντων.
Παρʼ όλα αυτά, είχε κατʼ εξαίρεση δοθεί η δυνατότητα να χρησιμοποιείται, όταν ήδη είχε λήξει.
Είχαμε καταθέσει στις 15 Απριλίου 2010 μαζί με άλλους συναδέλφους Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ μία ερώτηση και είχαμε ζητήσει και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων. Τότε είχαμε ζητήσει να μας κατατεθεί το σχετικό με τη δακοκτονία πόρισμα του ΣΕΕΔ, καθώς και το έγγραφο, με το οποίο ενημερώθηκε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την κατʼ εξαίρεση έγκριση του LEBAYCID για τα έτη 2008, 2009. Ποτέ δεν μας δόθηκαν αυτά τα στοιχεία. Ποτέ δεν δόθηκε καμία απάντηση στην ερώτηση που είχαμε καταθέσει, καθώς και στην ΑΚΕ.
Όλο αυτό που συζητούμε είναι τραγικό. Πέραν αυτού, τα γεωργικά φάρμακα και η εντατική χρήση τους από αγρότες έχουν κατηγορηθεί για την επίδρασή τους - πέραν όλων των άλλων βέβαια- στη γενετική των αγροτών. Ερευνητές αναφέρουν, μετά από μακρόχρονη παρακολούθηση ειδικά των αγροτών που καλλιεργούσαν καπνά, αλλά και θερμοκήπια, πως η χρήση -και ακόμη περισσότερο η αλόγιστη χρήση- ισχυρών φυτοφαρμάκων είχε ως αποτέλεσμα είτε καρκινογενέσεις είτε χαμηλή αναπαραγωγή στους άνδρες χρήστες γεωργικών φαρμάκων από τη στιγμή που και τα μέτρα ασφαλείας, όπως μάσκες, αδιάβροχες φόρμες, κλπ, δεν ήταν στην κουλτούρα τους την ώρα του ψεκασμού. Διότι ποτέ κανένας δεν ενημέρωσε με μία ειδική καμπάνια από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας τα προηγούμενα χρόνια για όλα όσα συζητούμε και για όλες αυτές τις επιπτώσεις. Και βεβαίως, δεν πρόκειται για κινδυνολογία, αλλά είναι μία πραγματικότητα. Γιατί άκουσα νωρίτερα τον Εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας να αναφέρεται σε κινδυνολογία.
Βεβαίως η επίδραση στο περιβάλλον και στο τελικό προϊόν είναι δεδομένη, μετά από όλα όσα προανέφερα. Άρα, η συζήτηση για τα γεωργικά φάρμακα και τη φυτοπροστασία είναι παρά πολύ σοβαρή και δεν μπορεί να είναι αποσπασματική, όπως ανέφερα χθες και εγώ, αλλά και η συνάδελφός μου, η κα Ηρώ Διώτη. Χωρίς ένα εθνικό σχέδιο δράσης, χωρίς επιστημονική έρευνα, χωρίς ενημέρωση των χρηστών, χωρίς παρακολούθηση αποτελεσμάτων, αλλά και των εισαγωγών και των τιμών, αλλά και των παράνομων εισαγωγών που γίνονται στη χώρα μας, χωρίς συνταγογράφηση, χωρίς επιτακτικούς και συνεχείς ελέγχους και αυτό το νομοσχέδιο θα είναι απλά ένα ακόμη νομοθέτημα, που θεωρητικά θα φαίνεται να είναι σε θετική κατεύθυνση, αλλά θα είναι τελείως ανεφάρμοστο.
Επίσης, σημαντικό είναι να έχουμε την κατεύθυνση της μείωσης του κόστους παραγωγής των αγροτικών προϊόντων και την αύξηση της ποιότητάς τους, ώστε να δημιουργηθεί επιτέλους ο μοχλός παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας, για να βγούμε από την κρίση όπου μας βύθισαν οι πολιτικές όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων. Βεβαίως όμως, το πιο σκληρό μέτωπο είναι αυτό που βλέπουμε σήμερα από την τρικομματική Κυβέρνηση.
Στο άρθρο 3, στην παράγραφο 4, το Μπενάκειο Φυτοπαθολογικό Ινστιτούτο επιβάλλεται να λειτουργεί από εδώ και πέρα, κύριε Υπουργέ, χωρίς την πολιτική σκέπη κανενός Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Στο άρθρο 7, που αφορά τον εργαστηριακό έλεγχο των γεωργικών φαρμάκων και τον έλεγχο υπολειμμάτων γεωργικών φαρμάκων στα αγροτικά προϊόντα, θα πρέπει να ξεκαθαριστεί και να αναφερθεί η συνεισφορά των διαπιστευμένων πλέον εργαστηρίων του συγκεκριμένου Ινστιτούτου που προανέφερα, δηλαδή του Μπενάκειου, διότι είναι το εθνικό εργαστήριο αναφοράς ελέγχου υπολειμμάτων.
Ερώτηση: Αναφέρεστε στο σχέδιο νόμου στην κατάρτιση των χρηστών που θα εφαρμόζουν τα γεωργικά φάρμακα στις καλλιέργειές τους. Ποιος, λοιπόν, θα είναι αυτός ο φορέας κατάρτισης είτε των χρηστών είτε των διανομέων, ακόμη και των γεωπόνων; Αυτοί θα πρέπει, βεβαίως, να ενταχθούν σε ένα άλλο πλαίσιο, διότι έχουν την επιστημονική τεκμηρίωση και θα πρέπει να διαχωριστούν από όλους τους υπόλοιπους. Γιατί οι επιστήμονες οι γεωπόνοι, οι τεχνολόγοι, θα πρέπει απλά να επικαιροποιήσουν την κατάρτιση για τα συγκεκριμένα γεωργικά φάρμακα, τα οποία συνεχώς βελτιώνονται και μετονομάζονται.
Στο άρθρο 19: Ποια θα είναι και με ποιον τρόπο και με ποια κριτήρια θα δίνεται η χορήγηση πιστοποιητικού μέσω αυτής της κατάρτισης ή με άλλα μέσα στο κομμάτι των διανομέων;
Όσον αφορά το κομμάτι των διανομέων, πολύ σωστά αναφέρθηκε και στην Επιτροπή με τους φορείς ότι θα πρέπει να απασχολείται το απαραίτητο επιστημονικό προσωπικό με τα προσόντα που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία και σε όποιο άλλο προσωπικό αυτό απαιτείται. Είναι πάρα πολύ ουσιαστικό, γιατί μιλάμε για τη δημόσια υγεία. Πέραν αυτού, όμως, θα πρέπει να αναφερθούμε και στους χρήστες. Είναι σημαντικό να γνωρίζει ένας χρήστης, ο αγρότης, το επιστημονικό προσωπικό, που θα καταρτιστεί και ποιος θα πληρώσει όλη αυτήν την κατάρτιση. Είναι σημαντική.
Θυμάμαι είχε αναφερθεί ο κύριος Υπουργός, ο κ. Σκανδαλίδης, για ένα πλαίσιο που θα έμπαινε για την κατάρτιση των χρηστών στους αγρότες μέχρι σαράντα ετών, δηλαδή να καταρτιστούν οι νέοι αγρότες. Μπαίνει και ένα χρονοδιάγραμμα μέχρι το Νοέμβριο του 2013 για την κατάρτιση. Είναι ένα σύστημα το οποίο είναι πολύ δύσκολο, ειδικά στις σημερινές συνθήκες, να υλοποιηθεί. Ο διανομέας που θα διανέμει το γεωργικό φάρμακο θα πρέπει να ενημερώσει με επιστημονική τεκμηρίωση το χρήστη. Είναι πολύπλοκο όλο αυτό το σύστημα, το είχα πει κι εγώ, το ανέφεραν κι άλλοι Βουλευτές, στη λειτουργία του. Φαίνεται πάρα πολύ καλό όταν το διαβάζουμε. Τι θα γίνει, όμως, όταν θα πάμε να το εφαρμόσουμε;
Σε ό,τι αφορά το άρθρο 22 για την επιθεώρηση του χρησιμοποιούμενου εξοπλισμού εφαρμογής γεωργικών φαρμάκων, αναφέρετε στην παράγραφο 1 υπηρεσίες οι οποίες έχουν σοβαρότατο θέμα στη λειτουργία τους. Με τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ, αλλά και με τις απολύσεις, τις εφεδρείες και ό,τι άλλο θα νομοθετηθεί και αύριο θα το δούμε με το πολυνομοσχέδιο, δεν θα μείνει κανένα προσωπικό. Άρα, για ποιες υπηρεσίες μιλούμε;
Στο άρθρο 23 με τους αεροψεκασμούς κατʼ εξαίρεση υπάρχει ένα σοβαρότατο θέμα που δεν το έχει δει το Υπουργείο τελικά. Από τη μια θα απαγορεύονται οι αεροψεκασμοί, αλλά από την άλλη μεριά κατʼ εξαίρεση θα χρησιμοποιούνται. Αυτό δεν είναι μόνο ανακόλουθο, αλλά είναι και επικίνδυνο, ειδικά όταν έχουμε περιπτώσεις όπως προείπα στην αρχή με το LEBAYCID το οποίο είναι απαγορευμένο, είχε λήξει, αλλά χρησιμοποιήθηκε.
Στο άρθρο 27, στο χειρισμό και στην αποθήκευση γεωργικών φαρμάκων και τη διαχείριση συσκευασιών και του εναπομείναντος γεωργικού φαρμάκου, τι γίνεται εδώ; Πώς θα γίνεται ο χειρισμός των συσκευασιών του γεωργικού φαρμάκου; Ποια θα είναι η νομοθεσία για τα απόβλητα;
Επειδή πολλά ακούγονται τελευταία, θα το ξαναπώ -το είπα στην Επιτροπή, θα το πω και τώρα- θα γίνουν οι Ειδικές Οικονομικές Ζώνες, θα γίνουν εργοστάσια καύσης μέσα σʼ αυτές για τέτοια υπολείμματα και εργοστάσιο για υγρά υπολείμματα στην περιοχή του Ασωπού. Εγείρονται πολλά ζητήματα στην όλη διαχείριση γενικότερα των αποβλήτων, των στερεών και των υγρών και των συσκευασιών. Πώς διασφαλίζεται η καλύτερη διαχείριση για να μην έχουμε την περαιτέρω καταστροφή του περιβάλλοντος;
Είναι σίγουρο ότι κάποιοι από πίσω θα κερδοσκοπήσουν και επειδή η Ελλάδα βρίσκεται σʼ αυτή την τραγική οικονομική κατάσταση και εκχωρείται και δημόσιος πλούτος και ακούμε συνεχώς για τις επενδύσεις, είτε εγχώριες είτε από το παγκόσμιο οικονομικό lobby –γιατί εκεί μας έχουν φέρει οι δικές σας πολιτικές- κάποιοι θα βρουν τα φιλέτα κερδοσκοπίας που αυτοί θέλουν και εσείς θα τα εκχωρήσετε και στη δική μας πλάτη θα καταστρέψουν ό,τι έχει απομείνει.
Εμείς μιλούμε για την αγροτική παραγωγή, μιλούμε για τη δημόσια υγεία, μιλούμε για το περιβάλλον και για όλη αυτή τη διασφάλιση, αλλά δυστυχώς δεν βλέπω καμία ευαισθητοποίηση προς αυτή την κατεύθυνση.
Στο άρθρο 33, το πρόγραμμα κατάρτισης στην ορθολογική χρήση των γεωργικών φαρμάκων, στο κομμάτι που αφορά τους γεωπόνους, καθώς και το αντίστοιχο πιστοποιητικό, θεωρώ ότι κι εδώ θέματα, όπως έχουν και όλα τα άρθρα.
Έχουν γίνει βελτιώσεις, μπορώ να πω, από το αρχικό σχέδιο νόμου που συζητούσαμε στην επιτροπή, αλλά δεν φθάνει μόνο αυτό. Και το πιο σημαντικό είναι ότι δεν υπάρχουν εθνικά σχέδια δράσης και δεν θα μπορέσουν να υλοποιηθούν μέσα σʼ αυτή τη συγκυρία με την αποδιοργάνωση όλων των φορέων της δημόσιας διοίκησης. Γιʼ αυτό θεωρούμε ότι είναι ένα σχέδιο νόμου που απλά θα μείνει στα χαρτιά. Όπως καταψηφίσαμε στην επιτροπή, όπως καταψηφίσαμε και επί της αρχής, έτσι και στην Ολομέλεια καταψηφίζουμε και τα άρθρα του σχεδίου νόμου διότι δεν πρόκειται να υλοποιηθούν. Σας ευχαριστώ πολύ.
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Το λόγο έχει η κ. Αμμανατίδου, Ειδική Αγορήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, επίσης για δύο λεπτά.
ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ – ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Φτάνουμε στο τέλος της συζήτησης. Συζητούμε εδώ και δύο μέρες στην Ολομέλεια ένα νομοσχέδιο κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες πλήρους εξάρτησης από πολυεθνικούς κολοσσούς της έρευνας, της παραγωγής και της διακίνησης των φυτοπροστατευτικών προϊόντων, αλλά και των μεταλλαγμένων, χωρίς να έχουμε ένα εθνικό συνεκτικό αλλά και ευέλικτο σχέδιο αγροτικής ανάπτυξης και ενώ δεν έχει δημιουργηθεί τόσα χρόνια, απορώ πως θα γίνει μέσα σε ένα πεντάμηνο.
Αυτό που βλέπουμε είναι ότι θα προχωρήσει και με την αποδιάρθρωση της δημόσιας διοίκησης μια πλήρης ιδιωτικοποίηση της έρευνας αλλά και -το πιο σημαντικό- των ελεγκτικών μηχανισμών.
Έχουμε από την άλλη μεριά έναν οικονομικά εξουθενωμένο αγρότη-παραγωγό της οικογενειακής και μικρομεσαίας γεωργίας που θα θέλαμε τη στήριξη του, ώστε να πέσει το κόστος παραγωγής, αλλά και να παράγει ποιοτικά προϊόντα, ώστε να μπορεί να σταθεί σε αυτές τις πολύ σκληρές συνθήκες της οικονομικής κρίσης και να μπορέσει να υπάρξει παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, το οποίο όμως δεν είναι στην κατεύθυνση και αυτής της τρικομματικής κυβέρνησης.
Έχουμε κάνει όλες μας τις παρατηρήσεις, διότι πέραν όλων των άλλων που ανέφερα και τώρα στο κλείσιμο μου αλλά και στις προηγούμενες τοποθετήσεις μου, όπως και ο Παναγιώτης Λαφαζάνης και η Ηρώ Διώτη, δεν υπάρχει νομοσχέδιο που να μη δίνει υπερεξουσία στον εκάστοτε Υπουργό. Αυτό είναι ένα σοβαρό θέμα που πρέπει να το δει η Ελληνική Βουλή.
Θα ήθελα να πω και κάτι τελευταίο. Ήταν επιβεβλημένη η νομοτεχνική βελτίωση που κάνετε ότι οι υπεύθυνοι επιστήμονες θα πρέπει να είναι γεωπόνοι, αλλιώς διακυβεύονται τα πάντα. Εμείς διαφωνούμε, όμως, στο γεγονός ότι δεν πρόκειται τίποτα από όλα αυτά που συζητούμε με το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου να επιτευχθεί και γιʼ αυτό το καταψηφίζουμε.
Ευχαριστώ.
(ΒΙΝΤΕΟ ΟΜΙΛΙΑΣ)
http://www.youtube.com/watch?v=slaJRCEwiKQ&feature=related
(ΒΙΝΤΕΟ ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑΣ)
http://www.youtube.com/watch?v=K2E60a6c5GI