Οι διαρκείς αλλαγές στη νομική υπόσταση του πρώην Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου, νυν Ανωνύμου Εταιρείας υπό την επωνυμία Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων (ΟΣΚ), που λειτουργεί με βάση την ισχύουσα νομοθεσία των Δημοσίων Επιχειρήσεων Και Οργανισμών, καθώς και μία σχετική ερμηνεία της Υπουργικής Απόφασης 33891/606/9.05.2008 «Ειδική παροχή προστασίας μητρότητας» από τον Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού, έχουν φέρει τα πάνω κάτω τόσο για τις έγκυες εργαζόμενες του ΟΣΚ, όσο και για τις εργαζόμενες που έχουν μόλις γεννήσει.
Μέχρι τον Απρίλιο του 2011, οι εργαζόμενες του ΟΣΚ (με συμβάσεις ορισμένου και αορίστου χρόνου), που ήταν αποκλειστικά ασφαλισμένες στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, αλλά και οι εργαζόμενες μηχανικοί που είχαν κύρια ασφάλιση στο Ταμείο Συντάξεων Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΣΜΕΔΕ) και τις παροχές σε χρήμα (άδεια μητρότητας και λοχείας) στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, λάμβαναν βάσει του Ν. 3655/2008 και της ΥΑ 33891/606/9.05.2008, την 6μηνη ειδική παροχή προστασίας μητρότητας από τον ΟΑΕΔ. Την εν λόγω παροχή δικαιούται η μητέρα ασφαλισμένη στο ΙΚΑ–ΕΤΑΜ που απασχολείται σε επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις με σχέση εξαρτημένης εργασίας, ορισμένου ή αορίστου χρόνου, με πλήρη ή μερική απασχόληση.
Όμως, τον ίδιο μήνα που κατέθεσε εργαζόμενη τα απαραίτητα δικαιολογητικά στον ΟΑΕΔ, προκειμένου να λάβει την ειδική παροχή, όχι μόνο ο Οργανισμός την απέρριψε, με την αιτιολογία ότι ο ΟΣΚ ανήκει στις ΔΕΚΟ, άρα δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις της Υπουργικής Απόφασης, αλλά ταυτόχρονα διακόπηκε η παροχή και σε όσες μητέρες εργάζονταν στον ΟΣΚ και έκαναν χρήση της εκείνη την περίοδο.
Επειδή η κατάπτωση της νομικής υπόστασης του ΟΣΚ από ΝΠΔΔ σε ΑΕ μεταφράστηκε σε απώλεια της δυνατότητας ασφάλισης των εργαζομένων του στον ΟΠΑΔ, άρα και απώλεια του «προνομίου» για τις νέες μητέρες της 9μηνης παροχής προστασίας μητρότητας που προβλέπεται από το εν λόγω Ταμείο.
Επειδή στις εργαζόμενες μητέρες του ΟΣΚ εφαρμόζονται δύο μέτρα και σταθμά, εν συγκρίσει με τις συναδέλφισσές τους άλλων Υπηρεσιών και Οργανισμών του Δημοσίου που είναι ασφαλισμένες στον ΟΠΑΔ.
Επειδή η μητρότητα αλλά και η πατρότητα προστατεύεται από πλείστους όσους νόμους της ελληνικής και της κοινοτικής νομοθεσίας, καθώς και από το άρθρο 21 του Συντάγματος.
Επειδή αντί να κόβονται παροχές θα έπρεπε αντίθετα να υπάρξει επέκταση της άδειας των 6 μηνών σε όλες τις εργαζόμενες μητέρες και η παροχή αυτή να μετατραπεί σε γονική άδεια, να αφορά τόσο τον δημόσιο όσο και τον ιδιωτικό τομέα και να δίνεται σε όποιον από τους δύο γονείς επιλέγει να ασχοληθεί με τη φροντίδα των παιδιών.
Για τους παραπάνω λόγους,
ερωτώνται οι κκ. Υπουργοί:
1. Με ποιο αιτιολογικό διακόπηκε η ειδική παροχή προστασίας μητρότητας στις νέες μητέρες, εργαζόμενες στον ΟΣΚ, από τη στιγμή που είτε είναι εξ ολοκλήρου ασφαλισμένες στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ είτε –στην περίπτωση των μηχανικών- δικαιούνται παροχές μητρότητας και λοχείας από το ΙΚΑ;
2. Θα εφαρμόσουν τη σχετική νομοθετική διάταξη και την Υπουργική Απόφαση και θα επαναφέρουν τη δυνατότητα λήψης της ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας από τον ΟΑΕΔ για τις εργαζόμενες στον ΟΣΚ;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Ηρώ Διώτη
Μιχάλης Κριτσωτάκης