Σύμφωνα με καταγγελίες εργαζομένων, στον ΟΣΕ, τον τελευταίο καιρό έχουν γίνει τρεις τουλάχιστον σιδηροδρομικές βλάβες στο ηλεκτροδοτούμενο δίκτυο Αεροδρομίου - Κιάτου που είχαν σαν συνέπεια αναστολή και καθυστερήσεις δρομολογίων. Συγκεκριμένα αναφέρουμε, την από 9-10-11 και για σαράντα ημέρες μονοδρόμηση του δικτύου μετά από βλάβη μεταξύ Νερατζιώτισσας –Αεροδρομίου, την από 27-12-11 έως 6-1-12 βλάβη στην Μαγούλα που οδήγησε σε καθυστερήσεις και αλλαγές δρομολογίων, καθώς και την πολύωρη αναστολή δρομολογίων του Προαστιακού στο τμήμα Πειραιάς- Λιόσια από την 18-1-2012 έως και σήμερα .
Οι βλάβες αυτές καθώς και η τεράστια καθυστέρηση στην αντιμετώπισή τους σχετίζονται με το γεγονός ότι το εναπομείναν προσωπικό στον ΟΣΕ, μετά την εφαρμογή των Ν.3891/2010 και 4024/2011, δεν επαρκεί ούτε για την κάλυψη των στοιχειωδών αναγκών της λειτουργίας του τροχαίου υλικού και της γραμμής. Επισημαίνεται ότι μετά την εφαρμογή των παραπάνω νόμων έγιναν 1400 μετατάξεις σιδηροδρομικών το 2011 και με την εφαρμογή της εφεδρείας πρόκειται να αποχωρήσουν άλλοι (118) επιπλέον από 1- 1-2012
Οι ελλείψεις σε προσωπικό είναι μεγάλες, με αποτέλεσμα να υπάρχουν έντονα προβλήματα στη συντήρηση της γραμμής και του τροχαίου υλικού αλλά και συνολικά στη λειτουργία της επιχείρησης. Χαρακτηριστικά παραδείγματα:
Οι εργαζόμενοι στην συντήρηση της γραμμής μεταξύ Αθηνών - Λειβαδιάς είναι λιγότεροι από όσους χρειάζονται. Οι εργαζόμενοι επίσης στην συντήρηση του τροχαίου υλικού δεν αρκούν για να ανταποκριθούν στις ανάγκες λόγω μείωσή τους κατά 30%, εξʼαιτίας των μετατάξεων που προέβλεπε ο Ν.3891/2010. Οι εναπομείναντες εργαζόμενοι, αν και αγωνίζονται να εξασφαλίσουν την συντήρηση του τροχαίου υλικού που ζητάει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δεν επαρκούν για να επισκευάσουν τις βλάβες και γιʼαυτό το λόγο παρατηρούνται μακρόχρονες ακινησίες και συνεχή μείωση του τροχαίου υλικού που κυκλοφορεί. Αν δε υλοποιηθούν οι διατάξεις του Ν.4024/2011(εφεδρεία), τότε θα απομακρυνθούν όλα τα έμπειρα στελέχη του κλάδου των τεχνιτών και αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα, η συντήρηση τροχαίου υλικού να οδηγηθεί σε κλείσιμο.
Το πιο σημαντικό όμως, σύμφωνα με τις καταγγελίες, είναι ότι το τροχαίο υλικό του δικτύου της Πελοποννήσου, του οποίου η λειτουργία έχει ανασταλεί πριν από ένα χρόνο (31-1-2011), δεν έχει συντηρηθεί καθόλου, με αποτέλεσμα από κυκλοφορήσιμο τροχαίο υλικό αξίας 20 περίπου εκατομμυρίων?, να καταντήσει μετά από λίγο, παλιοσίδερα με αξία μισό εκατομμύριο ?, ακολουθώντας τον δρόμο της σκανδαλώδους απαξίωσης των 4 AIRBUS της πρώην ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ.
Επειδή όλα δείχνουν ότι η κυβέρνηση νομοθέτησε σε αγαστή συνεργασία με την Τρόικα και επιχειρηματικούς κύκλους την εκποίηση του Οργανισμού, χωρίς κανένα σχεδιασμό αναβάθμισης του σιδηροδρόμου προς όφελος της κοινωνίας, την ανάπτυξη της χώρας, και την προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων του.
Επειδή τα μέτρα που έλαβαν οι κυβερνήσεις των τελευταίων ετών καθώς και η παρούσα, με τους Ν.3891/2010 και 4024/2011, οδηγούν στην απαξίωση (μέσω συχνών αστοχιών του δικτύου και του τροχαίου υλικού), την συνεχή συρρίκνωση και το κλείσιμο του σιδηρόδρομου.
Επειδή η χώρα έχει όσο ποτέ ανάγκη από ένα ενιαίο, δημόσιο, ανασυγκροτημένο ΟΣΕ, στην υπηρεσία της κοινωνίας και της ανάπτυξης της χώρας.
Ερωτάται ο κ. υπουργός.
1. Ποια άμεσα μέτρα θα πάρετε, ώστε το προσωπικό στον ΟΣΕ να επαρκεί για την κάλυψη των στοιχειωδών αναγκών της λειτουργίας του τροχαίου υλικού και της γραμμής, για να μην έχουμε συχνές βλάβες και πιθανά δυστυχήματα;
2. Προτίθεται, έστω και την ύστατη στιγμή να σταματήσει τις διαδικασίες υλοποίησης των διατάξεων, περί εφεδρείας, του Ν.4024/2011 που διαλύει τον σιδηρόδρομο, εξοντώνει τους εργαζόμενους σʼαυτόν, με άμεσες συνέπειες στην κοινωνία και τη χώρα, υποβαθμίζει την ασφάλεια της κυκλοφορίας και οδηγεί παραγωγικά συγκροτήματα στο κλείσιμο;
3. Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε, ώστε το τροχαίο υλικό του δικτύου Πελοποννήσου, αξίας 20 εκατομμυρίων ? περίπου να μην απαξιωθεί, σύμφωνα με τις καταγγελίες των εργαζομένων; Θα αποδοθούν ευθύνες;
4. Προτίθεται, σε συνεργασία με τους εργαζόμενους να προχωρήσει σε σύνταξη νέου σχεδίου νόμου, αξιοποιώντας την εμπειρία από την υπόλοιπη Ευρώπη, που θα περιφρουρεί το μέλλον του ΟΣΕ, ως δημόσιας επιχείρησης που δεν θα λειτουργεί με πελατειακές σχέσεις, που θα υπηρετεί το κοινωνικό σύνολο και την ανάπτυξη της χώρας, με τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου, προσιτού και γρήγορου σιδηροδρομικού δικτύου;
Παρακαλούμε, τέλος, όπως καταθέσετε στη Βουλή για ενημέρωση:
1. Καταστάσεις από τις διευθύνσεις του ΟΣΕ και των θυγατρικών του που να αποτυπώνει το προσωπικό που είναι απαραίτητο για τη λειτουργία τους και το προσωπικό που εργάζεται.
2. Μελέτες που να αποδεικνύουν ότι η περαιτέρω μείωση του προσωπικού μέσω της εφεδρείας, δεν θα ανατρέψει την εύρυθμη λειτουργία της επιχείρησης.
3. Κατάσταση με το τροχαίο υλικό που είναι σε χρήση και σε ακινησία.
4. Τους σιδηροδρομικούς σταθμούς που είναι σε λειτουργία και το μήκος της γραμμής που είναι σε λειτουργία.
5. Τα έργα αναβάθμισης της γραμμής και των άλλων υποδομών που είναι σχεδιασμένα και πόσα από αυτά εκτελούνται.
Ο ερωτών βουλευτής
Λαφαζάνης Παναγιώτης